19.9.23 On uusin päivä tiedotustilaisuudelle ajeluineen. Ehkä siellä päivä selviää
Emme näköjään saakaan: Latokartanossa tapahtuneen kiskoilta suistumisen takia liikenteen aloitusta koskeva tiedotustilaisuus media-ajeluineen on peruttu.
Ylen uutinen: https://yle.fi/a/74-20049651
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
19.9.23 On uusin päivä tiedotustilaisuudelle ajeluineen. Ehkä siellä päivä selviää
Kutsu medialle 19.9.: Tervetuloa pikaraitiovaunun kyytiin
14.9.2023 12:57
HSL, Helsingin ja Espoon kaupungit, Kaupunkiliikenne Oy ja Raide-Jokeri-allianssi kutsuvat median edustajat matkustamaan pikaraitiolinjalla 15 tiistaina 19. syyskuuta.
Ajelu lähtee Keilaniemen päätepysäkiltä kello 14.45. Vaunulla ajetaan linjan 15 reitti kokonaisuudessaan Keilaniemestä Itäkeskuksen päätepysäkille, jonne vaunu saapuu kello 16:een mennessä.
Ennen ajelua tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa Lucy in the Sky -kattoravintolassa (Accountor Tower, Keilaniementie 1, Espoo) klo 14 alkaen.
Tilaisuudessa ja ajelulla on mukana myös asiantuntijoita eri organisaatioista.
Pikaraitioliikenteen käynnistymisestä kerromme erillisessä tilaisuudessa, jonne lähetämme kutsun myöhemmin, kun meillä on valmius päättää liikenteen käynnistymisestä.
Lähde STT uutiskirje.
ylempänä oleva teksti on vain kirjoittajan turhanpäiväinen postaus.
Tämä ei perustu nyt mihinkään muuhun kuin omaan arveluun, mutta siellähän on nyt yksi vaunu räsä. Vaunut ovat muutenkin kortilla, ja tuossa tuli jonkin uutisen mukaan vaurioita helmapelteihin (jotka elementteinä vaihdetaan tunneissa, kunhan tilaaja on muistanut vaatia, että niitä pitää olla hyllyssä) mutta myös teliin, ja voihan olla, että sen telin tarkastamisessa ja korjaamisessa kestää.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Joo, mä tarkoitin siis sitä, että ennen kuin tiedetään, miten nopeasti toi vaunu saadaan kuntoon, ei ehkä uskalleta sitä päivää päättää.
Toinen juttu on sitten se, että ei niitä kuljettajia oikeasti ole tarpeeksi. Mutta sehän ei estä viistoistikon aloitusta. Perutaan sitten vaan vuoroja keskikaupungilta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jos kuljettajiakaan ei ole tarpeeksi, niin HSL voisi harkita matkustajakoeliikennettä ensin vaikka 20min vuorovälillä. Siinä jää vaunuja vielä kuljettajakoulutukseenkin ja samalla saataisiin kierrosaikaa hiottua alas, ettei se jää varsinaisen liikenteen aloituksen jälkeen.
Kuljettajaohjeeseen on muuten ilmestynyt laiturinumerot jokaiselle jokerin pysäkille ja Itäkeskuksen päätepysäkki on siirtynyt vastaamaan väliaikaista. Linja näkyy tosin edelleen bussilinjana, liikennöitsijänä Nobina ja kokonaismatka-aikana 35-45min.
Mutta onko tuo kuljettajien puute sitten kuitenkaan ongelma aloittamiselle, kun aloitukseen on luultavasti ainakin 1,5 kuukautta aikaa? Siinä ajassa kuitenkin ehtii kouluttamaan lisää (paitsi jos halukkaita ei ole)
Parempi ennemmin siirtää aloitusta, ja siltä osin kuin siirto johtuu kuljettajapulasta, HSL voisi periä korvaavan bussiliikenteen kustannukset Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteeltä, mitä tuskin kuitenkaan tapahtuu, vaikka bussiliikennöitsijöille ja VR:llekin annetaan isot sanktiot perutuista lähdöistä. Kuljettajapulaa lievittäisi sekin, jos kantakaupungin liikennevaloetuudet laitettaisiin vihdoin kuntoon, mikä lienee kuitenkin mahdoton ajatus Helsingin kaupungille.
Se olisi ihan hyvä vaihtoehto. Kun kyse on matkustajakoeliikenteestä, harvempikin vuoroväli riittää. Paras ratkaisu olisi tietenkin ollut panostaa työoloihin siten, ettei kuljettajakato olisi niin suuri.
Huomenna saadaan sittenkin tietää jokerin aloituksesta