Ilmastointi

Ikaruksessa on tehokaskin lämmitys jos on vaan kunnossa! Ja Sta:n e95 malleissa on myös tehokas ilmastointi :)

Scalassa on tosiaan tehokas ilmastointi matkustamoon, mutta ainakin Nobinan 711-748 scaloissa kuljettajan oltavat on hikiset kun ainoastaan etupuhallinta voi säätää.

Uusissa 8500LE:ssä lämpötila-asetus on 17-25c ja yrittää säätää tällä aina mahd lähelle ulkolämpötilaa. Osassa näistä oli kyllä ilmastointi viallinen jo tehtaalta tullessaan joten tiedä sitten onko vieläkään saatu Volvolla kuntoon.

Joo, meni nyt Ikaruksen kohdalla lämmitys ja ilmastointi sekaisin... Eli tarkoitin että Ikaruksissa ei ole ilmastointia :biggrin:

Osassa Volvo 8500LE:ssä näyttäisi olevan ilmastointi ihan kunnossa, mutta esim. #753 ja #758 ei näytä toimivan ollenkaan...
 
Ikaruksissa ei ole lämmitystä ymmärtääkseni olemassa. Scaloista ainakin uusimmissa HelB:n 10xx- ja 11xx -sarjan autoissa ja muiden liikennöitsijöiden vastaavissa on todella tehokas ilmastointi. Ihanan viileetä näissä busseissa. Mutta sitten ihan ekoista Scaloista en tiedä, eikä ainakaan esim. HelB 914:ssä näytä mitään ilmastointia olevan. Myös näissä uusissa Nobinan Volvo 8500LE:ssa on ilmastointi todella kehno. Ei auta paljoa mitään. Joissain Volvo 8700LE:ssä sentään on kunnon ilmastointi. Ja Irisbus Crossway LE:ssä. Mutta, sitten on niitä ärsyttäviä kuljettajia jotka eivät osaa ilmastointia käyttää/matkustajia jotka avaavat ilmastoidussa bussissa kattoluukut ja ilmastointi meneekin pois päältä.

Mutta meillä päin kulkee näitä 61x scaloja ja myös 42x scaloja. Onkos näissä minkä lainen tämä lämmitys ja ilmastointi järjestelmä?
 
Mutta meillä päin kulkee näitä 61x scaloja ja myös 42x scaloja. Onkos näissä minkä lainen tämä lämmitys ja ilmastointi järjestelmä?

Matkustamon ilmastointijärjestelmät tuli vasta 09 alussa tulleisiin busseihin. Jälkiasennukset on sitten erikseen ja niitäkin taitaa olla vain Nobinat 358-364, 658-664, ja 705-707

Tosin edesmenneellä Keskuslinjallahan niitä oli jo 90-luvulla
 
Viimeksi muokattu:
On sitten kiva taas matkustaa bussilla kesällä, kun ilmastointi on kuin koiran kuuma läähätys ja ikkunat on kiinni.
Mutta meillä päin kulkee näitä 61x scaloja ja myös 42x scaloja. Onkos näissä minkä lainen tämä lämmitys ja ilmastointi järjestelmä?

Ei oikein vakuuta tuo ilmastoinnin haukkuminen, jos ei kirjoittajalla edes ole tietoa missä busseissa on ilmastointi.
 
Jotkut kuskit jopa pitävät lämmitystä samalla päällä.

Järjestelmässä voi olla vikaakin jolloin sekä ilmastointi että lämmitys toimivat samaan aikaan. Olen mm. istunut Paunun Scalassa jossa ilmastointi puhalsi täysillä kylmää ja samanaikaisesti patterit oli tulikuumat. Tai toinen vaihtoehto lämpöjen päällä pitämiseen on että auto keittäisi muuten.
 
Ikkunien auki pitäminenhän auttaa vain ikkunan vieressä olevia siirtämällä ihmisistä aiheutuvaa lämpökerroksen (n. +5->+10 astetta samaan ilmaan ilman ihmisiä verrattuna) taaemmaksi ja tuomalla tilalle ulkolämpöistä ilmaa. Ilmastointi taas tasaisesti viilentää ajoneuvon sisälämpötilan tarvittavan määrän viileämmäksi, esim. jos ulkona on +25 niin sisällä voi olla +20 (kun ilman ilmastointia sisällä ~+30-35) Lisäksi kuumuutta lisää auringon valon ikkunan läpi meneminen, joka vaatii toiselle puolelle (auringon puolelle) lisää viileyttä, esim. +17-asteista viilennystä (jolloin todellinen lämmön tunne n. 5 astetta enemmän auringon vuoksi). En tiedä sitten, onko tälläistä systeemiä olemassakaan vai onko varjo- ja aurinkopuolella aina sama ilmastointi.
 
Kai noihin helbin -06 autoihin on asennettu ilmastointi? Koska en usko että siellä muuten olisi viileämpää harvoin!

Kuukankorven sivustoltahan ne löytyy ne ilmastoidut bussit - ja jos joku tieto puuttuu niin vinkki vaan Artulle niin korjaa varmaankin - kanavapuhallus on sitten ihan eri asia - on sitten päällä tai ei :wink:
 
okeii! mutta mikäs se sitten on mikä siellä humisee jos ei ole ilmastointi?
Kattokanavatuuletus. On tehokkaampi 6-satasissa verrattuna esim. 4-satasiin. Ja se ollut Helbillä ainakin vuodesta -96 eteenpäin kaikissa, jos en ihan väärin muista :D
 
okeii! mutta mikäs se sitten on mikä siellä humisee jos ei ole ilmastointi?

Kattokanavapuhaltimet, mitkä löytyy kaikista busseista kuljettajan tietotaidon mukaan

E: Kerkesi tulla pari muutakin vastausta, mutta nyt pitäisi olla selvillä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuli selväksi. Eli ei varmasti haittaa jos on myös ikkunat auki kun on tuo päällä.
 
Joo tuli selväksi. Eli ei varmasti haittaa jos on myös ikkunat auki kun on tuo päällä.
Ehkä on parempi että et koske ikkunoihin ja kattoluukkuihin kun et ole varma ilmastoinnin olemassa olosta :biggrin: Muutenkin se on kuljettajien tehtävä saada ilmankierto oikeaksi, siinä kun pienet virheet vaikuttaa yllättävän paljon...
 
En ymmärrä millä oikeudella matkustajat edes räpeltävät bussin ikkunoita tai kattoluukkuja.

Jos tunnet että bussissa on liian kuuma tai liian kylmä niin mene sanomaan kuljettajalle. Koska ei kuljettaja aina voi omalta paikaltaan tietää onko bussin perällä millaiset oltavat.

Mutta saako paikkureihin niitä semmoisia matkustajakohtaisia säätöpaneeleita mitä pikavuoroautoissa on. Niitä joissa saa säädettyä puhallinta ja pistettyä lukuvalon päälle. Muistaakseni Helb 117 on semmoiset, mutta eivät taida toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös