YTV-alueen kalustosta

Aloin tuossa miettimään myös että onko Lähilinjojen turistikalusto ytv-vaatimusten vastaista?
Ei ole, ei.

Toisaalta, jos se on sallittua niin miksei muilla linjoilla sitten näy Star 502:sia..
Koska se on liikennöintisopimuksen vastaista sakotettavaa toimintaa ja koska se ei ole tarkoituksenmukaista. Ei ole tarkoituksenmukaista ajaa paikallisliikennettä autolla jossa on turistivarustelu (ts. esim. WC, videot ja keitin), runsaasti turhaa matkatavaratilaa, vähemmän poistumisovia ja 0 seisomapaikkaa. Tähän voisi myös lisätä vaihteiston ja ahtaammat käytävät, mutta jätetään se nyt väliin tällä kertaa.

"Oikea kalusto oikeaan tarkoitukseen" on varsin pätevä ilmaisu tässäkin tilanteessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jokeri-linjan kalusto on mielestäni erittäin laadusta, tosin niissä voisi peltikuppien sijasta olla "lentokenttäpenkit", elikkä samanlaiset mitkä on lentokenttä scaloissa. Tämä tosin kyllä veisi sitä "metromaisuutta" mikä koko konseptiin on pyritty luomaan.

Mitä haittaa siitä olisi, vaikka "metromaisuus" siitä vähenisikin jos olisi mukavemmat penkit? Minusta, kun bussi on kuitenkin bussi joka tärisee ja jyskyttää, niin sitä voisi kompensoida metroja paremmalla penkkivarustuksella. Kuvitelkaa nyt bussimatka kivikovilla muovipenkeillä, sitä kun vähän pitempään jatkaisi niin saisikin jo varata ajan fysioterapeutille!
 
Mitä haittaa siitä olisi, vaikka "metromaisuus" siitä vähenisikin jos olisi mukavemmat penkit? Minusta, kun bussi on kuitenkin bussi joka tärisee ja jyskyttää, niin sitä voisi kompensoida metroja paremmalla penkkivarustuksella. Kuvitelkaa nyt bussimatka kivikovilla muovipenkeillä, sitä kun vähän pitempään jatkaisi niin saisikin jo varata ajan fysioterapeutille!


Ei se haittaa yhtään mitään. Se on varmaan lähinnä Concordian korvien takana, että tilataan se halvin mahdollinen.. Jos Concordia olisi oikeasti halunnut ajatella matkustusmukavuutta, niin Jokerissa istuttaisiin vähintään lentokenttäscalojen mukaisilla penkeillä. Mielestäni ylipäätään kaikissa ytv-alueen busseissa voisi olla pehmemmät penkit. En nyt sano että ne jostain joustinpatjoja pitäisi olla, mutta lähinnä pois sulkisin peltikupit ja ikaruksen "penkit". Kyllä mielestäni matkustajan kuuluu saada rahalleen vastinetta, valittevasti se ei vain oikein noiden ikaruksen kohdalla toteudu. Sitten on toki niitä töhrijöitä ja penkkien repijiä. Nehän istuvat useinmiten takana. Laitetaan sinne ne halvat ja kovat penkit niin saavat sitten ne repiä, ja uusia ei ennen laittetaisi, kun koko penkki lähtenyt ruuvineen päivineen.
 
Ja missä ovatkaan ne peräänkuulutetut laatuvaatimukset?

Turha sinne taakse on mitään hyviä istumia laittaa, kun ne revitään, hajotetaan, poltetaan, mällätään, sotketaan ja kaivetaan tuhannen palasiks lähes heti kun bussi käyttöön tullut.. ..ja siellä takana on aina ne samat, jotka haisee viinalle, käytäyttyy huonosti ja matkustaa pummilla..
 
Viimeksi muokattu:
Turha sinne taakse on mitään hyviä istumia laittaa, kun ne revitään, hajotetaan, poltetaan, mällätään, sotketaan ja kaivetaan tuhannen palasiks lähes heti kun bussi käyttöön tullut.. ..ja siellä takana on aina ne samat, jotka haisee viinalle, käytäyttyy huonosti ja matkustaa pummilla..
Itse menen bussissa istumaan aina niin perälle kuin vain voi, useimmiten juuri selkä takaikkunaa vasten, mutta en yhdistä-nyt itseäni lainkaan aleo1@luukku.com:n mainitsemaan viiteryhmään! Missähän on siis vika?
 
koska se ei ole tarkoituksenmukaista. Ei ole tarkoituksenmukaista ajaa paikallisliikennettä autolla jossa on turistivarustelu (ts. esim. WC, videot ja keitin), runsaasti turhaa matkatavaratilaa, vähemmän poistumisovia ja 0 seisomapaikkaa. Tähän voisi myös lisätä vaihteiston ja ahtaammat käytävät, mutta jätetään se nyt väliin tällä kertaa.

Aloin tuossa miettimään myös että onko Lähilinjojen turistikalusto ytv-vaatimusten vastaista? Millään muilla firmoilla ei ole linjoilla kauko-kalustoa kun lähilinjoilla.

Joopajoo. Vaikka arvostan Lähilinjojen yleensä varsin mukavia kuskeja ja ainakin parina viime vuonna suurta varmuutta bussien kulussa, niin ei kyllä LL:n nykykalustoa tule yhtään ikävä yhtiön poistuessa Keravalta lähes kokonaan. Mikään turistivaununostalgia ei saa mieltä nousemaan, kun yrität kantamuksien kanssa mennä todella ahtaaseen bussiin, ja etsiä sitten lähtiessä pilkkopimeässä pysäytysnappia tavarasäiliön pohjasta. Mites lastenvaunut? Ei voi kun nauraa, jos kolmen lapsen kanssa aikoo liityntälinjalla esim. Keravan keskustaan, ja pysäkille tulee joku 15 vuotta vanha lätkäjengin seuramatkavossikka, jossa ei ole edes linjanumeroa keulassa. Siinä miettii, että kummastahan ovesta laittais vauvanvaunut sisään....ei mahdu kummastakaan, haetaanpa henkilöauto. No, vakavasti ottaen, tervehdin ilolla mitä vain Connexin kalustoa Keravalle, jotta kaikki käyttäjäryhmät edes pääsee liikkumaan bussilla.

Muutama positiivinen poikkeus vielä LL:n kalustossa on jäljellä. Nimittäin aika pehmeästi kulkevia ja erittäin pehmustettuja penkkejä omaavia Lahti402:a tai jotain puolikorkeita vanhempia versioita. Yhdessä mallissa on ilmeisen harvinainen sisustus: siellä on Wiima 202:ssa vm. 88:aan tai 89:ään asti olleet yksittäiskattovalot (ei mitään kattomoduleja), mutta kuitenkin modernimmat penkit, tangot, napit jne. En ole ikävä kyllä saanut auton numeroa ylös ja nyt taitaa olla myöhäistä?! Toivottavasti Porvoon Liikenteelle jäävä 850 saa noita kaupunkeihin tarkoitettuja busseja, ettei ne kaikki siirry johonkin Lahteen tai Kuopioon. Tietääkö Resiina?
 
Yhdessä mallissa on ilmeisen harvinainen sisustus: siellä on Wiima 202:ssa vm. 88:aan tai 89:ään asti olleet yksittäiskattovalot (ei mitään kattomoduleja), mutta kuitenkin modernimmat penkit, tangot, napit jne. En ole ikävä kyllä saanut auton numeroa ylös ja nyt taitaa olla myöhäistä?!

Olisikohan kyseessä Lahti 400? Lahden autokori käytti tuota vanhempaa lamppumallia vielä 90-luvun alkuvuosina. Lähilinjoilla on 4 kpl Lahtia 400:ia vuosimallia 1991-92, eli autot 5, 11, 12 ja 41.
 
Takaisin
Ylös