YTV:n kesän 2006 aikataulut

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,292
Vantaalla linjoille v61, 514 ja 615 tulee uusia K-vuoroja jotka ajavat lentoaseman teknisen alueen kautta. Linjan 324 N-vuorot alkavat ajamaan Pähkinärinteen ja Hämeenkylän kautta korvaten linjan 231 poistuvaa osuutta. Vantaan sisäisiä linjoja 52, 54, 57, 76, 86 ja 88 ei liikennöidä kesällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjan e22B aamuliikenne Hämevaarasta Leppävaaraan on mielestäni täysin turhaa koska lähtöajat ovat liian päällekkäiset linjojen e52 ja 510 kanssa, esimerkkejä Hämevaarasta: 6.11(510) 6.18(22B) 6.28(52) / 6.44(510) 6.47(22B) 6.53(52) / 7.11(510) 7.16(22B) 7.20(52) / 7.36(510) 7.46(22B) 7.48(52) / 8.06(510) 8.16(22B) 8.18(52) / 8.41(510) 8.47(22B) 8.53(52). Ainoat lähdöt jotka eivät ole täysin päällekkäisiä linjojen 52/510 kanssa on 6.18 ja 8.47 mutta uskoisin etä kuuden jälkeen aamulla 17 min vuoroväli riittää ja eiköhän ennen yhdeksää 12 min väli ole ihan kohtuullinen. Linjan 22B liikenne olisikin voitu aloittaa vasta kello yhdeksän jälkeen kun linjan 52 liikenne päättyy.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
aki sanoi:
Linjan e22B aamuliikenne Hämevaarasta Leppävaaraan on mielestäni täysin turhaa koska lähtöajat ovat liian päällekkäiset linjojen e52 ja 510 kanssa, esimerkkejä Hämevaarasta: 6.11(510) 6.18(22B) 6.28(52) / 6.44(510) 6.47(22B) 6.53(52) / 7.11(510) 7.16(22B) 7.20(52) / 7.36(510) 7.46(22B) 7.48(52) / 8.06(510) 8.16(22B) 8.18(52) / 8.41(510) 8.47(22B) 8.53(52). Ainoat lähdöt jotka eivät ole täysin päällekkäisiä linjojen 52/510 kanssa on 6.18 ja 8.47 mutta uskoisin etä kuuden jälkeen aamulla 17 min vuoroväli riittää ja eiköhän ennen yhdeksää 12 min väli ole ihan kohtuullinen. Linjan 22B liikenne olisikin voitu aloittaa vasta kello yhdeksän jälkeen kun linjan 52 liikenne päättyy.

No, ainakin linjat 52 ja 510 on saatu kerrankin porrastettua suht tasaisesti, joten myös linjalle 52 voidaan odottaa matkustajia mutta onkohan 510:n vuoroväli ollut koskaan noin väljä.

Nythän on niin, kun junaliikennettä on supistettu oikein olan takaa niin myös liityntälinjojen aikataulut ovat muuttuneet. Ja nehän ovat joillakin liityntälinjoilla lievästi sanottuna sekaisin. Esimerkiksi Leppävaarasta Karakallioon linjoila 20 ja 26 on kummallakin vuoroväli 15/20/25 min eli niin, että niitä ei opi ikinä. Ennen ne vuorovälit olivat tasaisesti kummallakin 20 min ja 10 min yhteensä. Tämähän johtuu siitä, että A kulkee ruuhka-aikana vain 15 min välein. Muina aikoinakin junaliikenne Helsinki-Leppävaara -välillä on 08U/15A/38S/45A. Mitähän kaupunkiliikennettä tämäkin on??

Linja 51 on kans outo tapaus V-vuoroineen.
Klo 6-12 aikaan Leppävaaran suunnasta Kasavuoreen pääsee ainoastaan kiertämällä Kuurinniityn kautta. Ja toiseen suuntaan Klo 12-18 aikaan Kasavuoresta Leppävaaraan joutuu koukkaamaan Kuurinniityn kautta. Ja tämähän johtuu siitä, että ei uskota, että 60 min kierrosajalla ehtii kiertämään Kasavuoren kaksi kertaa koko kierroksen aikana. Varsin kepeästihän 261:nenkin ehtii Kuurinniitystä Leppävaaraan - eihän siihen mene kuin noin 25 min. Todella mahtavaa!!

Muitakin "uudistuksia" 51:lle on tulossa: Kasavuoressa ajetaan Mikael Lybeckintien sijasta Yrjö Liipolantietä. Kuurinniittyn tulee uusi päättäri alueen itäosaan, joka ei kyllä palvele ollenkaan Kuurinnityn läntiosaa. Nykyinen päättärihän on hyvässä paikassa keskellä Kuurinniittyä! Jos tällä päättäriratkaisulla halutaan nipistää sivun aikaa minuutilla nykyisestä, niin miksi linjan on sitten mentävä Yrjö Liipolantietä eikä nykyistä reittiä Kasavuoressa.
 
JT sanoi:
No, ainakin linjat 52 ja 510 on saatu kerrankin porrastettua suht tasaisesti, joten myös linjalle 52 voidaan odottaa matkustajia mutta onkohan 510:n vuoroväli ollut koskaan noin väljä.

tuossa ei ollut kaikki linjan 510 hämevaaran ohitusajat, tässä kaikki lähdöt: 5.41, 6.11, 6.44, 7.11, 7.26+, 7.36, 7.53, 8.06, 8.23, 8.41
 
Ylipäätään kesä-aikatauluissa ei ollut muuta hyvää kun että yö-linjat kulkevat lähes viikon ympäri. Ja tuota liityntä-liikennettä on supistettu myös esim. linjalla 23, joka kulkee päivällä vain 30 minsan välein. Sitten linja 51 haukuntaan.. Tämän sunnuntai-aikataulut on laitettu huonommaksi kuin 261:sen, ja T-vuoroja ei sille laitettu ollenkaan, niin kuin 261:llä oli. Millähän ytv ne korvaa, no ei sitten millään.. Kaikista paras olisi ollut jos nykyinen systeemi olisi jäänyt. Tai se mikä oli kun liityntä-liikenne aloitettiin, jolloin myös linja 17 Espoon keskus-Leppävaara-Westend liikennöi..
 
Minkähän takia linjan 270 N-vuoroja ei voida ajaa kuurinniittyyn saakka vaan linjan kääntöpaikka on jo tuomarilassa. viimeinen 51:n lähtee leppävaarasta jo kello 23.35 jonka jälkeen kuurinniittyyn ei ole bussiyhteyttä, kävelymatka linjan 270N päätepysäkiltä kuurinniittyyn on kuitenkin n. 1,5 km ja kävelyyn menee 10-15 min kävelynopeudesta riippuen. Jos 270N ajaisi kuurinniittyyn asti se ei pidentäisi matka-aikaakaan kuin pari minuuttia.
 
Eipä näytä Leppävaaran kaupunkiradan käyttöaste olla kovin korkealla... E-junako ei liiku kesällä ollenkaan? Kesäkuussa varsinkin porukkaa liikkuu lähes yhtä lailla kuin talvisaikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hujis sanoi:
Eipä näytä Leppävaaran kaupunkiradan käyttöaste olla kovin korkealla... E-junako ei liiku kesällä ollenkaan? Kesäkuussa varsinkin porukkaa liikkuu lähes yhtä lailla kuin talvisaikaan.

Kyllä se E-juna siellä liikkuu maanantaista perjantaihin n. klo 6-21 puolen tunnin välein ja lauantaisin n. klo 8-19 puolen tunnin välein.
 
a__m sanoi:
Kyllä se E-juna siellä liikkuu maanantaista perjantaihin n. klo 6-21 puolen tunnin välein ja lauantaisin n. klo 8-19 puolen tunnin välein.

Hyvä hyvä. Tuli siis vain väärinkäsitys lueskellessa aikaisempia viestejä tässä ketjussa. Heinäkuun aikana onkin joukkoliikenteen sektorilla aikas hiljaista. Ihmiset, jotka käyttävät pikalinjola esim e5, huutavat varmaan hunajaa heinäkuulla, kun saa kulkea maisemalinja e35:sella. Nimim. kokemusta on ;)
 
a__m sanoi:
Kyllä se E-juna siellä liikkuu maanantaista perjantaihin n. klo 6-21 puolen tunnin välein ja lauantaisin n. klo 8-19 puolen tunnin välein.

Joo, noinhan se on sittenkin. En vaan huomannut sitä, kun E-junalta on arkisin aamupäivällä yhteys ainoastaan linjaan 22 ja toiseen suuntaan linjoilta 25, 26 ja 28.

Linjasta 51 vielä...Oiskohan linjan aikoja yritetty jollain tavoin sovittaa junien kanssa Kauniaisten aseman kohdalla, sillä sunnuntain aikataulut ovat todella sekavat. Tosin jos juna-aikataulut pysyvät nykyisellään mitään välittömiä vaihtoyhteyksiä ei silloin ainakaan tapahdu. VR ei ainakaan vielä ole ilmoittanut kesän aikatauluistaan. Muutenhan linja saattaisi kulkea noin tunnin välein jos mitään vaihtareita ei ole sumplittu.
Sääli sinänsä, ettei linjalla Karakallion kiertäviä vuoroja ole, sillä kyllä tuommoisella 70-75 min kierrosajalla kerkeisi ihan hyvin paikan kiertää mutta kun ei niin ei. Eli sunnuntaisin Karakallioon pääsee linjoilla 27N, 35V, 248 ja 96H ja jo tutuksi tulleeseen tapaan käy tietenkin niin, että kaikki neljä tulevat yhtä aikaa ja seuraava tulee puolen tunnin päästä:mad: Vielä vuosi sitten pääsi näiden lisäksi myös 26N:llä sekä 261T:llä.
 
aki sanoi:
Vantaalla linjoille v61, 514 ja 615 tulee uusia K-vuoroja jotka ajavat lentoaseman teknisen alueen kautta. Vantaan sisäisiä linjoja 52, 54, 57, 76, 86 ja 88 ei liikennöidä kesällä.

Lentoaseman linjojen K-vuorot liittyvät teknisellä alueella aiemmin olleen kutsunapin poistoon. Nappi on ollut rikki jo pidemmän aikaa ja tämän takia kaikki linjojen v61 ja 615N/T vuorot ovat joutuneet käymään (yleensä turhaan) kääntymässä teknisellä alueella Lentoasemalta lähdettyään.

Vantaalla kesätauolle jäävät myös linjat 44 ja 60. Linja 86 ei sen sijaan oikeastaan jää tauolle vaan sen linjatunnus muuttuu 87K:ksi. Reitti pysyy kuitenkin ennallaan.
 
Mielestäni kesä-aikataulut on jo liikaa karsittuja, heinäkuussa ehkä menisi tollainaan, mutta kun monet on töissä koko kesäkuun, niin kyllä siinä kiroiltavaa riittää.. Esimerkiksi linja e22 on koko-kesäksi laitettu B-vuoroiksi (Hämevaara-Leppävaara), joten jos mielit Sinimäkeen kesäkuussa töihin julkisilla sieltä päin niin 2 vaihtoa on pahimmillaan matkassa.. Joten normaalivuoroja olisi voitu jättää ruuhka-liikenteen edes kesäkuuksi.. Linjan e23 kesäharvennus ei ehkä niin paha ole, kun ne nyt talvi-aikaanki on päivisin aika tyhjiä tuppaa olemaan, ainaskin Uusmäestä Leppävaaran suuntaan.. Lisäki siellä on koulu nimeltä Lintumetsä, josta tulee yleensä vähintään puoli tusinaa ihmisiä, ja tätä ei ole linjan aikatauluissa ollenkaan huomioitu (kuulun itse kyseiseen puoleen tusinaan).. Linjan e24 aikataulut myös kesäliikenteeseen iha ok, niikuin myös e25. Linjan e26 viimeiset lähdöt on aika aikaisin.. e27 ne ei ole näköjään pahemmiten uskaltaneet supistaa, mutta nuo typerät v-vuorot vois jättää pois jo ihan yleisestikkin.. Tuo e51 on kyllä niin ihmejuttu että en tiiä mitä hyvää siitä vois sanoo..
 
aleo1@luukku.com sanoi:
.. e27 ne ei ole näköjään pahemmiten uskaltaneet supistaa, mutta nuo typerät v-vuorot vois jättää pois jo ihan yleisestikkin..

Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että lippajärveläisillä oli ennen kaupunkirataa nopeampi 247, joka ei kulkenut Karakallion kautta, joten noiden V-vuorojen poisjättäminen tekisi taas hallaa alueen asukkaille.

Linjan 51 lähtölaituri on muuten 11 eli sama, josta lähtevät jo 5, 23, 35 ja 110T. Nopean selaamisen tuloksella katselin, että linjojen lähtöajat on porrastettu onneksi niin, ettei pahempia ruuhkia laiturille todennäköisesti pääse syntymään. Kuinkakohan sitten talvella kun linjojen vuoroväli tihenee - on varmasti vaikeampaa sijoittaa linjat lähtölaiturille, jotta ruuhkia ei tule. Järkevä vaihtoehto olisi siirtää 23 laiturilta 11 laiturille 12, jolloin Hämevaaran suuntaan lähtee linjat 22 ja 23 samalta pysäkiltä ja laiturilta 11 poistuu yksi tiheästi kulkeva linja, jotta muille jäisi enemmän tilaa.
 
JT sanoi:
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että lippajärveläisillä oli ennen kaupunkirataa nopeampi 247, joka ei kulkenut Karakallion kautta, joten noiden V-vuorojen poisjättäminen tekisi taas hallaa alueen asukkaille.
Ei se e27:kan kierros paha ole, ja jos on kiire niin Petaksesta pääsee e28:lla ja U290:llä, sekä Träskandan ympyrän jälkeen heti on pysäkit josta sitten taas e21:llä, e25A:lla ja e29:llä..
Tuo U290 on hyvä linja, aina hyvät penkit busseissa, tietysti johtuen että kaukovuoroja, mutta joka tapauksessa. Jos on vaikka alottamassa pidemmän reissun niin sillä kannattaa koittaa mennä Helsinkiin.. Tänään muuten oli n. 14.15 kyseisellä linjalla Volvon Delta Star 502/503/504. Eli millä ajellaan pikavuoroja esim. Kotkan suuntaan..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miska sanoi:
Linja 86 ei sen sijaan oikeastaan jää tauolle vaan sen linjatunnus muuttuu 87K:ksi. Reitti pysyy kuitenkin ennallaan.
Olisi kiva tietää, mikä syy on tuon linjatunnuksen vaihtamisen taustalla. Mitä enemmän linjatunnuksia vaihdetaan, sitä useammin matkustajat menevät hämilleen...
 
Takaisin
Ylös