Talviaikataulut 2025–2026

Tämä on myös täysin mahdollinen selitys. Itse pysäkkilaiturin pituus on vain 50-55 metriä, eli 35-metrisen vaunun taakse ei edes mahtuisi Valmetia. Jos mittaa etäisyyden pysäkkilaiturin etupäästä takana olevalle suojatielle, niin pohjoisen suuntaan pituudeksi tulee 62 metriä eli menee tiukille. Silloin taaemman vaunun takaovista olisi siis askel alas, mutta vaunu ei kuitenkaan jäisi suojatielle.
Oliko tästä millaisia kokemuksia tai havaintoja silloin kun 401 ajoi linjaa 4S tuon pysäkin kautta? En jotenkin muista että siitä olisi ainakaan laajaa keskustelua ollut silloin
 
Oliko tästä millaisia kokemuksia tai havaintoja silloin kun 401 ajoi linjaa 4S tuon pysäkin kautta? En jotenkin muista että siitä olisi ainakaan laajaa keskustelua ollut silloin
Se oli vaunu 601. Mutta itse asiaan, ei tuo aihe silloin paljon puhuttanut - ainakaan tällä foorumilla. Se ehkä on hyvä tiedostaa, että tuo 4S kulki yhdellä ainoalla vaunulla vain tietyn osan päivästä. Lisäksi se oli lähes pahinta korona-aikaa, jolloin vuorotiheys raitiolinjoilla muutenkin oli 10 ellei peräti vain 12 minuuttia. Maanantaista 3.11. alkaen linjojen 4 ja 10 arkipäiväliikenne tihenee 7,5 minuuttiin, eli Lasipalatsin pysäkille tulee olemaan tunkua sekä ykkösen kanssa että ilman sitä. Ilman sitä tunkua olisi tietenkin vähän vähemmän. Ja minäkin olen siinä käsityksessä, että kaksi Artic X34:ää pysäkin nk. palvelualueelle mahtuu täpärästi, mutta jos toisen tilalla olisikin X54, niin sitten menee huomattavan tiukille. Pysäkille ensimmäisenä saapuva vaunu tulisi ajaa mahdollisimman "tappiin asti". Silloinkin toisena saapuvan vaunun pitää tulla todella lähelle ensimmäisenä tullutta.
 
Lisäksi 3.11. ovat Kauklahdessa linjat 162, 165, 213 ja 242 siirtymässä kulkemaan Hansavalkamanaukion ja Kauklahden aseman väliä Kuninkaankartanontien kautta kumpaankin suuntaan. Taas linja 911 katkaistaan Hansavalkamanaukiolle.
Syynä on HSY:n vesihuoltotyö, Onhan tätä katua jo ajettu S- vuoron perään, kun repivät kadun auki heinäkuussa. Alunperin linja 213 oli tarkoitus katkaista Espoon asemalle, 213N mukaisesti, mutta hankkeesta luovuttiin. Asukkaissa on voimaa, aikaisella tiedottamisella on hyötynsä, saatiin kirjoitettua palautetta tulevasta.
 
Kruunuvuorenrannasta 87:lla 5 min vuoroväli ja ajetaan vielä lähes tyhjänä [edit: ei oo mikään virhe kun noi molemmat oikeesti ajetaan]
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20251016_143658_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20251016_143658_Samsung Internet.jpg
    9.5 KB · Lukukerrat: 74
Viimeksi muokattu:
Kruunuvuorenrannasta 87:lla 5 min vuoroväli ja ajetaan vielä lähes tyhjänä [edit: ei oo mikään virhe kun noi molemmat oikeesti ajetaan]
Eikö samalla vaivalla olisi voinut mainita, että tuossa on yksi ainoa kohta, jossa todellakin kahden peräkkäisen vuoron väliksi sattuu 5 min liikenteen juuri siirtyessä iltapäiväruuhkaan? Muutenhan siinä oli päivällä vuorovälinä 15 min ja ruuhkassa 10 min. Ja tuosta tyhjyydestä: ei se varmaan yllätyksistä suurin ole, että väkeä on vähemmän HSL:n linjoilla ruuhkissa koulujen syyslomaviikolla. Keskipäivällä vastaavasti lapsia ja lapsiperheitä tai lapsi + ja isovanhempi -seurueita on näkynyt tavanomaista arkipäivää enemmän.
 
Tämä on myös täysin mahdollinen selitys. Itse pysäkkilaiturin pituus on vain 50-55 metriä, eli 35-metrisen vaunun taakse ei edes mahtuisi Valmetia. Jos mittaa etäisyyden pysäkkilaiturin etupäästä takana olevalle suojatielle, niin pohjoisen suuntaan pituudeksi tulee 62 metriä eli menee tiukille. Silloin taaemman vaunun takaovista olisi siis askel alas, mutta vaunu ei kuitenkaan jäisi suojatielle.
Monet kuljettajat ajavat nytkin lähemmäksi suojatietä kuin pysäkkilaituri päättyy, ja korotettua laituria voisi myös tarvittaessa pidentää esteettömyyden parantamiseksi. Tällöin ei olisi mitään ongelmia pituuden suhteen, koska suojateiden välinen alue on noin 72 m pitkä. Ykkösen reittimuutos poistaisi yhteyden Päärautatieasemalle, mikä olisi merkittävä heikennys. Kamppin keskukseenhan on tälläkin hetkellä kohtuullinen kävelymatka Lasipalatsin ja Luonnontieteellisen museon pysäkeiltä.
 
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt ratikan 1 alaisuuteen K-variantti Käpylän ja Paavalinkirkon välille. Aikahaitari 3.11-28.12, mutta linja ei ole vielä reittioppaassa, niin ilmeisesti kyseessä on jokin yksittäisen päivän lisälinja.
 
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt ratikan 1 alaisuuteen K-variantti Käpylän ja Paavalinkirkon välille. Aikahaitari 3.11-28.12, mutta linja ei ole vielä reittioppaassa, niin ilmeisesti kyseessä on jokin yksittäisen päivän lisälinja.
Marraskuussa taitaa olla Käpylässä ratikka-aiheinen tapahtuma Käpylän ratikan 100-vuotisen historian takia. Käpylä-Seuran nettisivuilla mainitaan "Ykkösen satavuotisbileet". Mahdollinen ajelu koskettanee vain yhtä päivää.
 
Myös 502:n päätepysäkki siirtyy torikadulle, mutta 73 ja 74 näyttävät vielä jäävän Karhupuistoon, vaikkakin ne palaavat kesäkokeilua edeltäville reiteille eli Kalevankatua kumpaankin suuntaan.

73 ja 74 palaavat kuljettajaohjeessa Hakaniemeen 7.1.2026. Ne kuitenkin lähtevät Hakaniemen torikadulta pohjoiseen ja jättävät matkustajat Siltasaarenkadulle, kuten 600-sarjalaiset.

Lisäksi kuljettajaohjeeseen on tullut 7.4.-10.5. kestävä poikkeusreitti linjoille 7, 9 ja 9N. 7 jää Kolmikulmaan ja ysit kulkevat Ruoholahden kautta Tahitinkadulle. Ilmeisesti kestää tuon aikaa tehdä jokin väliaikainen järjestely Länsiterminaali-Huutokonttori välille, jotta vaunut päästään kääntämään pidemmällä ja sitten reitit muuttuvat toisenlaisiksi. Ohjeessa ei näy vielä, miten Jätkänsaarenlaiturin katkos vaikuttaa linjoihin 1T, 8 ja 8T, eikä myöskään Mäkelänkadun peruskorjaukseen liittyviä poikkeusreittejä 1, 1T, ja 7:lla.
 
Toi Jätkäsaaren kevätkatko johtuu siitä, että siellä uusitaan siltaa. Katko kestää tuon ajan, ainankin tämän hetken ajatuksen mukaan. Noin 5 viikkoa. Tosin mun kuulemani versio on erilainen: 9 Kolmikulmaan ja 7 joko Tahitinkadulle tai Saukonpaateen vähän riippuen siitä, ollaanko sitä mieltä, että Tahitinkadulta voi operoida kahta linjaa ilman ongelmia. Saa nähdä kumpi malli toteutuu.

Se väliaikainen järjestely eli pintavaihteet Huutokonttorille ei toivon mukaan kestä yhtä yötä enempää, tai ei ainakaan olisi kestänyt, jos elettäisiin vuotta 1995. Sinne tulee sitten oma linjansa reitille Kauppatori–Kamppi–Ruoholahti–Länsiterminaali–Huutokonttori. Se on ehkä 9T tai sitten jotain muuta tunnukseltaan ja ajetaan jokerivaunuilla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Sinne tulee sitten oma linjansa reitille Kauppatori–Kamppi–Ruoholahti–Länsiterminaali–Huutokonttori. Se on ehkä 9T tai sitten jotain muuta tunnukseltaan ja ajetaan jokerivaunuilla.

Osaatko sanoa, onko niin, ettei Jokeri-vaunut riitä siihen, että koko linja 7 tai koko linja 9 ajetaan niillä, vai onko raitiotieverkolla esteitä, joiden takia ei voi ajaa koko linjaa 7 tai linjaa 9 Jokeri-vaunuilla?
 
Sekä että. Pitkillä vaunuilla on haasteita noiden linjojen reiteillä, se on ensisijainen syy. Mutta vähän on auki sekin, paljonko niitä on kaupungissa huhtikuun tilanteessa.
 
Osaatko sanoa, onko niin, ettei Jokeri-vaunut riitä siihen, että koko linja 7 tai koko linja 9 ajetaan niillä, vai onko raitiotieverkolla esteitä, joiden takia ei voi ajaa koko linjaa 7 tai linjaa 9 Jokeri-vaunuilla?
Idea on ajaa Länsiterminaaliin mahdollisimman suurella kapasiteetilla, toisaalta tiheävuorovälistä liikennettä, toisaalta liikennettä suurella kalustolla. Ainoa vaihtoehto on ajaa tätä liikennettä vain yhdellä niin lyhyellä linjalla, että suuret kaksisuuntaiset vaunut riittävät sille. Huutokonttorin väliaikainen päättäri on ilman silmukkaa, kaksisuuntavaunut ovat ainoa vaihtoehto. Keskusta (esim. Kauppatori) - Huutokonttori on sopivan lyhyt linja tiheävuoroväliselle linjalle, joka ei edellytä aivan älytöntä määrää vaunuja.

Sinänsä on totta, että Rosinan Heikelin päättärille ei voi ajaa X54:llä. Useilla muilla reittien osilla on haasteita pysäkkien pituuksien suhteen kuten edellä mainittiinkin.
 
Takaisin
Ylös