YTV-alueen bussityypit - kuljettajien ja matkustajien kokemuksia

Vielä 70-luvulla HKL:kin hankki busseihinsa pehmeitä keinonahkapenkkeja, mutta "äidin kiltit pienet kultamussukat" tuhosivat niitä siihen tahtiin, varsinkin juuri Itä-Helsingin yobusseissa, että oli pakko kehittää ilkivallan kestaviä "panssaribusseja" peltikuppi-istumineen.

Omasta mielestäni peltikuppi on varsin tarkoitukseensa sopiva istuin kaupunkibussiin.

Yllämainittu on ikävä tosi asia. Harmi vain, kun ns. kunnon kansalaiset sitten kärsivät siitä. Mutta kuten sanottua, niin harvemmin niissä kauhean pitkiä matkoja istutaan. Vaikkakin Veikkolasta on sama aika bussilla, kun Leppävaarasta Elielinaukiolle ruuhka-aikana.

Olen myös samaa mieltä. Se pehmuste on ihan plussaa, mutta ei se välttämätön 10 minuutin matkalla.

Otsikon kysymykseen vastaten niin matkustelin tänään 510:llä HelBin MB O405N2:lla. Niissä vasta huono istua onkin. Penkki on tasan 90 asteen kulmassa, eikä siinä saa millään edes tyydyttävää asentoa. Herran jettas, jos sellasessa pitäisi Westendistä Vantaankoskelle istua..
 
Vielä 70-luvulla HKL:kin hankki busseihinsa pehmeitä keinonahkapenkkeja, mutta "äidin kiltit pienet kultamussukat" tuhosivat niitä siihen tahtiin, varsinkin juuri Itä-Helsingin yobusseissa, että oli pakko kehittää ilkivallan kestaviä "panssaribusseja" peltikuppi-istumineen. Että, ihan matkustajien itsensä aikanaan tilaama juttu on.

Olen näitä pehmeitä penkkejä nähnyt mm. H73:lla ja H76:lla Concordian busseissa ja ihan siistissä kuosissa ovat pysyneet City L:t jo vuosikausia. Ei ole pahempaa tuhoamista ilmennyt myöskään VR:n lähijunissa, tai sitten vaihtavat ahkerasti rikkinäisiä pehmusteita. Eiköhän se penkkien tuhoaminen ole jo menneen maailman hupia. Varsinkin kun Helsingissä on sen verran voimakas lapsikato, että nämä Itä-Helsingin linjatkin ennen pitkää alkavat olla varttuneemman väen linjoja ja silloin bussikalusto pysyy pehmeäpenkkisenäkin paremmassa kunnossa. Iäkkäämpi väestönosa tahtoo myös nuoria enemmän mukavuutta, kun alkavat paikat olla muutenkin jo kipeinä.
 
Tuota istuimien tuhoamisasiaa on mietitty jo vuosikymmenien ajan. Muistaakseni STA:n silloinen hallituksen puheenjohtaja (sittemmin liikenneneuvoksen arvonimen saanut toimitusjohtaja) Urpo Vihervaara on todennut julkisessa sanassa, että yleensä pahin ilkivalta kohdistuu muihin kuin mukavaksi koettuihin istuintyyppeihin. Vihervaara perusteli näillä sanoilla sitä, miksi STA vaihtoi 1970-luvun lopulla politiikkansa keinonahkapintaisista kangasverhoiltuihin. Vuoden 1976 kernipenkkien jälkeen silloiseen HML-STA -konserniin ei tullut käytännössä tekonahkaistuimia. Itse asiassa jo osassa v. 1976 autoja oli kangaspäällysteiset kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut istuimet, joita olen kuullut joidenkin harrastajien kutsuvan "turbopenkeiksi".

Edellä olevaa ei ehkä tule ottaa tarpeettoman yleistävässä mielessä. Jossain vaiheessa kyllä näytti siltä, että ongelma-alueilla ei kestä kerta kaikkiaan oikein mikään istuinmalli, ja haasteellisimpaan tarpeeseen kehitettiin sitten 1970-80 -lukujen vaihteessa kuuluisa teräskuuppamalli, joka elää yhä edelleen.

Itse viihdyn erityisen hyvin juurikin edelläkuvatussa turbo-tyypin istuimessa, mutta alle 15 min matka sujuu tuskitta teräskuupassakin. Scania MaxCin ja Säffle 2000:n Nocot kuitenkin edustavat upeaa aatelia, josta paremmaksi kaupunkiliikenteessä on jo vaikea laittaa. Vogeleja en enää pidäkään yhtä onnistuneina.
 
Olen näitä pehmeitä penkkejä nähnyt mm. H73:lla ja H76:lla Concordian busseissa ja ihan siistissä kuosissa ovat pysyneet City L:t jo vuosikausia. Ei ole pahempaa tuhoamista ilmennyt myöskään VR:n lähijunissa, tai sitten vaihtavat ahkerasti rikkinäisiä pehmusteita. Eiköhän se penkkien tuhoaminen ole jo menneen maailman hupia. Varsinkin kun Helsingissä on sen verran voimakas lapsikato, että nämä Itä-Helsingin linjatkin ennen pitkää alkavat olla varttuneemman väen linjoja ja silloin bussikalusto pysyy pehmeäpenkkisenäkin paremmassa kunnossa. Iäkkäämpi väestönosa tahtoo myös nuoria enemmän mukavuutta, kun alkavat paikat olla muutenkin jo kipeinä.
Helsingin nuorten antipatiat ja tuhoamisvimma ovat aina kohdistuneet nimenomaan "HKL:ää" (eli nykyään Helb) kohtaan ja useinmiten "yksityiset liikennoitsijät" ovat saaneet olla aikalailla rauhassaa. Tarpeen tulleen kaikki Helsingin alueella liikkuvat bussit ovat toki "HKL:n busseja", kuten tiedämme ;). Totta ja myönteistä on, että tällainen ilkivalta näyttäisi olevan vähentymään päin. Hyvä niin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pehmeät penkit ovat kyllä istumisen juhlaa esim. h66a:la, kun autona on ex sta:n carrus city l b10ble teli. Huonoa on pehmeissä penkeissä se että ne keräävät paljon pölyä ja likaa, käykää joskus taputtamassa selkä tai istuinosaa niin näette pölyn määrän:icon_frown: . Ikaruksen vogelit ovat ok istua mutta istuinkangas on heikkolaatuista. Kangas kuluu puhki ja alla oleva vaneri alkaa näkymään. Kun rikkinäisiä vogelin istuinosia aletaan vaihtaan on lopputulos vähemmän hieno koska uudet istuinosat ovat eri värisävyä kuin vanhat.
 
Kaikkien aikojen kaupunkibussi:
Scania BR/CR111M *tällaisia ei enää koskaan tule
Oletko mahdollisesti ollut TuKL:lla töissä liikennetyönjohtajana? ;) Kävin 1990 -luvun lopulla TuKL:n varikolla ja vuorossa olleen liikennetyönjohtajan suusta kuulin lausunnon: "Voi kun tällaisia busseja tulisi vielä tehtaalta." Ko. henkilö katseli tuolloin Kasvihuone-Scaniaa (=Delta-Plan City - Scania Br111M)...
 
Oletko mahdollisesti ollut TuKL:lla töissä liikennetyönjohtajana? ;) Kävin 1990 -luvun lopulla TuKL:n varikolla ja vuorossa olleen liikennetyönjohtajan suusta kuulin lausunnon: "Voi kun tällaisia busseja tulisi vielä tehtaalta." Ko. henkilö katseli tuolloin Kasvihuone-Scaniaa (=Delta-Plan City - Scania Br111M)...
Ja SL Ab:n Söderhallenin varikolla Tukholmassa eräs naispuolinen henkilökuntaan kuuluva sanoi aikanaan Tukholman Scanian CR111M:istä (bussisarjat H59 ja H59A), että: "Världens sista stad buss...". Yleispohjoismaalainen ilmiö siis noiden legendaarisen hienojen bussien kaipuu.

Toki on sanottava, etteivät ne varmasti kaikkien mielestä olleet kovin onnistuneita ja niiden heikoin kohta eli kulmavaihde+HR501-vaihteisto aiheutti harmaista hiuksia varmasti monille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Huonoa on pehmeissä penkeissä se että ne keräävät paljon pölyä ja likaa, käykää joskus taputtamassa selkä tai istuinosaa niin näette pölyn määrän:icon_frown:

On taputeltu, ja voivoteltu kun sitten ollut kauhea pölypilvi.. Niitä pitäisi imuroida, mutta nykypäivänä moiseen ei ole aikaa. Sitten likaantuu juhlahousut kun pitäisi olla häissä hienona.. :icon_frown:
 
Alun kysymykseen vastauksena, että myönnän pitäneeni Ikaruksen E94:llä ajamisesta, kun alla on ollut Scania. Hiukan ennen faca-liftausta tulleet vanhemmat versiot ovat parempia. Ikääntyneemmät eivät ole oikein koskaan olleet hyviä. Face-liftauksen jälkeen oviongelmat ovat tulleet enemmän kuvioihin.

Pehmeämpiä penkkejä ehkä saataisiin lisää, jos tilaajat antaisivat pisteitä. Nyt pisteitä ropisee istumapaikkojen määrästä ja nykyisin istumaväljyydestä. Siten ohuista pehmusteista saa paremmin pisteitä. Asiakastyytyväisyydestä ei voi Helsingin sisäisillä linjoilla saada bunusta pehmeistä penkeistä, kun sitä ei kysytä. YTV:n tutkimuksissa istuinmukavuutta on sen sijaan kyselty.

Kyllähän Itä-Helsingin yölinjojakin ajellaan välillä hinttareilla (Scania MaxCi:lla). En ole normaalia enempää havainnut näissä penkkien viiltelyä. Jos ilkivalta kohdistuu erityisesti HKL/HelB:iin, niin vuoden vaihteen jälkeen varmaan havaitaan, mitä Concordian autoille tapahtuu.

Tällä hetkellä Scalassa on mielestäni kohtuulliset penkit. Vähän on pehmustettakin, mutta haettu ilmeisesti vähän kompromissia. Åbergin Linjan Lahti 400, 401 ja 402:ssa on kyllä ollut seudun viimeiset hyvät penkit.

STA:n nettisivuilla oli ennen yhdistymistä maininta, että "kaikissa uusissa busseissamme on pehmeät penkit". Tätä tosin ei kyllä viimeiseen asti lupauksesta huolimatta noudatettu.
 
Eilen tuli matkusteltua yhdeksällä bussilla ympäri seutua ja kyllä vaan kaikkein mukavimmat penkit olivat Concordian uusissa Volvoissa. Nykyisen peltikuupan (säkkikangaskuupat ovat ihan oma lukunsa, mutta niitähän ei YTV-alueella enää ole käytössä) istuinosassahan on ihan kivasti pehmustetta ja voimakkaan muotoilun ansiosta penkissä saa varsin hyvän istuma-asennon. Ikävimmästä päästä puolestaan ovat Ikaruksista ja MAN:eista tutut "Vogel-scheisset" (niin uusi kuin vanha malli), joissa aina joku kohta painaa ikävästi selkää tai takapuolta. Toki vanha kunnon Wiiman pehmustettu katuripenkki on istuinten aatelia, mutta toisaalta peltikupeilla saa muutaman sentin enemmän jalkatilaa.

Jos ja kun YTV-alue laajenee, tulee seudulle varmasti käyttöön uusi bussityyppi, joka olisi kenties samantapainen kuin seutubussit eri puolilla Ruotsia: edestä matala bussi, jossa etu- ja keskiovi sekä pehmustetut korkeaselkänojaiset penkit. Tällaisilla autoilla voitaisiin ajaa kehyskuntien lisäksi myös joitakin Espoon, Vantaan ja Keravan pitkiä seutulinjoja kuten 345, 474, 633, 738 ja 742.

Ulkomailla on joillakin kaupunkiseuduilla käytössä tilaajan määrittelemä penkkimalli. Esimerkiksi Kööpenhaminassa kaikissa busseissa on samanlaiset paksusti topatut siniset "köpispenkit". Ehkäpä meilläkin voisi olla "YTV-penkki"... Mun puolesta se voisi tuota ehkä joskus käyttöön tulevaa maaseututyyppiä lukuunottamatta olla kaikissa autoissa peltikuuppa.
 
Takaisin
Ylös