Ruskeasuon halli

Tämä on mielestäni erityisen outo, koska luulisi, että mahdollisesti Mannerheiminintien varrelta ja varmasti Länsi-Pasilasta on jonkunlaista potentiaalia ajaa vuoroja Ilmalan tapaiselle työpaikka-alueelle aamulla. Aikataulujen perusteella ainakin yksi vaunu saapuu Ilmalaan n. klo 7:15 vuorovälin tihentyessä 12 minuutista 10 minuuttiin.
Reittilokista on katsottavissa, että 2.12. asti arkiaamuisin Koskelasta saapui Ilmalantorille linjan 9 vaunu klo 7:17. Samanlainen hallireitti oli myös kahdella muulla vuorolla. Nyt ne kaikki kolme ajetaan Ruskeasuolta ei-kaupallisina siirtoina.
 
Onhan se nyt aika loogista, että jos ihan jollain kahden minuutin extralla voidaan ajaa koko linjasivu verrattuna siihen, että aloitetaan kuitenkin kesken linjan, niin se tehdään. Näin mäkin tuon suunnittelisin, vaikkei sieltä Maistraatintorilta juuri tulisi aamuvarhaisella porukkaa kyytiin – ja mistä me tiedämme, vaikka tulisikin. Pääseehän 13:lla aamujunille.

Käännän tämän sitten näin päin; Eli jos pyritään koko linjasivuun ja se saadaan halvalla, niin miksei useampia ajeta sitten Länsi-Pasilan kautta linjalle.

Erikoisempaa on minusta se, että Töölöstä ajaa aamulla ulos kolmoselle kaksi Pikku Huopalahdesta aloittavaa vuoroa. Olisi kai sentään taloudellisempaa ajaa ne Ruskeasuolta sinne.

Jos ne ovat vuoroja, jotka päättyvät linjalle 2. Eli joko joudutaan aamulla ajamaan ne Töölöstä Pikku-Huopalahteen tai sitten illalla Olympiaterminaalilta Töölön sijasta Ruskeasuolle asti eli tulee saman verran ylimäääräistä.
 
Jos ne ovat vuoroja, jotka päättyvät linjalle 2. Eli joko joudutaan aamulla ajamaan ne Töölöstä Pikku-Huopalahteen tai sitten illalla Olympiaterminaalilta Töölön sijasta Ruskeasuolle asti eli tulee saman verran ylimäääräistä.
Ainakin ennen tätä Ruskeasuo-muutosta 2/3-kierroissa oli vuoroja, jotka aamulla aloittivat Töölöstä ja illalla lopettivat Koskelaan. Ja tietenkin täytyi olla toisinkin päin, jotta tasapaino kaluston määrässä säilyi. Ehkäpä nyt on vastaavia kuvioita Töölön ja Ruskeasuon välillä?
 
Reittilokista on katsottavissa, että 2.12. asti arkiaamuisin Koskelasta saapui Ilmalantorille linjan 9 vaunu klo 7:17. Samanlainen hallireitti oli myös kahdella muulla vuorolla. Nyt ne kaikki kolme ajetaan Ruskeasuolta ei-kaupallisina siirtoina.
Näköjään Reittilokin mukaan aamun viimeinen siirtoajo Ilmalaan saapuu 8:27, eli vielä parempaan aikaan työmatkaliikenteen kannalta. Onpa tyhmää ajaa juuri nuo siirrot tyhjinä, kun hallireitti on matkustajille melko helppo ymmärtää (ainakin verrattuna esimerkiksi nelosen kiertelyyn).
 
Aletaankos tässä hallivuorokeskustelussa pikku hiljaa päästä siihen, että kun vaikka kuinka monella eri linjalla on siirtoajoina ajettavia lähtöjä reitillä Ruskeasuo–Palkkatilanportti–oma reitti, niin tämä Ruskeasuo–Palkkatilanportti -osuus olisikin fiksua ajaa linja-ajona jonkinlaisella linjatunnuksella?

Mitä kaikkia hallireittejä Ruskeasuolta ja Ruskeasuolle on ylipäätään käytössä?

Nelosella siis ilmeisesti Ruskeasuo–Länsi-Pasila–Munkkiniemi ja onko vastaavasti sitten illalla sama toiseen suuntaan? Skattalle menevät ja sieltä tulevat vuorot ovat helppoja eli Ruskeasuolta Töölön tulliin ja siitä omalle linjalle / sama toiseen suuntaan.

Entä muut linjat?
 
Aletaankos tässä hallivuorokeskustelussa pikku hiljaa päästä siihen, että kun vaikka kuinka monella eri linjalla on siirtoajoina ajettavia lähtöjä reitillä Ruskeasuo–Palkkatilanportti–oma reitti, niin tämä Ruskeasuo–Palkkatilanportti -osuus olisikin fiksua ajaa linja-ajona jonkinlaisella linjatunnuksella?
En ainakaan itse ajattele näin. Erillinen linjanumero, joka on käytössä suurimmaksi osaksi hiljaisiin aikoihin, ja jatkaa vaikka mille eri reiteille aiheuttaa vain sekaannusta. Tärkeintä olisi vain ajaa nuo vuorot kaupallisina. Toinen vaihtoehto olisi käyttää H-tunnusta myös hallilta ulos ajavilla lähdöillä. Näin siis jos tuo nykyinen järjestely aiheuttaa liikaa sekaannusta, mikä ei ole ikinä ennen ollut ongelma.

Halliliikenteen osalta olisi myös tärkeätä saada käyttöön yhteys Mannerheimintieltä pohjoisesta Tukholmankadulle länteen jo ennen Länsi-Helsingin raitioteiden valmistumista. Tuo nopeuttaisi nelosen ja seiskan hallivuoroja merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
En ainakaan itse ajattele näin. Erillinen linjanumero, joka on käytössä suurimmaksi osaksi hiljaisiin aikoihin, ja jatkaa vaikka mille eri reiteille aiheuttaa vain sekaannusta. Tärkeintä olisi vain ajaa nuo vuorot kaupallisina.
Mä kyllä ajattelen, että jos sieltä hallista lähtee nelosen kilvin vaunu, joka on matkalla Pasilaan, niin se on niin kaukana mistään arjen logiikasta, että siitä on enemmän haittaa kuiin hyötyä. Varmaan se on ollutkin taustalla noiden siirtoajojen kanssa.

Tosin se ei kyllä selitä sitä, miksi sieltä hallista lähtee Ilmalaan menevä 9 siirtokilvin, sehän ajaa suorinta ja loogisinta mahdollista reittiä Ruskeasuolta Ilmalaan.
 
Mä kyllä ajattelen, että jos sieltä hallista lähtee nelosen kilvin vaunu, joka on matkalla Pasilaan, niin se on niin kaukana mistään arjen logiikasta, että siitä on enemmän haittaa kuiin hyötyä.
Tässä olen joksenkin samaa mieltä. Siltikin suosisin enemmin kaupallista lähtöä ilman linjanumeroa noilla nelosen ja seiskan u-käännös-hallivuoroilla. Kilvissä lukisi vain "Itä-Pasila via Töölöntulli" Pasilaan asti. Sieltä voisi sitten siirtyä virallisesti linjalle 4. Kun nykymaailmassa lisää uuden linjanumeron, se alkaa kummasti kummittelemaan reittioppaassa, Google Mapsissa ja muilla digitaalisilla alustoilla, joilla se vain aiheuttaa enemmän sekaannusta.
 
Luulen, että suurin osa potentiaalisista matkustajista menetetään sillä, että nämä hallivuorot ajavat ihan miten sattuu ja reittiäkään ei voi tietää jos ei tunne rataverkkoa. Sama 6H saattaa ajaa kahta täysin eri reittiä. Olisiko selkeintä, että joka linjalla olisi yksi hallilinja, joka kulkee aina kiinteää reittiä, kuten mikä tahansa linja? Esim. 1H kulkisi aina Ruskeasuolta Pasilan kautta Käpylään, 6H Ruskeasuo-Sörnäinen-Eira, 9H Ruskeasuo-Pasila-Jätkäsaari. Reittiä ei tarvitsisi arvailla, vaan se olisi aina sama. Jos pääsit 9H:lla kotiin eilen, voit hypätä siihen myös huomenna. Tällöin luonnollisesti hallisivuja voitaisiin ajaa vain yhdelle tietylle pysäkille/pysäkiltä linjalla, mutta se olisi sitten se linjan yleisin hallisivureitti. Muut variaatiot hallireitistä ajettaisiin siirtoajona.
 
Siltikin suosisin enemmin kaupallista lähtöä ilman linjanumeroa noilla nelosen ja seiskan u-käännös-hallivuoroilla. Kilvissä lukisi vain "Itä-Pasila via Töölöntulli" Pasilaan asti.
Se voi kyllä olla niin, että tämä olisi toimivin ratkaisu. Sivuhuomautuksena: ajaako ne vaunut tosiaan Itä-Pasilaan asti kääntymään? Nehän pääsisi ympäri Pasilanraitiollakin, sehän säästää aikaa vaikka kuinka.

Kun nykymaailmassa lisää uuden linjanumeron, se alkaa kummasti kummittelemaan reittioppaassa, Google Mapsissa ja muilla digitaalisilla alustoilla, joilla se vain aiheuttaa enemmän sekaannusta.
Jos meillä olisi vaikkapa kokopäiväinen Ruskeasuo–Pasila–Käpylä -linja nro 0, niin sitten voisi olla loogista numeroita Ruskeasuo–Pasila 0B:ksi tai vastaavaksi. Mutta kun ei ole, ja kun nuo kaikki Ruskeasuolta Eläintarhaan ajavat vuorot jatkavat siitä sitten mikä minnekin, niin ehkä se pelkkä määränpää tosiaan olisi helpoin tässä tapauksessa.

Luulen, että suurin osa potentiaalisista matkustajista menetetään sillä, että nämä hallivuorot ajavat ihan miten sattuu ja reittiäkään ei voi tietää jos ei tunne rataverkkoa.
Näin luulen minäkin. Ei edes tänne ole toiveesta huolimatta saatu listaa siitä, mitä hallireittejä tuolta Ruskeasuolta oikein ajetaan, eli jos ei harrastajatkaan sitä tiedä, niin miten sitten kukaan muukaan.

Sama 6H saattaa ajaa kahta täysin eri reittiä. Olisiko selkeintä, että joka linjalla olisi yksi hallilinja, joka kulkee aina kiinteää reittiä, kuten mikä tahansa linja? Esim. 1H kulkisi aina Ruskeasuolta Pasilan kautta Käpylään, 6H Ruskeasuo-Sörnäinen-Eira, 9H Ruskeasuo-Pasila-Jätkäsaari. Reittiä ei tarvitsisi arvailla, vaan se olisi aina sama. Jos pääsit 9H:lla kotiin eilen, voit hypätä siihen myös huomenna. Tällöin luonnollisesti hallisivuja voitaisiin ajaa vain yhdelle tietylle pysäkille/pysäkiltä linjalla, mutta se olisi sitten se linjan yleisin hallisivureitti. Muut variaatiot hallireitistä ajettaisiin siirtoajona.
Tämä toisaalta tekisi järjestelmän aika kankeaksi. Nyt se kai on niin, että ne H-tunnukset on vain linjalta halliin. Hallista linjalle ajetaan normaalein numeroin. Siis vaikka niin, että Ruskeasuolta Käpylään ajaa 1 ja Käpylästä Ruskeasuolle 1H. Mutta (tämänhetkiset ratatyöt huomioimatta jättäen) ykkösellehän voidaan ajaa Ruskeasuolta joko EL-UT ja sieltä kumpaan suuntaan tahansa, tai OP ja sieltä suoraan RUN taikka Ruusulankadun kautta OP-KÄP taikka OP-LP ja sieltä edelleen kohti PMK jne. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, ja niitä käytettäneen tarpeen mukaan kun pitää saada tietystä paikasta yhteys tiettyyn aikaan toteutumaan. Kirjavuutta siis on, tai voi olla, vaikka kuinka. En ole varma, onko kokonaistaloudellisuuden kannalta järkevää sitoa kädet niin, että ikään kuin pakotetaan matkustajapalveluhallireitti vain yhdeksi ja kaikki muut ovat siirtoajoa, missä vaunu sitten pysähtelee joka pysäkille edessä olevan vaunun taakse muttei avaa oviaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Se voi kyllä olla niin, että tämä olisi toimivin ratkaisu. Sivuhuomautuksena: ajaako ne vaunut tosiaan Itä-Pasilaan asti kääntymään? Nehän pääsisi ympäri Pasilanraitiollakin, sehän säästää aikaa vaikka kuinka.
Kuljettajaohjeissa, ja varmaan myös reittioppaassa, päätepysäkki on Pasilansillalla eli vaikuttaisi siltä, että ne kääntyvät Itä-Pasilassa. Pasilanraitiollahan on jopa ohitusraide (toisin kuin Itä-Pasilassa), joten ajansäästön lisäksi sillä reitillä pitäisi olla pienempi mahdollisuus jäädä jumiin toisen vaunun taakse. Vaihtoyhteys Pasilan asemalla on tietysti kätevä, mutta eiköhän hallivuorot tosiaan kannattaisi reitittää suorimmalle reitille.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Korjaus edelliseen viestiin. Muistelin, että kakkosen päättäri on Messukeskuksella, mutta se onkin näköjään Ratapihantiellä. Ohitusraide löytyy siis siltäkin reitiltä.

Osaako joku muuten sanoa minkä verran yksi vaunutunti maksaa HSL:lle nykyään? Arvioin nimittäin, että yhteys Mannerheimintieltä Tukholmankadulle laskisi 4:n ja 7:n Ruskeasuon hallivuorojen linjatunteja 2800:lla vuodessa (olettaen 19 minuutin kierrosajan Töölöntullilta Töölöntullille). Hyöty-kustannuslaskelmat tehdään usein 30 vuoden aikavälillä, ja uskoisin, että tuollaisella tähtäimellä hk-laskelman tulos olisi yli 1,0.
 
Viimeksi muokattu:
Hallireittejä (kaupallisia) Ruskeasuolta eri suuntiin 3.12.2024 alkaen:

1 Ruskeasuo - Urheilutalo - Eira
1 Ruskeasuo - Urheilutalo - Käpylä
1T Ruskeasuo - Urheilutalo - Hietalahdentori - Länsiterminaali
2 Ruskeasuo - Pasilan asema - Urheilutalo - Töölöntori - Rautatieasema - Olympiaterminaali
3 Ruskeasuo - Alppila - Hakaniemi - Rautatieasema - Eiran sairaala - Olympaterminaali
4 Ruskeasuo - Alppila - Ooppera - Katajanokka
6 Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M) - Eiranranta
6 Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M) - Arabia
7 Ruskeasuo - Pasilan asema - Sörnäinen (M) - Länsiterminaali
8 Ruskeasuo - Urheilutalo - Jätkäsaari
8 Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M) - Arabia (sama kuin 6:sen vastaava hallireitti Arabiaan)
8T Ruskeasuo - Urheilutalo - Länsiterminaali
9 Ruskeasuo - Pasilan asema - Fleminginkatu - Länsiterminaali
10 Ruskeasuo - Alppila - Ooppera - Kirurgi
13 Ruskeasuo - Pasilan asema - Kalasatama - Nihti

Lisäksi on linjavariaatiot 4 Pasilan asema - Munkkiniemi ja 7 Pasilan asema - Meilahden sairaala. Pasilan asemalle vuorot tulevat hallista siirtoajona.

Yllä näkyvästä listasta joku voisi todeta, että tuossahan on jo koko kantaratikan liikenne. Ei ole, Töölöstä käsin hoidetaan linja 5 kokonaan, samoin linjan 1 aivan jokunen vuoro, linjaparin 2 ja 3 liikennettä jonkin verran, samoin osa linjojen 4 ja 10 liikenteestä.
 
Paljon kiitoksia listasta.

Itä-Pasilan kierros ajetaan. Screenshot neloselta ja seiskalta. Lähteenä siis Bussitutka.

Mikähän ihmeen järki tämän Itä-Pasilan kiekan kanssa on. Kyllähän ratikalla pitää päästä Pasiloista Munkkiniemeen, siitä olen ihan samaa mieltä, mutta kokopäiväisesti eikä vain joskus klo 5 aamulla :)Onko se nyt sitten niin että se Palkkatilanportin turhavaihde on aina vaan niin rikki, ettei sieltä voikaan ajaa Eläintarhan suuntaan?

6 Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M) - Arabia
8 Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M) - Arabia (sama kuin 6:sen vastaava hallireitti Arabiaan)
Tätä ihmettelen myös kovasti. Jos eläisimme käsin veivattavien rullakilpien aikaa, niin ymmärtäisin. Mutta kun kilvet on sähköiset ja kasina tuo vaunu on heti UT:lla omalla reitillään, niin miksi ihmeessä noita ajetaan myös 6 kilvin? Niiden pitäisi kaikkien olla 8, olisi huomattavasti matkustajaystävällisempää. Toivottavasti näitä nyt perataan ja mietitään kun seuraavan kerran aikataulut muuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös