Yhteistariffit ja vyöhykejärjestelmät

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
220
Olisiko järkevää perustaa laajoja yhteistariffeja Suomeen? Tällainen käytäntö on jo useissa muissa maissa. Esim. Ruotsissa yhteistariffit ovat usein koko läänin kattavia Länstrafiken-järjestelmiä (mm. Tukholman seudun SL on tällainen, se kattaa koko Tukholman läänin) ja Saksassa laajoja Verkerhsverbund-alueita. Hollannissa koko maan kattaa yhteistariffi. Joten voisiko Suomessakin jokaisessa maakunnassa koko maakunnan alueen kattaa yhteistariffi? Entä mitä vyöhykkeistä? Kaarivyöhykkeiden sijaan voisi olla ns. "kennovyöhykkeitä", joissa joka "kenno" on oma vyöhyke ja hinnat määräytyvät sen mukaan, monenko vyöhykkeen kautta kulkee.

Voisiko HSL-alueeseen liittyä lisää kuntia?
 
Hollannissa koko maan kattaa yhteistariffi.
Alankomaissa ei ole koko maan kattavaa yhteistariffia. Jokainen tilaaja asettaa itse omat hintansa. Vaihto-oikeusjärjestelyt ovat myös erittäin monimutkaisia, mutta onneksi käytännössä merkityksettömiä.
 
Onhan meilläkin
-Turussa Föli,
- Tampereella Nysse,
- Kotkan seudun joukkoliikenne Jonne&Minne,
- Pääkaupunkiseudulla HSL,
- Rovaniemellä Linkkari
- Kuopiossa Vilkku
- Ja onhan meillä toki Waltti, jonka pitäisi olla valtakunnallinen. Osta lippu bussissa Iisalmessa ja matkaa Hankoon samalla lipulla, mutta joku tai jokin ei vain toimi.Korttien myyntikin on jo loppunut.
 
Onhan meilläkin
-Turussa Föli,
- Tampereella Nysse,
- Kotkan seudun joukkoliikenne Jonne&Minne,
- Pääkaupunkiseudulla HSL,
- Rovaniemellä Linkkari
- Kuopiossa Vilkku
- Ja onhan meillä toki Waltti, jonka pitäisi olla valtakunnallinen. Osta lippu bussissa Iisalmessa ja matkaa Hankoon samalla lipulla, mutta joku tai jokin ei vain toimi. Korttien myyntikin on jo loppunut.
No, eiiiii....

Meillä on Turussa Föli, Pääkaupunkiseudulla Höseli ja Tampereella Nysse. Nämä kaksi viimeistä käyttävät samanlaista taustajärjestelmää kuin Waltti-kaupunkeja (Waltin kehitti alun perin HSL) mutta ei Waltti-nimi tai -kortti.

Muissa kaupungeissa (eli Hämeenlinnassa, Joensuussa (Jojo), Jyväskylässä (Linkki), Kajaanissa, Kotkassa (Jonne&Minne), Kouvolassa (Koutsi), Kuopiossa (Vilkku), Lahdessa (LSL), Lappeenrannassa, Mikkelissa, Oulussa (OSL), Porissa (PJL), Raaseporissa (Bosse), Rovaniemellä (Linkkari), Salossa (Paikku) ja Vaasassa (Lifti), yhteensä 16 kaupunkia) Waltti-järjestelmä, -sovellus ja -nimi ovat edelleen käytössä jokaisessa Waltti-kaupungissa. Lisäksi kaikki nämä kaupungit käyttävät Pusatec-lukijalaitteet (myös Tampereella) ja Digitransit-reittiopas (vielä HSL:n tuote, käytössä koko Suomessa). Raasepori ja (tavallinen) Pori ottivat käytöön Waltti-järjestelmän vuonna 2023.

Waltti-kortti toimii niin, että kausilipun voi ostaa vain saman kaupungin kortille (eli Joensuun kausilippu voi ostaa Joensuun kortille, muttei Mikkelin kortille), mutta arvoa kuitenkin voi käyttää millä tahansa kortilla missä tahansa kaupungissa (eli voit esimerkiksi käyttää Joensuu-korttisi kun olet lomalla Oulussa, jos kortillasi on arvoa). Waltti-kaupungeissa on Waltti-kortti yleisimmin tapa ostaa bussilippua.

Waltti Mobiili -sovellus on käytössä jokaisessa Waltti-kaupungissa ja kaupungin vaihto onnistuu helposti ja nopeasti, neljä sovellusta ei tarvitaan (paitsi Tampereella, Turussa ja Helsingissä...hyh). Nyssen sovelluksen kehitti Waltti Solutions Oy, eli on käytännössä sama sovellus mutta sinisenä.

Waltti-järjestelmä siis toimii hienosti edelleen nykypäivänä 16 kaupungissa ja on mielestäni hyvä standardilippujärjestelmä koko Suomeen. Harmi vain, että Nysse ja HSL eivät ole (vielä?) liittyneet järjestelmään, vaikka niiden lipputaustajärjestelmät ja kortit ovat käsittääkseni jo yhteensopivia.

Lisäksi jokaisen Waltti-kaupungin Waltti-korttia voi ostaa yhteisestä verkkokauppasta ja se lähetetään postitse kotiisi. Joistakin kaupungeista tämä on myös ilmainen, eli voit saada ensimmäisen Waltti-korttisi ilmaiseksi!
 
Viimeksi muokattu:
Alankomaissa ei ole koko maan kattavaa yhteistariffia. Jokainen tilaaja asettaa itse omat hintansa. Vaihto-oikeusjärjestelyt ovat myös erittäin monimutkaisia, mutta onneksi käytännössä merkityksettömiä.

En ole käynyt Amsterdamin ulkopuolella, mutta käsitin, että samalla matkakortilla voisi matkustaa melkein kaikessa Alankomaiden joukkoliikenteessä, vaikka tariffit ovatkin eri.

Eli erottelisin toisistaan kaksi eri tasoa:

1) Samalla matkakortilla voi maksaa eri kulkuvälineissä, mutta kukin tilaaja tai liikenteenharjoittaja asettaa hinnat itse. Tästä hyvä esimerkki on edellä mainitut Waltti-kortti ja Hollannin matkakortti ja käsittääkseni myös jotkin Matkahuollon kortit. Myös Eestissä eri kaupunkien matkakortit toimii jonkin verran ristiin.

2) Eri kulkuneuvoissa on yhteistariffi.

Tässä pitää olla tarkkana, jotta yhteistariffi on laillinen. Tilaajat voivat sopia keskenään yhteistariffista ja ulkopuoliset liikenteenharjoittajat voivat kelpuuttaa yhteistariffin liput. Yhteistariffin lipuilla ei saa kuitenkaan subventoida markkinaehtoista liikennettä, eli liikenteenharjoittajalle saa maksaa vain lipun hintaa vastaaavan korvauksen, mutta ei enempää. HSL:n U-linjojen lippukorvaukset pyörivät tällä periaatteella. Jos liikenteenharjoittaja saisi enemmän korvausta kuin lipun hinta kyseistä nousua kohti on, kyseessä on kielletty valtiontuki.

Liikenteenharjoittajat eivät saa myöskään saa sopia keskenään yhteistariffista. Siinä kyseessä on puolestaan kartelli. Kuitenkin esimerkiksi Taksi Helsinki ja Lähitaksi vaikuttavat olevan laillisia, eli jonkinlaisen yhteenliittymän muodostaminen on kuitenkin laillista.
 
Waltti-järjestelmä siis toimii hienosti edelleen nykypäivänä 16 kaupungissa ja on mielestäni hyvä standardilippujärjestelmä koko Suomeen. Harmi vain, että Nysse ja HSL eivät ole (vielä?) liittyneet järjestelmään, vaikka niiden lipputaustajärjestelmät ja kortit ovat käsittääkseni jo yhteensopivia.
Hankintalain muutos tosin muuttaa Waltin toimintaa aika merkittävästi, kun sidosyksiköltä voi tilata kilpailuttamatta enää vain jos kunta omistaa yli 10 % yhtiöstä. Tällä hetkellä Waltti Solutions Oy:n omistaa HSL ja 22 kuntaa, eli alle puolet voivat jatkossa tilata järjestelmänsä suoraan Waltilta. Tietysti on mahdollista, että Waltti menestyy tulevissa kilpailutuksissa, mutta kilpailu ei tosiankaan ole pahitteeksi, kun katsoo esim. millaisen sovelluksen firma on kehittänyt
 
En ole käynyt Amsterdamin ulkopuolella, mutta käsitin, että samalla matkakortilla voisi matkustaa melkein kaikessa Alankomaiden joukkoliikenteessä, vaikka tariffit ovatkin eri.
Asia on juurikin näin.

Eli erottelisin toisistaan kaksi eri tasoa:

1) Samalla matkakortilla voi maksaa eri kulkuvälineissä, mutta kukin tilaaja tai liikenteenharjoittaja asettaa hinnat itse. Tästä hyvä esimerkki on edellä mainitut Waltti-kortti ja Hollannin matkakortti ja käsittääkseni myös jotkin Matkahuollon kortit. Myös Eestissä eri kaupunkien matkakortit toimii jonkin verran ristiin.

2) Eri kulkuneuvoissa on yhteistariffi.
Tämä on mielestäni erittäin tärkeä erottelu näissä asioissa. Yhteistariffi on kuitenkin usein vaatimus mm. lyhyemmän matkan liityntäliikenteelle, jos hinnan pitäisi pysyä kohtuullisena. Muuten ns. perushinta pitää maksaa kaksi kertaa. Perushinnalla viittaan siis ylipäänsä siihen ilmiöön, että liput maksavat lähes poikkeuksetta vähintään 1,5€, usein vähintään 2€ vaikka matkustaisi vain yhden pysäkkivälin. 1km bussilla ja 2km junalla voi siis olla jo 5€ matka, vaikka se onnistuisikin yhdellä ja samalla matkakortilla.

Yhden matkakortin kelpuuttaminen useammassa liikennejärjestelmässä on toki jo askel oikeaan suuntaan, ja Waltti-kortin osalta yhteistariffissa ei olisikaan järkeä, kun kaupunkiseudut eivät ole toisissaan kiinni. Kuitenkin kun puhutaan useamman liikennemuodon yhteistariffeista vaikkapa ruotsalaisella läänillä niin yhteinen hinnoittelu on aika olennainen osa palapeliä. Samoin jos VR:n lähiliikenne liittyisi kokonaisuudessaan Waltti-alueeksi.
 
Takaisin
Ylös