Z-junan kannattavuus

Liittynyt
11 Helmikuu 2011
Viestit
55
Onkohan Z-junan kannattavuudesta tuoreempaa tietoa? Viimeisin löytämäni uutinen on vuodelta 2016, jolloin
1. oikoradan investointivero oli edelleen voimassa
2. junissa oli konnarit ja
3. SM4-junien poistotkaan eivät olleet nykytasolla (enää 5 vuotta vanhimpien yksiköiden 30-vuoden poistoaikaan)

Voisi kuvitella, että nämä kolme teemaa vaikuttaisivat vuorojen kannattavuuteen ja voisivat tehdä uusista vuoroista kannattavia, toisin kuin ilmeisesti vielä vuonna 2016 oli tilanne.
 
Onkohan Z-junan kannattavuudesta tuoreempaa tietoa? Viimeisin löytämäni uutinen on vuodelta 2016, jolloin
1. oikoradan investointivero oli edelleen voimassa
2. junissa oli konnarit ja
3. SM4-junien poistotkaan eivät olleet nykytasolla (enää 5 vuotta vanhimpien yksiköiden 30-vuoden poistoaikaan)

Voisi kuvitella, että nämä kolme teemaa vaikuttaisivat vuorojen kannattavuuteen ja voisivat tehdä uusista vuoroista kannattavia, toisin kuin ilmeisesti vielä vuonna 2016 oli tilanne.
Eikö Z-junan vuorovälin nostaminen 30 minuuttiin on tutkittavaa Sm7:ien käytöönoton jälkeen?
 
Eikö Z-junan vuorovälin nostaminen 30 minuuttiin on tutkittavaa Sm7:ien käytöönoton jälkeen?
2030-luvun ostoliikenteen kilpailutuksessa Liikenne- ja viestintäministeriön lähtökohta on, että ostoliikenteen palvelutaso säilytetään nykyisellään. Z-junien vuorovälin nostaminen on siis varsin epätodennäköistä.
 
Z-juna on ostoliikennettä, josta voidaan päätellä, että se ei ole kannattavaa nykyisillä lippujen hinnoilla.

Riittävä vuorotarjonta on kuitenkin perusedellytys joukkoliikenteen käytölle ja ennen kaikkea sen kasvamiselle liikkumismuotona.

Asialliset liityntäpysäköintimahdollisuudet on hoidettava kuntoon. Myös fillari on voitava jättää turvallisesti liityntäpysäköintiin.
 
Takaisin
Ylös