Z-junan kannattavuus

Liittynyt
11 Helmikuu 2011
Viestit
56
Onkohan Z-junan kannattavuudesta tuoreempaa tietoa? Viimeisin löytämäni uutinen on vuodelta 2016, jolloin
1. oikoradan investointivero oli edelleen voimassa
2. junissa oli konnarit ja
3. SM4-junien poistotkaan eivät olleet nykytasolla (enää 5 vuotta vanhimpien yksiköiden 30-vuoden poistoaikaan)

Voisi kuvitella, että nämä kolme teemaa vaikuttaisivat vuorojen kannattavuuteen ja voisivat tehdä uusista vuoroista kannattavia, toisin kuin ilmeisesti vielä vuonna 2016 oli tilanne.
 
Onkohan Z-junan kannattavuudesta tuoreempaa tietoa? Viimeisin löytämäni uutinen on vuodelta 2016, jolloin
1. oikoradan investointivero oli edelleen voimassa
2. junissa oli konnarit ja
3. SM4-junien poistotkaan eivät olleet nykytasolla (enää 5 vuotta vanhimpien yksiköiden 30-vuoden poistoaikaan)

Voisi kuvitella, että nämä kolme teemaa vaikuttaisivat vuorojen kannattavuuteen ja voisivat tehdä uusista vuoroista kannattavia, toisin kuin ilmeisesti vielä vuonna 2016 oli tilanne.
Eikö Z-junan vuorovälin nostaminen 30 minuuttiin on tutkittavaa Sm7:ien käytöönoton jälkeen?
 
Eikö Z-junan vuorovälin nostaminen 30 minuuttiin on tutkittavaa Sm7:ien käytöönoton jälkeen?
2030-luvun ostoliikenteen kilpailutuksessa Liikenne- ja viestintäministeriön lähtökohta on, että ostoliikenteen palvelutaso säilytetään nykyisellään. Z-junien vuorovälin nostaminen on siis varsin epätodennäköistä.
 
Z-juna on ostoliikennettä, josta voidaan päätellä, että se ei ole kannattavaa nykyisillä lippujen hinnoilla.

Riittävä vuorotarjonta on kuitenkin perusedellytys joukkoliikenteen käytölle ja ennen kaikkea sen kasvamiselle liikkumismuotona.

Asialliset liityntäpysäköintimahdollisuudet on hoidettava kuntoon. Myös fillari on voitava jättää turvallisesti liityntäpysäköintiin.
 
Z-juna on ostoliikennettä, josta voidaan päätellä, että se ei ole kannattavaa nykyisillä lippujen hinnoilla.

Riittävä vuorotarjonta on kuitenkin perusedellytys joukkoliikenteen käytölle ja ennen kaikkea sen kasvamiselle liikkumismuotona.T

Asialliset liityntäpysäköintimahdollisuudet on hoidettava kuntoon. Myös fillari on voitava jättää turvallisesti liityntäpysäköintiin.
Tämä oli itse asiassa juuri se, mitä tässä mietin. Mikä on investointiveron, henkilöstökustannusten melkein puolittamisen ja poistojen rooli, eikä pidä unohtaa 4. HSL:n korvauksia Z-junalla liikkumisesta.

Tällaiset erät tuntuvat yksityiselle sektorille tottuneelta aika merkittäviltä ja joku voisi kuvitella, että samoilla ostoliikennemaksuilla voisi ehkä saada enemmän vuoroja kuin ennen.
 
Z-juna on ostoliikennettä, josta voidaan päätellä, että se ei ole kannattavaa nykyisillä lippujen hinnoilla.

Riittävä vuorotarjonta on kuitenkin perusedellytys joukkoliikenteen käytölle ja ennen kaikkea sen kasvamiselle liikkumismuotona.
Eiköhän ensimmäisen kohdan syy oli toinen kohta. Voisi olettaa, että moni päiväsaikaan kulkeva vuoro on kannattava, mutta laajat liikennöintiajat johtavat erittäin hiljaisiin vuoroihin erityisesti liikenteen lopussa sekä viikonloppuisin liikenteen alussa. Tiettyihin kellonaikoihin toinenkin vuoro voisi siis olla kannattava, vaikka on tietysti selvää, että kokonaiskannattavuus laskee.
 
Takaisin
Ylös