Ilmastointi

Mutta saako paikkureihin niitä semmoisia matkustajakohtaisia säätöpaneeleita mitä pikavuoroautoissa on. Niitä joissa saa säädettyä puhallinta ja pistettyä lukuvalon päälle. Muistaakseni Helb 117 on semmoiset, mutta eivät taida toimia.

Varmasti saa, mutta tuskinpa niitä taloudellisista syistä hankittaisiin. Kun paikkurissa matkustaja kuitenkin istuu lyhyemmän aikaa kuin pikavuoroautoissa
 
Varmasti saa, mutta tuskinpa niitä taloudellisista syistä hankittaisiin. Kun paikkurissa matkustaja kuitenkin istuu lyhyemmän aikaa kuin pikavuoroautoissa

Kaikissa vanhan mallin e94 ikaruksissa on nuo, mutta eipä niistäkään ilmaa tule, ellei kanavapuhallinta ole kukaan laittanut päälle :icon_frown:
 
Kattokanavatuuletus, joko koneistettu tai ajoviimalla itsekseen toimiva, on ollut kyllä olemassa jo 1970-luvulta lähtien, silloinhan avattavat sivuikkunat jätettiin pois käytöstä. Muistinvaraisesti sanoisin ´80 ja ´90-luvun Wiimoissa olleen kesäisin jonkinmoisen puhalluksen päällä, ikkunain yläpuolella oli katon liepeessä rivi aukkoja joista ilmaa virtasi - tosin ei siis jäähdytettynä.

Jäähdyttävä ilmastointi on täällä foorumilla paljon keskustelua aiheuttanut varustus. Kaupunki- ja paikallisliikenteessä se joutuu kovalle koetukselle jatkuvien ovien aukomisien ja ilmamassan vaihdosten takia. Vikaherkkyyttä esiintyy myös jo kenties liian pitkälle menneessä itsekseentoimivuudessa, ei ole kovinkaan tavatonta, että jäähdytys ja lämmitys ovat yht'aikaa päällä, tietokone kun on keksinyt omiansa.

Kaikkia tuuletus - ja ilmastointijärjestelmiä PITÄÄ siivota tarpeeksi usein, tätä ei meillä - eikä kyllä muuallakaan, hoideta riittävän hyvin. Suuttimet, aukot, ritilät, suodattimet yms. ovat usein paksun nöyhdän ja kuonan peitossa. Jäähdyttävä ilmastointikone on melkoinen bakteeripesä ellei sitä puhdisteta riittävän usein.

Mikäli autossa on avattavat sivuikkunat, niin niitten aukomiseen täytyy olla matkustajilla oikeus, eihän kuljettaja voi olla ravaamassa koko aikaa niitä aukomassa tai sulkemassa. Kattoluukut ovat asia erikseen.

Olen kirjoittanut tämän ennenkin ja kirvoittanut kovat haukut, mutta kirjoitan silti, että Suomen ilmasto ei (vielä nykyisellään) kyllä edellytä jäähdyttävää ilmastointia kaupunkiautoissa. Joka sivuikkunaan voi laittaa avattavan osuuden ja auringon liiallista räkitystä voi vähentää verhoin tai tummennetuin lasein.
 
Kattokanavatuuletus, joko koneistettu tai ajoviimalla itsekseen toimiva, on ollut kyllä olemassa jo 1970-luvulta lähtien, silloinhan avattavat sivuikkunat jätettiin pois käytöstä. Muistinvaraisesti sanoisin ´80 ja ´90-luvun Wiimoissa olleen kesäisin jonkinmoisen puhalluksen päällä, ikkunain yläpuolella oli katon liepeessä rivi aukkoja joista ilmaa virtasi - tosin ei siis jäähdytettynä.

Jäähdyttävä ilmastointi on täällä foorumilla paljon keskustelua aiheuttanut varustus. Kaupunki- ja paikallisliikenteessä se joutuu kovalle koetukselle jatkuvien ovien aukomisien ja ilmamassan vaihdosten takia. Vikaherkkyyttä esiintyy myös jo kenties liian pitkälle menneessä itsekseentoimivuudessa, ei ole kovinkaan tavatonta, että jäähdytys ja lämmitys ovat yht'aikaa päällä, tietokone kun on keksinyt omiansa.

Kaikkia tuuletus - ja ilmastointijärjestelmiä PITÄÄ siivota tarpeeksi usein, tätä ei meillä - eikä kyllä muuallakaan, hoideta riittävän hyvin. Suuttimet, aukot, ritilät, suodattimet yms. ovat usein paksun nöyhdän ja kuonan peitossa. Jäähdyttävä ilmastointikone on melkoinen bakteeripesä ellei sitä puhdisteta riittävän usein.

Mikäli autossa on avattavat sivuikkunat, niin niitten aukomiseen täytyy olla matkustajilla oikeus, eihän kuljettaja voi olla ravaamassa koko aikaa niitä aukomassa tai sulkemassa. Kattoluukut ovat asia erikseen.

Olen kirjoittanut tämän ennenkin ja kirvoittanut kovat haukut, mutta kirjoitan silti, että Suomen ilmasto ei (vielä nykyisellään) kyllä edellytä jäähdyttävää ilmastointia kaupunkiautoissa. Joka sivuikkunaan voi laittaa avattavan osuuden ja auringon liiallista räkitystä voi vähentää verhoin tai tummennetuin lasein.

Niin, ei jäähdyttävää tuuletusta kyllä Suomessa tarvittaisi, kuin n. 3 kk, sen ajan pärjännee kattokanavatuuletuksen lisäksi verhoilla, joita toivon kaikkiin busseihin. Ne vähentävät auringon aiheuttamasta kuumuudesta omien kokemuksien perusteella n. 3/4 riippuen verhokankaan laadusta. Tuplaverho, miksi ikinä sitä kutsutaankin, torjuu auringon lähes täysin. Tummennetut lasit ovat huonoja, jos ne vähentävät näkyvyyttä pimeässä ja loskaisessa ympäristössä.
 
Kuinkahan kauam verhot säilyisivät tietyillä linjoilla edes säädyllisen näköisenä kun ei matkustajat pidä mitään arvossa ja sen näkee sotketuista ja puukotetuista penkkikankaista :mad:
 
Niin, ei jäähdyttävää tuuletusta kyllä Suomessa tarvittaisi, kuin n. 3 kk

Mä en todella ymmärrä mikä siinä ilmastoinnissa on niin kamalaa. Se on pelkkää plussaa että uusiin busseihin tulee ilmastointi ja se on plussaa varmaan suurimmalle osalle matkustajista. Joten miksi sitä pitää niin vastustaa?
 
Mä en todella ymmärrä mikä siinä ilmastoinnissa on niin kamalaa. Se on pelkkää plussaa että uusiin busseihin tulee ilmastointi ja se on plussaa varmaan suurimmalle osalle matkustajista. Joten miksi sitä pitää niin vastustaa?
Tietääkseni maksaa paljon - pienissä henkilöautoissa, joiden ovia ei avata minuutin välein, ilmastoinnin päivitys (mikälie nesteen vaihto ja putsaus systeemi) maksaa n. 2000e, ja sen vaihtoväli riippuu käytöstä. Meillä on pitänyt vaihtaa kerran parissa/kolmessa vuodessa, kun sitä keskimäärin käytetään helteellä puolet ajoajasta (toisella puoliskolla on jo tarpeeksi kylmä kunhan ei ovia availla) eli n. 1h kuukaudessa. Eli kustannusta tulee 250e/h (olettaen, että käytetään 4kk ajan), ja bussissahan pitää ovien ramppaamisen vuoksi pitää koko ajan päällä. Ja bussi on suurempikin. En tiedä kuitenkaan bussien ilmastoinnin kustannuksista numeroina, tuo esimerkki nyt oli meidän autostamme.

Kyllähän busseissa ilmastointi olis cool:cool:, mutta ne euron parin verhotkin auttaisivat hirmuisesti! Onko muuten Veolian City L:issä verhot, vai muistanko väärin?

Kaukoautoissa verhojen lisäksi tosiaan mukavuutta lisää itsesäädettävät tuuletukset, jotka saa todella kylmälle ainakin Porvoon Liikenteen busseissa. Mukava on niillä kesäruuhkassakin matkustaa, verrattuna tunkkaiseen metroon ja ilmastoimattomiin+verhottomiin busseihin.
 
[Ilmastointilaitteen huolto] Tietääkseni maksaa paljon - pienissä henkilöautoissa, joiden ovia ei avata minuutin välein, ilmastoinnin päivitys (mikälie nesteen vaihto ja putsaus systeemi) maksaa n. 2000e, ja sen vaihtoväli riippuu käytöstä. Meillä on pitänyt vaihtaa kerran parissa/kolmessa vuodessa, kun sitä keskimäärin käytetään helteellä puolet ajoajasta (toisella puoliskolla on jo tarpeeksi kylmä kunhan ei ovia availla) eli n. 1h kuukaudessa. Eli kustannusta tulee 250e/h (olettaen, että käytetään 4kk ajan).

Hurjia lukuja.

Itse olen viimeksi maksanut henkilöauton ilmastointilaitteen täyttöhuollosta 69 euroa. Omatoimisesti olen putsaillut ilmanvaihtokanavat. Ilmastointi on "päällä" ympäri vuoden, kompura tietenkään ei pyöri kuin kuumilla säillä. Ihan en pääse noihin tuntihintoihin. Pitäisiköhän teidän korjaamoa vaihtaa?

Bussipuolella ilmastointihuollot taitavat olla korjaamoiden tärkeysjärjestyksessä kohtalaisen alhaalla.
 
Hurjia lukuja.

Itse olen viimeksi maksanut henkilöauton ilmastointilaitteen täyttöhuollosta 69 euroa. Omatoimisesti olen putsaillut ilmanvaihtokanavat. Ilmastointi on "päällä" ympäri vuoden, kompura tietenkään ei pyöri kuin kuumilla säillä. Ihan en pääse noihin tuntihintoihin. Pitäisiköhän teidän korjaamoa vaihtaa?
..
Varmaankin:eek:
Ellei niitä ole sitten erilaisia, niitä ilmastointisysteemejä.
Meillä ilmastointi myös toki viilennyksellä päällä vain tuon ajan, eli tuntihinnat koskee vain helteitä. Tuntihinta koko vuodellehan on siis 83e, sillä talvellahan käytetään moottorin lämpöä. Todellinen tuntitaksa on vieläkin paljon edullisempi, sillä kesällä on monia alle 20 asteen päiviä. Eihän se suurin piirtein mitään maksa jos käyttää vain vastatuulta hyödyntävää ilmastointia koko ajan. Se on se viilennysneste tai sitten se viilentäjän huolto, mikä maksaa. En tiedä asiasta paljoakaan, mutta siis 2000e sisältää nesteen, puhdistuksen, moduulin vaihtamisen. Tehdään 2-3 vuodessa kerran. Kaupan päälle ilmastointinesteen täyttö niin monta kertaa ilmaiseksi kun on tarvis ennen seuraavaa täyshuoltoa taas muutaman vuoden päästä. Joka tapauksessa näyttäisi siis olevan ylihintaa.
 
Vähän OT, mutta eikö Irisbuss Crossway LE:ssä ole matkusmon puolella tummennetut lasit? Siltä se ainakin näyttää.
Jos ihan tarkkaan seurailet nii kaikissa on jonkin verran tummennetut lasit(Ikaruksissa varsinkin) Huomaat jos näkyy sellainen auto missä yksi ulompi lasi rikkoutunut ja puuttuu...:biggrin:
 
Tietääkseni maksaa paljon - pienissä henkilöautoissa, joiden ovia ei avata minuutin välein, ilmastoinnin päivitys (mikälie nesteen vaihto ja putsaus systeemi) maksaa n. 2000e, ja sen vaihtoväli riippuu käytöstä.

Pienistä puroista syntyy iso virta, mutta bussiliikenteen vuosikustannuksissa ilmastointilaitteen kulut (sis. huollot ja polttoaineen kulutus) jäävät silti melko pieniksi kustannuksiksi. Laadun paranemisen kannalta ja sitä myötä toivottavasti lisääntyvien matkustajamäärien voi olla järkevä sijoittaa euroja ilmastointiin.
 
Laadun paranemisen kannalta ja sitä myötä toivottavasti lisääntyvien matkustajamäärien voi olla järkevä sijoittaa euroja ilmastointiin.

Olikohan se tässä vai jossain muussa ketjussa missä pauhasin että kymmeneen vuoteen "kukaan" ei ole ostanut henkilöautoa ilman ilmastointia. Olen kuullut useammin kuin kerran kommentin "kuka noissa hemmetin saunoissa haluaa istua"-ilmastoimattomassa bussissa siis.

Ja kyllä lupaan syödä hatullisen p*skaa jos ilmastointi maksaa 250e/h.

Löytyihän se aiempi hapatukseni:

Jos pitää ilmastointia suomessa tarpeettomana niin ei kyllä tiedä mistä puhuu-ollenkaan. Kun ulkona on 15c tai yli ja aurinko paistaa niin ai jumpe kun on kivaa kun automaattinen ilmastointi puhaltaa hengityskelpoista ilmaa sisään. (Jos ulkona on aurinkoisella säällä 15 astetta niin auton sisällä helposti 40. Mihin sitä ilmastointia mahtaa tarvita jos 40c ei siihen riitä?)

Kukaan ei enää osta henkilöautoa ilman ilmastointia, niin hyvä vekotin se on. Yleensä ilmastointia tarpeettomana pitäviä yhdistää yksi asia: heillä on henkilöauto jossa ei sitä ole. Harmittaa vietävästi olla ilman joten täytyy sitten perisuomalaiseen tyyliin vähätellä "että eihän minulla sitä ole kun ei suomessa tarvii...". Niinpä niin.
 
Mutta, sitten on niitä ärsyttäviä kuljettajia jotka eivät osaa ilmastointia käyttää/matkustajia jotka avaavat ilmastoidussa bussissa kattoluukut ja ilmastointi meneekin pois päältä.

Ainakin Nobinan Scaloissa ilmastoinnin asetukset on "lukittu" niin, että kuljettaja ei niitä pysty säätämään. Ilmastointi menee päälle kun auton sisälämpötila on yli 24c! Aurinkoisella säällä ainakin kuljettajan paikalla on kuuma vaikka sisälämpötila olisi "vain" 23c. Kuulemma matkustajat ovat valittaneet, että kuljettajat pitävät ilmastointia liian kylmällä.
 
Takaisin
Ylös