Porin seudun paikallisliikenne

Mutta on selvää että linjastossa on paljon selkiytettävää ja nykyisin liikaa eri linjavariaatioita. Mutta toisaalta nykyinen tieverkko ei taida mahdollistaa nopeaa ja kattavaa linjastoa vain kahdella linjalla Meri-Poriin.
Ilman muuta paras vaihtoehto on hoitaa pikalinja rautateiden paikallisliikenteellä ja radan vaikutusalueen ulkopuoliset alueet hoidettaisiin täydentävällä bussilinjalla, joka kiertäisi ummet ja lammet ja syöttäisi matkustajat jossain sopivassa kohdassa, esim. Pihlavassa junaan.
 
Ilman muuta paras vaihtoehto on hoitaa pikalinja rautateiden paikallisliikenteellä ja radan vaikutusalueen ulkopuoliset alueet hoidettaisiin täydentävällä bussilinjalla, joka kiertäisi ummet ja lammet ja syöttäisi matkustajat jossain sopivassa kohdassa, esim. Pihlavassa junaan.

En tiedä olisiko rautateiden paikallisliikenne kuitenkaan perinteisillä lähiijunilla järkevä ratkaisu. Olen kai tämän sanonut moneen kertaan, mutta kerta lisää ei lienee tee pahaa; Keskustan ja Vähärauman osalta rata kulkee väärässä paikassa. Kuitenkin merkittävä osa matkoista suuntautuu keskustan oppilaitoksiin tai työpaikoille, joista rautatie on yleensä auttamattoman kaukana.

Mäntyluoto - Kokemäki paikallisjunaliikenteestä tehtiin muuten viime vuonna selvitys, mutta tutkimusasetelma oli siinä jotenkin nurinkurinen. Varsinkin asemien sijoittelu oli erikoinen. Esim Mäntyluoto-Pori välillä oli pääteasemien lisäksi vain yksi asema Pihlavassa. Mäntyluodon ja Pihlavan asemien 2km vaikutusalueelle saatiin 3248 asukasta, jotka tuottavat selvityksen mukaan vain 45 matkaa/vrk!. Vuosikulujen(928 718 €) ja lipputulojen(124 632 €) jälkeen alijäämäksi saatiin -804 086 € vuodessa. Tämänkin selvityksessä taakkana on Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kustannusten, kaluston ja muiden ratkaisujen tuominen aivan toisenlaiseen toimintaympäristöön. Esim. näitä 45 matkustajaa kuljetaan selvityksessä noin 250 istumapaikkaisella Sm5-junalla vaikka Dm12 kokoluokan kalusto riittäisi. Eli todella kannattavaa:lol:


Mutta jokainen voi itse lukea paperin täältä:
http://www.pori.fi/material/attachments/karhukunnat/5vnXscbc9/KARMA1_11_Liite3_Esiselvitys_lahijunaliikenne_20100908.pdf

Itse lähdin selvittämään asiaa aivan toisesta näkökulmasta:
Lantisen_porin_joukkoliikennejarjestelma_vaihtoehdot.pdf
 
Voihan naamapalmu, jälleen kerran ollut konsultilla zoomi väärässä asennossa. Itse nuuhkin 1:16000-kartan avulla potentiaalisia seisakepaikkoja ja löydän sieltä mm. Kaanaan, Kyläsaari-Uusiniityn, Ulasoorin ja Karjarannan – ja Mäntyluodossa ajetaan ihan Uniluotoon asti. Etenkin Kaanaan puute on todella iso moka konsultilta, onhan se kävelymatkan päässä Yyterin sannoista.

---------- Viesti lisätty kello 1:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:58 ----------

Sen sijaan hyvä Joona, juuri noin. Olen itsekseni miettinyt melko lailla samanlaisia aatoksia (ilman Vähärauman koukkua tosin), eli meidän olisi kannattanut yhdistää voimamme. :p

Ilmaiseksi tekemäsi selvitys on huomattavasti laadukkaampi kuin Karhukuntien henkilöliikennekoordinaattorin kyhäelmä, jossa on käytetty jopa olosuhteisiin sopimattomia lähtöarvoja. Ihan oikeasti, tuon työn kanssa kannattaisi rohkeasti marssia Porin kaupungintalolle, esitellä se jollekin teknisen sektorin johtajalle ja myydä se. Ilman kilpailuttamista julkinen toimija voi hankkia 30000 € asti mm. palveluita, tämä selvitys on lonkalta arvioiden ehkä 5000–10000 € konsulttityön arvoinen, sillä voisi siis ihan oikeasti saada mukavasti rahaa opiskelua varten.

Tunnethan muuten Anteron Aittaluoto-ideasuunnitelman?
 
Hyvää päivää lännestä!
Satakunnan Kansa sanoi:
Porin, Harjavallan ja Kokemäen välinen liikenne Porin Linjoille

Porista Harjavallan kautta Kokemäelle liikennöitävät bussivuorot siirtyvät Satakunnan Liikenteeltä Porin linjoille. Yritykset ovat tehneet liiketoimintakaupan, jossa Porin Linjoille siirtyy kolme linja-autoa ja viisi kuljettajaa, jotka jatkavat vanhoina työntekijöinä.

http://www.satakunnankansa.fi/Satak...okemaen+valinen+liikenne+porin+linjoille.html
Satakunnassa siis kuljetaan omalla tuotannolla jatkossakin eteenpäin ja laajennetaan Porin Linjojen toiminta-aluetta.
 
Porin suunnalta tulee toinenkin merkittävä uutinen. Karhukunnat ovat käynnistäneet Porin seudun joukkoliikennesuunnitelman laatimisen ja osana suunnitelmaa seudun asukkailla on mahdollisuus osallistua Rambolin laatimaan nettikyselyyn alueen joukkoliikenteen kehittämisestä. Linkki kyselyyn löytyy ainakin Porin ja Ulvilan kaupunkien www-sivuilta. Joukkoliikennesuunnitelman päätavoitteena on tarkentaa seudullista joukkoliikenteen palvelutason määrittelyä. Esittelyssä todetaan, että tavoitteena on myös sujuva joukkoliikennejärjestelmä, jossa yksikään matka ei jää tekemättä tiedon puutteen vuoksi. Työn pitäisi valmistua keväällä 2013. Todennäköisesti Porissa on runsaastikin potentiaalia joukkoliikenteen lisäämiseksi. Löysin v. 2005 peräisin olleen kyselytiedon, jossa todetaan vain 4,2, % asukkaista käyttävän viikoittain joukkoliikennettä.

Sakari Aalto
Ulvila
 
Hyvää päivää lännestä!

Satakunnassa siis kuljetaan omalla tuotannolla jatkossakin eteenpäin ja laajennetaan Porin Linjojen toiminta-aluetta.
Onkos mitään infoa olemassa siitä, mitkä autot kaupan mukana on menossa? Oma arvaukseni kohdistuu lähinnä Linkkeihin (#72-73) ja Vegaan (#16). Toisaalta nuo Linkit eivät taida olla aivan omiaan kaupan kohteena olevaan liikenteeseen vaikka niillä onkin pääasiassa noita sivuja ajeltu.
 
Porin kilpailutetun liikenteen sopimukset päättyvät 31.5.2014 ja niiden seuraavan sopimuskauden (1.6.2014 - 30.6.2016 + 1 optiovuosi) kilpailutus on alkanut. Hankintailmoitus

Kohteet ovat samat kuin ennenkin eli:
  1. linja 7
  2. linja 27
  3. linja 60 kutsuliikenteenä koulujen kesäloma-aikaan + koko vuoden lauantait
Nämä kohteet kilpailutetaan reittipohjaisena käyttöoikeussopimuksena ja ratkaisuperusteena on pelkkä hinta. Kalustovaatimuksena on Euro3-tason bussit, täysikokoisilla busseilla maksimi-ikä on 15 vuotta ja pikkubusseilla 9 vuotta.

Lisäksi samassa kilpailussa on kolmen bussin koulukuljetuskohde Kokemäeltä.
 
Tarjouskilpailun ratkaisu löytyy jo ensi viikon kokouksen esityslistalta:
  • Kohde 1 (linja 7): tarjousyhteenliittymä Ruosniemen Linja-auto & Lyttylän Liikenne
  • Kohde 2 (linja 27): Ruosniemen Linja-auto
  • Kohde 3 (linjan 60 lauantait ja kesäliikenne): Lyttylän Liikenne
 
Porin Linjat hankkii tänä vuonna 2 uutta katuria, joiden toimitus on viimeistään 30.11.2014. Tarjouspyyntö löytyy tarjouspalvelu.fi:stä (vaatii rekisteröitymisen). Optiona on kahden lisäbussin hankinta, joiden toimitus olisi alustavasti 30.4.2015 mennessä.

Hankittavien autojen teknisiä vaatimuksia ovat mm.:
  • pituus 12,5 - 13,0 m
  • 44 istumapaikkaa (sisältäen klaffit)
  • 2-akselinen
  • Euro6
  • moottori vähintään 250 hv
  • renkaat 295/80R22,5
  • ovet 1+2+0
  • keskiovelle asti matala
  • kuljettajailmastointi
  • edessä ja sivulla LED-linjakilpi
 
Satakunnan Kansa tietää tänään seuraavaa: "Porissa joukkoliikenteeseen kannustetaan loka-joulukuussa kampanjalla, jossa arkisin kello 10−13 ja kello 18 jälkeen, sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kertalipun hinta on aikuisilta vain 2 euroa ja lapsilta yhden euron matkan pituudesta riippumatta."
 
Uusien Scanioiden lisäksi Porin Linjat hankkii myös käytettyä kalustoa. Maarianhaminan kaupunkiliikenteen hävinnyt Röde Orm / Stadsbussen i Mariehamn kertoo nettisivuillaan, että sen 2003-, 2007- ja 2008-malliset Scalat on myyty Porin Linjoille.
 
Takaisin
Ylös