Porin seudun paikallisliikenne

Porin Linjojen varikolla 4kpl Citywide LE Suburbania, ex-OTP:t rtunnus ZNE-771 kylkinumero 25, ZNE-772 #43, ZNE-773 #53 ja ZNE-776 #54
 
Tuo Lahti Falcon JCS-51 on ollut numerolla 53 joten liekö se sitten poistunut talosta ?
 
Trafin mukaan JCS-51 omistaja on edelleen Porin Linjat ja katsastettu tammikuussa 2022. Toki en ihmettgelisi, vaikka uudelleennumerointiakin tapahtuisi, niinhän tapahtui OmniLinkien kanssakin. Mutta voineen numeroinnista ainakin päätellä, että siitä ollaan hankkiutumassa eroon.
 
Samaa päällekkäinnumerointia olen itsekin ihmetellyt, koska tosiaan Falcon on jo numerolla 53 sekä yksi L94 Vest on numerolla 43, mutta täytyy vain olettaa että vanhempia autoja uudelleennumeroidaan tai poistetaan käytöstä. Falcon on vielä ollut semisäännöllisessä käytössä erinäisiin tilausajoihin. Kuulemani mukaan Suburbanien tieltä väistyvät pois L94 Vestit 25, 46 ja 50 sekä L94 Scala 54.
 
Kuinka ollakaan, Falcon #53 on siirretty varikon poistoriviin ja Suburban #53 ottanut hänen paikkansa paikkarivistöstä. Enteilen että Vestiä #43 ja Scalaa #54 odottaa samanlainen kohtalo.
 
Tänään 16.9. / tästä päivästä eteenpäin voi Suburbaneja #25, #53 ja #54 bongata liikenteessä. Kirjoitusajankohtana sijoitettuna pääosin linjoille 2, 3, 4, 6 ja 12.
 
Tässä SK:ssa 10.10. julkaistu mielipidekirjoitukseni

https://www.satakunnankansa.fi/lukijalta/art-2000009125633.html

Joukkoliikenne tukee hyvinvointia

Porin joukkoliikennejaoston puheenjohtaja Jussi Ihamäki (SK 1.10.) pohtii kehittämiskohteita joukkoliikenteeseen. Esikuvaksi nousee Tampereen seudun Nysse. Voisiko sieltä ottaa mallia kehittämistyöhön?
Tärkein askel olisi laajentaa joukkoliikennealue koskemaan kaikkia Porin ympäristön kuntia, jolloin palvelusta vastattaisiin keskitetysti. Käyttäjälle siitä olisi monia etuja ja palvelu tarjoaisi entistä useammin aidon vaihtoehdon autoriippuvuudelle.
Tampereella alue kattaa kahdeksan kuntaa. Eräs yksityiskohta on se, että Nysse-lippua voi käyttää myös junamatkoilla, kuten Nokian ja Tampereen aseman välillä.
JOUKKOLIIKENTEEN, muun palveluverkon ja kaavoituksen välisen vuoropuhelu lisääminen ja sitä seuraavat kehittämistoimet kasvattavat käyttäjien määrää ja parantavat palvelutasoa. Useat koulujen ja terveysasemien työntekijät ja käyttäjät voivat tällöin turvata liikkumistarpeensa joukkoliikenteellä.
Päätettäessä hyvinvointialueen palveluverkosta pitää joukkoliikennepalvelut ja niiden kehittämien kytkeä ehdottomasti päätöksentekoon. Joukkoliikenne lisää käyttäjien arkiliikuntaa, millä on terveyttä edistävä vaikutus. Tämä on osoitettu useissa tutkimuksissa.
Kehittämistoiminnan perusta on riittävän yksityiskohtainen suunnitelma palvelutasosta. Mallia siihen voi ottaa jo monilla alueilla tehdyistä suunnitelmista.
Tampereen seudulla palvelutaso on määritelty kaikille alueille, joilla on yli viisikymmentä asukasta 250 m x 250 m -kokoisella ruudulla. Palvelutasoluokkia on kuusi. Kuutosalueella liikennettä on lähes ympäri vuorokauden ja ykkösalueellakin arkisin aamuseitsemän ja iltaviiden välillä.
Kyselyjen perusteella työ- ja koulumatkojen ohella joukkoliikenteen suunnittelussa on huomioitava myös liityntäliikenne kaukoliikenteen pysäkeille ja vapaa-ajan liikenne. Käytännössä se tarkoittasi sitä, että Tampereen Nokia-areenan tapahtumiin voisi kulkea niiden ajankohtaan suunnitelluilla junavuoroilla.
Mikäli Winnovan metsäopetuksen oppilaankuljetus kytkettäisiin joukkoliikennepalveluihin, voisi autoton porilainen päästä aamulla Joutsijärven seudulle, retkeillä siellä ja palata iltapäivällä takasin kaupunkiympäristöön.

Sakari Aalto

Ulvila
 
Porin Linjoilla kaksi uutta uuden sukupolven Scania Citywide LE:tä. Kylkinumerot 46 ja 47, rekisteritunnukset FPX-196 ja FPX-197. Voinee bongata Meri-Porin linjoilta mihin yleensä pakasta vedetyt autot sijoitetaan.
 
JOUKKOLIIKENNEJAOSTO esittää useiden linjojen bussivuoroihin Porissa merkittäviä parannuksia. Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen matkustajamääriä.

Joukkoliikennejaoston mukaan joukkoliikenteellä matkustamisen suosio on kasvanut koronapandemian helpottumisen ja elinkustannusten nousun vuoksi.

Vuorotarjonta lisääntyisi kouluvuoden 2023–2024 aikana, mikäli kuljettajapula tai kaupungin taloustilanne eivät estä suunnitelman toteuttamista.

Porin kaupungin talousarviossa vuodelle 2023 ja taloussuunnitelmassa 2023–2025 joukkoliikenteelle on asetettu toiminnallinen tavoite vuorotarjonnan lisäämisestä syksystä 2023 alkaen. Näiden yhteydessä vuorojen lisäämisen on määritelty koskevan linjoja 2, 3, 4, 6, 8, 12, 34, 35 ja 66.

”Parannuksiin käytetään 300 000 euroa vuoden 2023 aikana, sen jälkeen 630 000 euroa vuosittain”, talousarviossa todetaan.

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009596637.html
 
Porin Linjoille tulossa jälleen kaksi uutta Iveco Daily Rosěro First FCLEI -midibussia. Autojen tulisi olla valmiita n. lokakuussa 2024.
 
Porin Linjoilla kaksi uutta uuden sukupolven Scania Citywide LE:tä. Kylkinumerot 46 ja 47, rekisteritunnukset FPX-196 ja FPX-197. Voinee bongata Meri-Porin linjoilta mihin yleensä pakasta vedetyt autot sijoitetaan.
Somepäivityksen mukaan Porin Linjoille on tullut jälleen kaksi uutta Citywidea, nämä numeroille 38 ja 48.
 
Olenko ymmärtänyt väärin vai tuleeko Citylinja jatkumaan Puuvillalta sinne Pormestarinluotoon asti?
 
Takaisin
Ylös