YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Joitakin muutoksia YTV-liikenteessä 12.8.2007: 509 lopetetaan

Pitkä matka on käyty siitä, kun 1980-luvun lopussa linja 509 ajoi myös päivällä ruuhka-ajan lisäksi. 20 vuoden jälkeen linja on nähty järkeväksi lakkauttaa. Matkustajia ei enää nykyään ole ollut paljoa, liekö sitten muinoin Metsälän Linjan tms. aikoina enemmän?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
millä tavalla v61 liikenne tihenee arkisin?

Arkisin 10 minuutin vuorovälillä ajetaan noin klo 6:30 - 19:30, kun viime talvena ajettiin näin tiheästi vain ruuhka-aikoina. Lauantaisin 10 min välein ajetaan noin klo 11 - 17 (viime talvena 12 min välein). Pyhäpäivien päiväliikenne tiheni jo kesäksi vartin vuorovälille ja ensi talvena jatketaan samaan malliin.
 
Arkisin 10 minuutin vuorovälillä ajetaan noin klo 6:30 - 19:30, kun viime talvena ajettiin näin tiheästi vain ruuhka-aikoina. Lauantaisin 10 min välein ajetaan noin klo 11 - 17 (viime talvena 12 min välein). Pyhäpäivien päiväliikenne tiheni jo kesäksi vartin vuorovälille ja ensi talvena jatketaan samaan malliin.

Hyvä muutos. Vielä kun palauttaisivat arkiöiden liikenteen. Jos bussi kulkisi edes tunnin välein, se ei varmaan paljoa maksaisi. Mietityttää kyllä, että mikä on tuon Vantaan 61:n salaisuus, että se kulkee paljon tiheämmin kuin mitkään muut Vantaan linjat, ihan yhtä usein kuin Helsingin tiheimmin kulkevat linjat. Eikä se edes ole säteittäislinja, vaan poikittaislinja. Aikoinaan tuota Tikkurilan ja Mellunmäen väliä ajettiin hyvin tiheästi ja lentoasemalle harvemmin. Onko siinä sitten niin poikkeuksellisen tiheä kaavoitus, että matkustajia riittää, mutta outoa jos Helsingissä ei saada aikaan mitään poikittaislinjaa kulkemaan yhtä tiheään. No ehkä Jokeri sentään, vaikka silläkin on paljon tyhjäkäyntiä, kaavoittamatonta maastoa esimerkiksi Viikin peltojen kohdalla.
 
Vielä kun palauttaisivat arkiöiden liikenteen. Jos bussi kulkisi edes tunnin välein, se ei varmaan paljoa maksaisi.

Eipä se arkiöiden katkos nytkään ole kuin 1½ - 2 tuntia. Ilmeisesti klo 3 - 4 aikaan ei viikolla ollut käytännössä lainkaan matkustajia, siksi tuo katkos. Viikonloppuisin tuohon aikaan sentään liikkuu ravintoloista palaavia.
 
Pitkä matka on käyty siitä, kun 1980-luvun lopussa linja 509 ajoi myös päivällä ruuhka-ajan lisäksi. 20 vuoden jälkeen linja on nähty järkeväksi lakkauttaa. Matkustajia ei enää nykyään ole ollut paljoa, liekö sitten muinoin Metsälän Linjan tms. aikoina enemmän?
Eipä Metsälän Linja ole ikinä 509:ää ajanut. Paikallislinjat Oy kylläkin aikanaan tuon linjan aloitti eli ne kermanväriset bussit ruskeilla raidoilla.
 
Eipä Metsälän Linja ole ikinä 509:ää ajanut. Paikallislinjat Oy kylläkin aikanaan tuon linjan aloitti eli ne kermanväriset bussit ruskeilla raidoilla.

Hops, niinpä olikin. Löysin tuon vanhan aikataulun vähän aikaa sitten netistä, mutta nyt en sitä löytänyt ja ulkomuistista muistelin, mikähän firma se olisi ollut. Ennen kilpailuttamistahan nämä samat firmat olivat aika pitkään samoilla linjoilla.
 
Eikös tuota Lintuvaaran linjastoa pitänyt myllätä ihan urakalla.. En nyt tarkalleen muista, mutta eikös e23 laiteta halki, ja uusi päättäri Leppävaaran Asemalle..? Samoin myös e22, jonka piti ilmeisesti alkaa kulkea ainakin vähän matkaa nykyisen e23:sen reittiä Friisinmäen päässä. Jos oikein nyt muistan vielä, niin Kirkkonummentie piti laittaa halkia, ja uusi reitti Kilonpuistoon Ruusutorpan koulun ohi.. Korjatkaa, jos on korjattavaa..

Linja e22 muuttuu ajamaan Nuijalantien uuden jatkeen ja Säterinkadun kautta lokakuussa kadunrakennustöiden valmistuttua. Kirkkonummentie katkaistaan ja myös e23 siirtyy osittain uudelle katuosuudelle Masalantien ja Siuntionportin kautta.
Lintuvaarassa taas e23 ajaa syysliikenteen alusta reittiä Pohjoinen Lintuvaarantie - Linnuntie - Lintulaaksontie - Nostoväentie. Uusi reitti kulkee siis Linnuntien länsipään liikennevaloliittymän kautta, kun nyt kesällä on ajettu poikkeusreittiä Kirkkalankujan kautta. Arkisin ajoaikaa on lisätty Uusmäestä Leppävaaraan parisen minuuttia.
Painiityn rakentamisen myötä linjan e23 reittiä saatetaan tulevaisuudessa jakaa kahtia, mutta tästä ei ole vielä mitään lopullista päätöstä.
Todennäköisesti myös Siuntiontie jossain vaiheessa tullaan asemakaavan mukaisesti katkaisemaan, jolloin Kilonpuiston päätäkin joudutaan miettimään uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Painiityn rakentamisen myötä linjan e23 reittiä saatetaan tulevaisuudessa jakaa kahtia, mutta tästä ei ole vielä mitään lopullista päätöstä.


Ahaa, siitä ei ole siis vielä tullut lopullista päätöstä. Jotenkin muistelin, että se olisi jo ensi syksynä. Noh, on mielenkiintoista nähdä mihin Painiityntie sitten ainakaan tulee. Siitä kyllä olisi nyt Kävelytie siihen suuntaan, joten ilmeisesti siitä, tai sen viereen. Kun ei oikein voi Omakotitalojen pihoilta sitä laittaa. :) Ilmeisesti uudet lähtöajat, ainakin Uusmäen päästä tulevat olemaan 12,32, ja 52. Viime syksynähän ne olivat 14,34,54. Tuossa on juuri se 2 minuuttia, jolloin siis vielä 5 minuutin vaihtoaika Leppävaarassa säilyy. Nythän uusi reitti tuo Lintulaakson ala-asteen reitin varrelle. Ihan hyvä sinäänsä, mutta se vilkastuttaa liikennettä merkittävästi Linnuntiellä. Se ei taas ole välttämättä hyvä juttu, kun sieltä koulusta liikkuu pienempiä kansalaisia..
 
Muutamia havaintoja uusista syysaikatauluista,
- Linjan 15A liikennöintiä on pidennetty siten että viimeinen lähtö elielinaukiolta on 0.10 ja länsiterminaalista 0.30.
- linjan 51 lauantailiikennettä on hieman tihennetty, uusi vuoroväli on 25 min. entisen 30 sijaan.
- korkeat ruuhkalähdöt on muutettu matalalattiaisiksi linjoilla 41, 43, 47, 69, 75 ja 77.
- uuden pikalinjan 68X ajoajaksi välille R.tori-latokartano on merkitty 29 min ja takaisin 27 min kun taas linjan 68 ajoaika on latokartanoon 26 min. ja R.torille 23 min. Tämä tuskin pitää kuitenkaan käytännössä paikkaansa sillä onhan 68X suorempi kuin kiertelevä 68.
 
Helsingin sisäisen liikenteen talviaikataulukirja on tänään ilmestynyt HKL:n internetsivuille pdf-muodossa

Tuli myös paperisena postiluukusta. Arvostaisivatko koneisiin hurahtaneetkin painettua, kätevästi luettavaa aikataulukirjaa, jos sen nimi olisi "ilman sähköä toimiva käyttöliittymä" tai muuta yhtä "hienoa ja edistyksellistä". :lol:

Ja ne koneeseen näpyteltävät pysäkkinumerotkin on mukana... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia havaintoja uusista syysaikatauluista

Lisätään tähän:
- Linjojen 70T ja 70V ruuhka-ajan ulkopuolisten lähtöjen vuoroväli on harvennettu 22 minuuttiin 20 minuutista
- Lisäksi linjalle 70V on lisätty lähtö 18.15 Rautatientorilta, jolloin vuorovälit jäävät vielä siinäkin paikkeilla 12-15 minuuttiin entisen 20 minuutin sijaan
 
Takaisin
Ylös