- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2010
- Viestit
- 2,836
Tänään Hsl:n hallituksen kokouksessa ratkaistaan tarjouskilpailu linja-autoliikenteen hiilidioksidi- ja lähipäästöjen vähentämisestä.
Viime syksyn kilpailun tuloksena toimilla pystyttiin laskelmien mukaan vähentämään HSL:n tilaaman bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä 7 %, typen oksidien päästöjä 2,7 % ja hiukkaspäästöjä 6 %. Bussiyhtiöistä parhaiten menestyi Nobina, jolle maksettava bonus on kokonaisuudessaan runsas puolet varatusta rahasummasta eli noin 360 000 euroa. Alle 100 000 euron bonuksen saivat Veolia Vantaa Oy, Veolia Espoo Oy, Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Westendin Linja Oy.
Käytännössä tehdyt toimet tarkoittivat Pakokaasujen puhdistuslaitteiden asentamista, paremman päästötason omaavan kaluston vaihtamista huonompien tilalle ja Biopolttoaineiden käytön lisäämistä. Esim. Helb alkoi käyttämään Biokaasua, Veolia asensi muutamiin autoihin puhdistuslaitteita ja Nobina vaihtoi ylijääneitä EEV-päästötason autoja euro2-euro4 autojen tilalle. Tässä viime syksyinen hintavertailu .pdf:nä
Tänä vuonna vain kolme liikennöitsijää osallistui kilpailuun ja viidestä tarjouksesta kolme jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena Kyseessä on ympäristöbonus, jolla voidaan hyvittää liikennöitsijöille voimassa olevien sopimusvelvoitteiden lisäksi toteutettavia toimenpiteitä, joilla alennetaan päästöjä. HSL on varannut 1 000 000 euroa ympäristöbonusten maksamiseen vuodelle 2014.
Toimenpiteet tulevat todennäköisimmin koskemaan vain puhdistuslaitteiden asentamista, sillä kenelläkään ei tällä hetkellä ole varsinaisesti linja-autoja ylimääräisenä ja Biopolttoaineiden käytön lisäämistä?
Viime syksyn kilpailun tuloksena toimilla pystyttiin laskelmien mukaan vähentämään HSL:n tilaaman bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä 7 %, typen oksidien päästöjä 2,7 % ja hiukkaspäästöjä 6 %. Bussiyhtiöistä parhaiten menestyi Nobina, jolle maksettava bonus on kokonaisuudessaan runsas puolet varatusta rahasummasta eli noin 360 000 euroa. Alle 100 000 euron bonuksen saivat Veolia Vantaa Oy, Veolia Espoo Oy, Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Westendin Linja Oy.
Käytännössä tehdyt toimet tarkoittivat Pakokaasujen puhdistuslaitteiden asentamista, paremman päästötason omaavan kaluston vaihtamista huonompien tilalle ja Biopolttoaineiden käytön lisäämistä. Esim. Helb alkoi käyttämään Biokaasua, Veolia asensi muutamiin autoihin puhdistuslaitteita ja Nobina vaihtoi ylijääneitä EEV-päästötason autoja euro2-euro4 autojen tilalle. Tässä viime syksyinen hintavertailu .pdf:nä
Tänä vuonna vain kolme liikennöitsijää osallistui kilpailuun ja viidestä tarjouksesta kolme jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena Kyseessä on ympäristöbonus, jolla voidaan hyvittää liikennöitsijöille voimassa olevien sopimusvelvoitteiden lisäksi toteutettavia toimenpiteitä, joilla alennetaan päästöjä. HSL on varannut 1 000 000 euroa ympäristöbonusten maksamiseen vuodelle 2014.
Toimenpiteet tulevat todennäköisimmin koskemaan vain puhdistuslaitteiden asentamista, sillä kenelläkään ei tällä hetkellä ole varsinaisesti linja-autoja ylimääräisenä ja Biopolttoaineiden käytön lisäämistä?
Viimeksi muokattu: