Juna-aikataulut 2025

Pystyykö Eil-junan perään teknisesti kytkemään makuuvaunun? Olisi ihan näppärä palvelu Iisalmeen. Nykytilanteessa tosin vaatisi uuden vuoroparin, koska aamulla ei lähde junaa Ylivieskasta ja illalla ei saavu junaa Ylivieskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö Eil-junan perään teknisesti kytkemään makuuvaunun? Olisi ihan näppärä palvelu Iisalmeen. Nykytilanteessa tosin vaatisi uuden vuoroparin, koska aamulla ei lähde junaa Ylivieskasta ja illalla ei saavu junaa Ylivieskaan.
Juu, niitä on käytetty vuonna 2018 yöjunalla matkustajapalvelussa. Myös ne siirrettiin Nokelaan junan 273 perässä, autokuljetusvaunujen takana.
 
Joku muu ketju voisi ehkä olla sopivampi, mutta laitan tänne:

Rantaradan katkon sivutuotteena perustettavat Riihimäki - Hanko -junat ovat uutisten mukaan hyvin suosittuja. Oikeasti tuolle reitille tulee Riihimäen ja Karjaan väliselle osuudelle muutama lähtö viikossa suuntaansa hyvin vähillä välipysähdyksillä. YLEn uutinen, julkaistu 25.6.2025.
 
Jos tuo on, kuten uutinen sanoo, "H-juna", niin eikö se ole silloin osa lähijunajärjestelmää? Miten sellaisen voi sanoa olevan loppuunmyyty, jos lippujen hinnat ovat kiinteät ja ne kelpaavat missä junassa tahansa?
 
Jos tuo on, kuten uutinen sanoo, "H-juna", niin eikö se ole silloin osa lähijunajärjestelmää? Miten sellaisen voi sanoa olevan loppuunmyyty, jos lippujen hinnat ovat kiinteät ja ne kelpaavat missä junassa tahansa?
Ehkä koska juna kulkee vain 3 kertaa per viikko? Matkan täytyy alkaa lähijunalipulla enintään 2 tuntia sen ostohetkestä. Jos H-juna on täpötäynnä ja ei päästä siihen, ei ole vaihtoehdollinen reitti, jolla voi matkustaa.
 
Jotain on pahasti pielessä, kun vuorojen suuri kysyntä on ollut tiedossa useamman viikon, mutta vuoroja ei ole lisätty tai edes lisätty yksiköitä olemassa oleviin vuoroihin, vaan se ajetaan yhdellä yksiköllä.

Ja ennen kuin joku sanoo, että kyseessä on yksikön vaihto, niin Riihimäeltä tulevasta vuorosta seuraavaan Karjaalle lähtevään on tunti eli hyvin ehtii irrottamaan toisen yksikön ja sen liittämiseen ennestään Hangossa olleeseen yksikköön on viisi tuntia aikaa.
 
Eikö toi juna nyt kuitenkin ole siellä vain välttämättömänä pakkona eikä (markkinoinnista huolimatta) oikeasti minään Hanko–Riihimäki -yhteytenä?
 
Välttämätön pakko on ajaa junayksikkö Hankoon ja pois Hyvinkään kautta Rantaradan katkon aikana, mutta matkustajien kanssa ei. Viime kesänä tuo oli pelkkä siirtoajo.
 
Jeps. Kivahan se on, että myös matkustajia kuljetetaan ja jos se noin suosittu on, niin tuleehan siitä vähän rahaakin kassaan. Mutta samalla pitää ymmärtää, ettei sinne lisäyksiköitä tule.

Toisaalta on tietysti niin, että jos osoittautuu, että tarve on aitoa ja sesonkiluonteisesti pysyvää, niin miksipäs sitä liikennettä ei sitten olisi tulevina vuosina ihan ilman siirtoajopakkojakin.
 
Jeps. Kivahan se on, että myös matkustajia kuljetetaan ja jos se noin suosittu on, niin tuleehan siitä vähän rahaakin kassaan. Mutta samalla pitää ymmärtää, ettei sinne lisäyksiköitä tule.

Toisaalta on tietysti niin, että jos osoittautuu, että tarve on aitoa ja sesonkiluonteisesti pysyvää, niin miksipäs sitä liikennettä ei sitten olisi tulevina vuosina ihan ilman siirtoajopakkojakin.

Jos kyse olisi lisäkaluston hankinnasta, jotta voidaan yksi kuukausi vastata kysyntään, niin se voisi olla noin, mutta kun kyse on poikkeusliikenteestä ja poikkeuksesta johtuen on kalustoa muutenkin vapaana. Sen sijaan, että se olisi vastaamassa kysyntään, jota tiedettiin olevan usea viikko etukäteen, kalusto seisoo varikolla.

Kyse ei ole edes samasta saamattomuudesta mitä tapahtuu kesäviikonloppuisin pääradalla junien ollessa täynnä tapahtuman vuoksi, jolloin lisäyksiköt olisivat pois kaukojunien dynaamisesta hinnoittelusta, vaan ehdontahtoen jätetään tienaamatta. VR kuitenkin näkee kuinka paljon lippuja ostetaan, eli se voi pudottaa toisen yksikön pois jos kysyntä vähenee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole edes samasta saamattomuudesta mitä tapahtuu kesäviikonloppuisin pääradalla junien ollessa täynnä tapahtuman vuoksi, jolloin lisäyksiköt olisivat pois kaukojunien dynaamisesta hinnoittelusta, vaan ehdontahtoen jätetään tienaamatta. VR kuitenkin näkee kuinka paljon lippuja ostetaan, eli se voi pudottaa toisen yksikön pois jos kysyntä vähenee.
Tällainen on tiettävästi tapahtunut noin 10 vuotta sitten juhannussunnuntaina: Helsingistä kulki Kuopioon IC-juna 73 (lähtöaika Helsingistä muistaakseni joskus klo 11 tienoilla), joka sitten lähti Kuopiosta takaisin junana IC66 (lähtöaika Kuopiosta muistaakseni klo 16 jälkeen). Kun tuota junaa valmisteltiin su-aamuna/-aamupäivänä Ilmalan varikolla lähtöön, niin toimiston puolella oltiin hereillä ja huomattiin, että IC66 Kuopiosta oli jo melko hyvin myyty täyteen. Niinpä tuohon junaan lisättiin vielä vaunuja Ilmalassa. Normaalisti tuo junapari kulki kuusivaunuisena, mutta tuona juhannussunnuntaina siinä oli tosiaan muutama lisävaunukin. Matkustin itsekin tuolla junalla IC66 Kuopiosta Tikkurilaan ja toden totta: matkustajia oli niin paljon, että lisävaunut olivat tarpeen. Tosin ylimääräinen ravintolavaunukin olisi voinut olla tarpeen, heh.

Mutta summa summarum: juuri noin pitääkin/pitäisikin tehdä eli kasvaneeseen kysyntään pitää vastata, mikäli kalustotilanne sen vain sallii.
 
Mutta summa summarum: juuri noin pitääkin/pitäisikin tehdä eli kasvaneeseen kysyntään pitää vastata, mikäli kalustotilanne sen vain sallii.
Ylipäänsä dynaaminen hinnoittelu on tapa jättää vastaamatta kysyntään.

Menee hieman ketjun aiheen ohi eikä tämä ole tietysti lyhyellä tähtäimellä mahdollista, mutta itse näkisin, että Helsinki–Riihimäki–Tampere ja Helsinki–Lahti–Kouvola suuntien ruuhka-ajan ekstrajunia kannattaisi ensisijaisesti ajaa IC-liikenteeseen soveltuvalla kalustolla, jonka saa tarvittaessa viikonloppujen ja muiden matkustussesonkien ajaksi siirrettyä sitten kunnon kaukoliikenteeseen. Nykyäänhän kaukojunat ovat tiettyinä päivinä täpötäynnä ja hinnat tapissa, kun lähijunakalustoa seisoo Riihimäessä vaikka kuinka paljon pois liikenteestä.
 
Takaisin
Ylös