Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Vähän laiska uutinen, mutta paremman tiedon puutteessa olen siinä käsityksessä, että jo tehty hankintapäätös tehdään vain uudelleen. Se, että onko Škodan tarjous vieläkään mukana on toinen juttu.

Nyt on kai hoksattu jokin sinänsä pieni menettelytapavirhe ja kuullaan Škodaa ennen päätöksentekoa. Näin turvataan asema markkinaoikeudessa; samaan lopputulokseen (esim. hankinnan uudelleenkilpailuttamiseen) siellä voidaan päätyä tuollaisesta menettelytapavirheestä kuin vaikka sitten siitä, että MAO katsoo, ettei Škodan tarjouksen poissulkemiselle ole perusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että onko Škodan tarjous vieläkään mukana on toinen juttu.
Mikään ei viittaa että olisi. Vaikka Škodaa kuullaankin epäasiallisesta vaikuttamisesta, niin Škodan tarjous on kuitenkin edelleen tarjouspyynnön vastainen (ainakin hankintayksikön mielestä).
 
On tämä aikamoinen farssi. Olin enemmän oikeassa kun arvasinkaan, kun sanoin, että siitä epäasiallisesta vaikuttamisesta olisi kannattanut olla hiljaa. Nyt pojat on ilmeisesti kirjanneet sen sinne hylkyperusteisiinkin, vaikkei sitä kyetä todistamaan ja vaikkei Škodalle ole annettu mahdollisuutta tulla asiassa kuulluksi.

Jos kerran PSKL on aidosti ja vakaasti sitä mieltä, että teknisiä vaatimuksia ei täytetä, niin senhän pitää riittää. Mutta ehkäpä siellä pelätään, että MO toteaa, että Škodan poikkeamat ovat niin mitättömiä, ettei niillä ole merkitystä. Sen toimivallassa nimittäin on tehdä niin.
 
Raitiovaunuja valmistava Skoda Transtech kritisoi edelleen pääkaupunkiseudun ratikkahankintaa siitä huolimatta, että yhtiö otettiin sittenkin mukaan hankinnan kilpailutukseen.

Yhtiö suljettiin aiemmin kilpailusta ulos, mutta se valitti päätöksestä markkinaoikeuteen. Tämän jälkeen Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen hallitus päätti tehdä hankintaoikaisun ja kuulla sittenkin Skoda Transtechiä ratikkahankinnassa.

Yhtiö sanoo tiedotteessaan, että hankinnan korjausmenettelyn käynnistäminen valituksen jälkeen viittaa siihen, että Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne yrittää saada sillä tukea jo tehdylle päätökselle hankkia uudet raitiovaunut sveitsiläiseltä Stadlerilta.

Tämä lainaus on YLEn uutisista. Sanasta sanaan sama uutinen näkyy muidenkin mediatalojen uutisissa.
 
Raitiovaunuja valmistava Skoda Transtech kritisoi edelleen pääkaupunkiseudun ratikkahankintaa siitä huolimatta, että yhtiö otettiin sittenkin mukaan hankinnan kilpailutukseen.

Yhtiö suljettiin aiemmin kilpailusta ulos, mutta se valitti päätöksestä markkinaoikeuteen. Tämän jälkeen Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen hallitus päätti tehdä hankintaoikaisun ja kuulla sittenkin Skoda Transtechiä ratikkahankinnassa.

Yhtiö sanoo tiedotteessaan, että hankinnan korjausmenettelyn käynnistäminen valituksen jälkeen viittaa siihen, että Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne yrittää saada sillä tukea jo tehdylle päätökselle hankkia uudet raitiovaunut sveitsiläiseltä Stadlerilta.

Tämä lainaus on YLEn uutisista. Sanasta sanaan sama uutinen näkyy muidenkin mediatalojen uutisissa.
Jos tiedot siitä, että Skodan jättämässä tarjouksessa on ollut puutteita pakollisissa vaatimuksista pitää paikkansa, niin ei tämä kuuleminen muuta tilannetta mitenkään. On varmaankin (?) poissulkua perusteltu sillä, että Skodan tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen eikä hylsy perustu vain harkinnanvaraisiin poissulkuperusteiin. Tällöin ei tilanne muutu mitenkään.

Jos taas Skoda otetaan mukaan vertailuun, niin ensin Hankintayksikön tulee tehdä hankintaoikaisu. Sen jälkeen voidaan sitten molempia tarjouksia verrata ja kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous voittaa. Eikä tämä automaattisesti tarkoita sitä, että Stadler ei tulisi valituksi.
 
Takaisin
Ylös