YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2008-2009 ja muutokset

Raitiolinja 9 ja Vantaan linja 61

Pasilan asemalle pääsee nyt kahdella raitiolinjalla. Oikeastaan yhteyksiä on kolme, kun ympyräistä 7-linjaa kuljetaan yhä A- ja B-suuntiin. Pasilasta poistuttaessa 9-linja kaartaa Ratapihantieltä pian Asemapäällikökadulle sekä edelleen Vallilan ja Alppilan välikön tuleville asuinalueille. Vasta Kalliossa kolistellaan tuttuja raiteita, kun reitti 3-linjan kanssa yhdistyy.

Toisinaan kaipailen vauhdikasta siirtymää Pasilan junilta Sörnäisten metrolle. 7-linjan reitti Mäkelänrinteen kautta kiertää siinä määrin, että Pasilasta Itäkeskukseen ennättänee yhtä pikaisesti pääaseman kautta. Toisaalta 9-linja sivuuttaa Sörnäisten ytimen parin korttelin etäisyydeltä. Länsi-Pasilassa 7-linjan kierros puolestaan jarruttaa siirtymää Pasilasta Töölön kautta esimerkiksi Turun ja Porin pikavuorobusseille sekä Vihdin seutulinjoille.

Vantaan Tikkurilasta lentokentälle vievän 61-bussin pysäkkejä värittää uudistettu ilme. Tuoreet tunnukset erottuvat myös aikatauluissa ja linjakilvissä sekä myöhemmin busseissakin. 61-linjan ohella kasvojen kohotus koskee lentokentän 615-seutulinjaa.

61-linjan suorempi reitti lisäisi mielestäni vuoron houkuttelevuutta etenkin kaukojunien liityntänä. Samalla edistettäisiin kaupungin joukkoliikenteen kiinnostavuutta kokonaisuutena. Kulku piirtyisi Ratatien, Lummetien ja Läntisen Valkoisenlähteentien kautta Tuusulanväylän yli. Vaihtoehtoisesti Tikkurilantien reitiltä kaarrettaisiin Niittytielle ja Ilmakehälle. Nykyreitillä usein jopa matkustajien enemmistö käyttää Veromiehen, Vantaanportin ja Pakkalan pysäkkejä. Tikkurilan kannalta jättäisin nämä korttelit muokattujen 53- ja 55-linjojen hallintaan.
 
Vs: Raitiolinja 9 ja Vantaan linja 61

Toisinaan kaipailen vauhdikasta siirtymää Pasilan junilta Sörnäisten metrolle. 7-linjan reitti Mäkelänrinteen kautta kiertää siinä määrin, että Pasilasta Itäkeskukseen ennättänee yhtä pikaisesti pääaseman kautta.

Eipä siinä maantieteellistä kiertoa ole nimeksikään. Reitti muuten voisi toki olla nopeampi. Esimerkiksi miksi tarvitaan sekä Kellosillan että Radanrakentajantien pysäkki? Niiden etäisyys on alle 200 metriä. Jos välttämättä halutaan yhteinen pysäkki 9:n kanssa, se voisi olla edes Ratamestarinkadun ja Radanrakentajantien risteyksessä. Samalla pysäkkipysähtyminen yhdistyisi paremmin risteyksissä hidastamiseen ja suorat osuudet voitaisiin ajaa nopeammin. Messukeskuksen pysäkillä on sama vika, mutta se täytynee pitää keskuksen pääoven edessä.

Toinen turhan oloinen pysäkki on sitten Rautalammintie. Edellisen Mäkelänrinteen ja seuraavan Hattulantien etäisyys toisistaan on vain 500 metriä, eikä kohdalla ole bussipysäkkiäkään. En näe, että Mäkelänkadulla olisi tarvetta näin tiheälle palvelutasolle.

Jos nämä kaksi pysäkkiä poistettaisiin ja järjestettäisiin 0-viive-etuudet, ratikka olisi varmasti Mäkelänkadun hyvänoloisella radalla aika vauhdikas väline päästä Sörnäisiin (tai siis Harjuun, jossa on Sörnäinen-niminen metroasema; Sörnäisten metroaseman nimihän on Kalasatama ;)).
 
Raitiolinja 9 ja Vantaan linja 61

Veikkaisin arkiliikenteeseen selkeää ajansäästöä, jos raitiovaunu Pasilasta Sörnäisten metroasemalle kulkisi koko matkan Aleksis Kiven katua tai Teollisuuskatua. Bussillahan tätä suorempaa väylää pääsee. Ytv-reittioppaan mukaan matka-aika alittaa 7-raitiolinjan usein neljälläkin minuutilla.

Vantaalla 61-linjan osuus Tikkurilasta Mellunmäkeen muutettiin 62-linjaksi. Mielestäni 62-linjan reittiä olisi tullut jatkaa Tikkurilasta Veromieheen. 61-linja olisi vapautunut ehdottamilleni lentokentän oikoreiteille.

61-linjan mukavuutta lisää se, että Tikkurilassa jonon kärkijoukko saa nousta matkatavaroineen tyhjään autoon. Mellunmäestä saapuessaan auto oli usein puolillaan matkustajia, joiden enemmistö poistui Veromieheen mennessä. Toisaalta he joutuvat nyt vaihtamaan ajoneuvoa Tikkurilassa.
 
Vs: Raitiolinja 9 ja Vantaan linja 61

Vantaalla 61-linjan osuus Tikkurilasta Mellunmäkeen muutettiin 62-linjaksi. Mielestäni 62-linjan reittiä olisi tullut jatkaa Tikkurilasta Veromieheen. 61-linja olisi vapautunut ehdottamilleni lentokentän oikoreiteille.

61-linjan mukavuutta lisää se, että Tikkurilassa jonon kärkijoukko saa nousta matkatavaroineen tyhjään autoon. Mellunmäestä saapuessaan auto oli usein puolillaan matkustajia, joiden enemmistö poistui Veromieheen mennessä. Toisaalta he joutuvat nyt vaihtamaan ajoneuvoa Tikkurilassa.
Kävin viime talvena Tikkurilassa YTV:n sun muiden instanssien järjestämässä tilaisuudessa, jossa kerrottiin tulevista linjastomuutoksista - lähinnä Kehärataan liittyen. Tuosta 61:n katkaisemisesta syntyi kyllä eniten porua yleisön keskuudessa. Bussin vaihto Tikkurilan asemalla koettiin ongelmalliseksi. Ja onhan Vantaan Sanomien yleisönosastollakin ollut kärkeviä kirjoituksia linjan 61 katkaisuun liittyen. Olipa eräskin kirjoittaja sitä mieltä, että Tikkurilan asemalta väärään suuntaan menevien "turistien" takia on nyt päädytty linjoihin 61 ja 62. Kyseinen kirjoittaja olisi perustanut "turisteille" ihan oman lentokentälle menevän linjan ja liikennöintikustannukset olisivat maksaneet matkustajat 100%:sti. Ilmeisesti kyseinen
kirjoittaja onkin muualla matkustaessaan melkoinen maailmankansalainen eikä joudu ikinä edes kysymään paikallisilta neuvoa...;)

Linja 61 oli ehkä liian pitkänä pätkänä altis myöhästymisille. Mellunmäki-Lentoasema -linjan perään haikailevat matkustajat eivät ehkä piakkoin muistakaan sitä, kun etenkin ruuhka-aikoina Tikkurilan aseman ohitusajat olivat viitteellisiä ja bussien peräkkäinajoja ilmeni.
 
Takaisin
Ylös