HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023 - 2024

Olisivat nyt laittaneet edes Kirkkonummen bussit kiertämään Lippulaivan kautta. Mikä järki skipata koko Espoonlahti ajamalla moottoritietä ohitse?
 
Akkuajoneuvojen painon asettuminen ei-akkuajoneuvojen vastaavia lukemia korkeammalle tasolle onnistuu vallan hyvin ilman, että suurin sallittu kokonais- tai akselimassa ylittyisi.

Pointti oli ja on, että akkubussissa on ilman matkustajiakin helposti 25 - 40 matkustajan painoa vastaava kuorma mukana, ja niillä säännöllinen operointi katu- ja tieverkossa aiheuttaa oman lisänsä infraan kohdistuvaan rasitukseen - myös sallittujen rajojen sisällä pysyttäessä. Kontekstin katujahan ei ollut suunniteltu raskaasti tai erittäin raskaasti liikennöidyiksi pääkaduiksi tai edes luokkaan 3 kuuluvaksi pääkaduksi tai vilkasliikenteisen kerrostaloalueen asuntokaduksi. Käyttäjä jac kuitenkin myöhemmin totesi, että lyhytaikaisena ratkaisuna poikkeusreitti ei aiheuttane ongelmia, mistä olen myös samaa mieltä.

Mun pointti oli, että mitä järkeä tehdä katuja, jotka eivät kestä sallittuja massoja. Vaikka katu olisi tehty vain busseille, pitäisi sen kestää myös kuorma-autojen massat.
 
Mun pointti oli, että mitä järkeä tehdä katuja, jotka eivät kestä sallittuja massoja. Vaikka katu olisi tehty vain busseille, pitäisi sen kestää myös kuorma-autojen massat.

Varmaan se on sitä ikuista budjetointia, turha laittaa rahaa liikaa, näkee hyvin pyöräteillä jotka eivät kestä kuin vuoden kun ajetaan lunta raskailla vehkeillä...
 
Olisivat nyt laittaneet edes Kirkkonummen bussit kiertämään Lippulaivan kautta. Mikä järki skipata koko Espoonlahti ajamalla moottoritietä ohitse?
Espoonlahden palvelut ovat samaa luokkaa kuin Kirkkonummella, mutta Matinkylässä on paljon enemmän valinnanvaraa. Espoonlahden kautta kierto hidastaisi matka-aikaa merkittävästi. Ei Tukholmassakaan ole päätetty esimerkiksi Tyresön linjoja lähimmälle Skarpnäckin metroasemalle, vaan ne jatkavat moottoritietä kuuden aseman päähän Gullmarsplanille, koska siellä on tiheämpi vuoroväli vaihtaa metroon. Matinkylässä ei ole tätä etua (Tukholmassa M2 kääntyisi Matinkylässä, ei Tapiolassa), mutta Matinkylän etuja ovat palvelut ja lyhempi kokonaismatka-aika. Metroon voisi vaihtaa Kivenlahdessa, jonne ajaisi Kirkkonummelta suunnilleen samassa ajassa kuin Espoonlahdensolmulle, mutta loppumatka Matinkylään kestää bussilla 5 min (toiseen suuntaan 7 min) ja metrolla 10 min. Jos lopullinen kohde on Matinkylä, ero kaksinkertaistuu, koska Kivenlahden vaihtoaika pitää laskea mukaan.
 
Espoonlahden palvelut ovat samaa luokkaa kuin Kirkkonummella, mutta Matinkylässä on paljon enemmän valinnanvaraa. Espoonlahden kautta kierto hidastaisi matka-aikaa merkittävästi. Ei Tukholmassakaan ole päätetty esimerkiksi Tyresön linjoja lähimmälle Skarpnäckin metroasemalle, vaan ne jatkavat moottoritietä kuuden aseman päähän Gullmarsplanille, koska siellä on tiheämpi vuoroväli vaihtaa metroon. Matinkylässä ei ole tätä etua (Tukholmassa M2 kääntyisi Matinkylässä, ei Tapiolassa), mutta Matinkylän etuja ovat palvelut ja lyhempi kokonaismatka-aika. Metroon voisi vaihtaa Kivenlahdessa, jonne ajaisi Kirkkonummelta suunnilleen samassa ajassa kuin Espoonlahdensolmulle, mutta loppumatka Matinkylään kestää bussilla 5 min (toiseen suuntaan 7 min) ja metrolla 10 min. Jos lopullinen kohde on Matinkylä, ero kaksinkertaistuu, koska Kivenlahden vaihtoaika pitää laskea mukaan.
Toki olisi voinut ajaa sitten vaihtoehtoisesti Höyrylaivantietä (ent. Kivenlahdentietä) suoraan Länärille ässän ohitse. Olisi sekin lisännyt matka aikaa vain 3-4 minuuttia (jonka ei pitäisi vaikuttaa kenenkään elämään) mutta tuonut Espoonlahteen linkin Kirkkonummelle ja jättänyt kohtuullisen kävelymatkan päähän Lippulaivasta. Espoonlahdensolmu ei palvele ketään. Jos menen Kirkkonummelle Espoonlahdesta, joutuu menee metrolla toiseen suuntaan Matinkylään ensin mikä on hölmöä. Kivenlahdessa lähin pysäkki on Marinsatama mikä on metroasemasta suht kaukana. Itselleni tervejalkaisena nuorena ei ole ongelma sinne kävellä mutta kaikki eivät ole tervejalkaisia nuoria
 
Viimeksi muokattu:
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.

Kaivonkansia lukemalla, käy ilmi, että alue kestää 40 tn massan. Joten tuommoinen 10 - 12 tn painava vdl ei paljoa rasita katua. Kaduilla seilaa muutenkin isompia (eriku) yhdistelmiä.
 
Kuljettajaohjeessa oli aikaisemmin merkitty 9N aloittamaan syysliikenteen alusta reitillä Ilmalaan saakka vaikka 7 ja 9 oli vielä poikkeusreitillä syyskuuhun asti. Nyt asia on korjattu ja 9N kulkee 9:n tapaan Linjoille lokakuun alkuun asti. Yöratikka tekee 2.10. eteenpäin edelleen täyden kierroksen Jätkäsaaren ympäri, eikä kasillekkaan löydy mitään reittimuutosta, eli ilmeisesti Tahitinkatua ei ole vielä silloinkaan saatu käyttöön. Toissa viikolla ei näkynyt merkkejä rakentamisen alkamisesta vaikka jotain tavaraa oli tuotu lähelle aikaisemmin, mutta ilmeisesti se oli johonkin toiseen rakennusprojektiin.
 
Lisää kuljettajaohjeen satoa: 15 on merkitty päättymään syysliikenteen alkuun ja samalla reitillä aloittaa uusi linja 26, eli käytännössä numero vaihtuu.

Kuljettajaohjeista löytyy nyt linja 4T ajanjaksolle 19.6.-13.8. eli kesäliikenteen alusta loppuun. Reitin kannalta ei ole yllätyksiä. Neloselle on myös lisätty hallivuorojen reitit Katajanokan terminaalilta linjatunnuksella 4H (ei 4T tai 4TH). Onkohan tuota tarkoitus ajaa ihan säännöllisesti ja jos kyllä niin miksi?

Nyt selviää kesäaikatauluista, että 19-25.6., 10-16.7. ja 7-13.8. on viikon pituiset katkokset, jolloin kaikki neloset ajetaan 4T:nä Katajanokan terminaaliin. 5 näyttää olevan silti liikenteesä, mutta se ajetaan noina päivinä Mikonkatua kumpaankin suuntaan ja Kolmikulmaan asti.
 
Lisää kuljettajaohjeen satoa: 15 on merkitty päättymään syysliikenteen alkuun ja samalla reitillä aloittaa uusi linja 26, eli käytännössä numero vaihtuu.

Tässä varaudutaan tuleviin raitiolinjaston laajenemisiin. Aikaisemmin numerot 1-10 oli varattu raitioliikenteelle ja siitä ylöspäin bussilinjat. Nyt varataan raitiolinjaston käyttöön lisää numeroita.
 
Taitaa vaan ehtiä vierähtää vuosikymmen, ennen kuin mikään raitiolinja saa käyttöönsä 15 tai suuremman numeron. 14:stakin asti taidetaan päästä aikaisintaan 2029.
 
Taitaa vaan ehtiä vierähtää vuosikymmen, ennen kuin mikään raitiolinja saa käyttöönsä 15 tai suuremman numeron. 14:stakin asti taidetaan päästä aikaisintaan 2029.

Olisikohan ideana eläköittää numerot mahdollisimman nopeasti ettei käy samoin kuin esimerkiksi 20:n kanssa (yhtenä päivänä kulkee Lauttasaareen, seuraavana päivänä Munkkivuoreen).
 
Olisikohan ideana eläköittää numerot mahdollisimman nopeasti ettei käy samoin kuin esimerkiksi 20:n kanssa (yhtenä päivänä kulkee Lauttasaareen, seuraavana päivänä Munkkivuoreen).

Oli 20 kuitenkin vuoden verran jäähyllä noiden välissä.
 
Aikaisin on parempi kuin viime tinkaan, mutta tässä on niin pitkä aika välillä, että suunnitelmat ehtivät muuttumaan useaan kertaan. Esimerkiksi, jos 20 tilalle nyt kaavailtavasta ratikan syöttölinjasta tehdäänkin 25 tapaa Mechelininkatua kulkeva, niin sille luonnollinen numero 25:n linjaparina olisi ollut 26, joka menee nyt muuhun käyttöön. Toisaalta taas jos Munkkivuoren liityntälinjalle halutaan numero kolmenkymmenen alkupäästä ja siellä nyt olevat palvelulinjat päätetään numeroida Helsingin muiden palvelulinjojen tapaan kolminumeroisiksi 301-306, niin jos sama tehdään nykyiselle 15:sta sen numeroa onkin vaihdettu kerran turhaan. Tai kääntäen; se jäisi ainoaksi kaksinumeroiseksi palvelulinjaksi Helsingissä koska ei haluta vain linjanumeroiden johdonmukaisuuden takia vaihtaa numeroa nopeasti toiseen kertaan.

16 näyttää kuitenkin jäävän kummittelemaan 10-sarjaan kunnes Kruunusillat aukeaa, eli asian kanssa ei ole kiire.
 
Takaisin
Ylös