Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Myös Julian (eli rautatien avoin datan) mukaan.Mikäli HSL:n aikatauluihin on luottamista, ei raiteella 2 pysähdy yksikään juna koko katkon aikana.
Ei ole vaihteita Leppävaaran itäpuolella.Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miksi liikennekatkon aikana U-junat käyttävät Huopalahdessa raidetta 1 molempiin suuntiin?
Korjaustyöarvio oli klo 04, mutta työt jatkuvat vielä aina klo 12 saakka. Tämän kuvan mukaan junan 89 virroitin oli sähköratavaurion aiheuttaja.Junaliikenne pysähtynyt pääradalla tarkemmin Saunakallio-Riihimäki välillä sähköratavaurion vuoksi. R junat kääntyvät Saunakalliossa, muutama Ic riihimäen asemalla ja Ic 89 lähellä palopuroa vetänyt hätäjarrun.
Ratavaurio oli niin suuri, ettei paikan läpi pääsi. Lisäksi Lahti–Kouvola -radalla on tänä viikonloppuna ratatyöt, mutta yöjunat olisi voitu ajaa silti Tikkurila–Lahti–Riihimäki–Tampere.Kyllä nyt tuollaisella aikataululla pitäisi saada irrotettua yksi diesel-veturi vetämään vähintään yöjunat tuon kohdan ohi, tai jos se ei ole mahdollista korjaustöiden vuoksi niin yöjunat Savon radan kautta ja korvaavia istumapaikkoja Tampereelta pohjoiseen, jos vain kuljettaja löytyy. Yöjunat ovat kuitenkin vähän eri asia kuin päiväjunat, joiden matkustajille voi sanoa "Odota tunti ja hyppää seuraavan kyytiin." Yöjunan kohdalla vastaava on nimittäin "Seuraava juna kulkee aamulla. Haluatko nukkua ensiyön asemalaiturilla?"
Ymmärtääkseni tuollakin reitillä on jotain ratatöitä meneillään. Helsinki on siis näköjään hyvällä suunnittelulla jätetty täysin mottiin yksittäisen poikkeustilanteen vuoksi.yöjunat olisi voitu ajaa silti Tikkurila–Lahti–Riihimäki–Tampere.
Kuuluin tämän ratarikon uhreihin. Olin palaamassa Haapavesi Folkista, ja tarkoitukseni oli tulla PYO266:lla Oulaisista Pasilaan sunnuntaina.
Informaatio perutusta vuorosta oli ala-arvoista (=sitä ei ollut, ennen kuin saapui asemalle), eikä minkäänlaista korvaavaa kyytiä ollut järjestetty. Onneksi oli lämpimähkö kesäyö, joten majoituspalveluita tarjoamattomalla paikkakunnallakin oli mahdollista odottaa huoltiksen terassilla köllöttäen aamua, ja kuuden jälkeen asemalla pysähtynyttä ensimmäistä aamujunaa (jonka henkilökunnan toiminta oli esimerkillistä!). Jos olisi ollut huonompi sää, tai matkalainen herkkähipiäisempi, olisi ongelma saattanut olla todellinen, ja korvaavan kuljetuksen puuttuminen kenties täyttänyt jopa heitteillejätön tuntomerkit.
Hieman kyllä ihmettelin, miksei VR ollut järjestänyt mitään autokyytiä tarkistamaan matkan varrella olevia asemia, jos niistä olisi kyytiin pyrkimässä informaatiokatkosta kärsineitä asiakkaita. 266 liikkuu sitäpaitsi Pohjois-Pohjanmaan alueella sen verran alkuyöstä, että sen asiakasmarginaaliin saattaisi hyvinkin kuulua esimerkiksi Oulun ja Kokkolan välillä kulkijoita, jotka olisivat bussikyydin junan korvaajaksi huolineetkin (kuten minäkin).
Odotan VR:ltä paitsi lipun hinnan takaisin maksua, myös jotain normiliirumlaarumia paremmin perusteltua vastausta siihen, miksei korvaavia kyytejä ollut.