Flixbus Suomeen

Mitä nyt itse onnistuin penkomaan Flixbusin aikatauluhakua, niin nykyisten ja tauolla olleiden Suomen 4 reitin ohelle tulee peräti 21 uutta päivittäistä vuoroparia.

Nykyiset vuoroparit (Suomen sisällä):
Hki-Espoo-Salo-Turku-Raisio-Rauma-Pori-Närpiö-Vaasa
Hki-Lentoasema-Nurmijärvi-Hyvinkää-Hämeenlinna-Tampere
Hki-Lentoasema-Lahti-Heinola-Jyväskylä-Oulu-Kemi-Rovaniemi
Hki-Lentoasema-Lahti-Heinola-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu

Uudet vuoroparit (Suomen sisällä):

1/2-tie
2x Hki-Turku
2x Hki-Turku-Pori
1x Hki-Turku-Rauma-Pori-Närpiö-Vaasa
1x Hki-Vihti-Forssa-Huittinen-Pori-Vaasa / Vaasa-Pori-Rauma-Turku-Hki (eri reitti mennen tullen)
1x Hki-Vihti-Forssa-Huittinen-Pori-Vaasa

3-tie
2x Hki-Pasila-Lentoasema-Tampere
1x Hki-Tampere-Pori
1x Hki-Tampere-Vaasa

4-tie
1x Hki-Lahti-Jyväskylä-Kuopio
1x Hki-Lentoasema-Lahti-Jyväskylä-Kuopio
1x Hki-(Lentoasema vain tullessa)-Lahti-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu
1x Hki-Lentoasema-Lahti-Heinola-Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi

6/7-tie
2x Hki-Kouvola-Taavetti-Lappeenranta-Joutseno-Imatra
2x Hki-Porvoo-Kotka
2x Hki-Porvoo-Kotka-Hamina

yllä siis kaikki pysähdyspaikat lueteltuna reiteittäin.

Uutisjutun mukaan kaikki vuorot jatkuvat Helsingistä Länsiterminaalin ja Tallinnan kautta Pärnuun, mutta voi olla, että vuoroja niputetaan yhdeksi samaan laivaan ja siitä edelleen Pärnuun.

Voidaan siis puhua erittäin villistä ja rohkeasta laajentumisesta siihen nähden, että nykyistä Vaasan reittiä lukuunottamatta Suomen markkinoilletuloa voidaan pitää toistaiseksi epäonnistuneena. Strategiana nyt näyttäisi olevan kertarysähdyksellä sisään maksoi mitä maksoi.

Erityisen huomionarvoisia seikkoja on mm. 5 päivittäistä vuoroparia Helsingin ja Vaasan välillä sekä yövuorot Vaasa-Hki ja Kuopio-Hki. Hki-Tampere-Pori ilman muita välipysähdyksiä on vähintäänkin rohkea veto.

Good luck! :D
 
Viimeksi muokattu:
Lippujen hintoja katsoessa näyttäisi, että niitä ei tarvisi ostaa noin kuukautta aikaisemmin tietylle päivälle ja tietylle vuorolle, jotta niitä saisi kohtuuhintaan.
 
Flixbus ei tosiaan käytä dynaamista hinnoittelua, mutta eiköhän hinnat nouse selvästi myöhemmin. Nyt aluksi tarjotaan edullisempia hintoja Suomessa. Eivät Flixbusin hinnat esimerkiksi Keski- ja Itä-Euroopassa ole kovin edullisia ole esim. junaliikenteeseen verrattuna, ja jos lipun ostaa hyvissä ajoin, Flixbus tulee reilusti kalliimmaksikin.
 
Onko mitään tietoa kenen autoja tulee ajamaan noita reittejä, että tuleeko ne edellen Baltiasta vai onko tehty sopimuksia suomalaisten liikennöitsijöiden kanssa?
 
Aikatauluissa lukee FlixBus Estonia OÜ.
Kyseessä on vain Flixbusin paikallinen tilaajaorganisaatio.

Aiemmassa Tampere–Vilna-linjassa oli todellisena operaattorina Estonian Line, mutta aikataulussa luki tuo FlixBus Estonia OÜ.
Ja ne Olego Transportasin (jonka brändi Ollex on) ajamat vuorot Rovaniemeltä, Joensuusta ja Vaasasta ovat aikataulussa FlixBus Polandin tilaamaa liikennettä.

Jokaisella tilaajaorganisaatiolla on selvästi paljon vapautta päättää aikatauluista ja reiteistä – esim. Ranskan Flixbus-reitistön rakenne on todella erilainen kuin Saksan ja myös Viron Flixbus tuntui suosivan aivan erilaista välipysähdyskäytäntöä kuin Puolan Flixbus.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Onko mitään tietoa kenen autoja tulee ajamaan noita reittejä, että tuleeko ne edellen Baltiasta vai onko tehty sopimuksia suomalaisten liikennöitsijöiden kanssa?
Flixbus kertoili viime syksynä, että aikoo aloittaa yhteistyön usean suomalaisen bussiyhtiön kanssa. Tuossa on sekin, että kun esim. Rovaniemi–Krakova-bussi ei (melkein?) ikinä mene laivalla Viron puolelle, vaan ajaa aina Myyrmäkeen yöpymään, sen pitäisi maksaa ajoneuvovero Suomeen.

Siitä, että moni näistä reiteistä ajaa samalla viivalla Tallinna–Pärnu, voi päätellä, että Tallinnasta Pärnuun ajaa vain yksi ajoneuvo. Ja se taas tarkoittaa, että ihan aikataulusuunnittelun tasolla nuo bussit jäävät Suomen päässä satamaan. Ja se kyllä vaatii, että bussi on Suomen kilvissä, mikä taas käytännössä tarkoittaa suomalaista bussifirmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös