- Liittynyt
- 4 Huhtikuu 2025
- Viestit
- 286
Silti sille ei ole tarvetta.Niin tuo 113 sisältää vaihdon.
Linja 309 ei sisällä vaihtoa jolla pääsee suoraan keskukseen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Silti sille ei ole tarvetta.Niin tuo 113 sisältää vaihdon.
Linja 309 ei sisällä vaihtoa jolla pääsee suoraan keskukseen.
54:llä menee Itäkeskuksesta Kurkimäen pysäkille 5-7 minuuttia. 560:lla menee Rastilasta 24-31 minuuttia. Erityisesti Rastilasta ja Vuosaaren metroaseman seudulta vaihdollinen yhteys metrolla Itäkeskuksen kautta saattaa hyvinkin olla reilusti nopeampi.Miksi? 560:aan on vaihtoyhteys 554:ltä, 561:ltä ja 562:lta.
Olennaisemmat kysymykset ovat kuitenkin kysyntä ja yhteyden nykyiseen linjastoon sovittaminen. Yksittäisten lähtöjen ohjaaminen Vuosaaren joko veisi kapasiteettia Itäkeskuksen liikenteeltä (ja tuplaisi vuorovälin tietyille alueille) tai kulkisi hidasta reittiä Itäkeskuksen bussiterminaalin ja Kauppakartanonkadun kautta. Eikä tuo kierros ole mielestäni erityisen järkevä matka-aikansa takia. Kyseessä pitäisi siis olla kokonaan uusi linja tai, jos jokin nykyinen linja ohjataan Vuosaareen, toisen nykyisen linjan vuoroväliä pitäisi tihentää.
En vain tiedä minkä verran tuo houkuttelisi matkustajia. Metron matka-aika Itäkeskuksesta Rastilaan on 4 minuuttia + laiturille kävely ja odotusaika 6 minuutin vuorovälillä -> n. 5 minuuttia metron matka-ajan päälle. Yhteensä siis 9 minuuttia. 98:n matka-aika on suurimmaksi osaksi 10-11 minuuttia, eikä se kulje Vuosaaren päässä muualle kuin Rastilan metroasemalle. Hyödyt ovat siis aika pienet, eivätkä tuossa tapauksessa mielestäni ylitä haittoja. Haitta on siis, että hajonta matka-ajoissa on Kehä I:llä erittäin suurta ruuhka-aikana ja tämä välillisesti vaikuttaisi myös 98:n kulkuun. Samasta syystä sanoisin, että yleinen mielipide foorumilla on 88:n ja 59:n/510:n yhdistämistä vastaan. Huonosti aikataulussa kulkevan pitkän linjan täsmällisyys ei parane pidentämällä linjaa.Voisihan jonkin Kehä I:ltä tulevan linjan, eli jonkin linjoista 54, 554, 561 tai 562 yhdistää nykyisin Itäkeskuksen metroaseman ja Rastilan metroaseman välillä kulkevaan linjaan 98.
Missäköhän vaiheessa viikonloppu liikenne alkaa 962 kun eikös sekin ollut suunnitelmissa962 pienellä reittimuutoksella saataisiin iso hyöty. Tämä todennäköisesti vaihtuukin jossain vaiheessa reitiksi sillä tuo uusi kokoojakatu Sulankaari avautunee liikenteelle vielä loppuvuodesta. Tämän vaihtoehtoisen reitin varrella rakentuu mm. Biltemaa ja Amerissa on paljon uutta kerrostaloasutusta jota linja voisi palvella.