Porin seudun paikallisliikenne

Porin kaupunginhallitus päätti 16.3.2020, että kaupunki
  • käynnistää valmistelun liikennöintisopimusten mallin muuttamisesta bruttosopimuspohjaiseksi
  • käynnistää valmistelun hallinnollisten ja kehittämistehtävien siirtämiseksi joukkoliikenneviranomaisen hoidettavaksi
  • että linjojen kilpailuttamiseen otetaan kantaa sen jälkeen, kun uuden sopimusmallin ja tehtäväjaon soveltaminen on vakiintunut
Tähän liittyen kilpailutettujen linjojen 5, 7, 27, 60, 68 ja 69 sopimuskausien päättyessä kesäkuun lopussa niiden uusi sopimus tehdään suorahankintana Porin Linjojen kanssa tämän vuoden loppuun asti. Porin Linjat kuitenkin ostaa linjojen liikennöinnin alihankintana niiden nykyisiltä liikennöitsijöiltä.
 
Porin kaupunginhallitus on päättänyt 12.10.2020, että mm.:
  • Käyttöoikeussopimukset Porin paikallisliikenteestä ja Ulvila-Pori yhteysvälin liikenteestä irtisanotaan päättymään 6.6.2021.
  • Hankintasopimus avoimesta joukkoliikenteestä tehdään Porin Linjat Oy:n kanssa alkaen 7.6.2021. Ensimmäinen hankintasopimus saattaa olla lyhytaikainen siirtymäajan sopimus ennen monivuotisen sopimuksen tekemistä.
  • Porin Linjat Oy hyödyntää alihankintaa ja käyttää harkintaa kalustohankinnoista ennen monivuotisen hankintasopimuksen ja sen toteuttamista tukevan puhtaan käyttövoiman kaluston hankintastrategian tekemistä
  • Kehottaa joukkoliikenneviranomaista aloittamaan neuvottelut ensisijaisesti TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n kanssa Waltti lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönotosta.
  • Kehottaa joukkoliikenneviranomaista teettämään ulkoisena asiantuntijapalveluna linjastosuunnitelman, jonka tavoitteena on parantaa linjaston kustannustehokkuutta.
Eli Porissa siirrytään viranomaisvetoiseen bruttomallin liikenteeseen 7.6.2021, mutta liikennöitsijänä jatkaa Porin Linjat (joka ainakin aluksi hyödyntää alihankintaa yksityisiltä liikennöitsijöiltä, arvatenkin edelleen niillä linjoilla mitkä aikaisemmin oli kilpailutettu).
 
Porissa ja Ulvilassa joukkoliikenne on muutoksessa. Kuntalaisia osallistetaan toiminnan kehittämiseen ja oheinen linkki johtaa kyselyyn. Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja, miten Porin ja Ulvilan joukkoliikennepalvelut näyttäytyvät vertailtaessa niitä vastaavan tyyppisiin kaupunkeihin ?

https://www.pori.fi/uutinen/2021-02...eiteista-kerataan-mielipiteita-kyselyn-avulla

Minun tuntumani on jo vuosia ollut, että Porissa ja ympäristökunnissa joukkoliikenteen tarjonta on heikompaa ja matkustajamäärät pienempiä kuin monilla muilla keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Myös linjasto on monelta osin sekava. Toisin kuin muualla, Porissa joukkoliikennettä ei ole järjestetty bruttoperusteisesti kilpailuttamalla vaan pääosin omana tuotantona. Muilla keskisuurilla kaupunkiseuduilla joukkoliikenteen kurjistumiskierre saatiin pysäytettyä järjestämistapamuutoksen myötä ja vuosina 2014 - 2019 niin tarjonta kuin kysyntäkin kasvoivat merkittävästi. Myös joukkoliikenteen laadullinen kehitys on ollut muualla nopeaa, muun muassa kalusto on uusiutunut voimakkaasti ja matkustajainformaatio sekä lippu- ja vyöhykejärjestelmät ovat kehittyneet. Pori on pudonnut kelkasta liki kaikilla osa-alueilla.
 
Minun tuntumani on jo vuosia ollut, että Porissa ja ympäristökunnissa joukkoliikenteen tarjonta on heikompaa ja matkustajamäärät pienempiä kuin monilla muilla keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Myös linjasto on monelta osin sekava.

Kyllähän se näin on, että ensimmäisenä pitäisi ne loputtomat ympyrä- ja kahdeksikkolinjat vetää suoriksi. Varsinkin kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina pitäisi pyrkiä ajamaan samaa reittiä. Nyt on liian monta erilaista reittivarianttia riippuen viikonpäivästä ja kellonajasta ettei tavallinen autoileva kansalainen pysty hahmottamaan vaihtoehtojaan. Ympyrälinjoilla ratkaistaan operatiivista tehokkuutta käyttäjämäärien kustannuksella. Parempi palvelutaso edellyttäisi enemmän rahaa, jos vaihtoehtoisesti mistään ei uskalleta luopuakaan.

Ympyrälinjat voisivat toimia paremmin, jos niillä edes tavoittaisi muita kaupallisia kohteita kuin vain ydinkeskustan. Prismat lännessä ja idässä sekä Citymarket pohjoisessa olisivat todennäköisesti monen asiointimatkan kohteena, mutta kuhunkin pääsee kätevästi vain keskustasta, eikä juuri ollenkaan viikonloppuisin jolloin asiointiin olisi aikaa. Vaihtoihin pakottaminen keskustan kautta tuskin sekään tekee linjastosta houkuttelevaa, varsinkin kun muistikuvani mukaan keskustan ajantasauksiin kuluu kohtuuttomasti aikaa matkustajan näkökulmasta. Kuljettajat ehtivät kyllä jaloittelemaan, hakemaan kahvia ja käymään toiletissa. Mutta matkustajat joutuvat odottelemaan sen kaiken aikaa jatkoyhteyttään.

Olisin odottanut konsultin poimivan näitä asioita nykytilanteen ongelmiksi, mutta selvityksessä ei ollut oikeastaan yhtään avattu nykytilanteen ongelmia. Vaikutti taas yhdeltä sellaiselta tilaajan miellyttämistyöltä, jossa tilaajallakaan ei ole kunnianhimoa, vaikka selvityksestä maksaakin.
 
Porin Linjat kilpailuttaa nyt linjan 69 hoitamisen alihankintana sopimuskaudelle 1.1.2022 - 31.12.2023. Linjalla on arkisin aamulla yksi lähtö Kiikoisista Poriin ja iltapäivällä takaisin. Kalustovaatimuksena on Euro5, jossa on oltava riittävästi istuma- ja seisomapaikkoja linjalla kulkevia matkustajia varten niin kauan kun matkustajamäärä pysyy alle 50:ssä kerrallaan. Autossa on oltava mahdollisuus kuljettaa lastenvaunuja sekä tilapäisesti polkupyöriä. Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.
 
Havaintoja Porista 8.11:

Liikenteessä näkyi Porin Linjojen autot 1, 4, 5, 6, 9, 15, 17, 18, 25, 29, 30, 32, 39, 41, 44, 47, 48, 53 ja 54 (ex. TKL #652).

Mahdollisesti Porin Linjojen vanhin auto #47 (v. 2003) oli siis myös liikenteessä, tietysti juuri sen onnistuin näkemään vain niin nopeasti että linjakin jäi huomaamatta. :( Bussikirjaston mukaan Porin Linjoilla olisi myös vuoden 2000 Scania OmniLink, mutta minulla ei ole tietoa onko sitä enää käytössä. Edit: Tarkistin Traficomin sivuilta, ja ajoneuvo on viimeksi katsastettu kaksi vuotta sitten, että todennäköisesti ei enää käytössä, mikä siis tekee tuosta autosta #47 Porin vanhimman käytössä olevan bussin.

Pori-Kankaanpää -reitillä oli Länsilinjojen Mercedes-Benz Sprinter #111. Linjalla 71 oli Ruosniemen Linja-auton (Sundell) #7, Merikarviaan päin ajoi Ruosniemen Linja-auton nro 14 sekä Aaro E. Mäkelän #4. Onnibusin reitillä F28 näkyi Satakunnan Liikenteen #24, sekin vuosimallia 2003. Myös Lounaan Saratemin auto (Eskelisen Lapin Linjojen väreissä) Turkuun näkyi, mutta koska auto ajoi eri reittiä kuin luulin, niin numeroa/rekisteriä en saanut selville.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdollisesti Porin Linjojen vanhin auto #47 (v. 2003) oli siis myös liikenteessä, tietysti juuri sen onnistuin näkemään vain niin nopeasti että linjakin jäi huomaamatta. :( Bussikirjaston mukaan Porin Linjoilla olisi myös vuoden 2000 Scania OmniLink, mutta minulla ei ole tietoa onko sitä enää käytössä.

#47 on vakiosijoitus linjalla 99, mutta sen sarjassa on yksittäiset lähdöt linjalla 9 ja 10W. Omnilink on ollut varaosina varikon poistorivissä jo pitkään.
 
Porin Linjojen varikolla kaksi uutta Iveco Daily Rosero First -midibussia vahvistukseksi citylinjalle. Rekisteritunnukset XPT-693 ja XPT-694, kylkinumerot 51 ja 52. Samalla poistetaan citylinjalla väliaikasesti varalla ollut Fiat Ducato -pikkubussi.
 
Porin Linjojen talviaikatauluissa muutamia muutoksia linjastoon verrattuna viime talveen

- Linjan 6 variaatiosekasotkuun M, H ja MJ on lisätty uusi tulokas MK. Ajetaan kerran päivässä 6H:n reittiä Koivistonluotoon ja Väinölän koululle mistä jatkaa Mikkolaan 6M:lle

- Uusi linja 10U. Ajetaan aamuisin linjan 7 reittiä Ulasooriin

- Linjavariaatio 40P. Viime talvena ajettiin aamuisin vain tiedepuistoon mistä vaihto keskustaan. Tullaan ajamaan vastaisuudessa kauppatorille asti Vähärauman kautta

- Uusi linja 81. Linjatunnus tuttu parin vuoden takaa, nyt uudella reitillä jeesaamaan Ulvilan ruuhkia. Kolme lähtöä päivässä, yksi aamulla ja kaksi illalla. Ajetaan 80 reittiä vt11:n kohdille mutta jatketaan Friitalaan, mitä kautta Kokemäenjoen yli Vanhaankylään

- Linjan 99 reittimuutos. Tiukan kierrosajan helpottamiseksi Prisma ja Tiiliruukki jätetään kokonaan välistä ja linja ajetaan aamuin illoin mennen tullen Käppärään/-stä vt8:lle

Yleisenä huomiona että lähtöjä tiedepuiston suuntaan on lisätty tihentämällä muun muassa 3W, 10W, 10U ja 34W lähtöjä torilta ja matkakeskukselta.

Monella linjalla pieniä venkslauksia lähtö- ja lopetusaikoihin sekä pieniä reittimuutoksia mitä en tähän jaksa kaikkia koota. On toki huomioimisen arvoista että parilla linjalla on liikennöintiaikaa hieman pidennetty ja parilla lisätty lähtöjä taktisiin väleihin helpottamaan pahinta koululaisruuhkaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Porin Linjat #46 Scania L94 Vest Center L (YIC-269) vm.2004 on siirretty varikon poistoriviin kesän aikana
 
Takaisin
Ylös