Hämeenlinnan paikallisliikenne

Oho, hieno kuva! On tainnut päätyä tuonnekin vara-auton ominaisuudessa, tavallisin kalustotyyppi Rengon linjoilla on korkealattiaiset autot, joko Miodexin tai Vekan nimissä, molempia näkee jatkuvasti.

---------- EDIT: Lisätään havainto klo 14:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:38 ----------

1.9.2020

Tällä kerralla Rengon suuntaan lähti Vekka #73, joka on siis korkealattiainen Vest Ivecon alustalla. Ovipuolella maakuntakoristeena on Lahna, joka esiintyy myös Scanioissa #92 ja #96.

Eikös tuo lahna kuulu tilaajaväritykseen ja ole kaikissa siihen teipatuissa busseissa?
 
Eikös tuo lahna kuulu tilaajaväritykseen ja ole kaikissa siihen teipatuissa busseissa?
Hyvä, ja erittäin ajankohtainen kysymys. Vastaus kuuluu:

1) Lahna kuuluu tilaajaväritykseen.

2) Tilaajaväritykseen liittyviä maakuntaeläimiä on muitakin. Lahna esiintyy Vekka Groupin autoissa #92 ja #96. Autoissa #91 ja #93 eläimenä on ilves, ja autoissa #94 ja #95 taas sääksi eli kalasääski.

3) Tätä ei kysytty, mutta kerron sen tässä samalla. Lahnabusseissa on ovettomalla puolella Hämeenlinnan tunnettuja kohteita kuva-aiheina eli Aulangon näkötorni ja Hämeen linna. Ilvesbusseissa edustettuina ovat Janakkalan kohteita eli Pyhän Laurin kirkko ja paperitehdas. Sääksibusseissa kuntateemana näkyy sitten panssarijuna ja Mierolan silta (hattulalaisia kuuluisuuksia). Tämä sääntö koskee havaintojen perusteella autoja #91 - 96 sekä autoa #73. Muita tilaajavärisiä autoja en ole toistaiseksi nähnyt / kuvannut riittävän läheltä.
 
Hyvä, ja erittäin ajankohtainen kysymys. Vastaus kuuluu:

2) Tilaajaväritykseen liittyviä maakuntaeläimiä on muitakin. Lahna esiintyy Vekka Groupin autoissa #92 ja #96. Autoissa #91 ja #93 eläimenä on ilves, ja autoissa #94 ja #95 taas sääksi eli kalasääski.

Ilves löytyy myös autosta #70.
 
Hyvä, ja erittäin ajankohtainen kysymys. Vastaus kuuluu:

1) Lahna kuuluu tilaajaväritykseen.

2) Tilaajaväritykseen liittyviä maakuntaeläimiä on muitakin. Lahna esiintyy Vekka Groupin autoissa #92 ja #96. Autoissa #91 ja #93 eläimenä on ilves, ja autoissa #94 ja #95 taas sääksi eli kalasääski.

3) Tätä ei kysytty, mutta kerron sen tässä samalla. Lahnabusseissa on ovettomalla puolella Hämeenlinnan tunnettuja kohteita kuva-aiheina eli Aulangon näkötorni ja Hämeen linna. Ilvesbusseissa edustettuina ovat Janakkalan kohteita eli Pyhän Laurin kirkko ja paperitehdas. Sääksibusseissa kuntateemana näkyy sitten panssarijuna ja Mierolan silta (hattulalaisia kuuluisuuksia). Tämä sääntö koskee havaintojen perusteella autoja #91 - 96 sekä autoa #73. Muita tilaajavärisiä autoja en ole toistaiseksi nähnyt / kuvannut riittävän läheltä.

Ja lliikennöitsijäkö saa siis itse päättää bussin "teeman"?
 
11.9.2020

Vekka Liikenteen Scania L94 / Ikarus E94F nähty Eureninkadulla liikenteessä, bussi pysähtyi pysäkille (ollen mitä ilmeisimmin todellakin kaupallisessa liikenteessä?). Tuosta kohtaa menee Vekan 200-, 300- ja 400-seutulinjoja suuntaan Hämeenlinnan linja-autoasema.
 
Lehdon Liikenne ajaa alihankintana puolet linjasta 4. Onko Lehdon lähes aina tuolla linjalla toimivalla Scalalla jonkinlainen parkkipaikka Hämeenlinnassa, vai ajetaanko se joka päivä Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja illalla takaisin?
 
Lehdon Liikenne ajaa alihankintana puolet linjasta 4. Onko Lehdon lähes aina tuolla linjalla toimivalla Scalalla jonkinlainen parkkipaikka Hämeenlinnassa, vai ajetaanko se joka päivä Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja illalla takaisin?
Lehdon liikenteen varikko on Turengissa. Sieltä ei ole turhan paljon siirtoajoa neloslinjalle joten eiköhän autoa siellä säilytellä. Riihimäellä on varikko erikseen jossain sen kylän autoille, joskin en tiedä missä tarkkaan ottaen...
 
Lehdon liikenteen varikko on Turengissa. Sieltä ei ole turhan paljon siirtoajoa neloslinjalle joten eiköhän autoa siellä säilytellä. Riihimäellä on varikko erikseen jossain sen kylän autoille, joskin en tiedä missä tarkkaan ottaen...

Riksun autot seisoo vanhalla teollisuuskiinteistöllä n. 5 kilometriä 130-tietä pohjoiseen. Riihimäen varikko on ehkä vähän harhaanjohtava nimitys, sillä todellisuudessa se sijaitsee muutama sata metriä Janakkalan kunnan puolella.
 
Tarkennetaan vielä, että linjalla 4 Lehdon Liikenteen osuus on nykyään jo selvästi alle puolet. Viikonloppuna 4:ää on hoitanut muutenkin Inter Kuljetus yksinään, mutta elokuun aikataulumuutoksen jälkeen Lehdon Liikenteen osuus on arkenakin pienentynyt. Osuuksien muutoksen takana on varsinkin se, että aamulla ja iltapäivällä linja 4 kulkee kaksi kertaa tunnissa. Se on saatu aikaan lisäämällä linjalle kolmaskin auto (kierrosaika puristettu tuolloin selvästi alle perinteisen 120 minuutin), ja se kolmas auto on Interin aiemmin hoitamalta linjalta 12. Linjan 12 historia päättyi koulujen alkaessa noin kuukausi sitten. Arkena tiheän liikenteen aikaan nelosella kulkee siis kaksi Interin autoa ja yksi Lehdon Liikenteen bussi, tavallisimmin aiemmin mainittu Scala.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennetaan vielä, että linjalla 4 Lehdon Liikenteen osuus on nykyään jo selvästi alle puolet. Viikonloppuna 4:ää on hoitanut muutenkin Inter Kuljetus yksinään, mutta elokuun aikataulumuutoksen jälkeen Lehdon Liikenteen osuus on arkenakin pienentynyt. Osuuksien muutoksen takana on varsinkin se, että aamulla ja iltapäivällä linja 4 kulkee kaksi kertaa tunnissa. Se on saatu aikaan lisäämällä linjalle kolmaskin auto (kierrosaika puristettu tuolloin selvästi alle perinteisen 120 minuutin), ja se kolmas auto on Interin aiemmin hoitamalta linjalta 12. Linjan 12 historia päättyi koulujen alkaessa noin kuukausi sitten. Arkena tiheän liikenteen aikaan nelosella kulkee siis kaksi Interin autoa ja yksi Lehdon Liikenteen bussi, tavallisimmin aiemmin mainittu Scala.

Lehdon Liikenteen osuus on ilmeisesti rajattu jossain sopimuksessa siihen yhteen autokiertoon. Lehdossa ei taida enää nykyisin edes olla suurta määrää vapaita paikkureita, kun jäljellä olevat vara-autot Vili ja Annikki vietiin Riihimäelle. Mahtaakohan Long John (CTE-401) olla vielä jossain?
 
Takaisin
Ylös