Hämeenlinnan paikallisliikenne

Suomen kielessä matalalattiabussi on tarkoittanut samaan aikaan sekä edestä keskiovelle matalalattiaisia busseja että nk. täysmatalia (ei askelmia käytävällä keskisillan jälkeenkään) linja-autoja. Useissa muissa kielissä on tarkempi jaottelu (ruots. lågentré- vs. låggolvsbuss; engl. low entry vs. low floor). Puolimatala-käsite tuli tutuksi 1990-luvulla, kun alettiin siirtyä korkealattiaisista kaupunkiautoista kohti matalaa. 1990-luvun puolimatala kalusto oli selvästi siirtymävaiheen ratkaisu. Oikeasti puolimatalia busseja oli olemassa jo 1960-70-luvuilla, esim. HKL:n Scania BR111M:t ja Volvo B59:t oli toteutettu sellaisina. Niitä ei vain kutsuttu puolimataliksi. Scania-Vabis CR76:sta oli puolimatalan ajattelutavan mukainen versio tarjolla jo 1960-luvulla.
 
Vekalla on selvästi ollut Hämeenlinnassa ainakin yksi 2005-vest, koska se on ajellut pitkin vuotta. Varikolla en ole vielä koskaan käynyt. Tuo Vest varmaan poistuu tai palaa kajaaniin Scanioiden myötä.
 
Vekalla on selvästi ollut Hämeenlinnassa ainakin yksi 2005-vest, koska se on ajellut pitkin vuotta. Varikolla en ole vielä koskaan käynyt. Tuo Vest varmaan poistuu tai palaa kajaaniin Scanioiden myötä.
Mikäli tätä lyhyttä Vestiä tarkoitat, niin se on tosiaankin liikkunut varsinkin koronan aikana kohtalaisen ahkeraan Hämeenlinnan kaupunkilinjoilla. Viikonloppuna se oli vielä paikkakunnan varikolla rivissä seisomassa, joten siihen mennessä sitä ei ollut siirretty muualle uusien autojen alta.

Muut Scania L94UB / Vestit ovat normaalipituisia, ja minunkin tietääkseni liikkuvat Kajaanissa.

Vekan nykyinen aktiivikalusto muuten näkyy varsin kattavasti Hämeenlinnan reittioppaan reaaliaikaisessa palvelussa. Tilanne parani huomattavasti Kaasu-Scanioiden tultua liikenteeseen. Iveco Crossway -autoista vain osa näkyi, ja vihreistä Säffleistä suurin osa näkyy, samoin samanvärisistä Vesteistä. Reittioppaan kartalla näkyy reaaliajassa myös Valkeakosken Liikenteen kalustoa varsin kattavasti, ja Miodexinkin, joka nykyään on samaa konsernia kuin Vekka Group.
 
Montako autoa Vekalla on Kajaanissa ? Kesäkuun lopussa näin yhden Crosswayn Jyväskylän yläpuolella matkalla ylöspäin eli olisko voinut mennä kohti Kajaania ?
 
Mikäli tätä lyhyttä Vestiä tarkoitat, niin se on tosiaankin liikkunut varsinkin koronan aikana kohtalaisen ahkeraan Hämeenlinnan kaupunkilinjoilla. Viikonloppuna se oli vielä paikkakunnan varikolla rivissä seisomassa, joten siihen mennessä sitä ei ollut siirretty muualle uusien autojen alta.

Muut Scania L94UB / Vestit ovat normaalipituisia, ja minunkin tietääkseni liikkuvat Kajaanissa.

Vekan nykyinen aktiivikalusto muuten näkyy varsin kattavasti Hämeenlinnan reittioppaan reaaliaikaisessa palvelussa. Tilanne parani huomattavasti Kaasu-Scanioiden tultua liikenteeseen. Iveco Crossway -autoista vain osa näkyi, ja vihreistä Säffleistä suurin osa näkyy, samoin samanvärisistä Vesteistä. Reittioppaan kartalla näkyy reaaliajassa myös Valkeakosken Liikenteen kalustoa varsin kattavasti, ja Miodexinkin, joka nykyään on samaa konsernia kuin Vekka Group.

Juuri sitä tarkoitan. Poistuu varmaan, kun Kajaanissa on jo tarpeeksi autoja. Onhan se muutenkin muita pienempi. Tuleekohan muuten Kajaaniin uutta kalustoa vanhempien tilalle?
 
Juuri sitä tarkoitan. Poistuu varmaan, kun Kajaanissa on jo tarpeeksi autoja.
Tuossa kun Joonas mainitsi sen, että onhan #27 käynyt seutulinjoillakin, niin itselleni tuli välittömästi mieleen havainto Aulangontieltä viime keväänä, jolloin se oli linjalla 656. Mitähän kalustoa 650-linjoilla on vakiona, ja voisiko tuo soveltua sinne esim. vara-autoksi? Vekalla ja Miodexilla on kaiken kaikkiaan varsin monenlaista liikennettä nykyään, paljon muutakin kuin nuo sinänsä hyvin näkyvät kaupunkilinjat 1, 3(S) ja 11 Hämeenlinnassa. Kajaanin autotarpeista en sitten tiedäkään "mitään".
 
Mitähän kalustoa 650-linjoilla on vakiona, ja voisiko tuo soveltua sinne esim. vara-autoksi? - - - Kajaanin autotarpeista en sitten tiedäkään "mitään".
Toukokuun lopulla kun käväisin Parolassa niin samoja vihreitä busseja siellä näkyi kuin yleensä vekan ajamilla seutulinjoilla.
Kajaanin asioista en tiedä minäkään mitään mutta tuskin siellä mitään mullistavaa tapahtuu kuluvan sopimuksen aikana.
 
Se oli vajaa parisen viikkoa sitten 401:llä, kuva.
Oho, hieno kuva! On tainnut päätyä tuonnekin vara-auton ominaisuudessa, tavallisin kalustotyyppi Rengon linjoilla on korkealattiaiset autot, joko Miodexin tai Vekan nimissä, molempia näkee jatkuvasti.

---------- EDIT: Lisätään havainto klo 14:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:38 ----------

1.9.2020

Tällä kerralla Rengon suuntaan lähti Vekka #73, joka on siis korkealattiainen Vest Ivecon alustalla. Ovipuolella maakuntakoristeena on Lahna, joka esiintyy myös Scanioissa #92 ja #96.
 
Takaisin
Ylös