Talviaikataulut 2025–2026

Arkadiankadulle ei tosiaan ole minkäänlaisia katusuunnitelmia olemassa eli mitään laajempaa projektia ei ole alkamassa. Arkadiankadun siltaa kuitenkin mahdollisesti korjataan ensi vuonna. Toisaalta se on ollut kaupungin puolella suunnitteilla sen verran pitkään, että se olisi helposti ehtinyt liikennöintisuunnitelmaan, jos sillä on laajempia vaikutuksia ratikoiden kulkuun. Ja minkään reitin katkeaminen useammaksi viikoksi tai vielä pidemmäksi aikaa on ainakin ennen ollut sellainen asia, mistä mainitaan.

Nyt tuosta on uutisoitu eli remontti alkaa tammikuussa ja valmistuu vasta loppuvuonna, koska silta korvataan kokonaan uudella. Raitioliikenteen kannalta uusiminen olisi kannattanut siirtää seuraavaan vuoteen, kun Arkadiankadulla ei kulje raitioliikennettä Runeberginkadun remontin vuoksi, mutta ehkä silta on jo niin huonossa kunnossa, että se pitää tehdä jo ensi vuonna.
 
Huomasin tänään aikataulua katsellassani, että Espoon keskuksesta lähtee 04:24 linjan 118N auto ja 04:28 linjan 118 auto (Alla kuva). Linjojen yhteisellä osuudella Espoon keskuksesta Suurpeltoon ja Niittymaalta Tapiolaan vuoroväli on siis huikeat 4min. Ensin ajattelin, että siitä on parempi vaihtoaika aamun ensimmäiseen metroon (Tapiolasta 05:04), mutta 118N saapuu Tapiolaan 04:57 ja 118 05:00. Miksi tuo 118 ajetaan? Onko muka urheilupuistoon niin paljon menijöitä tuohon aikaan, että tuo pitää liikennöidä?

1762713107523.png

Sitten ihan toinen kysymys. Miksi ainakin jotkut Helsingin sisäisistä yölinjoista lopettavat liikennöin myös viikonloppuisin samaan aikaan kun arkiöisin (n. klo 2)? Tälläisia linjoja ovat ainakin 73N, 86N ja 95N. Ainakin omien havaintojen mukaan 73N ja 95N ovat olleet suosittuja ja kannattaisin näiden liikkennöimmistä myös aamuyöllä. 74N ja 79N ovat olleet välillä jopa lähes tuulilasikuormissa aamuyöstä kun 73N on jo lopettanut ja yhteinen vuoroväli on epätasainen 10-20min (klo 23:30-01:00 n. 10min). 95N on myöskin ollut mielestäni ihan hyvissä kuormissa ja tämä linja palvelee lähes yksin monia alueita (Tammisalo, Marjaniemi, Isoja osia Vartio- sekä Mellunkylästä. 86N:stä ei itselläni oikein ole kokemusta mutta voisiko esim 87N:n laittaa kiertämään kulosaari niinkuin 86N nyt? Näin saataisiin sinnekkin aamuyöliikennettä, vaikka matka itäväylän pysäkeille ei olekkaan kovin pitkä.
 
Huomasin tänään aikataulua katsellassani, että Espoon keskuksesta lähtee 04:24 linjan 118N auto ja 04:28 linjan 118 auto (Alla kuva). Linjojen yhteisellä osuudella Espoon keskuksesta Suurpeltoon ja Niittymaalta Tapiolaan vuoroväli on siis huikeat 4min. Ensin ajattelin, että siitä on parempi vaihtoaika aamun ensimmäiseen metroon (Tapiolasta 05:04), mutta 118N saapuu Tapiolaan 04:57 ja 118 05:00. Miksi tuo 118 ajetaan? Onko muka urheilupuistoon niin paljon menijöitä tuohon aikaan, että tuo pitää liikennöidä?

Näytä liitetiedosto 10985

Vastaus tähän on ilmeinen. Linjat 118 ja 118N ajavat osittain päällekkäin, mutta osittain myös eri reittiä, joten molemmat vuorot on pakko ajaa, jos halutaan, että molempien linjojen pysäkeillä on palvelua ja että Suurpellosta ja Suvelasta on suora yhteys Helsigin keskustaan ennen ensimmäistä metroa. Toinen vaihtoehto olisi linjan 118N erikoisversion ajaminen, joka ei palvele sitä aluetta, jolta pääsee myös bussilla 121 keskustaan, mutta palvelee sitä aluetta, jolta ei pääse bussilla 118N keskustaan, mutta tuollaista kerran päivässä kulkevaa erikoisversiota ei ymmärrettävästi ole haluttu ajaa.

Sitten ihan toinen kysymys. Miksi ainakin jotkut Helsingin sisäisistä yölinjoista lopettavat liikennöin myös viikonloppuisin samaan aikaan kun arkiöisin (n. klo 2)? Tälläisia linjoja ovat ainakin 73N, 86N ja 95N. Ainakin omien havaintojen mukaan 73N ja 95N ovat olleet suosittuja ja kannattaisin näiden liikkennöimmistä myös aamuyöllä. 74N ja 79N ovat olleet välillä jopa lähes tuulilasikuormissa aamuyöstä kun 73N on jo lopettanut ja yhteinen vuoroväli on epätasainen 10-20min (klo 23:30-01:00 n. 10min). 95N on myöskin ollut mielestäni ihan hyvissä kuormissa ja tämä linja palvelee lähes yksin monia alueita (Tammisalo, Marjaniemi, Isoja osia Vartio- sekä Mellunkylästä. 86N:stä ei itselläni oikein ole kokemusta mutta voisiko esim 87N:n laittaa kiertämään kulosaari niinkuin 86N nyt? Näin saataisiin sinnekkin aamuyöliikennettä, vaikka matka itäväylän pysäkeille ei olekkaan kovin pitkä.

Omakotitaloalueille ei mene juurikaan ihmisiä öisin. Linja 73N, linjan 86N Kulosaaren huvilakaupungin kierros ja linja 95N ovat siksi sinänsä melko turhia, mutta linjan 86N kierroksella ja linjoilla 73N ja 95N on haluttu taata tietty peruspalvelutaso omakotitaloalueille. Linjalla 95N on jopa vähän huvittavaa, kun sillä on yleensä kyydissä noin 2030 matkustajaa Tammisalon kohdalla ja se kiertelee ympäri mutkaisia pikkukatuja Tammisalossa eikä yleensä ketään jää pois Tammisalossa, vaan kaikki kiertely 30 matkustajaa kyydissä on ollut turhaa. Mutta tässä tapauksessa on päätetty priorisoida sitä, että kaikille alueille on yhteys keskustasta noin kello 1:30 asti.

Santahaminaan en ole koskaan mennyt yöllä, mutta se on ehkä matkustajaprofiililtaan samanlainen kuin omakotitaloalueet, jolloin sinne ei sinänsä ole paljoa matkustajia öisin, mutta lähdöillä 0:14 ja 1:30 Rautatientorilta on taattu tietty peruspalvelutaso, ja samalla linjalla on palveltu sitten profiililtaan samanlaiset Kulosaaren huvilakaupunki ja Santahamina. Upinniemeen menee myöhemmin bussi kuin Santahaminaan, mutta kyseinen linja 173N on myös useamman kerrostaloalueen ainut yölinja. Jos Upinniemeen menisi oma linja, voi olla että sen liikenne loppuisi nykyistä aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Vantaalla osa ratikkatyömaan poikkeusreiteistä on jo voimassa esirakentamisten takia, vaikka virallinen projketin rakennusvaiheen aloitus on 1.12. Tuolloin poikkeusreittejä tulee voimaan ainakin linjoille 571, 623, sekä jo 1.9. alkaen poikkeusreitillä olleelle 570. Taas 3.11. 576 on merkitty siirtymään Tikkurilantieltä menemään suoraan Peltolantielle.

Nämä poikkeusreitit näyttävät siirtyneet alkamaan vasta Loppiaisen jälkeen. Kujettajaohjeessa 7.1. Tikkurilantieltä Peltolantielle siirtyvät 570, 571, 576, 623 ja 633N.

9.2. 570 laituri siirtyy Tikkurilan matkakeskuksesta Ratatien varteen ja matkakeskusta muuten käyttävien linjojen päätepysäkit siirtyvät matkakeskuksen pohjois- ja eteläpuolelle. 611 siirtyy lisäksi Talvikkitie-Tikkurilantie-Kielotie-Unikkotie -reitiltä reitille Kielotie-Tikkurilantie-Ratatie ja 631 sekä 641 siirtyy Unikkotieltä Lummetielle. 999 taas siirtyy alittamasta rataa Tikkurilantien kautta Valkoisenlähteentielle.

2.3. Aviapokiksen ympäristössä asemalle päättyvien linjojen 583, 584 ja 617 päätepysäkit siirtyvät Aviabulevardilta Tikkurilantielle. Aviabulevardia pitkin kulkevat linjat 562, 570, 574, 576 ja 600 siirtyvät kulkemaan Turbiinitietä. 570 siirtyy lisäksi kulkemaan Osuustien ja Toisen savun sijaan Lentoasemantietä, kun taas 600 siirtyy Pakkalantielle.

Maaliskuun alussa Länsimäentietä kulkevat linjat 570, 572, 587 ja 588 rupeavat tekemään kierroksen Pallastunturintien kautta. Lisäksi Kuninkaalassa Kyytitietä kulkevat 572, 736 ja 999 tekevät kierroksen Santaradantien, Kanervikkotien ja Kanervatien kautta.


Toiminta- ja taloussunnitelmassa mainittu lisälinja 587:lle onkin B:n sijasta 587BK. Se kulkee peruslinjasta poiketen Pavin ja Hakkilan sijaan Kuninkaanmäen kautta Koivukylänväylälle ja Koivukylänväylää Kytötielle asti. Pohjoinen päätepysäkki on Koivukylän asemalla, kuten 721:llä, mutta eteläinen päätepysäkki on kuljettajaohjeessa Kyytitien ja Hakunilan risteyksen Hakunila-pysäkeillä, kun taas vs. toimitusjohtajan päätöksessä se on 553:n kanssa Vaunukalliontien kääntöpaikalla. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202566543
 
Viimeksi muokattu:
Bussilinjan 16 nimi lienee tästä päivästä (1.12.2025) alkaen uudelleen Rautatientori - Korkeasaari. Päätepysäkki on siirtynyt takaisin lähelle Korkeasaarensiltaa. Korkeasaarensilta on otettu remonttitauon jälkeen käyttöön, ja nyt pitäisi Finkensillallekin päästä muukin kevyt liikenne kuin vain Korkeasaaren eläintarhaan kulkevat asiakkaat. Korkeasaaren eläintarhan lipunmyynti toimii paikan päällä uusissa tiloissa.
 
Tarkennan vielä, että pyöräiljät päässevät Finkensillalle vasta keväällä 2026. Tämä tulee esille mm. YLEn uutisessa.
Ylen arvio raitioliikenteen alkamisesta vasta 1,5 vuoden päästä tuskin pitää paikkansa. Eiköhän se ala viimeistään tammikuussa ellei jo vuoden 2026 puolella (mahdollista aikaistumista ei tietenkään haluta kertoa vielä tässä vaiheessa, koska siitä ei ole varmuutta).
 
Ylen arvio raitioliikenteen alkamisesta vasta 1,5 vuoden päästä tuskin pitää paikkansa. Eiköhän se ala viimeistään tammikuussa ellei jo vuoden 2026 puolella (mahdollista aikaistumista ei tietenkään haluta kertoa vielä tässä vaiheessa, koska siitä ei ole varmuutta).
Niin, Kruunusiltojen tiedotteessa kerrotaan, että "Kruunuvuorensilta avataan jalankululle ja pyöräliikenteelle keväällä 2026. Samaan aikaan myös Finkensillalla sallitaan pyöräily ja loput Korkeasaaren uusista yleisistä alueista avataan kaupunkilaisten käyttöön. Raitiotien matkustajaliikenne alkaa vuonna 2027."
 
Takaisin
Ylös