Äänestys: Milloin linjan 15 liikenne alkaa?

Milloin matkustajaliikenne linjalla 15 alkaa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    35
  • Äänestys suljettu. .
Kutsu medialle 19.9.: Tervetuloa pikaraitiovaunun kyytiin
14.9.2023 12:57
HSL, Helsingin ja Espoon kaupungit, Kaupunkiliikenne Oy ja Raide-Jokeri-allianssi kutsuvat median edustajat matkustamaan pikaraitiolinjalla 15 tiistaina 19. syyskuuta.

Ajelu lähtee Keilaniemen päätepysäkiltä kello 14.45. Vaunulla ajetaan linjan 15 reitti kokonaisuudessaan Keilaniemestä Itäkeskuksen päätepysäkille, jonne vaunu saapuu kello 16:een mennessä.

Ennen ajelua tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa Lucy in the Sky -kattoravintolassa (Accountor Tower, Keilaniementie 1, Espoo) klo 14 alkaen.

Tilaisuudessa ja ajelulla on mukana myös asiantuntijoita eri organisaatioista.

Pikaraitioliikenteen käynnistymisestä kerromme erillisessä tilaisuudessa, jonne lähetämme kutsun myöhemmin, kun meillä on valmius päättää liikenteen käynnistymisestä.

Lähde STT uutiskirje.

Mielenkiintoista, Yle näyttää joko tulkinneen kutsua väärin tai saaneen HSL:ltä erilaisen kutsun, sillä heidän tämänpäiväisen uutisensa (Yle Uutiset, Tuoreimmat-osio klo 13:02) mukaan huomisessa tiedotustilaisuudessa on nimenomaan tarkoitus kertoa tarkemmin liikennöinnin aloittamisesta.
 
Laitoin Ylelle asiasta sähköpostia ja he lähettivät heidän saamansa kutsun:

"HSL, Helsingin ja Espoon kaupungit, Kaupunkiliikenne Oy ja Raide-Jokeri-allianssi kutsuvat median edustajat kuulemaan lisätietoa Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä kulkevan pikaraitiolinja 15:n käynnistymisajankohdasta. Tilaisuus järjestetään Keilaniemessä Lucy in the Sky -ravintolassa tiistaina 19.9. kello 14."

Kutsussa oli merkitty päiväykseksi 18.9. klo 12:52
 
Viimeksi muokattu:
Tuoreempihan tuo Ylen saama kutsu on, eli siihen on luottaminen.
 
Mielenkiintoista, Yle näyttää joko tulkinneen kutsua väärin tai saaneen HSL:ltä erilaisen kutsun, sillä heidän tämänpäiväisen uutisensa (Yle Uutiset, Tuoreimmat-osio klo 13:02) mukaan huomisessa tiedotustilaisuudessa on nimenomaan tarkoitus kertoa tarkemmin liikennöinnin aloittamisesta.
Sidosryhmille (eli median edustajille) on käsittääkseni lähetetty maanantaina puolenpäivän jälkeen päivitetty kutsu, jossa on maininta "tietoa pikaraitiolinjan 15 liikenteen käynnistymisestä". Itse tulkitsen tuota sanamuotoa varovaisesti enkä odota sitovaa päivämäärää liikenteen alkamisesta vielä tässäkään vaiheessa. Myöhemmin tiistaina tiedämme enemmän.
 
JNo-info täydentää vielä, että 13 katsastettua vaunua riittää 12 min vuorovälin liikennöintiin.

Ahaa, onko siellä nyt tultu siihen tulokseen, että 12 min on aluksi riittävä vuoroväli? Kerrottiinko liikennöintiajoista?
 
Siinä on alkuun bussi 550 rinnalla. Ei varmaan kapasiteettivajausta tuona ajanjaksona.

Jännä nähdä, kuka sitä bussia sitten enää käyttää, kun ratikka aloittaa.

Porukka mahtuu varmasti kyytiin 12 minuutin vuorovälilläkin. Paljonkos bussijokerilla on tämän hetken matkustajamäärät?
 
Jännä nähdä, kuka sitä bussia sitten enää käyttää, kun ratikka aloittaa.

Ainakin ne, joilla on lyhyempi kävelymatka bussipysäkille. Jokerin bussi- ja ratikkareitit eivät ole identttiset ja bussilinjan sen loppumiseen saakka jatkuva poikkeusreitti on vieläpä suurentanut eroa.
 
Paljonkos bussijokerilla on tämän hetken matkustajamäärät?

Parina aamuna on klo 8 aikaan jäänyt porukkaa pysäkille Leppävaarassa etelän suuntaan, vaikka siihen aikaan on vuorot tuplattu Leppävaarasta aloittavilla lähdöillä ja vuoroväli on periaatteessa 3,5min. Iltapäivisinkin jo ennen klo 16 on Otaniemestä bussi täyttynyt, ei ihan tuulilasikuormaan, mutta silti kovaan seisomakuormaan, mutta tällöin on vuoroväli ollut 6min.
 
Paljonkos bussijokerilla on tämän hetken matkustajamäärät?
Noin 40000 per vuorokausi HS:n 19.9.2023 julkaistun kirjoituksen mukaan. Tuossa 12 minuutin liikenteessä raitiovaunuja menisi suuntaansa viisi per tunti. Sama volyymi telibusseilla merkitsisi ehkä noin 12:ta tai 13:a bussia tunnissa. Lähes sen verranhan niitä busseja kulkee ruuhkahetkinä nykyisilläkin aikatauluilla. Jos lähes kaikki nykyiset 550:n matkustajat päättäisivät siirtyä ratikkaan heti lokakuun jälkipuoliskolla, täyttä (siis todella täyttä eikä vain että joudutaan seisomaankin) taitaisi tulla lähinnä Leppävaaran ja Otaniemen välillä tiettyinä yksittäisinä hetkinä. Nimenomaan sillä osuudella bussin reitti on suorempi ja bussi voi olla joillekin juuri tuolla houkuttelevampi vaihtoehto siihen asti, kun 550 on toiminnassa. Tämä koskee tietenkin niitä, jotka tulevat kyytiin tai jäävät pois Leppävaarassa ja matkan toinen pää on Otaniemessä tai Keilaniemessä. Ihan varmasti tuolla tullaan näkemään matkustajien runsautta.
 
Takaisin
Ylös