Äänestys: Milloin linjan 15 liikenne alkaa?

Milloin matkustajaliikenne linjalla 15 alkaa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    35
  • Äänestys suljettu. .
Kutsu medialle 19.9.: Tervetuloa pikaraitiovaunun kyytiin
14.9.2023 12:57
HSL, Helsingin ja Espoon kaupungit, Kaupunkiliikenne Oy ja Raide-Jokeri-allianssi kutsuvat median edustajat matkustamaan pikaraitiolinjalla 15 tiistaina 19. syyskuuta.

Ajelu lähtee Keilaniemen päätepysäkiltä kello 14.45. Vaunulla ajetaan linjan 15 reitti kokonaisuudessaan Keilaniemestä Itäkeskuksen päätepysäkille, jonne vaunu saapuu kello 16:een mennessä.

Ennen ajelua tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa Lucy in the Sky -kattoravintolassa (Accountor Tower, Keilaniementie 1, Espoo) klo 14 alkaen.

Tilaisuudessa ja ajelulla on mukana myös asiantuntijoita eri organisaatioista.

Pikaraitioliikenteen käynnistymisestä kerromme erillisessä tilaisuudessa, jonne lähetämme kutsun myöhemmin, kun meillä on valmius päättää liikenteen käynnistymisestä.

Lähde STT uutiskirje.
 
Pistetään ihan päivämäärä lottoakin:

23.10. alkaa, vähän oma veikkaus elänyt keväästä lähtien mutta noilla paikkeilla se pyörinyt

Taisi tuo onnettomuus ja vaurioituminen sen verran vaikuttaa, että en usko enää omaan veikkaukseen
 
Kutsu medialle 19.9.: Tervetuloa pikaraitiovaunun kyytiin
14.9.2023 12:57
HSL, Helsingin ja Espoon kaupungit, Kaupunkiliikenne Oy ja Raide-Jokeri-allianssi kutsuvat median edustajat matkustamaan pikaraitiolinjalla 15 tiistaina 19. syyskuuta.
Milloinkohan Suomen Raitiotieseuran jäsenille järjestetään ajelu?
 
eihän siinä ollut keskiviikkona ainakaan kuin 10 km/h hidastusmerkki ja normaalisti kait ne on käsittääkseni ajaneeet harjoituksia....

Tää ihmetyttää ainakin itseäni, kuitenkin viime viikolla oli päivämäärä tiedossa ja onnettomuuden syy tiedetään, niin ei luulisi että uuden päivämäärän ennustaminen olisi niin hankalaa
 
Tää ihmetyttää ainakin itseäni, kuitenkin viime viikolla oli päivämäärä tiedossa ja onnettomuuden syy tiedetään, niin ei luulisi että uuden päivämäärän ennustaminen olisi niin hankalaa

Tämä ei perustu nyt mihinkään muuhun kuin omaan arveluun, mutta siellähän on nyt yksi vaunu räsä. Vaunut ovat muutenkin kortilla, ja tuossa tuli jonkin uutisen mukaan vaurioita helmapelteihin (jotka elementteinä vaihdetaan tunneissa, kunhan tilaaja on muistanut vaatia, että niitä pitää olla hyllyssä) mutta myös teliin, ja voihan olla, että sen telin tarkastamisessa ja korjaamisessa kestää.
 
Tämä ei perustu nyt mihinkään muuhun kuin omaan arveluun, mutta siellähän on nyt yksi vaunu räsä. Vaunut ovat muutenkin kortilla, ja tuossa tuli jonkin uutisen mukaan vaurioita helmapelteihin (jotka elementteinä vaihdetaan tunneissa, kunhan tilaaja on muistanut vaatia, että niitä pitää olla hyllyssä) mutta myös teliin, ja voihan olla, että sen telin tarkastamisessa ja korjaamisessa kestää.

Lehdissä tästäkin ollut että kuljettajia on jo tarpeeksi mutta vaunumäärä vähän nafti....
 
Lehdissä tästäkin ollut että kuljettajia on jo tarpeeksi mutta vaunumäärä vähän nafti....

Joo, mä tarkoitin siis sitä, että ennen kuin tiedetään, miten nopeasti toi vaunu saadaan kuntoon, ei ehkä uskalleta sitä päivää päättää.

Toinen juttu on sitten se, että ei niitä kuljettajia oikeasti ole tarpeeksi. Mutta sehän ei estä viistoistikon aloitusta. Perutaan sitten vaan vuoroja keskikaupungilta.
 
Jos kuljettajiakaan ei ole tarpeeksi, niin HSL voisi harkita matkustajakoeliikennettä ensin vaikka 20min vuorovälillä. Siinä jää vaunuja vielä kuljettajakoulutukseenkin ja samalla saataisiin kierrosaikaa hiottua alas, ettei se jää varsinaisen liikenteen aloituksen jälkeen.

Kuljettajaohjeeseen on muuten ilmestynyt laiturinumerot jokaiselle jokerin pysäkille ja Itäkeskuksen päätepysäkki on siirtynyt vastaamaan väliaikaista. Linja näkyy tosin edelleen bussilinjana, liikennöitsijänä Nobina ja kokonaismatka-aikana 35-45min.
 
Mutta onko tuo kuljettajien puute sitten kuitenkaan ongelma aloittamiselle, kun aloitukseen on luultavasti ainakin 1,5 kuukautta aikaa? Siinä ajassa kuitenkin ehtii kouluttamaan lisää (paitsi jos halukkaita ei ole)
 
Toinen juttu on sitten se, että ei niitä kuljettajia oikeasti ole tarpeeksi. Mutta sehän ei estä viistoistikon aloitusta. Perutaan sitten vaan vuoroja keskikaupungilta.
Parempi ennemmin siirtää aloitusta, ja siltä osin kuin siirto johtuu kuljettajapulasta, HSL voisi periä korvaavan bussiliikenteen kustannukset Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteeltä, mitä tuskin kuitenkaan tapahtuu, vaikka bussiliikennöitsijöille ja VR:llekin annetaan isot sanktiot perutuista lähdöistä. Kuljettajapulaa lievittäisi sekin, jos kantakaupungin liikennevaloetuudet laitettaisiin vihdoin kuntoon, mikä lienee kuitenkin mahdoton ajatus Helsingin kaupungille.

Jos kuljettajiakaan ei ole tarpeeksi, niin HSL voisi harkita matkustajakoeliikennettä ensin vaikka 20min vuorovälillä. Siinä jää vaunuja vielä kuljettajakoulutukseenkin ja samalla saataisiin kierrosaikaa hiottua alas, ettei se jää varsinaisen liikenteen aloituksen jälkeen.
Se olisi ihan hyvä vaihtoehto. Kun kyse on matkustajakoeliikenteestä, harvempikin vuoroväli riittää. Paras ratkaisu olisi tietenkin ollut panostaa työoloihin siten, ettei kuljettajakato olisi niin suuri.
 
Takaisin
Ylös