Junahavaintoja 2025

Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miksi liikennekatkon aikana U-junat käyttävät Huopalahdessa raidetta 1 molempiin suuntiin? Mikäli HSL:n aikatauluihin on luottamista, ei raiteella 2 pysähdy yksikään juna koko katkon aikana.
 
Mikäli HSL:n aikatauluihin on luottamista, ei raiteella 2 pysähdy yksikään juna koko katkon aikana.
Myös Julian (eli rautatien avoin datan) mukaan.
Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miksi liikennekatkon aikana U-junat käyttävät Huopalahdessa raidetta 1 molempiin suuntiin?
Ei ole vaihteita Leppävaaran itäpuolella.
 
Junaliikenne pysähtynyt pääradalla tarkemmin Saunakallio-Riihimäki välillä sähköratavaurion vuoksi. R junat kääntyvät Saunakalliossa, muutama Ic riihimäen asemalla ja Ic 89 lähellä palopuroa vetänyt hätäjarrun.
 
Junaliikenne pysähtynyt pääradalla tarkemmin Saunakallio-Riihimäki välillä sähköratavaurion vuoksi. R junat kääntyvät Saunakalliossa, muutama Ic riihimäen asemalla ja Ic 89 lähellä palopuroa vetänyt hätäjarrun.
Korjaustyöarvio oli klo 04, mutta työt jatkuvat vielä aina klo 12 saakka. Tämän kuvan mukaan junan 89 virroitin oli sähköratavaurion aiheuttaja.

Viime yön yöjunat ovat vielä pääkaupunkiseudulla. Juna 89 saapui määränpäähänsä n. 200 minuuttia aikataulun jäljessä veturinvaihdon jälkeen, juna S 183 saapui Vaasaan n. 6,5 tuntia myöhässä.
 
Kyllä nyt tuollaisella aikataululla pitäisi saada irrotettua yksi diesel-veturi vetämään vähintään yöjunat tuon kohdan ohi, tai jos se ei ole mahdollista korjaustöiden vuoksi niin yöjunat Savon radan kautta ja korvaavia istumapaikkoja Tampereelta pohjoiseen, jos vain kuljettaja löytyy. Yöjunat ovat kuitenkin vähän eri asia kuin päiväjunat, joiden matkustajille voi sanoa "Odota tunti ja hyppää seuraavan kyytiin." Yöjunan kohdalla vastaava on nimittäin "Seuraava juna kulkee aamulla. Haluatko nukkua ensiyön asemalaiturilla?" Tuossa mielessä yöjunat kannattaisi enemmin rinnastaa tavarajuniin. Juna pitää saada perille, jos millään mahdollista. Parin tunnin myöhästyminen ei ole iso ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt tuollaisella aikataululla pitäisi saada irrotettua yksi diesel-veturi vetämään vähintään yöjunat tuon kohdan ohi, tai jos se ei ole mahdollista korjaustöiden vuoksi niin yöjunat Savon radan kautta ja korvaavia istumapaikkoja Tampereelta pohjoiseen, jos vain kuljettaja löytyy. Yöjunat ovat kuitenkin vähän eri asia kuin päiväjunat, joiden matkustajille voi sanoa "Odota tunti ja hyppää seuraavan kyytiin." Yöjunan kohdalla vastaava on nimittäin "Seuraava juna kulkee aamulla. Haluatko nukkua ensiyön asemalaiturilla?"
Ratavaurio oli niin suuri, ettei paikan läpi pääsi. Lisäksi Lahti–Kouvola -radalla on tänä viikonloppuna ratatyöt, mutta yöjunat olisi voitu ajaa silti Tikkurila–Lahti–Riihimäki–Tampere.
 
yöjunat olisi voitu ajaa silti Tikkurila–Lahti–Riihimäki–Tampere.
Ymmärtääkseni tuollakin reitillä on jotain ratatöitä meneillään. Helsinki on siis näköjään hyvällä suunnittelulla jätetty täysin mottiin yksittäisen poikkeustilanteen vuoksi.

Ratojen tila on kuitenkin mitä on, eikä sille voi tehdä kovin paljon enää tuossa vaiheessa. Enemmän olen pettynyt tässä korvaavan liikenteen surkeaan suunnitteluun. Matkustajat olisi ollut hyvä saada liikkeelle edes jollain konstilla ja vaikkapa vain päivävaunusta kootulla junalla. Sellaisia ainakin jäi jumiin katkon pohjoispuolelle. Matkustajat ovat yleensä tyytyväisempiä, jos tietävät varmasti saapuvansa kaksi tuntia myöhässä perille (osa matkasta korvaavalla bussilla) kuin että tunnin välein kerrotaan uudestaan ja uudestaan, että rata ei ole vielä auki ja odotus jatkuu kunnes se joskus avataan. IS:n jutusta vielä lainaus siitä, kuinka hyvin tämä on onnistunut erityisesti VR:n puolelta: "VR ei onnistunut järjestämään isolle osalle peruttujen junavuorojen matkustajia jatkokuljetusta tai majoitusta yöksi."

Poikkeustilanteita tapahtuu. Joskus juniin tai rataan tulee ongelmia. Tärkeintä on, että poikkeustilanteisiin varaudutaan ja että osataan toimia tehokkaasti niin, että häiriöt minimoidaan. Tällainen vaatii nopeita ja joskus kekseliäitä päätöksiä, joita nykyinen organisaatiorakenne ei näköjään pysty tekemään. En yleensä kritisoi VR:ää ja Väylävirastoa ihan näin suorasanaisesti, mutta tässä tapauksesta saisi oppia jotain.
 
Kuuluin tämän ratarikon uhreihin. Olin palaamassa Haapavesi Folkista, ja tarkoitukseni oli tulla PYO266:lla Oulaisista Pasilaan sunnuntaina.
Informaatio perutusta vuorosta oli ala-arvoista (=sitä ei ollut, ennen kuin saapui asemalle), eikä minkäänlaista korvaavaa kyytiä ollut järjestetty. Onneksi oli lämpimähkö kesäyö, joten majoituspalveluita tarjoamattomalla paikkakunnallakin oli mahdollista odottaa huoltiksen terassilla köllöttäen aamua, ja kuuden jälkeen asemalla pysähtynyttä ensimmäistä aamujunaa (jonka henkilökunnan toiminta oli esimerkillistä!). Jos olisi ollut huonompi sää, tai matkalainen herkkähipiäisempi, olisi ongelma saattanut olla todellinen, ja korvaavan kuljetuksen puuttuminen kenties täyttänyt jopa heitteillejätön tuntomerkit.
Hieman kyllä ihmettelin, miksei VR ollut järjestänyt mitään autokyytiä tarkistamaan matkan varrella olevia asemia, jos niistä olisi kyytiin pyrkimässä informaatiokatkosta kärsineitä asiakkaita. 266 liikkuu sitäpaitsi Pohjois-Pohjanmaan alueella sen verran alkuyöstä, että sen asiakasmarginaaliin saattaisi hyvinkin kuulua esimerkiksi Oulun ja Kokkolan välillä kulkijoita, jotka olisivat bussikyydin junan korvaajaksi huolineetkin (kuten minäkin).

Odotan VR:ltä paitsi lipun hinnan takaisin maksua, myös jotain normiliirumlaarumia paremmin perusteltua vastausta siihen, miksei korvaavia kyytejä ollut.
 
Kuuluin tämän ratarikon uhreihin. Olin palaamassa Haapavesi Folkista, ja tarkoitukseni oli tulla PYO266:lla Oulaisista Pasilaan sunnuntaina.
Informaatio perutusta vuorosta oli ala-arvoista (=sitä ei ollut, ennen kuin saapui asemalle), eikä minkäänlaista korvaavaa kyytiä ollut järjestetty. Onneksi oli lämpimähkö kesäyö, joten majoituspalveluita tarjoamattomalla paikkakunnallakin oli mahdollista odottaa huoltiksen terassilla köllöttäen aamua, ja kuuden jälkeen asemalla pysähtynyttä ensimmäistä aamujunaa (jonka henkilökunnan toiminta oli esimerkillistä!). Jos olisi ollut huonompi sää, tai matkalainen herkkähipiäisempi, olisi ongelma saattanut olla todellinen, ja korvaavan kuljetuksen puuttuminen kenties täyttänyt jopa heitteillejätön tuntomerkit.
Hieman kyllä ihmettelin, miksei VR ollut järjestänyt mitään autokyytiä tarkistamaan matkan varrella olevia asemia, jos niistä olisi kyytiin pyrkimässä informaatiokatkosta kärsineitä asiakkaita. 266 liikkuu sitäpaitsi Pohjois-Pohjanmaan alueella sen verran alkuyöstä, että sen asiakasmarginaaliin saattaisi hyvinkin kuulua esimerkiksi Oulun ja Kokkolan välillä kulkijoita, jotka olisivat bussikyydin junan korvaajaksi huolineetkin (kuten minäkin).

Odotan VR:ltä paitsi lipun hinnan takaisin maksua, myös jotain normiliirumlaarumia paremmin perusteltua vastausta siihen, miksei korvaavia kyytejä ollut.

Ja tuossa tilanteessa olisi voinut ajaa päivävaunuista koostuvan junan Hyvinkäälle tai Riihimäelle. Kohti etelää liikennöivät junat siis olisivat jättäneet matkustajansa Hyvinkäälle tai Riihimäelle ja kääntyneet takaisin. Hyvinkäältä tai Riihimäeltä kuljetus bussilla Saunakallioon. Toki tuo olisi vaatinut pientä vaivannäköä sen sijaan että heitetään hanskat tiskiin.

Tällaiset farssit saa aikaan sen, ettei tee mieli liikkua obskyyreillä paikkakunnilla muuten kuin kesällä. Jos menee käymään tyyliin Haapavedelle, saattaa jäädä ilman mitään kyytiä tai majoitusta sinne pakkaseen koko yöksi.
 
Takaisin
Ylös