Jyväskylän paikallisliikenne

Varmaan lie on niin että Kabusit ja ne neljä Citywideä lähtee. Ja tuskin löytävät töitä enää yhtymästä. Miten sitten nuo 55 kpl diesel VDL:ä? Riittääkö töitä Jyväskylässä ja jos ei niin missä sitten? Porvoo? Oulu? Tampere? Helsinki? Ja sitten vielä telejäkin jää joutilaaksi.
Tampereella citywideille voisi hommia ollakin. Linjojen 9,19 sekä Lempäälän ja Kangasalan sopimukset pyörivät edelleen vuoden päästäkin. Tuossa vaiheessa 9 ja 19 sopimus tosin on jo loppuvaiheessa, joten voisi veikata että jotain muuta tulee sinne aiemmin. Entiset trandevin 8700-telit ainakin olisi jo korvattavissa, lienevät jo lievästi noloa kalustoa kuntonsa puolesta.
 
Kaikki tuon kilpailutuksen telit siis tulevat uusina. Vanhoja Citywide-telejä jää paljon vaille töitä, koska niille ei ole enää hommia kuin ehkä muutamalle vara-autoina ja yhdelle Laukaassa (jos toinen Laukaan linjan auto on siellä nyt oleva Suburban).
Kesäkuusta 2024 alkaen sopimuksiin kuuluu yhteensä 98 auton liikenne. Laukaan liikenteeseen lisääntyy ilmeisesti kalusto.
 
Tänään näkyi ainakin jo uusia sähkö-Volvoja liikenteessä, havainnot linjoilta 12 ja 20. Numero 441 ainakin oli linjalla, toisen auton numeroa en ehtinyt nähdä.

Jonkunlainen pieni kolari oli myös tapahtunut Asemakadun ja Hannikaisenkadun risteyksessä, näytti että bussi (VDL Citea) oli ajanut peräkärryä vetävän henkilöauton perään. Tämän takia Asemakadulta ei päässyt kääntymään oikealle Hannikaisenkadulle, joten jonkinlaiselle poikkeusreitille bussit joutuivat ainakin hetken aikaa kääntymään.
 
Tänään myös ilmeisesti 12T-linjaakin oli ja 12 myös. Pakko sanoa että paras ilmastointi Jyväskylän busseista on näissä uusissa Volvoissa.
 
Ilmeisestikin linja 43 muuttuu ensi vuonna Linkin hallinnoimaksi, kun Soisalon liikenteen liikennöintisopimus ELY-keskuksen kanssa loppuu. Ihmettelen, että miksei kilpailutusta ole jo aloitettu. Alkaa muuten aika myöhäksi jo käydä.
 
Milloinkohan Jyväskylän Liikenne/Koiviston Auto Jyväskylä alkaa hankkia uutta sähkökalustoa ensi vuonna alkaviin suuriin linjapaketteihin, osaisiko joku tähän sanoa jotain? Toki, onhan siihen vielä hieman alle vuosi vielä aikaa, mutta luulisi että hieman ennen sopimuksia alkaisi jo jonkun verran busseja näkyä. Ja aikaisemmista viesteistä olin lukevinani, että uutta Citeaa olisi tulossa, mistä tälläinen arvaus, vai onko jotain sisäpiirin tietoa?
 
Milloinkohan Jyväskylän Liikenne/Koiviston Auto Jyväskylä alkaa hankkia uutta sähkökalustoa ensi vuonna alkaviin suuriin linjapaketteihin, osaisiko joku tähän sanoa jotain? Toki, onhan siihen vielä hieman alle vuosi vielä aikaa, mutta luulisi että hieman ennen sopimuksia alkaisi jo jonkun verran busseja näkyä. Ja aikaisemmista viesteistä olin lukevinani, että uutta Citeaa olisi tulossa, mistä tälläinen arvaus, vai onko jotain sisäpiirin tietoa?

Kyllähän ne on tilattu ja uutta citeaa on tulossa. Ei ole arvaus.
 
Milloinkohan Jyväskylän Liikenne/Koiviston Auto Jyväskylä alkaa hankkia uutta sähkökalustoa ensi vuonna alkaviin suuriin linjapaketteihin, osaisiko joku tähän sanoa jotain? Toki, onhan siihen vielä hieman alle vuosi vielä aikaa, mutta luulisi että hieman ennen sopimuksia alkaisi jo jonkun verran busseja näkyä. Ja aikaisemmista viesteistä olin lukevinani, että uutta Citeaa olisi tulossa, mistä tälläinen arvaus, vai onko jotain sisäpiirin tietoa?

VDL:llä on ilmeisesti toimitusvaikeuksia. Toisessa ketjussa on puhuttu PL:n Kotkan liikenteeseen tilattujen sähkö-Citeoiden myöhästymisestä, joten olettaisin, että myös KA-konsernin sähkö-Citeoiden toimituksessa saattaa hetki mennä.
 
VDL:llä on ilmeisesti toimitusvaikeuksia. Toisessa ketjussa on puhuttu PL:n Kotkan liikenteeseen tilattujen sähkö-Citeoiden myöhästymisestä, joten olettaisin, että myös KA-konsernin sähkö-Citeoiden toimituksessa saattaa hetki mennä.

Olisi aika erikoista, jos KA tilaisi tuollaista määrää uusia autoja tietäen että ne tulevat olemaan myöhässä. Voihan se olla että VDL:n vaikeudet loppuvat ensi kevääseen mennessä ja sitten niitä saakin lähes heti toimitukseen?
 
Olisi aika erikoista, jos KA tilaisi tuollaista määrää uusia autoja tietäen että ne tulevat olemaan myöhässä. Voihan se olla että VDL:n vaikeudet loppuvat ensi kevääseen mennessä ja sitten niitä saakin lähes heti toimitukseen?

Joskus liikennöitsijät tilaavat busseja tietäen, että ne myöhästyvät, jos vaihtoehtona olisi tilata hinta-laatusuhteeltaan huonompia busseja. On myös ennakoimattomia viivästyksiä, jotka selviävät vasta tilauksen tekemisen jälkeen. Esim. Kotkan VDL:ien tapauksessa näyttää käyneen niin. Jos Kotkaan jo aikoja sitten (kesällä 2021) tilatuista VDL:istä viimeiset toimitetaan ensi vuoden toukokuussa (joka sekin voi tietysti viivästyä vielä lisää), niin ihmettelisin, jos jo heti kesäkuuksi saataisiin toimitettua yli puolitoista vuotta myöhemmin tilattuja busseja.
 
Jääkö muuten Jyväskylään yhtään Kabusseja elokuun jälkeen vai pitääkö suunnata Ouluun tai Rovaniemelle jos Kabus TC-4A4:n kyytiin vielä haluaa tän kesän jälkeen?
 
Jääkö muuten Jyväskylään yhtään Kabusseja elokuun jälkeen vai pitääkö suunnata Ouluun tai Rovaniemelle jos Kabus TC-4A4:n kyytiin vielä haluaa tän kesän jälkeen?

Todennäköisesti ruuhka-aikana saattaa joltain linjalta löytyä, mutten ole aivan sataprosenttisen varma, jääkö ja jos jää niin kuinka monta, varmasti ne muutama uutta Volvo 7900E vähentävät tarvetta näille. Mutta toukokuu 2024 luulisi olevan ainakin ihan viimeinen kuukausi näiden käyttöön, ellei uutta kalustoa saada heti ajoon alkavalle sopimuskaudelle.
 
Takaisin
Ylös