Matkustajien toiminta - HSL-alue

En ymmärrä miksi mobiililipun tarkastaminen on edes jätetty kuljettajan tehtäväksi pelkästään silmämääräisesti. En oo ohjelmistokehittäjä, mutta luulis että nykypäivän puhelimista löytyy kaikista NFC-toiminto jolla sen vois vahvistaa ihan samalla tavalla kun fyysisenkin kortin, tai käyttää sitä lipusta valmiina löytyvää QR-koodia ja skannata ne jollain tavalla. Jos QR-koodin skannaaminen onnistuu Hesburgerin itsepalvelukassalla niin en ymmärrä miksei sitä HSL:n busseissakin sais toimimaan.
No luulis että nyt ainakin parin vuoden sisään tulis, kyllähän ne pahviset kertaliputkin vaihtuu qr-koodisiin ”kuitteihin” jotka sitte skannataan siinä lukijassa.
 
HSL:n lähimaksu on tuonut uuden riemun U-linjoille. Maksukorttihan toimii matkalippuna, mutta ko. matkalippu ei kelpaa U-linjoilla. Tätähän ei ole suoraan missään HSL:lle infottu ja matkustajat mieltävät U-linjat normaaliksi HSL-liikenteeksi. HSL:n lähimaksusta kertovalla sivulla ei ole erikseen mainittu että lähimaksulippu ei kelpaa U-linjoilla eikä sitä voi ostaa U-linjoilta vaan mainitaan vain että lippu kelpaa HSL:n liikennevälineissä. Tavalliselle tallaajalle U-linjatkin ovat HSL:n liikennevälineitä kun niillä kelpaa HSL-liput.

U-linjoista kertovalla sivulla ei myöskään ole mainittu erikseen ettei HSL:n lähimaksulippu kelpaa. U-linjojen sivuille linkataan kuitenkin mm. reittioppaan tuloksissa, jos matka sisältää U-linjan.
 
HSL:n lähimaksu on tuonut uuden riemun U-linjoille. Maksukorttihan toimii matkalippuna, mutta ko. matkalippu ei kelpaa U-linjoilla. Tätähän ei ole suoraan missään HSL:lle infottu ja matkustajat mieltävät U-linjat normaaliksi HSL-liikenteeksi. HSL:n lähimaksusta kertovalla sivulla ei ole erikseen mainittu että lähimaksulippu ei kelpaa U-linjoilla eikä sitä voi ostaa U-linjoilta vaan mainitaan vain että lippu kelpaa HSL:n liikennevälineissä. Tavalliselle tallaajalle U-linjatkin ovat HSL:n liikennevälineitä kun niillä kelpaa HSL-liput.

U-linjoista kertovalla sivulla ei myöskään ole mainittu erikseen ettei HSL:n lähimaksulippu kelpaa. U-linjojen sivuille linkataan kuitenkin mm. reittioppaan tuloksissa, jos matka sisältää U-linjan.
Olisihan se pitänyt arvata, että onnistuisivat höselillä jotenkin tämänkin tyrimään.
 
HSL:n lähimaksu on tuonut uuden riemun U-linjoille. Maksukorttihan toimii matkalippuna, mutta ko. matkalippu ei kelpaa U-linjoilla. Tätähän ei ole suoraan missään HSL:lle infottu ja matkustajat mieltävät U-linjat normaaliksi HSL-liikenteeksi. HSL:n lähimaksusta kertovalla sivulla ei ole erikseen mainittu että lähimaksulippu ei kelpaa U-linjoilla eikä sitä voi ostaa U-linjoilta vaan mainitaan vain että lippu kelpaa HSL:n liikennevälineissä. Tavalliselle tallaajalle U-linjatkin ovat HSL:n liikennevälineitä kun niillä kelpaa HSL-liput.

U-linjoista kertovalla sivulla ei myöskään ole mainittu erikseen ettei HSL:n lähimaksulippu kelpaa. U-linjojen sivuille linkataan kuitenkin mm. reittioppaan tuloksissa, jos matka sisältää U-linjan.
Mutta HSL-sovellus ei kertoo, että "hei, tämä 280 on U-linja". Sitten ei tiedä ollenkaan etukäteen, että lähimaksu ei käy.
 
Mutta HSL-sovellus ei kertoo, että "hei, tämä 280 on U-linja". Sitten ei tiedä ollenkaan etukäteen, että lähimaksu ei käy.
Kyllähän se reittiopas näyttää kun avaa sen matkan tiedot auki. Samaten jos vain linjanumeron perusteella hakee niin kertoo linjan olevan U-linja. Linjanumeroista on tosin hävinnyt perinteinen U-kirjan, vaikka autojen linjakilvissä se yhä näkyy.
 
Ajoin viime yönä ensimmäistä kertaa runkobussia suljetulla rahastuksella. Matkustajien toiminnassa oli edelleen sitä, että pyritään tulemaan takaovista sisään ja etuovesta yritetään kävellä sisään näyttämättä lippua. Tätäkin oli ilmeisesti vähemmän kuin kokeilun ensimmäisinä päivinä.

Toinen ongelma, joka on yleisesti kaikilla HSL:n linjoilla, on väärennetty mobiililippu. Valitettavasti väärennetyn mobiililipun käyttö on niin yleistynyt, että kaikista matkustajista vuoron aikana lähes kaikki näytti huijauslippua. Näytetään ”kalleinta” ABCD lippua ja ollaan kyydissä yhden pysäkin verran. Jatkuva puuttuminen huijauslippuihin viivästyttää matkaa ja aiheuttaa kuljettajalle vaaratilanteita erityisesti yöaikaan kun on enemmän päihtyneitä matkustajia. Vaikeimmissa tapauksissa apu ei ole aina välttämättä lähellä tai nopeasti saatavilla. HSL mainitsee, että tämän kokeilun tavoitteena on matkustajien koetun turvallisuuden parantaminen ja liputtomuuden vähentäminen.

Mielestäni tässä HSL:n kokeilussa ei ole mitään järkeä. HSL menettää vuosittain miljoonia euroja liputta matkustelun takia ja se on itse soppansa keittänyt mm. laajentamalla runkobussiverkostoa ja mahdollistamalla feikkilipun olemassaoloa jakamalla saman värikoodin kuin mitä aidossa lipussa on. On turhauttavaa, että HSL:n itse aiheuttamat ongelmat pistetään kuljettajien niskaan. Se toisi edes vähäsen selkeyttä, jos yöaikana runkobussien kalusto vaihdettaisiin sinisiin busseihin, kuten viime kesänä tehtiin 600N:lle. Kai se voisi selkeyttää, että sininen bussi -> etuovesta sisään, vaikkakin päiväsaikaan runkobusseilla sinistä kalustoa näkee sillon tällöin.

Mutta joo, mielestäni nykyään kuljettajan tehtäviin kuuluva lippujen valvominen on mennyt naurettavalle tasolle. Mobiililipun voimakas kasvu ja sen näyttäminen vain silmämääräisesti kuljettajalle tuo sitä helpoutta pummilla matkustamisessa. Siinä olisi jotain järkeä jos tulisi lukijalaitteisiin ominaisuus leimata mobiililippu QR-koodilla, kuten esimerkiksi Tampereella on. Ja toki se, että lippujen hinnat olisi edullisempia.
 
Jatkuva puuttuminen huijauslippuihin viivästyttää matkaa ja aiheuttaa kuljettajalle vaaratilanteita erityisesti yöaikaan kun on enemmän päihtyneitä matkustajia. Vaikeimmissa tapauksissa apu ei ole aina välttämättä lähellä tai nopeasti saatavilla.
Älä puutu, ei sun edellytetä tunnistavan huijauslippuihin. Niin siinä ohjeessakin luki.
 
Takaisin
Ylös