Jyväskylän paikallisliikenne

Tuli sellainen huomio tehtyä, mitä virkaa linjalla 20 oikein on? Kuokkalasta Keskustaan Ristonmaan kautta palvelee jo 15, jolle voisi lisätä vuoroja jos 20 lakkautettaisiin. Keskustasta Pupuhuhtaan menee jo täysin samaa reittiä 25, pientä poikkeusta Pupuhuhdassa lukuunottamatta. Pupuhuhdasta on kuitenkin hyvin lyhyt kävelymatka Rasinrinteen (12) ja Huhtasuon (25) pysäkeille.

Onhan Pupuhuhta melkoisen jyrkän mäen päällä. Perusasiointi joukkoliikennettä käyttäen sieltä käsin arkisin etenkin liikuntarajoitteisille ja vanhuksille olisi kohtuullisen hankalaa. Kyllä 20 kerää ihan mukavasti matkustajia.
 
Mikähän idea tuossa kokeilussa on kun vasta tehtiin lähes kymmenen vuoden sopimus jyväskylän joukkoliikenteestä ,vai onko niin ,että sähkö telejä ei vaan saa ja niitä jouduttaisiin korvaamaan nivelillä.

Jyväskylän kaupungin palvelupäällikkö Kari Ström kertoo Suur-Jyväskylän Lehden haastattelussa: "Nivelbusseja ei ole tulossa Jyväskylään lähivuosina, mutta niiden mahdollinen tarve tulevaisuudessa on otettava hyvissä ajoin huomioon, sillä muutokset pysäkeillä ja katuverkossa eivät ole nopeita."
 
Kuinka paljon aikaisemmin uusia busseja yleensä tulee ennen uusien sopimusten alkua? Ehtiiköhän VDL toimittaa uudet Citeat ennen ensi vuoden kesäkuuta, onko vielä kuinka pahasti toimitusvaikeuksia? Jos ei ehdi toimittaa, riittääköhän KA Jyväskylällä nykyinen kalusto uuden liikennöintisopimuksen lisääntyneeseen liikenteeseen? Millaisia sanktioita tulee kaupungin suunnalta vääränlaisella kalustolla ajamisesta? Kohde 1 ainakin tulee vaatimaan vähintään viisi sähköbussia, mutta niitä on tällä hetkellä vain kolme kappaletta. Onko KA-yhtymällä muissa kaupungeissa ylimääräisiä sähköbusseja, joita voisi ottaa käyttöön ”hätäkalustoksi” välttämään sanktioita ennen kuin uudet Citeat saadaan toimitettua?
 
Kuinka paljon aikaisemmin uusia busseja yleensä tulee ennen uusien sopimusten alkua? Ehtiiköhän VDL toimittaa uudet Citeat ennen ensi vuoden kesäkuuta, onko vielä kuinka pahasti toimitusvaikeuksia? Jos ei ehdi toimittaa, riittääköhän KA Jyväskylällä nykyinen kalusto uuden liikennöintisopimuksen lisääntyneeseen liikenteeseen? Millaisia sanktioita tulee kaupungin suunnalta vääränlaisella kalustolla ajamisesta? Kohde 1 ainakin tulee vaatimaan vähintään viisi sähköbussia, mutta niitä on tällä hetkellä vain kolme kappaletta. Onko KA-yhtymällä muissa kaupungeissa ylimääräisiä sähköbusseja, joita voisi ottaa käyttöön ”hätäkalustoksi” välttämään sanktioita ennen kuin uudet Citeat saadaan toimitettua?

Pohjolan Liikenteellä on Kotkan sähkö-Citeat melkein vuoden myöhässä, niin ei varmaan KA saa myöskään ajoissa. Eikä varmaankaan muualtakaan sähkökalustoa saada (ellei jossain ole pienemmät sanktiot)
 
ylimääräisiä sähköbusseja, joita voisi ottaa käyttöön ”hätäkalustoksi” välttämään sanktioita ennen kuin uudet Citeat saadaan toimitettua?
En tiedä Jyväskylän sopimuksista, mutta käytännössä kaikkialla muualla Suomessa sopimuksissa on myös pykälä sen varalle, että uuden kaluston toimitus viivästyy liikennöitsijästä riippumattomista syistä. Yleensä siitä ei sanktioida ja korvaavan kaluston vaatimukset on varsin väljät. Missään ei vaadita, että siirtymäkaudella pitäisi olla väliaikaiskaluston olla sähkäreitä. Jossain riittää jopa euro 5 luokiteltu dieseli.
 
Lauantain keskisuomalaisessa oli juttua jyväskylän uusista sähkö busseista eikä siinä mainittu myöhästymisestä mitään,voivat toki myöhästyä siitä huolimatta.Jutussa kerrottiin .että KA.llaolisi ensi kesänä käytössä 229 sähkö bussia nykyinen määrä taitaa olla 110 paikkeilla,joten aika paljon on lisää tulossa mihinkähän kaikkialle noita on tulossa Jyväskylän ja Oulun lisäksi.
 
Eikös Helbille eli nykyiselle KA Helsingille pitäis tulla ainakin 16 sähköniveltä johonkin sopimukseen. Muista en tiedä paitsi yksi VDL Lahteen joka on myöhässä niinkuin muutkin.
 
Linkin sivuilla lukee ”Äänekosken liikenteen kilpailuttaminen, uusi liikennöitsijä selviää viimeistään 3/2024”.
Milloinkahan kilpailutus julkaistaan HILMAssa? Tarkoittaako 3/2024 maaliskuuta 2024 vai vuoden 2024 kolmatta neljäsosaa, eli heinä- syyskuun välistä aikaa?
 
Linkin sivuilla lukee ”Äänekosken liikenteen kilpailuttaminen, uusi liikennöitsijä selviää viimeistään 3/2024”.
Milloinkahan kilpailutus julkaistaan HILMAssa? Tarkoittaako 3/2024 maaliskuuta 2024 vai vuoden 2024 kolmatta neljäsosaa, eli heinä- syyskuun välistä aikaa?

No varmaan maaliskuuta se tarkoittaa
 
Linkin sivuilla lukee ”Äänekosken liikenteen kilpailuttaminen, uusi liikennöitsijä selviää viimeistään 3/2024”.
Milloinkahan kilpailutus julkaistaan HILMAssa? Tarkoittaako 3/2024 maaliskuuta 2024 vai vuoden 2024 kolmatta neljäsosaa, eli heinä- syyskuun välistä aikaa?

Vilkuilin tuonne hilmaan ja kyllähän siellä taitaa jo kilpailutus olla alkanut. En vain tiedä miten sieltä näkisi mitä kilpailutuksessa vaaditaan tai mitään muutakaa.
 
Äänekosken paketissa on autopäiviä seuraavasti: 10 arkisin koulupäivinä, 6 arkisin kouluvapaina, 4 arkisin kesällä, 1 lauantaisin ja 1 sunnuntaisin. La ja su on kolme lähtöä suuntaansa Jyväskylän, Ännekosken ja Suolahden välillä joista yksi on Laukaan kautta. Arkisin kesällä on 6+7 lähtöä n. klo 6:30-17 ja koulujen lukuvuoden aikana on 12+12 lähtöä n. klo 6:30-18. Näistä 3-4 kulkee Laukaan kautta. Näiden lisäksi pakettiin kuuluu myös lyhyempiä vuoroja, jotka kulkevat esimerkiksi vain Suolahden ja Äänekosken välillä. Osa lähdöistä kulkee Novalle.

Hankasalmen paketissa on autopäiviä seuraavasti: 6 arkisin koulupäivinä, 4 arkisin kouluvapaina, 4 arkisin kesällä, 2 lauantaisin ja 1 sunnuntaisin. Lauantaisin on kolme lähtöä suuntaansa, sunnuntaisin yksi edestakainen lähtö, arkisin kesällä 6+6 lähtöä, arkisin kouluvapaina 8+7 lähtöä ja arkisin koulupäivinä 8+8 lähtöä kaikki n. klo 6:30-17:30. Näiden lisäksi koulupäivinä kulkee 4+5 lähtöä vain Lievestuoreelle asti ja 0+1 lähtöä arkisin kouluvapaina ja kesällä. Osa lähdöistä jatkaa Novalle asti ja osa kulkee Matkakeskuksen sijaan keskustaan.

Kalustovaatimuksista vielä lyhyesti: minimi istumapaikkavaatimus 49 on paikka (jokaisella turvavyö), ovia pitää olla vähintään 1+1+0 tai 1+0+1, ja matalalattiasuus sallitaan mutta sitä ei vaadita.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

Mainittakoon vielä että sopimuskausi on 3.6.2024–1.6.2027 (kolme vuotta). Sopimukseen sisältyy myös yhden vuoden optio.
 
Äänekosken paketissa on autopäiviä seuraavasti: 10 arkisin koulupäivinä, 6 arkisin kouluvapaina, 4 arkisin kesällä, 1 lauantaisin ja 1 sunnuntaisin. La ja su on kolme lähtöä suuntaansa Jyväskylän, Ännekosken ja Suolahden välillä joista yksi on Laukaan kautta. Arkisin kesällä on 6+7 lähtöä n. klo 6:30-17 ja koulujen lukuvuoden aikana on 12+12 lähtöä n. klo 6:30-18. Näistä 3-4 kulkee Laukaan kautta. Näiden lisäksi pakettiin kuuluu myös lyhyempiä vuoroja, jotka kulkevat esimerkiksi vain Suolahden ja Äänekosken välillä. Osa lähdöistä kulkee Novalle.

Hankasalmen paketissa on autopäiviä seuraavasti: 6 arkisin koulupäivinä, 4 arkisin kouluvapaina, 4 arkisin kesällä, 2 lauantaisin ja 1 sunnuntaisin. Lauantaisin on kolme lähtöä suuntaansa, sunnuntaisin yksi edestakainen lähtö, arkisin kesällä 6+6 lähtöä, arkisin kouluvapaina 8+7 lähtöä ja arkisin koulupäivinä 8+8 lähtöä kaikki n. klo 6:30-17:30. Näiden lisäksi koulupäivinä kulkee 4+5 lähtöä vain Lievestuoreelle asti ja 0+1 lähtöä arkisin kouluvapaina ja kesällä. Osa lähdöistä jatkaa Novalle asti ja osa kulkee Matkakeskuksen sijaan keskustaan.

Kalustovaatimuksista vielä lyhyesti: minimi istumapaikkavaatimus 49 on paikka (jokaisella turvavyö), ovia pitää olla vähintään 1+1+0 tai 1+0+1, ja matalalattiasuus sallitaan mutta sitä ei vaadita.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

Mainittakoon vielä että sopimuskausi on 3.6.2024–1.6.2027 (kolme vuotta). Sopimukseen sisältyy myös yhden vuoden optio.

No onpas ankean vähän liikennettä… Äänekoski noin saman kokoinen kuin Laukaa ja Muurame, mutta niihin pääsee 30/60 minuutin välein yleensäkin. Miksei matalaa lattiaa vaadita? Vaikka moottoritievuorojahan nuo olisivat, niin olisi silti järkevää matala lattia. Ja tietysti turvavyöt ja mukavammat istuimet. Mutta periaatteena on linkillä ollut aina että kaikkien bussien tulee olla matalalattiaisia, miksi tässä kohtaa luistetaan tästä…?
 
Takaisin
Ylös