YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut 2007 ja muutokset

Vs: Kesäaikataulut 2007

Jos joukkoliikennettä ahkerasti harrastava, bussien reiteistä selvää ottava ja päivittäin sitä käyttävä ihminen hämääntyy välillä joukkoliikennettä monta kertaa päivässä käyttäessään, kai se jotain kertoo sen järjestelmän käytettävyydestä.

Ilman muuta. Tämän foorumin käyttäjät ovat varmasti paremmin perillä näistä asioista kuin keskiverto kaduntallaaja. Siksipä ei ole ihme, että "tavallisille" matkustajille kaikenlaisia väärinkäsityksiä sattuu ja tapahtuu. Kantapään kautta asioiden oppiminen taitaa olla se ikävin tapa.

Ja kyllähän kuskit ajelevat surutta pysäkkien ohi, oikeassa olet. Vielä jotenkin sen ymmärtää aamulla keskustaan ajettaessa, mutta iltapäivällä maalle mennessä moinen on tosi törkeää. On muuten yleisin asiakaspalautteen aihe varmasti jokaisella liikennöitsijällä.
 
Vs: Kesäaikataulut 2007

Ilman muuta. Tämän foorumin käyttäjät ovat varmasti paremmin perillä näistä asioista kuin keskiverto kaduntallaaja. Siksipä ei ole ihme, että "tavallisille" matkustajille kaikenlaisia väärinkäsityksiä sattuu ja tapahtuu.

Totta. Jopa minä, joka en niin hirveästi joukkoliikennettä harrasta olen perillä asioista, joista monet kaverini kyselevät "mitä ne ovat?". Eräskin edelleen kaverini tuumasi kerran Veolia 223, että "tämähän alkaa olemaan jo vanha bussi". Totesin perään sen olevan tämän vuoden mallia. :D
 
Vs: Kesäaikataulut 2007

Linjaoppaassa oli, että Vantaan linja 61V aloittaa kesäaikataulun alussa. Mitenkäs tämä eroaa tavallisesta 61:stä?
 
Vs: Kesäaikataulut 2007

Linjaoppaassa oli, että Vantaan linja 61V aloittaa kesäaikataulun alussa. Mitenkäs tämä eroaa tavallisesta 61:stä?

Linja 61V (Pysäkkikadut reittioppaasta)
Mellunmäki-Länsimäentie-Maratontie-Somerikkotie-Kuussillantie-Hakunilantie-Jokiniementie-Vanha Porvoontie-Tikkurilantie-Urheilutie-Valkoisenlähteentie-Jokiniementie-Tikkurilantie-Tikkurilan asema-Unikkotie-Peltolantie-Tikkurilantie-Tietotie-Teknikontie-Lentoasema, tekn.al-Tietotie-Ilmailutie-Kotimaan terminaali-Ulkomaan terminaali
Ja kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa



Tuosta tulee vielä paljon porua kun Tikkurilasta jumboon menijät eivät pääsekkään V-vuoroilla Jumboon
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kesäaikataulut 2007

Tuosta tulee vielä paljon porua kun Tikkurilasta jumboon menijät eivät pääsekkään V-vuoroilla Jumboon

Niinhän siitä varmaan tulee. Eivätköhän ihmiset kuitenkin opi tuon uuden reitin ennen pitkää. Hyvä kuitenkin, että nyt otetaan käyttöön suorempi reitti Tikkurilasta lentoasemalle, lentomatkustajien kannalta tämä on nopeampaa. Pääosa 61:n matkustajista kuitenkaan ei ole matkalla lentoasemalle vaan mm. Jumboon, joten näitä V-vuoroja arvatenkin tulee olemaan aika vähän.
 
Lähinnä nuo 61V:n vuorot auttavat niitä kaukomatkaajia, jotka vaihtavat junasta bussiin. Tällöin suorempi yhteys on aina parempi. Se että sillä ei pääse jumboon, on vain tottelukysymys. Niitä vuoroja ei kuitenkaan tule niin kauheasti, kuten jo edellinen kirjottaja mainitsi.
 
Lähinnä nuo 61V:n vuorot auttavat niitä kaukomatkaajia, jotka vaihtavat junasta bussiin. Tällöin suorempi yhteys on aina parempi. Se että sillä ei pääse jumboon, on vain tottelukysymys. Niitä vuoroja ei kuitenkaan tule niin kauheasti, kuten jo edellinen kirjottaja mainitsi.

Nyt voisi kyllä hyvin kysyä, miksi ihmeessä sitten ne pari vuoroa per suunta pitää laittaa poikkeavalle reitille muutaman minuutin aikasäästön takia. Hetken aikaa v61 taisi jossain vaiheessa olla ilman ainuttakaan kirjainvariaatiota, mutta jostain näitä koukkauksia/oikomisia aina keksitään, ikävä kyllä.
 
Vantaan aikataulukirja
Vantaan Sisäiset linjat
Linjat 52 ja 54 ajetaan myös kesällä
Linjoja 37, 44, 57 ja 88 ei liikennöidä kesällä
Linjan uudet V-Vuorot ajetaan suoraan Tikkurilantietä (Arkisin Mellunmäestä 05.00, 05.50 ja 06.50 Lentoasemalta 16.04 ja 17.04)

Keravan sisäiset linjat
Linja 5 ajaa myös sunnuntaisin Mattilanpuistosta 09.01-19.01 ja Sorsakorvesta 08.20-19.32 välisinä aikoina tunnin välein. Linjan arkiaikataulu muuttu hieman aloitus 05.49 A-vuorona jokivarresta (Nyk 05.00 Sorsakorvesta)
Linja 8 liikennöi 03.06-23.06 ja 29.07-11.08.2007 Arkisin 7-9 välillä 3 kierrosta ja 12-17 6-Kierrosta Kutsutaksi 06.20, 18.20, 20.20 ja 22.20
24.06-28.07.2007 välisenä aikana vain kutsutaksina 06.20-09.20, 12.20-18.20, 20.20 ja 22.20
Lauantaisin kutsutaksi
Sunnuntaisin kutsutaksi paitsi lähdöt 09.20 ja 10.20 jotka ajetaan Vankilaan ja Kaskelaan.

Seutulinjat
Linjan lähtölaituri muuttuu Rautatientorilla. Uusi laituri 5 (Nyk 10). Linjalla 615 ensimmäinen poistumispysäkki on Vantaalla ja Helsinkiin tultaessa pysähdytään vain matkustajien jättämistä varten.
Linja 615N alkaa kulkea Tammiston ja Kartanonkoskenkautta
Linja 620 Lakkautettaan, Lähdöt siirretään linjalle 615
Linjan 633 aikataulu muuttuu
Keravalta
Arkisin 04.58 lähtö asemalta muuttuu A-Vuoroksi (Lähtö Sorsakorvesta 04.45) vuorot 07.58, 14.58 ja 15.58 muuttuva K-Vuoroiksi
Lauantaisin 2 ensimmäistä lähtöä muuttuu A-Vuoroiksi (Sorsakorpi 06.20 ja 07.20 asemalta 06.25 ja 07.25)
Sunnuntaisin 09.20-10.20 3 A-vuoroa 11.30-19.30 9 K-Vuoroa 20.33 ja 21.33 A-Vuoroina Sorsakorvesta
Helsingistä
Arkisin vuorot 06.53 (Nyk 07.03), 08.03 ja 20.33 muuttuva K-Vuoroiksi, ja lähdöt 16.03 ja 17.03 muuttuvat A-vuoroiksi
Lauantaisin Ei muutosta
Sunnuntaisin lähtö 09.20 A-vuorona 10.30-18.33 9 K-Vuoroa 19.33, 20.33, 21.33 ja 22.33 A-Vuoroina Sorsakorvesta

Linjan 873 kaikkivuorot ajetaan B-vuoroina Keravan asemalta
Keravalta Arkisin 06.41-21.41 Lauantaisin 06.40-20.48
Etelä Päiväkummusta Arkisin 06.13-21.13 Lauantaisin 06.10-20.20

Linja 873N Lakkautetaan (Korvaavat linjat 5, 633, 633A ja 633K)
 
Linjan 873 kaikkivuorot ajetaan B-vuoroina Keravan asemalta

873:han on ollut tähän asti arkisin jaettuna kulkemaan kahta eri reittiä. Reitit siis on aikomus yhdistää? Matkustajamäärät eivät ole olleet riittävät jaetulla reitillä?
 
873:han on ollut tähän asti arkisin jaettuna kulkemaan kahta eri reittiä. Reitit siis on aikomus yhdistää? Matkustajamäärät eivät ole olleet riittävät jaetulla reitillä?

Eikös 873 ole aina ajanut kesällä pelkkää B-reittiä tunnin välein yhdellä autolla? Ali-Keravan kautta koukkaava K-reitti tuli ohjelmaan vasta viime syksynä, joten eiköhän sitä taas ajeta ensi talvikaudella.
 
Eikös 873 ole aina ajanut kesällä pelkkää B-reittiä tunnin välein yhdellä autolla? Ali-Keravan kautta koukkaava K-reitti tuli ohjelmaan vasta viime syksynä, joten eiköhän sitä taas ajeta ensi talvikaudella.

Eli matkustajamäärät eivät ilmeisesti riittäneet perustelemaan K-reittiä kesällä. Sinänsä harmi tuo. Keravalla olisi suurta tarvetta joukkoliikenteen parantamiseen. Toisaalta polkupyörälläkin pääsee näin kesäkaudella ihan hyvin. Hyvä, etteivät lopettaneet tuota K-reittiä kokonaan.
 
Jotain huomioita Espoon aikatauluista:

Linja 25: Nyt arkipäivinä linjalla 25A on jopa viisi vuoroa/suunta. Näitä tunnutaan lisättävän hiljalleen, mutta tuleekohan Högnäsistä juuri koskaan matkustajia?

51:llä tuntuu olevan V-vuroja (ma-pe) Kuurinniitystä 7.47, 8.22, 12.52 ja 14.37 Leppävaarasta Kuurinniittyyn pääsee 5.35 ja 15.37. Kuurinniityn kannalta V-vuorot ovat hyvä asia: jää turhanpäiväiseltä tuntuva kierros pois ja matka nopeutuu Kuuriniitystä Leppävaaraan mentäessä. Huono puoli tässä on se, että arkiaamuisin Kaunialasta Leppävaaraan kulkevilla perusvuoroilla on pitkä tauko. Kauniala: (ohitusajat) 7.16 ja seuraava vasta 9.01

61: Miksi kesälläkin aikatauluista löytyy vuoroja, joihin ei ole kunnon junayhteyttä? Kun kesällä ovat koululaiset kesälomalla, niin miksei aikatauluja voida muokata järkevämpään muotoon?

85:lla on runsas tarjonta viikonloppuisin, aivan samoin kuin oli viime syksynäkin, vuoroja kulkee vaihdelle puolen tunnin tai tunnin välein.

150A/165/166: Kummallista, että sama käytäntö jatkuu yhä edelleen. Lauantaina päiväsaikaan 150A lähtee XX.11 ja XX.31, 165/166 lähtee XX.13.
Saunalahtea ajatellen olisi järkevämpää laittaa nuo lähtemään eri aikoihin, eikä 165 heti 2 min sen jälkeen kuin 150A on mennyt.
 
Jotain huomioita Espoon aikatauluista:

Linja 25: Nyt arkipäivinä linjalla 25A on jopa viisi vuoroa/suunta. Näitä tunnutaan lisättävän hiljalleen, mutta tuleekohan Högnäsistä juuri koskaan matkustajia?

Ensi syksystä alkaen linjan 25 arkiliikenteen kaikki vuorot ajetaan perusreittiä Leppävaara - Lähderanta, jolloin Högnäsiin palvelee linja 20B. 20 jatketaan Järvenperään ja oikaistaan kulkemaan suoraan Karakalliosta Lähderantaan. Viikonloppuisin sitten ovat sekä 25 että 25A.

Hyvä asia on se, että 25:n arkiliikenteen vuoroväliä saadaan tihennettyä n. 40-45 minuuttiin, joka tuo lisää tarjontaa kasvavalle Rastaalan alueelle. Kieltämättä Högnäsiin on lisätty viime vuosina paljon vuoroja, sillä muistelen, että joskus sinne on ollut vain 2 vuoroa per suunta. Ensi syksystä alkaen Högnäsiin voisi tulle jopa tunnin vuoroväli ruuhkiin, sillä Järvenperän vuorotarjonta tulee olemaan hyvin suuri: 7 vuoroa / tunti.

51:llä tuntuu olevan V-vuroja (ma-pe) Kuurinniitystä 7.47, 8.22, 12.52 ja 14.37 Leppävaarasta Kuurinniittyyn pääsee 5.35 ja 15.37. Kuurinniityn kannalta V-vuorot ovat hyvä asia: jää turhanpäiväiseltä tuntuva kierros pois ja matka nopeutuu Kuuriniitystä Leppävaaraan mentäessä. Huono puoli tässä on se, että arkiaamuisin Kaunialasta Leppävaaraan kulkevilla perusvuoroilla on pitkä tauko. Kauniala: (ohitusajat) 7.16 ja seuraava vasta 9.01

Kyllä tuo 51 on minusta parempi kuin ennen. Kaunialan lenkille kuitenkin pääsee samaan aikaan sekä Kuurinniityn suunnasta että Leppävaaran suunnasta. Tosin nyt on muutamia ajankohtia, jolloin Kaunialan lenkin kulkevat erisuuntiin menevät bussit peräkkäin. Huomasin tässä yksi päivä juuri tuollaisen peräkkäinajotilanteen Kaunialan lenkillä, jossa autojen välinen ero oli noin minuutti - ainoastaan toisessa oli määränpääkilvet! Junien kanssa synkronointi Kauniaisissa ei edelleenkään toimi - tiedä sitten mitä ensi syksyn muutokset tuovat tullessaan, kun yksi uusista sopimuksista käsittää linjat e24, e25 ja e51, joka tarkoittanee sitä, että 51 ajettaisiin puolen tunnin välein mutta n. 75 min kierrosajalla.
 
Kieltämättä Högnäsiin on lisätty viime vuosina paljon vuoroja, sillä muistelen, että joskus sinne on ollut vain 2 vuoroa per suunta.

Ilmeisesti matkustajamäärä sitten on kasvanut, tai sitten on tullut palautetta. Ennen kuin kaupunkirata valmistui meni Högnäsiin toden totta vain muutama vuoro. Aamulla taisi olla 6-7 välillä ja sitten iltapäivällä 16-18 välillä. Silloin oli myös niin, että muistaakseni jossain kohtaa kesää vuoroja Högnäsiin ei ajettu ollenkaan. Joskin on muistettava, että koko linjan 25 tarjonta on lisääntynyt viime vuosina. Viime talvenahan viimeinen lähtö oli vasta 18.33 ja Lähderannasta 18.54 (jos en väärin muista).
 
Silloin oli myös niin, että muistaakseni jossain kohtaa kesää vuoroja Högnäsiin ei ajettu ollenkaan. Joskin on muistettava, että koko linjan 25 tarjonta on lisääntynyt viime vuosina. Viime talvenahan viimeinen lähtö oli vasta 18.33 ja Lähderannasta 18.54 (jos en väärin muista).

Itseasiassa Högnäsiin ei aiemmin ajettu talvella lainkaan. Esimerkiksi 1997-1998 talviaikatauluissa Högnäsiin ajettiin 11.8-28.9. 1997 ja 1.5-1.6 1998. Eli sinne ajettiin samaan tapaan kuin nykyään ajaa 85A Nuuksioon.
 
Takaisin
Ylös