Ympäri vuorokauden pyörivää kaukoliikennettä?

Eikös jossain vaiheessa lopetettu nämä alennukset laivayhteysvuoroille, olisiko vuoro lakkautettu tämän jälkeen?

VR lopetti, mutta bussipuolella ne ovat olemassa edelleen. Ja VR:lläkin näitä laivajuna-alennuksia saa kausiluontoisesti, esimerkiksi nyt näyttäisi olevan 20.12. asti tuo kampanja.
 
VR lopetti, mutta bussipuolella ne ovat olemassa edelleen. Ja VR:lläkin näitä laivajuna-alennuksia saa kausiluontoisesti, esimerkiksi nyt näyttäisi olevan 20.12. asti tuo kampanja.
Kumma juttu, että tuo VR:n laivajuna -alennus poistui esim. viime kesänä juuri keskikesän ajaksi.;) Alennus palasi juuri sopivasti elokuun puolivälissä, kun koulut alkoivat. Näyttäisi siis olevan tarkoituksena, että tuo alennus ei olisi voimassa juuri silloin, kun matkustajia on eniten.
 
Kumma juttu, että tuo VR:n laivajuna -alennus poistui esim. viime kesänä juuri keskikesän ajaksi.;) Alennus palasi juuri sopivasti elokuun puolivälissä, kun koulut alkoivat. Näyttäisi siis olevan tarkoituksena, että tuo alennus ei olisi voimassa juuri silloin, kun matkustajia on eniten.

Kun kysyntä on pientä, pyritään lisäämään kysyntää hintaa manipuloimalla. Kun on kysyntää, kerätään tuottoa eikä myönnetä alennuksia. Ihan loogista.
 
Kumma juttu, että tuo VR:n laivajuna -alennus poistui esim. viime kesänä juuri keskikesän ajaksi.;) Alennus palasi juuri sopivasti elokuun puolivälissä, kun koulut alkoivat. Näyttäisi siis olevan tarkoituksena, että tuo alennus ei olisi voimassa juuri silloin, kun matkustajia on eniten.
Tätä kutsutaan yleensä markkinataloudeksi tai kysynnän ja tarjonnan laiksi. Kun kysyntä on suurta, hinnat nousevat ellei tarjonta kasva. Sama näkyy esim. VR:n makuupaikkahinnoittelussa: sesonkiaikoina hinnat oavt korkeammat, koska silloin kysyntää on enemmän kuin junissa paikkoja.

VR:n kaltaisessa monopolitilanteessa hinnat ovat alimmillaan silloin kun kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa, koska silloin kustannukset matkustajaa kohden ovat pienemmät kuin vähäisen kysynnän aikana mutta junissa on kuitenkin sen verran tyhjää että lipuista ei voi mitä tahansa pyytää. Alhaisen kysynnän aikana kulut matkustajaa kohden ovat suuremmat, ja kysyntäpiikkien kohdalla juna on joka tapauksessa täynnä oli hinta mitä hyvänsä.

Kilpailutilanteessa alhaisen kysynnän aikana joko tarjontakin laskisi merkittävästi tai sitten hintakilpailu laskisi hintoja alas. Tämä näkyy mm. ostoliikenteenä ajettavissa junissa. VR voi pyytää käytännössä mitä tahansa junavuorojen ajamisesta, jos LVM haluaa pitää junat kulussa. Kilpailutilanteessa VR (ja muut yhtiöt) joutuisivat miettimään mikä on sellainen hinta, että junien saaminen itselle on vielä kannattavaa mutta kilpailijat eivät kuitenkaan tee alempia tarjouksia. Liian alhaiset tarjoukset syövät yhtiön varoja ja liian korkeita tarjouksia tekemällä firmalla ei ole kohta yhtään junaa ajettavana.
 
Ironia on näköjään sen verran vaikea taiteenlaji, etten taida osata sitä...;)

Myös lentoyhtiöt ohjaavat yrittävät ohjata hinnoittelulla matkustajia haluamiinsa lentoihin. Ja kyllähän laivayhtiötkin hinnoittelevat vuorojaan kysynnän mukaan: verratkaapa Turku-Tukholma -välillä pe-illan lippujen hintoja esim ma-to aamuvuorojen lippujen hintoihin.
 
Takaisin
Ylös