HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023 - 2024


"Pyrkimyksemme on ollut löytää linjalle tunnus, joka olisi ymmärrettävä, kuvaisi sen tarjoamaa palvelua ja toisi esille linjan roolin osana seudun liikennepalvelu" tiedotteessa todetaan.

Nykyinen linjatunnus 550 on matkustajien mielissä vakiintunut, varmasti hyvin ymmärrettävä ja tuo esille linjan roolin osana seudun liikennepalvelua. Huolimatta siitä, kulkeeko linja kumipyörillä vai raiteilla.
Tämä linjatunnuksen muuttaminen numeroksi 15 vain hämmentää matkustajia. Nyt muutetaan jotain, mitä ei tarvitsisi muuttaa.
 
"Pyrkimyksemme on ollut löytää linjalle tunnus, joka olisi ymmärrettävä, kuvaisi sen tarjoamaa palvelua ja toisi esille linjan roolin osana seudun liikennepalvelu" tiedotteessa todetaan.

Nykyinen linjatunnus 550 on matkustajien mielissä vakiintunut, varmasti hyvin ymmärrettävä ja tuo esille linjan roolin osana seudun liikennepalvelua. Huolimatta siitä, kulkeeko linja kumipyörillä vai raiteilla.
Tämä linjatunnuksen muuttaminen numeroksi 15 vain hämmentää matkustajia. Nyt muutetaan jotain, mitä ei tarvitsisi muuttaa.

Eihän se Raide-Jokeri edes kulje samaa reittiä kuin nykyinen 550. Pitäjänmäen ja Westendinaseman välillä ei ole lähestulkoon mitään samaa.
 
Eikös kaikissa havainnekuvissakin ole linjatunnuksena 550, kun alkuperäinen JOKERI HSL:n toimesta haluttiin unohtaa, kun ei alkuperäisten ajatusten mukaan ollutkaan raideliikennettä jo heti alusta asti.
Kantakaupunkiin nämä pikkunumerot on oma toki täällä asuvan mielipide.
 
Viime tingasta puheen ollen, numero piti sitten vaihtaa alle vuoden sisällä aloituksesta, kun on jo melkein puoli vuosikymmentä mainostettu pikaratikka 550:aa.

Kuinkahan on ajateltu tämän numeroinnin toimivan tulevaisuudessa, kun nyt oli jo 1-14, 16 ja 17 alustavasti varattu kantakaupungin tai sinne meneville linjoille. 15 oli jossain kyselyssä ollut tiederatikalla, sanotaan, että se saa nyt vaikka 18, Vantaan ratikka 19, niin jo nollajokerin kanssa joudutaan menemään 20 puolelle. Eikä ole vielä edes numeroa Matinkylä-Leppävaara linjalla, kakkosjokerilla tai Pohjois-Pasilan linjalla, jota ainakin Ylen alueen asukastilaisuudessa sanottiin kaavailtavan uutena linjana suoraan Mannerheimintielle. Eikä yhdellekkään uudelle kantakaupunkilinjalle ole numeroa, jos sellaista edes haluttaisiin.

Ruvetaanko palaamaan peruslinjoilla lisäkirjaimiin? Malmin Sairaalaan linja 16A, Vaaralaan 16B ja Tiederatikasta 16C. Tai sitten Kalasataman linjoista 11 ja 13 -> 11A ja 11B, että saadaan numeroita vapaaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se Raide-Jokeri edes kulje samaa reittiä kuin nykyinen 550. Pitäjänmäen ja Westendinaseman välillä ei ole lähestulkoon mitään samaa.
Molemmat kulkevat kuitenkin Leppävaaran asemalta Aalto-yliopistolle, mikä onkin suosituin matkustusväli. On numeron vaihdossa kuitenkin järkeäkin, koska näin sekä raitio- että bussilinjoilla on käytössään peräkkäiset numerot, metrolla M1 ja M2 ja lähijunilla kirjaimet. Tukholmassa 1-6 ovat bussilinjoja, 7 raitiolinja, 10 ja 11 metrolinjoja, 12 raitiolinja, 13-19 metrolinjoja, 21 raitiolinja, 25-29 lähijunalinjoja (omilla rataverkoilla), 30 ja 31 raitiolinjoja, 40-48 lähijunalinjoja (valtion rataverkolla), 50-77 bussilinjoja, 80-89 lauttalinjoja ja vasta siitä ylöspäin pelkkiä bussilinjoja. Numeron muutoksesta olisi pitänyt joka tapauksessa päättää ja tiedottaa paljon aiemmin.
 
1T ja 8T, joista oli puhetta Jätkäsaaren raitiotie -langassa löytyvät nyt kuljettajaohjeesta ja alkamisajankohta on 2.10. https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/ma...teBegin]=2023-10-02&1008T[dateEnd]=2050-12-31

Myös 8 ja 9N:llä on muutoksia, aikaisemmin 9N oli merkitty kiertämään saaren ympäri vielä 2.10. jälkeenkin, mutta nyt kummatkin linjat käyttävät Tahitinkatua 2.10. alkaen. Pariin viikkoon en ole siellä päin liikkunut, mutta Harri Saarisen ilmakuvasta viime keskiviikolta https://www.youtube.com/watch?v=G3ql0ERoCwk kohdasta 3:45 katsoen ei näytä oikein vieläkään nytkähtäneen silmukan rakennus käyntiin.

Jokinhan katkos tulee olemaan Länsiterminaalin liikenteessä ennen silmukan avausta, jotta vaihteet saadaan asennettua ja sellainen ilmestyy varmasti aineistoihin ennen sitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:04 ----------

Ja vielä lisää: 224:lle on lisätty B-variaatio alkamaan syksyllä välille Kauniainen-Tuomarila https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/map/?2224[dateBegin]=2019-08-12&2224[dateEnd]=2050-12-31
 
Myös 8 ja 9N:llä on muutoksia, aikaisemmin 9N oli merkitty kiertämään saaren ympäri vielä 2.10. jälkeenkin, mutta nyt kummatkin linjat käyttävät Tahitinkatua 2.10. alkaen.

Mihin asti Saukonpaaden silmukka muuten pidetään liikennöintikuntoisena? Vai poistuuko heti Tahitinkadun valmistuttua?
 
Mihin asti Saukonpaaden silmukka muuten pidetään liikennöintikuntoisena? Vai poistuuko heti Tahitinkadun valmistuttua?

Mitään julkista päätöstä liikennekuntoisena pidosta en ainakaan löydä. Tahitinkatuun on viitattu joka käänteessä Saukonpaata korvaavana, että tuskin jää millekkään käytölle tai ylläpidettäväksi. Silmukan tilalle tulevan korttelin eli Jätkäsaaren keskuskorttelin kaava ei ole edennyt luonnosvaiheesta sitten toukokuun 2020, eli purkamisen kanssa tuskin on kiire. Silmukan sisäraidehan purettiin saman tien kun jäi pois käytöstä, mutta siinä jatkettiin raiteita Atlantinkadulle samalla. Toisaalta ainakin vaihteiden purkaminen onnistuu helpoiten samalla kertaa kun liikenne on katki Länsiterminaalille.
 
Viimeksi muokattu:
Käsitykseni on, että Saukonpaasi suljetaan samalla kun Kanarian/Tahitin silmukka avataan. Ei nyt ehkä juuri samana päivänä, sillä Saukonpaaden raiteistoon ei tarvitse puuttua tuon vuoksi, mutta noin periaatteessa kuitenkin samoihin aikoihin.

Harkinnassa on edelleen 8T:n pariksi myös 5T, mutta se on kalliimpi, ja todennäköisyydet ovat vahvasti 1T:n puolella. Tarkoitus on, että 8T on kulussa la ja su koko liikennöintiajan.
 
Harkinnassa on edelleen 8T:n pariksi myös 5T, mutta se on kalliimpi, ja todennäköisyydet ovat vahvasti 1T:n puolella. Tarkoitus on, että 8T on kulussa la ja su koko liikennöintiajan.

Ei kyllä valkene miten 5T toimisi ollenkaan. Normaalin 5:n liikennöintiajat ovat niin rajalliset, että suurimman osan ajasta ajettaisiin käytännössä ylimääräistä linjaa Katajanokan terminaaliin asti, vaikka keskustaan asti riittäisi. Tai ei välttämättä tarvitse mennä edes sinne asti, jos tarkoitus on vain olla jokin reitti parina 8T:lle Länsiterminaalissa, mikäli 1:stä ei saada pois Eirasta viikonlopuiksi. Lyhin matka silmukalle taitaa silti olla Kolmikulma Ruoholahdenkadun kautta.


Semmonen asia unohtui aikaisemmasta viestistä, että 2 on merkitty jatkamaan poikkeusreittiä Kampin raiteiden kautta syksyyn 2024 asti, eli ilmeisesti kunnes Mannerheimintien remppa siirtyy seuraavaan vaiheeseen.
 
1T ja 8T, joista oli puhetta Jätkäsaaren raitiotie -langassa löytyvät nyt kuljettajaohjeesta ja alkamisajankohta on 2.10. https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/ma...teBegin]=2023-10-02&1008T[dateEnd]=2050-12-31

Myös 8 ja 9N:llä on muutoksia, aikaisemmin 9N oli merkitty kiertämään saaren ympäri vielä 2.10. jälkeenkin, mutta nyt kummatkin linjat käyttävät Tahitinkatua 2.10. alkaen. Pariin viikkoon en ole siellä päin liikkunut, mutta Harri Saarisen ilmakuvasta viime keskiviikolta https://www.youtube.com/watch?v=G3ql0ERoCwk kohdasta 3:45 katsoen ei näytä oikein vieläkään nytkähtäneen silmukan rakennus käyntiin.

Selittäkää tyhmälle:

  • Mitä järkeä on laittaa linja 8 päättymään normaalisti muutaman sadan metrin päähän terminaalista? Miksei terminaalille pystytä rakentamaan silmukkaa vaan se on vähän matkan päässä siitä?
  • Miksei Länsiterminaalilla ole ohitusraidetta etelän suuntaan kuin toisen pysäkin kohdalla, eli jos se on linjan 8 ja linjan 7/9 päätepysäkki, linjan 8 vaunu pääsee linjan 7/9 vaunun ohi, mutta linjan 7/9 vaunu ei pääse linjan 8 vaunun ohi tai toisin päin? Miksei kummankin etelän suunnan pysäkin kohdalla ole ohitusraidetta?
  • Mitä järkeä on laittaa Länsiterminaalille kulkemaan ajoittain sellainen linja, jota ajetaan Lasipalatsin pysäkiltä, kun muuten raitiovaunut Jätkäsaaren ajavat Rautatieaseman pysäkiltä? Melkein kaikki matkustajat tulevat menemään Rautatieseaman pysäkille, koska tällöin ei tarvitse erikseen tarkistaa mistään, sattuuko juuri nyt Lasipalatsin pysäkiltä kulkemaan vaunuja Länsiterminaalille.
 
Jäsen Minä vain, tuo ylempänä selostettu ratkaisu on vain tilapäinen. Jätkäsaareen on tulossa myös nk. Bunkkerin silmukka, jonka ansiosta itse terminaalin kohdalta päätepysäkit aikanaan poistuvat, samoin tarve mahdollisille ohitusraiteille. Nyt tulossa oleva väliaikainen ratkaisu on kieltämättä sekava, mutta toivottavasti se jää mahdollisimman lyhytaikaiseksi.
 
  • Mitä järkeä on laittaa linja 8 päättymään normaalisti muutaman sadan metrin päähän terminaalista? Miksei terminaalille pystytä rakentamaan silmukkaa vaan se on vähän matkan päässä siitä?
  • Miksei Länsiterminaalilla ole ohitusraidetta etelän suuntaan kuin toisen pysäkin kohdalla, eli jos se on linjan 8 ja linjan 7/9 päätepysäkki, linjan 8 vaunu pääsee linjan 7/9 vaunun ohi, mutta linjan 7/9 vaunu ei pääse linjan 8 vaunun ohi tai toisin päin? Miksei kummankin etelän suunnan pysäkin kohdalla ole ohitusraidetta?

Nykyinen järjestely on välivaihe ennen kuin saadaan Länsiterminaali 1:n itäpuolelle silmukka eli Bunkkerin silmukka. Se on ollut vuosikausia valituskierteessä ja nykyinen arvio valmistumisesta taitaa olla jossain 2025-2027 välillä.

2014-2024 linjastossa Tahitinkadun, eli sen minne 8 on nyt jatkumassa piti olla 7:n päätepysäkki ja Bunkkerille olisi päättynyt lännestä 8 ja 9. Saa nähdä ehditäänkö tuohon tilanteeseen, ennen kuin Kruunusillan linjan on tarkoitus jatkua Hakaniemestä Länsiterminaalille ja uudemman linjastosuunnitelman toteutus alkaa.

  • Mitä järkeä on laittaa Länsiterminaalille kulkemaan ajoittain sellainen linja, jota ajetaan Lasipalatsin pysäkiltä, kun muuten raitiovaunut Jätkäsaaren ajavat Rautatieaseman pysäkiltä? Melkein kaikki matkustajat tulevat menemään Rautatieseaman pysäkille, koska tällöin ei tarvitse erikseen tarkistaa mistään, sattuuko juuri nyt Lasipalatsin pysäkiltä kulkemaan vaunuja Länsiterminaalille.

Idea on 8:n saamisessa terminaaliin, että länteenpäin menijät saisivat nopeamman yhteyden metrolle ja siten 7 ja 9:n kuorma tasaantuisi. Toisen linjan saaminen Lasipalatsin pysäkiltä on vain seurausta siitä, ettei 8T pääse ympäri Länsiterminaalilla, vaan sen on jatkettava jonain toisena linjana itään ja toiselta linjalta tulevat jatkavat 8:na pohjoiseen.

Rattivaunu ehtikin jo selittää asian paljon lyhyemmin sinä aikana kuin näppäilin tätä
 
Idea on 8:n saamisessa terminaaliin, että länteenpäin menijät saisivat nopeamman yhteyden metrolle ja siten 7 ja 9:n kuorma tasaantuisi. Toisen linjan saaminen Lasipalatsin pysäkiltä on vain seurausta siitä, ettei 8T pääse ympäri Länsiterminaalilla, vaan sen on jatkettava jonain toisena linjana itään ja toiselta linjalta tulevat jatkavat 8:na pohjoiseen.

Ah aivan, eli 1T ei ole itsetarkoitus vaan sivutuote. Tuo selittääkin, kiitos. Harmi, ettei tuota yhteyttä tulla käyttämään kovin paljoa keskustasta Länsiterminaalille, mutta vaatisi isompia muutoksia, jos yritettäisiin saada kolmas linja Rautatieaseman pysäkiltä Länsiterminaalille, eikä tämä välttämättä ole tarkoituksenmukaista tilapäisratkaisussa. Helpoin tapa järjestää tällainen linja olisi varmaan se, että 6 käännettäisiin Eiranrannasta Länsiterminaalille sekä linjan 1 liikennöintiaikoja laajennettaisiin ja se jatkettaisiin Eiranrantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös