HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023 - 2024

Tuo ajoaika varmaan vielä elää. Myös Tampereella aloitettiin väljällä ajoajalla, jota kiristettiin sitten ekojen kuukausien aikana pikku hiljaa, kun kuljettajat tottuivat uuteen työhönsä. Se tiedetään Helsingistäkin, että uudet kuljettajat ovat aluksi hitaampia ja varovaisempia, mikä on aivan luonnollista.

Toisaalta on myös niin, että linjan varrella on, ehkä vähemmän yllättäen, sellaisia paikkoja, joilla nopeudet on määrätty alemmiksi kuin mitä suunnittelussa on tavoiteltu, lähinnä rakennusvirheiden vuoksi. Eivät ne silti 7 min/sivu sitä matkantekoa hidasta.

Vaunumäärästä olen ollut alun alkaenkin sitä mieltä, että se on liian tiukaksi mitoitettu.
 
En välttämättä ottaisi kovin vakavasti kuljettajaohjeessa nyt näkyvää ajoaikadataa linjan 15 osalta. Vertasin aikani kuluksi pikaratikka 15:n ja bussin 550 elokuussa voimaantulevan version ajoaikaa parilla osuudella, joista ensin Itäkeskus - Huopalahden asema, jolla bussi olisi kuljettajaohjeen tietojen mukaan 3 minuuttia nopeampi, vaikka se tekee ison mutkan osuudella Viikki - Oulunkylä ja sitten vielä toisen mutkan Siltavoudintiellä eli Oulunkylän keskustan pohjoispuolella. Ratikalla on Itäkeskuksen ja Haagan välillä jo jokunen 70 km/h pätkäkin, joista pisin on Viikintien rinnalla sijaitseva pitkä suora. Muita 70 km/h:n osuuksia on Viikinmäen ja Veräjämäen välillä, samoin Pirkkolan ja Hämeenlinnanväylän välillä. Kaiken lisäksi bussilla (550) jo aloitus on pidempi, kun se lähtee IK:n terminaalista ratikan alkupisteen ollessa Raaseporintien laidalla. Todella "rauhallisesti" pitää ratikan kulkea, jos se tosissaan aikoo olla bussia 3 minuuttia hitaampi Itäkeskuksen ja Haagan välillä lyhyemmästä ajomatkasta ja korkeammista sallituista nopeuksista huolimatta.

Otan vielä toiseksi vertailukohdaksi reitin alkupään Itäkeskuksesta. Kuljettajaohjeen mukaan ratikka 15:n ajoaika Itäkeskuksesta Viikin tiedepuistoon on 14 minuuttia, bussin 550 vain 9 minuuttia. Bussin ajomatka on kuitenkin vähän pidempi tuon terminaalilta aloittamisen takia. Mutta aivan varmasti sekin voi pitää paikkansa, että alkuun ratikalle annetaan oikeastikin vähän enemmän ajoaikaa verrattuna lopulliseen tilanteeseen. Nähnemme aikanaan reittioppaasta, millaisia ajoaikoja tuonne oikeasti luvataan asiakkaiden suuntaan ottaen huomioon kaupallisen liikenteen ensivaiheet ja sen jälkeen sisäänajovaiheen jälkeisen tilanteen.
 
Bussin ajomatka on kuitenkin vähän pidempi tuon terminaalilta aloittamisen takia.

Sellainen jäi huomaamatta, että kuljettajaohjeessa Itäinen päätepysäkki on merkitty juuri terminaaliin, eli ohjeen tiedot eivät ole kovin luetettavalla tasolla muutenkaan tämän kanssa.
 
Onhan raitiovaunu aina vähän hitaampi. Esimerkiksi jos vertaa kuljettajaohjeen tietoja linjoista 6 ja 71, linjalla 6 menee yhteisellä osuudella kuljettajaohjeen mukaan 16 minuuttia ja linjalla 71 menee 12 minuuttia. Raitiovaunulla kiihdytetään ja jarrutetaan vähän varovaisemmin, ajetaan mutkiin vähän varovaisemmin ja ajetaan suorilla vähän varovaisemmin. Tästä kumuloituu lopulta viivästystä noin 20–30 prosenttia verrattuna bussiin. Mitä olen nähnyt itse Raide-Jokerin koeajoja, vaikuttaa raitiovaunut ajavan juuri sillä tavalla raitiovaunumaisen varovaisesti.

Varovaisemmat jarruttelut lienee enemmän tekniikan aiheuttama ominaisuus ja loput lienee kulttuurisia raitiovaunun ominaisuuksia, ei niinkään tekniikan aiheuttamia ominaisuuksia. Eri kaupunkeihin voi myös muodostua erilainen kulttuuri: esimerkiksi Wienissä ajetaan erityisesti suoralla nopeammin kuin Helsingissä, Tukholmassa hitaammin niin suoralla kuin mutkissakin.
 
Onhan raitiovaunu aina vähän hitaampi. Esimerkiksi jos vertaa kuljettajaohjeen tietoja linjoista 6 ja 71, linjalla 6 menee yhteisellä osuudella kuljettajaohjeen mukaan 16 minuuttia ja linjalla 71 menee 12 minuuttia.

Pohjoiseen menee tosiaan 4min enemmän ratikalla, mutta sillä on myös 4 pysäkkiä enemmän. Eteläänpäin menee kummallakin 13min, vaikka ratikalla on kaksi pysähdystä enemmän.

Ajotyyli on tosiaan kulttuurihomma. Minusta koronan jälkeen on ruvettu ajamaan paljon lujenpaa, varsinkin suorilla. En tiedä onko jokerin koulutukseen liittyvää, mutta jokin on muuttunut.
 
Kuulostaa kyllä omituiselta, että jos raitiovaunu olisi Helsingissä hitaampi kuin 550. Raitiovaunun nopeusrajoitukset ovat monin paikoin vähintään katuympäristön. Lisäksi raitiovaunu pääsee liikennevaloista pysähtymättä, kun bussilinja pysähtelee monin paikoin. Nykyisin bussilta puuttuu joistain paikoista kokonaan etuudet (esim Pitäjänmäentiellä ja Viikin-Roihupellon seudulla)
 
Kysyin nopeusasiaa jo silloin kun makettia esiteltiin kaapelitehtaalla. Esittelija sanoi että vaunu on hitaampi eikä ole tarkoituskaan olla nopeampi. Vielä kun muistaa että bussilla väli Otaniemi-Leppävaara on kehätietä nopea.
 
Kysyin nopeusasiaa jo silloin kun makettia esiteltiin kaapelitehtaalla. Esittelija sanoi että vaunu on hitaampi eikä ole tarkoituskaan olla nopeampi. Vielä kun muistaa että bussilla väli Otaniemi-Leppävaara on kehätietä nopea.

Vaunu itsessään ei ole hidas vaan kiihtyvyyttä rajoitetaan. Täydessäkin kiihdytyksessä vain pieni osa maksimi tehosta käytetään. Mielenkiintoista on, että linja-autoilla ei tehoja rajoiteta kiihdytyksissä vaan kuljettaja saa sen valita itse.

Tuo Helsingin puoli on käytännössä identtinen (entisen) 550:n reitin kanssa.

Koeajoissa joskus Keilaniemen ja Otaniemen välissä ajoi 550:n linja-auto ja ratikka rinnakkain. Samainen linja-auto ja raitiovaunu ajoivat rinnakkain vielä kehällä kunnes raitiovaunu kaarsi Laajalahteen. Eli tuo väli ainakin pitäisi olla yhtä nopea Espoossa.
 
Kysyin nopeusasiaa jo silloin kun makettia esiteltiin kaapelitehtaalla. Esittelija sanoi että vaunu on hitaampi eikä ole tarkoituskaan olla nopeampi. Vielä kun muistaa että bussilla väli Otaniemi-Leppävaara on kehätietä nopea.

Tässä oli nyt kyse ratikan nopeudesta verrattuna siihen, mikä sen piti olla, ja verrattuna poikkeusreittiä kiertävän bussin matka-aikaan tietyilla osuuksilla, eikä koko linjan pituudella verrattuna bussin reittiin ennen rakentamisen aloitusta.

Vielä pönkittämään kuljettajaohjeen matka-aikojen paikkansapitävyyttä, 550:lla nykyisellä reitillä menee sen mukaan Aalto Yliopisto(M)-Leppävaara välilla 14min, ratikalla 12/13min ja bussin syksyn reitillä 9min, vaikka reitti ei muutu tuolla osuudella ja jos jotain eroa on, niin nimenomaan syksyllä pitäisi olla enemmän ruuhkaa hidastamassa matka-aikaa.

Koeajoissa joskus Keilaniemen ja Otaniemen välissä ajoi 550:n linja-auto ja ratikka rinnakkain. Samainen linja-auto ja raitiovaunu ajoivat rinnakkain vielä kehällä kunnes raitiovaunu kaarsi Laajalahteen. Eli tuo väli ainakin pitäisi olla yhtä nopea Espoossa.

Mulla on samanlainen havainto kesäkuun alusta, kun kävin 550:n kyydissä päästä päähän. Silloin sattui koevaunu seisomaan Aalto-yliopiston pysäkillä, kun bussi tuli entisen Kemistin pysäkkiparille. Bussi otti ratikan kiinni ennen Turvesuontien pysäkkejä, josta etennpäin mentiin samaa vauhtia kunnes ratikka kääntyi Laajalahteen. Se otti bussin kiinni uudelleen Pitäjänmäentiellä, josta taas mentiin suunnilleen samaa vauhtia Huopalahden asemalle, missä bussi joutui seisomaan tunnelissa vaunun takana, kunnes se oli tehny oman pysäkkisimulaationsa. Ratikka meni edellä, mutta ajoittain näköpiirissä Norrtäljantielle asti, missä bussi odotti taas, että ratikka oli saanut mennä sekaliikenneosuudelta. Bussin poikkeusreitin takia ratikka sai sen verran etumatkaa, että se samainen ratikka lähti takaisin Itäkeskuksen väliaikaiselta päätepysäkiltä juuri kun bussi ohitti sen mennessä Itäkeskuksen terminaaliin.
 
Ratikalla on Itäkeskuksen ja Haagan välillä jo jokunen 70 km/h pätkäkin, joista pisin on Viikintien rinnalla sijaitseva pitkä suora. Muita 70 km/h:n osuuksia on Viikinmäen ja Veräjämäen välillä, samoin Pirkkolan ja Hämeenlinnanväylän välillä.

Lisäksi heti Itäkeskuksen päätepysäkiltä lähdettäessä on 70 km/h:n osuus betonikaukalon alkuun saakka.
 
Lisäksi heti Itäkeskuksen päätepysäkiltä lähdettäessä on 70 km/h:n osuus betonikaukalon alkuun saakka.
Tuollaisesta kertova nopeusmerkkikin on ihan siinä päättärialueella. Päätin jättää tämän nopeusrajoitusalueen pois listastani ihan tietoisena valintana, koska HSL:n "virallisessa infossa" tätä ei mainita myöskään. Fb:n puolella HSL kertoo 70 km/h:n osuuksista seuraavasti: "Tiesitkö, että tuleva Pikaratikka 15 kulkee neljällä osuudella jopa 70 kilometriä tunnissa? ... Nopeammat osuudet ovat Viikissä, Viikinmäen ja Oulunkylän välillä, Pirkkolantiellä sekä Kehä I:n vieressä Laajalahden tienoilla." HSL:n luettelosta on jätetty pois Varikkotien kohta ja osuus Pajamäessä. Tähän on varmasti jokin todellinen syykin. Se voisi liittyä tuohon aiemmin tässä ketjussa viitattuun juttuun, että "linjan varrella on, ehkä vähemmän yllättäen, sellaisia paikkoja, joilla nopeudet on määrätty alemmiksi kuin mitä suunnittelussa on tavoiteltu, lähinnä rakennusvirheiden vuoksi." Käsittääkseni Varikkotien laidan kaukalo on yksi tuossa viitatuista kohdista ja Patterimäessä voi olla myös jotain, joka on pudottanut tunnelin kohdalla suurinta sallittua nopeutta alunperin suunnitellusta. Mutta ilmeisesti päätepysäkkialueen (Itäkeskus) ja kaukalon itäpään välinen osuus on edelleen oikeastikin 70 km/h:n rataa, vaikka sen nopeuden ylläpitäminen jää huomattavan lyhytkestoiseksi per ajokerta. Mutta kyllä siinä pystyy ohittamaan samaan suuntaan kulkevan bussin, jos sellainen sopivana hetkenä siinä sattuu kulkemaan. :cool:
 
Tuollaisesta kertova nopeusmerkkikin on ihan siinä päättärialueella. Päätin jättää tämän nopeusrajoitusalueen pois listastani ihan tietoisena valintana, koska HSL:n "virallisessa infossa" tätä ei mainita myöskään. Fb:n puolella HSL kertoo 70 km/h:n osuuksista seuraavasti: "Tiesitkö, että tuleva Pikaratikka 15 kulkee neljällä osuudella jopa 70 kilometriä tunnissa? ... Nopeammat osuudet ovat Viikissä, Viikinmäen ja Oulunkylän välillä, Pirkkolantiellä sekä Kehä I:n vieressä Laajalahden tienoilla." HSL:n luettelosta on jätetty pois Varikkotien kohta ja osuus Pajamäessä. Tähän on varmasti jokin todellinen syykin. Se voisi liittyä tuohon aiemmin tässä ketjussa viitattuun juttuun, että "linjan varrella on, ehkä vähemmän yllättäen, sellaisia paikkoja, joilla nopeudet on määrätty alemmiksi kuin mitä suunnittelussa on tavoiteltu, lähinnä rakennusvirheiden vuoksi." Käsittääkseni Varikkotien laidan kaukalo on yksi tuossa viitatuista kohdista ja Patterimäessä voi olla myös jotain, joka on pudottanut tunnelin kohdalla suurinta sallittua nopeutta alunperin suunnitellusta. Mutta ilmeisesti päätepysäkkialueen (Itäkeskus) ja kaukalon itäpään välinen osuus on edelleen oikeastikin 70 km/h:n rataa, vaikka sen nopeuden ylläpitäminen jää huomattavan lyhytkestoiseksi per ajokerta. Mutta kyllä siinä pystyy ohittamaan samaan suuntaan kulkevan bussin, jos sellainen sopivana hetkenä siinä sattuu kulkemaan. :cool:

70 km/h on varikkotiellä ajettu kymmeniä kertoja. Kaukalo ei kuulu tuohon 70 km/h alueeseen.

Patterimäen tunnelissa alempi rajoitus liittyy tunnelin valvontaan tai sen puutteeseen. Jos tunnelia ei saada varmistettua tyhjäksi joudutaan ajamaan näkemällä jolloin nopeus on rajattu koeajoissa esim 40 km/h:iin. Muutamia testiajoja on ajettu tunnelinkin läpi 70 km/h kun tunnelin suu aukoilla on ollut vahdissa liikenteenohjaajat ja tunneli on varmistettu tyhjäksi.
 
70 km/h on varikkotiellä ajettu kymmeniä kertoja. Kaukalo ei kuulu tuohon 70 km/h alueeseen.

Patterimäen tunnelissa alempi rajoitus liittyy tunnelin valvontaan tai sen puutteeseen. Jos tunnelia ei saada varmistettua tyhjäksi joudutaan ajamaan näkemällä jolloin nopeus on rajattu koeajoissa esim 40 km/h:iin. Muutamia testiajoja on ajettu tunnelinkin läpi 70 km/h kun tunnelin suu aukoilla on ollut vahdissa liikenteenohjaajat ja tunneli on varmistettu tyhjäksi.
Kiitos asiantuntevista tiedoista! Jotain tuon tyylistä aavistelinkin. :)
 
Patterimäen tunnelissa alempi rajoitus liittyy tunnelin valvontaan tai sen puutteeseen. Jos tunnelia ei saada varmistettua tyhjäksi joudutaan ajamaan näkemällä jolloin nopeus on rajattu koeajoissa esim 40 km/h:iin. Muutamia testiajoja on ajettu tunnelinkin läpi 70 km/h kun tunnelin suu aukoilla on ollut vahdissa liikenteenohjaajat ja tunneli on varmistettu tyhjäksi.

Eikö siellä pitänyt olla jotain automaattista valvontaa jonka pitäisi havaita, jos joku liikkuu tunnelissa? Jotain sellaista muistelen lukeneeni. Eikö sellaista olekaan vai eikö sitä ole todettu riittävän toimivaksi?
 
Tällaisessa täytyy muistaa että vaunun nopeus on yksi asia, ja ketä varten sitä nopeutta tavoitellaan on toinen. Maksiminopeuksien tavoittelu vaikuttaa matkustajamukavuuteen, yleensä heikentävästi.

Matkustajamukavuuteen liittyviä asioita selvitellän varmaan koeajoissa. Luulenpa että liikennemerkkejä, siis niiden paikkoja ja numeroita, muokataan hyvän matkustajakokemuksen saavuttamiseksi.
 
Takaisin
Ylös