YTV:n Reittioppaan käyttöön kännykkäsovellus

Palautetta rupesi suorastaan satamaan, hieno homma!

Käyttökommenttit oli ensisijaisesti toiveissa, joten niistä erityiskiitos. GPS tarkkuus voi joskus olla useita metrejä, mutta jäljellä olevan matkan näyttö kyllä pyöristää ylöspäin, joten sekin aiheuttaa sitä että sovellus näyttää vähän liian suurta matkaa. Katson olisko parempi laittaa tavanomainen pyöristys käyttöön. Ehkä se ei sovelluksen käytön kannalta ole ongelma jos näytössä on matkaa jäljellä 10 m kun saavutaan pysäkille, luulis että siitä jo arvaa että nyt ollaan oikessa paikassa. Oikeastaan vain jos tien toisella puolellakin on pysäkki, niin voisi luulla että onkohan se tuo, jos ei yhtään tiedä mihin on menossa.

Ajatus mahdollisuudesta säätää pysäkkivaroituksen etäisyyttä, on hyvä kuten myös se että varoittaa jo edellisen pysäkin mentyä ohi.

Outo toiminta reitin lopussa laitetaan heti suurennuslasin alle.

Äänimerkin voimakuudella ei taida olla säätömahdollisuutta sovelluksessa, mutta katson vielä. Miksi radion ääni ei palannut, pitää katsoa onko jotain tehtävissä.

Koitan selvittää miksi N73 ei imaissut ohjelmaa.

Uudelleen reititys jos haettu reitti ei näytä toteutuvan on jo kehityskohteena. Kuitenkin jatkuva haku tuntuu aika raskaalta toteutustavalta, mutta semmoinen että käyttäjä tekee haun, että "tästä ja nyt - sinne mihin viimeksikin hain" antanee jo pääosan tämän tyyppisen toiminteen hyödyistä. Varmaan varoitus siitä että ei olla edetty kuten reittiopas on ehdottanut helpottaisi tämän käyttöä.

Verkkopaikannus kaupunkialueella ei taida antaa tarpeeksi hyvää tietoa sijainnista. Semmoinen reitinhaku, joka kohdistuu 500 m päässä olevan tukiaseman kohdalta, voi olla jalankulkijalle turhan kaukana. Mutta sinänsä implementointi sovellukseen on helppo, jos se osoittautuu tarpeelliseksi. Tosin se verkkohaku maksaa jotain, käyttäjä sen varmaan joutuu maksamaan. Tähän mennessä käyttäjät ei ole olleet kovin innostuneita maksamaan joukkoliikenteen reittitiedosta.

Usein käytettyjen reittien kätevä haku on tärkeä kysymys. Sovellus nykyisellään tallentaan kaikkien hakujen päätepisteet, joten duunimatkojen tms. haku käy kätevästi omista reiteistä sen jälkeen kun on kerran hakenut oikeat hakusanat sisään. Myös satunnaisesta paikasta haku on helppa, tyyliin tästä paikasta, johonkin aiemmin käytettyyn paikkaan(hima, duuni, tms.). Maamerkit on mahdollista sisällyttää omien paikkojen listaan, mutta tuokohan se lisäarvoa ja missä tilanteessa.

Karttasovelluksen integrointi ei vielä ole helposti mahdollista, tai ainakaan ilmaista. Omat kokemukset paikkojen etsiminen kartasta kännykän pienenltä näytöltä ei ole kovin kehuttavia ja toisaalta skenaario missä tätä käytettäisiin on vähän epäselvä. Jos tietää osoitteen, tuntuu että on helpompi vain kirjoittaa se kenttään kuin hakea kartalta se osoite ja saada siten koordinaatit joilla sitten hakee reittiä. Jos taas ei tiedä osoitetta mihin on menossa, miten sen kartalta sitten hakee? "Olisin menossa Hakaniemen torista pari korttelia pohjoiseen, haetaanpas sieltä joku piste."

Reitin näyttämistä ikäänkuin karttapohjaa vasten olen miettinyt. Olisko siitä lisäarvoa, jos näkisi pisteen liikkuvan, näytöllä? Tietysti jos olisi väärässä kulkuvälineessä, niin siitä näkisi ehkä selvemmin että nyt ei mennä sinne minne pitäisi, nythän sovellus periaatteessa näyttää suhteellista suuntaa pysäkille, joten jos suuntamerkki on näytön yläreunassa, niin ollaan menossa kohti, jos sitten suunta on kovin sivuun ja etäisyys tuntuu kasvavan, niin pitäisi epäillä jotain väärää olevan tekeillä. Ei ole yhtä selvää kuin kartalla, se pitää myöntää.
Muuten onko tavalliselle käyttäjälle muulla merkitystä kuin matka-ajalla ja vaihtopysäkeillä.

Kiitos vielä kaikille keskusteluun osallistuneille, ja uusia käyttökokemuksia ja kommentteja toivon,

Ismo Laitinen
 
Uudelleen reititys jos haettu reitti ei näytä toteutuvan on jo kehityskohteena. Kuitenkin jatkuva haku tuntuu aika raskaalta toteutustavalta, mutta semmoinen että käyttäjä tekee haun, että "tästä ja nyt - sinne mihin viimeksikin hain" antanee jo pääosan tämän tyyppisen toiminteen hyödyistä. Varmaan varoitus siitä että ei olla edetty kuten reittiopas on ehdottanut helpottaisi tämän käyttöä.

...

Reitin näyttämistä ikäänkuin karttapohjaa vasten olen miettinyt. Olisko siitä lisäarvoa, jos näkisi pisteen liikkuvan, näytöllä? Tietysti jos olisi väärässä kulkuvälineessä, niin siitä näkisi ehkä selvemmin että nyt ei mennä sinne minne pitäisi, nythän sovellus periaatteessa näyttää suhteellista suuntaa pysäkille, joten jos suuntamerkki on näytön yläreunassa, niin ollaan menossa kohti, jos sitten suunta on kovin sivuun ja etäisyys tuntuu kasvavan, niin pitäisi epäillä jotain väärää olevan tekeillä. Ei ole yhtä selvää kuin kartalla, se pitää myöntää.
Muuten onko tavalliselle käyttäjälle muulla merkitystä kuin matka-ajalla ja vaihtopysäkeillä.
Ehkä minun käyttötapani on vähän erikoinen, mutta:
Kun kuljen bussilla, lähimmäksi kotia pääsen h74:llä. h73 on pikkaisemmin pidempi kävely mutta sekin käy, h70 myös joten kuten. Kun lähden keskustasta teen yleensä niin että hyppään ensimmäiseen Hakaniemen suuntaan kulkevaan liikennevälineeseen (ratikat, bussi), vaihdan siellä ehkä kutosen jos tulen ratikalla tai jos bussilla niin johonkin edelleen Arabiaan/Viikkiin päin menevään bussiin. Yritän saada sitä softaa kertomaan minulle milloin seuraava 73/74 tulee kun olin Hämeentiellä h77:n kyydissä, ei oikein toiminut, se tarjosi omituista ja pitkää vaihtoa h55 ja h74. Yleensä räplään kännykällä Reittioppaan tekstiversiota.

Samoin kuljen ratikoilla. Jos olen vaikka Kurvissa ja menossa Kruunuhakaan, niin hyppään kutoseen jos se tulee enneen seiskaa, vaihdan sitten Hakaniemessä joko siihen seiskaan tai ykköseen, kumpi nyt sattuu tulemaan ensin. Luulisin että tuo on tottuneiden ratikan käyttäjien keskuudessa aika yleinen tapa.

Ja sitten on semmoinen juttu että jos on kylmä, niin mieluummiin sitä odottaa viisi minuuttia bussia a jolla pääsee puoleenväliin, ja sitten lämmiteltyään toiset viisi minuuttia bussia b jolla pääsee kotiin, kuin kymmenen minuuttia bussia a yhdellä seisomalla.

Eli olisi hieno jos se toimisi niin kuin autonavigaattori, jos poikkeaa oletetulta reitiltä niin lasketaan uusi.
 
Ehkä minun käyttötapani on vähän erikoinen, mutta:
Kun kuljen bussilla, lähimmäksi kotia pääsen h74:llä. h73 on pikkaisemmin pidempi kävely mutta sekin käy, h70 myös joten kuten. Kun lähden keskustasta teen yleensä niin että hyppään ensimmäiseen Hakaniemen suuntaan kulkevaan liikennevälineeseen (ratikat, bussi), vaihdan siellä ehkä kutosen jos tulen ratikalla tai jos bussilla niin johonkin edelleen Arabiaan/Viikkiin päin menevään bussiin. Yritän saada sitä softaa kertomaan minulle milloin seuraava 73/74 tulee kun olin Hämeentiellä h77:n kyydissä, ei oikein toiminut, se tarjosi omituista ja pitkää vaihtoa h55 ja h74. Yleensä räplään kännykällä Reittioppaan tekstiversiota..

Katsotaan ymmärsinkö tämän oikein. Reittioppaassahan ei ole mahdollista määrittää että olen jo jossain bussissa, eikä se siten osaa laskea että mihin sillä parhaiten vaihtais. Paikan perusteella hakemalla saa tuloksia että jos seisois siinä mistä haku oli. Siinä on jokin varoaika, eli jos järjestelmän mukaan se bussi oliskin siinä juuri silloin, ei se varmaan tule ainakaan lähtökohtaisesti enää tuloksiin, vaan sitä pitäisi hakea vähän menneisyydessä että saa tuokseksi bussin jossa istuu, ja siitä parhaan vaihdon. Lisäksi vaihtoaikamarginaali on määritelty johonkin, mikä voi estää "heti" tulevan vaihtoyhteyden esiintymisen hakutuloksissa. Että ehkä paremman tuloksen olisi voinut saada hakemalla aiempia yhteyksiä joko asettamalla ajan vähän aiemmaksi, tai sitten tulokset näytössä valitsemalla Valinnoista aiempia yhteyksiä. Tai sitten kyseesssä oli vikatoiminto, joita tässä koitetaan juuri metsästää pois. Eli pitää pitää silmät auki, jos tämän kaltainen ongelmaa alkaa esiintymään.

Samoin kuljen ratikoilla. Jos olen vaikka Kurvissa ja menossa Kruunuhakaan, niin hyppään kutoseen jos se tulee enneen seiskaa, vaihdan sitten Hakaniemessä joko siihen seiskaan tai ykköseen, kumpi nyt sattuu tulemaan ensin. Luulisin että tuo on tottuneiden ratikan käyttäjien keskuudessa aika yleinen tapa.

Ja sitten on semmoinen juttu että jos on kylmä, niin mieluummiin sitä odottaa viisi minuuttia bussia a jolla pääsee puoleenväliin, ja sitten lämmiteltyään toiset viisi minuuttia bussia b jolla pääsee kotiin, kuin kymmenen minuuttia bussia a yhdellä seisomalla.

Eli olisi hieno jos se toimisi niin kuin autonavigaattori, jos poikkeaa oletetulta reitiltä niin lasketaan uusi.

Tämä sovellushan on ihan YTV:n reittioppaan antamien hakutulosten varassa, joten lähinnä toiminteet joita voi reittioppaasta saada ovat mahdollisia. Tietysti voi yrittää tehdä mahdollisuuksien mukaan älykkäitä hakuja, jos siitä on hyötyä käyttäjälle. Osin nämä kommentit tuntuu kuin näihin pitäisi vastata YTVn palvelun kehittäjien, mutta toi autonavigaattorin toiminnan ajatus tuntuu siltä että pitää miettiä voiko sen jalostaa toimintaan tässä sovelluksessa.

Ismo Laitinen
 
Näyttää siltä että YTV on muuttanut reittioppaan antamaa vastausta, joten koitan saada uuden version palvelimelle huomenna, koska vanha versio ei tunnista tietoja oikein muuttuneessa tilanteessa.

Ismo
 
Tämä sovellushan on ihan YTV:n reittioppaan antamien hakutulosten varassa, joten lähinnä toiminteet joita voi reittioppaasta saada ovat mahdollisia.

Jos ohjelmoit sovelluksesi hakemaan tietoa myös sivustolta http://www.thoreb.se/webdeparture/HKL/358/main.asp , niin periaatteessa onnistuisi tuo aikataulusta poikkeavien tilanteiden hyväksikäyttö. Tosin, HELMI/LIVA on niin epävarma, että sen tietoihin luottamisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä...
 
Kuitenkin jatkuva haku tuntuu aika raskaalta toteutustavalta, mutta semmoinen että käyttäjä tekee haun, että "tästä ja nyt - sinne mihin viimeksikin hain" antanee jo pääosan tämän tyyppisen toiminteen hyödyistä. Varmaan varoitus siitä että ei olla edetty kuten reittiopas on ehdottanut helpottaisi tämän käyttöä.

Jatkuva reitin seuraaminen on tosiaan liian raskasta. Itselläni ainakin oli ajatuksena, että uudelleenreititys tehtäisiin vaihtopysäkille saavuttaessa, kun seuraavan vuoron lähtöaika on mennyt ohi. Bussimatkustuksessahan pysäkkiajat eivät ole mitään tarkkoja, joten varoitus ja sen yhteydessä helppo mahdollisuus hakea reitti uudestaan toimisi tässä parhaiten.

Risukasan ehdottama tarkkojen aikojen haku Thorebin sivuilta olisi kyllä loistava, mutta viimeksi tänä aamuna totesin ainakin Jokerin pysäkkinäyttöjen ja Thorebin sivuilla ilmoitetun ajan poikkeavan toisistaan minuuteilla.

Ideaalitilannehan olisi, että puhelin pystyisi ilmoittamaan, koska käsi pitää kohottaa pysähtymismerkiksi saapuvalle bussille.

Verkkopaikannus kaupunkialueella ei taida antaa tarpeeksi hyvää tietoa sijainnista. Semmoinen reitinhaku, joka kohdistuu 500 m päässä olevan tukiaseman kohdalta, voi olla jalankulkijalle turhan kaukana. Mutta sinänsä implementointi sovellukseen on helppo, jos se osoittautuu tarpeelliseksi. Tosin se verkkohaku maksaa jotain, käyttäjä sen varmaan joutuu maksamaan. Tähän mennessä käyttäjät ei ole olleet kovin innostuneita maksamaan joukkoliikenteen reittitiedosta.

Verkkopaikannuksesta ei kyllä nähdäkseni kannata maksaa, se olisi vain bonusta helposti toteutuessaan. Tosin hyvällä tuurilla toimiessaan verkkopaikannus voisi mahdollistaa pois jäänti muistutuksen käytön myös maan alla metrossa. Ainakin Google Mapsin verkkopaikannus pystyy melko hyvin paikallistamaan aseman tarkkuudella missä mennään, myös tunneliasemilla.

Luulin itse, että paikannustiedon voi suoraa ottaa puhelimelta, koska Nokian puhelimissa ainakin nykyään on myös verkkopaikannus optio paikannusasetuksissa. Kun en kuitenkaan paremmin tiedä, niin luotan asiaan perehtyneiden sanaan.

Usein käytettyjen reittien kätevä haku on tärkeä kysymys. Sovellus nykyisellään tallentaan kaikkien hakujen päätepisteet, joten duunimatkojen tms. haku käy kätevästi omista reiteistä sen jälkeen kun on kerran hakenut oikeat hakusanat sisään. Myös satunnaisesta paikasta haku on helppa, tyyliin tästä paikasta, johonkin aiemmin käytettyyn paikkaan(hima, duuni, tms.). Maamerkit on mahdollista sisällyttää omien paikkojen listaan, mutta tuokohan se lisäarvoa ja missä tilanteessa.

Omia reittejä en huomannutkaan katsoa vaikka sen olemassaolon olinkin huomioinut aiemmin. Reitin haku omista reiteistä vaikutti sisätiloissa tehdyllä nopealla kokeilulla toimivan sujuvasti, tosin reittejä ei löytynyt ilmeisesti johtuen vanhasta ohjelmaversiosta ja puuttuvasta paikkatiedosta.
Mielestäni olisi silti selkeämpää, jos reittihistoria ja suosikkipaikat olisivat erillisinä listoinaan.

Karttasovelluksen integrointi ei vielä ole helposti mahdollista, tai ainakaan ilmaista. Omat kokemukset paikkojen etsiminen kartasta kännykän pienenltä näytöltä ei ole kovin kehuttavia ja toisaalta skenaario missä tätä käytettäisiin on vähän epäselvä.

Ajattelin tässä lähinnä sellaista tilannetta, että haluan mennä esimerkiksi jollekin ulkoilualueelle tai vastaavalle, jonka osoitetta en tiedä tai osoite ei vie haluttuun paikkaan. Huomasin kuitenkin juuri, että reittiopas ei kävelytä pois kaduilta, joten osoitetta tarkempaa ohjetta ei saa kuitenkaan. Vaikeiden osoitteiden tapauksessa voisi silti olla helpompaa tehdä maamerkki ja käyttää sitä reitin haussa.

Reitin näyttämistä ikäänkuin karttapohjaa vasten olen miettinyt. Olisko siitä lisäarvoa, jos näkisi pisteen liikkuvan, näytöllä?

Kartalta seuraaminen voisi helpottaa matkan etenemisen seuraamista ja varautumista pois jäämiseen. Toki etäisyyden näyttäminen ajaa osittain saman asian, mutta ainakin jotkin bussilinjat (esim. H76A) kiertelevät siten, että välillä etäisyys tulevaan pysäkkiin kasvaa.
 
Luulin itse, että paikannustiedon voi suoraa ottaa puhelimelta, koska Nokian puhelimissa ainakin nykyään on myös verkkopaikannus optio paikannusasetuksissa.

Missä se maksullisuus edes sitten näkyisi? Kyllä minunkin Google Maps paikantaa tukiaseman perusteella, mutta en sitä puhelinlaskussa missään näe.
 
Uusi versio laitettu serverille.

Korjattu toiminnan takkuilua reitin päässä ja laitettu äänenvoimakkuuden säätö asetuksiin, joka vaikuttaa pysäkkivaroitukseen voimakkuuteen.

Lisäksi tulosten käsittelyä vähän muokattu, kun oli jotain toimimattomuutta reittioppaan vastausten käsittelyssä.

Sitten vähän huomioita kommentteihin. Verkkopaikannus on kyllä puhelimen puolesta tuettu, mutta palvelun hinta luonnollisesti riippuu operaattorista, koska sieltä se tieto tulee. Google joko maksaa ne sentit itse, tai sitten on sen luokan pelaaja että saa niitä tietoja vielä halvemmalla. Listahinta verkkopaikannus kysellylle suomalaisilla operaattoreilla on 10 cent.

Metro tms. pysäkkien varoittaminen voisi ehkä toimia myös aikaperusteisesti, raideliikenne kun pysyy melko hyvin aikatauluissa.

Karttanäytöstä ja käyttöliittymästä yleensäkin olen itsekin vielä vähän puntaroimassa, josko sitä kuitenkin pitäisi vielä muuttaa täälläkin kommentoituun suuntaan.

Ismo
 
Metro tms. pysäkkien varoittaminen voisi ehkä toimia myös aikaperusteisesti, raideliikenne kun pysyy melko hyvin aikatauluissa.

Mutta toisaalta se on myös kaikkein tarpeettominta, koska junissa ja metroissa on kuulutukset. Metroissa ne tuntuvat myös toimivan erittäin varmasti. Junissa sitten vähän niin ja näin. Toki jos haluaa kuunnella napit korvissa musiikkia, sen katkaisu asemakuulutusta varten antaa vähän lisäapua.
 
Missä se maksullisuus edes sitten näkyisi? Kyllä minunkin Google Maps paikantaa tukiaseman perusteella, mutta en sitä puhelinlaskussa missään näe.

Sitten vähän huomioita kommentteihin. Verkkopaikannus on kyllä puhelimen puolesta tuettu, mutta palvelun hinta luonnollisesti riippuu operaattorista, koska sieltä se tieto tulee. Google joko maksaa ne sentit itse, tai sitten on sen luokan pelaaja että saa niitä tietoja vielä halvemmalla. Listahinta verkkopaikannus kysellylle suomalaisilla operaattoreilla on 10 cent.

Menee ehkä jo hieman aiheen ohi , mutta Googlella on käsittääkseni oma systeeminsä verkkoperusteiseen paikannukseen. Nokiasta en tiedä, mutta ainakin Nokian oma karttasofta osaa verkon mukaan paikan näyttää ennen gps signaalin löytämistä. Uskoakseni a-gps hyödyntää verkkoperusteista paikkatietoa. Mitään lisäkuluja en ole koskaan näistä saanut. Uskoisin, että molemmat perustuvat jonkinlaiseen tietokantaan tukiasemien sijainnista eikä operaattorilta tarvitse kysyä mitään. Eriasia sitten on mistä mokoma tietokanta on saatavilla, ilmaiseksi tuskin mistään ellei itse kerää koluamalla jokaisen neliömetrin.
 
Mutta toisaalta se on myös kaikkein tarpeettominta, koska junissa ja metroissa on kuulutukset. Metroissa ne tuntuvat myös toimivan erittäin varmasti. Junissa sitten vähän niin ja näin. Toki jos haluaa kuunnella napit korvissa musiikkia, sen katkaisu asemakuulutusta varten antaa vähän lisäapua.

Ei junien jankuttaviin asemakuulutuksiin osaa enää reagoida kun on matkustanut tarpeeksi kauan. Alitajuntainen vaste pysäkkikuulutukseen herättää vasta yleensä seuraavalla asemalla.
 
Äänimerkin voimakuudella ei taida olla säätömahdollisuutta sovelluksessa, mutta katson vielä. Miksi radion ääni ei palannut, pitää katsoa onko jotain tehtävissä.

Pahaa pelkään, että kyse on vain Nokian Symbianin ominaisuudesta. Aina kun puhelimeen tulee hälytys (oli se sitten kalenterimerkintä tai herätyskello), vaimennetaan päällä oleva radio ja se pitää erikseen käydä hyväksymässä "Radio on vaimennettu, haluatko jatkaa radion kuuntelua".

Kai tässä joku logiikka on, miksi sitten sähköpostiviestien/tekstiviestien merkkiäänet eivät vaimenna radiota lopullisesti vaan radion kuuntelu jatkuu suoraan merkkiäänen jälkeen.
 
Takaisin
Ylös