Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-38/38

Viestiketju: HKL:n raitiotien lakkautusesitys 1960-luvulla

  1. #31

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    1960-luku jäi ainoaksi vuosikymmeneksi, jolloin ei hankittu lainkaan uutta kalustoa. Verkkoon ei myöskään tehty muutoksia. Olisi hyvä saada tietoa siitä, mikä henki tuolloin todellisuudessa vallitsi ja kuinka lähellä lakkautus tai sen valmistelu todella oli.
    Mahtaako tuohon olla mitään kovin yksikäsitteistä vastausta, kun tuolloin oli suunnitteilla Castrenin metro, joka olisi mahdollisesti sisältänyt katurataa. Ts. vaikka raideleveys yms. olisikin vaihdettu, uutta systeemiä olisi voinut pitää jossain mielessä raitiotienä, suunnitelman versiosta riippuen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.09.2015 kello 21:12. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  2. #32
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mahtaako tuohon olla mitään kovin yksikäsitteistä vastausta, kun tuolloin oli suunnitteilla Castrenin metro, joka olisi mahdollisesti sisältänyt katurataa. Ts. vaikka raideleveys yms. olisikin vaihdettu, uutta systeemiä olisi voinut pitää jossain mielessä raitiotienä, suunnitelman versiosta riippuen.
    En nyt muista tarkasti, milloin suunnittelu hylkäsi Castrénin mallin ja siirtyi hyvin raskaaseen metroon. Mutta Castrénia suunniteltiin ihan tosissaan pitkin 1950-lukua. Esimerkiksi Herttoniemen radan piti olla osa Castrénin järjestelmää, vaikka sinne aluksi oli tarkoitus liikennöidä yhteenkytketyillä 50-luvun telivaunuilla. Puotinharjun kaava, siis se missä tänä päivänäkin on varaus raitiotielle ja kääntösilmukalle, hyväksyttiin 1959 eli samana vuonna kuin viimeiset telivaunut otettiin vastaan. Tuskin lakkautus ainakaan ihan 1960-luvun alussa on ollut esillä, kun suuri kalustoinvestointi on juuri tehty ja uusi varikkokin oli vasta 8 vuotta ollut käytössä ja, kuten sanot, Castrén oli raitiotie sekin, vaikka eri nimellä.

    Tämä on puhtaasti arvausta, mutta 1960-luku oli ensimmäinen autoistumisen vuosikymmen ja samaan aikaan siirryttiin raskasmetroajatteluun. Nuo kaksi yhdessä varmaankin johtivat raitiotiekielteisiin ajatuksiin, ehkä vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Turku teki oman päätöksensä muistaakseni 1965.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.09.2015 kello 21:13. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mahtaako tuohon olla mitään kovin yksikäsitteistä vastausta, kun tuolloin oli suunnitteilla Castrenin metro, joka olisi mahdollisesti sisältänyt katurataa. Ts. vaikka raideleveys yms. olisikin vaihdettu, uutta systeemiä olisi voinut pitää jossain mielessä raitiotienä, suunnitelman versiosta riippuen.
    Tutkin jonkin verran kaupunginvaltuuston arkistoja kun kirjoitin Kaupunkiliikenne-sivuilleni Helsingin raideliikenteen historiaa vuonna 2011.

    Asiakirjojen perusteella se meni niin, että ensimmäinen erä nivelvaunuja hankittiin viimeiseksi eräksi raitiovaunuja Helsinkiin, koska metron perustamisesta huolimatta oli pakko jatkaa raitioliikennettä vuoteen 2000. Ja sitä ei 1930-luvulta peräisin oleva ja samalla tekniikalla 1950-luvulle asti rakennettu 2-akselinen kalusto tulisi kestämään. Siis vielä 30 vuotta lisää käyttöä vaunuille, joista osalla oli jo saman verran ikää takana.

    Siinä mielessä raitioliikenteen lopettamisesta tehtiin päätös, että metro päätettiin perustaa metrotoimikunnan mietinnön perusteella, ja siinä mietinnössä oli suunniteltu, että raitioliikenne loppuu metron korvaamana vuoteen 2000 mennessä. Mutta tämän periaatepäätöksen yhtäkään täytäntöönpanopäätöstä ei koskaan tehty, ellei lakkauttamisen täytäntöönpanoksi tulkita uusien vaunujen tilaamista.

    Vuoden 1969 metropäätöksen ja siihen sisältyneen raitioliikenteen lakkautussuunnitelman periaatteista piittaamatta HKL:llä oli silloin vielä selkärankaa vastustaa metrosuunnitelmaa. HKL selvitti, ettei raitioliikenteen lopettaminen ole ylipäätään järkevää, koska raitioliikennettä ei voinut korvata metrolla, vaan metronkin kanssa olisi ajettava raitioteiden sijasta busseja, jos ratikat lakkautettaisiin. Ja kun bussiliikenne on raitioliikennettä kalliimpaa, ei ole järkevää vaihtaa ratikoita busseiksi.

    Kaupungin päätökset tekee valtuusto. 1969 valtuusto hyväksyi metrotoimikunnan mietinnön, metron rakentamisen ja raitioliikenteen lopettamisen vuoteen 2000 mennessä. Maaliskuussa 1970 sama valtuusto hyväksyi uusien raitiovaunujen tilauksen, ja vuotta myöhemmin valtuusto päätti vielä jatkaa 25 vaunun tilausta 15:llä lisävaunulla. Käytännössä valtuusto perui lakkautussuunnitelman, kun se hyväksyi Itä-Pasilan asemakaavan ja sinne tulevan raitiotien. Asemakaava ei ollut tilapäinen vaan pysyvä ratkaisu raitioteineen.

    Castrénin suunnitelmat olivat 1960-luvun alussa. Ne olivat osa lopulta metrotoimikunnan nimellä toimineen 1955 perustetun elimen metron valmistelun työtä. Ja ne olivat 1000 mm:n raitioteitä, vaikka Kaivokadun alla ja muualla olisikin oltu tunnelissa.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.09.2015 kello 21:13. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #34

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    No, vuoden 69 näkökulmasta lakkautukeset olisivat alkaneet pikkuhiljaa 80-luvulla sitä ennen verkon pysyessä ennallaan. Kööpenhaminan malliin, tosin Köpikseenkin ostettiin jostain kumman syystä satakunta Duwaggia ihan loppumetreillä, vaikka verkkoa supistettiin koko ajan.

    Mikä sitten mahtoi muuttaa mielipiteitä tarpeeksi vuoteen 76 mennessä, kun Pasilanraitio tehtiin? Ei sillä, että se olisi ollut pitkä laajennos ja Lontookin rakensi vielä uutta raitiorataa lyhyen pätkän jopa lakkautusvuonna 51 (Britannia-festivaalia varten). Kuitenkin 80-lukuun mennessä jotain oli selvästi tapahtunut Helsingissä.

    EDIT:
    Muistelisin kyllä, että Castrenin Metrokin olisi ainakin jossain vaiheessa ollut 1524mm ja 2.8 metriä leveillä vaunuilla, mutta lähde tälle taitaa olla... JLF. Raitiotiet nähtiin kai jonkinlaisena välivaiheena, Stadbahnin tapaan. Ei sielläkään ole kuin Suttgartissa saatu raideleveysmuutosta valmiiksi, on tyyliin paikkoja kuin Essen ja Bochum, jossa on iso 1000mm raitioverkko ja yksi 1435mm linja.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 24.09.2015 kello 00:01.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Mikä sitten mahtoi muuttaa mielipiteitä tarpeeksi vuoteen 76 mennessä, kun Pasilanraitio tehtiin? Ei sillä, että se olisi ollut pitkä laajennos ja Lontookin rakensi vielä uutta raitiorataa lyhyen pätkän jopa lakkautusvuonna 51 (Britannia-festivaalia varten). Kuitenkin 80-lukuun mennessä jotain oli selvästi tapahtunut Helsingissä.
    Oma tulkintani on, että KSV:n kaavoittajat tykkäsivät kaupungista, jossa on ratikka. He piirsivät ratikan sisältävät asemakaavat Katajanokalle, Pikku-Huopalahteen, Pasilaan ja Arabianrantaan, ja nämä kaavat hyväksyttiin ja toteutettiin. Siitä huolimatta, että HKL:ää kiinnosti vain metro, etenkin sen jälkeen kun metrotoimistosta tuli HKL:n suunnittelujohtajaksi Seppo Vepsäläinen.

    Antero

  6. #36
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ja ne (Castrénin metroradat) olivat 1000 mm:n raitioteitä, vaikka Kaivokadun alla ja muualla olisikin oltu tunnelissa.
    Nyt muistat väärin. Castrénin 1963 suunnitelmassa raideleveys oli 1524 mm ja vaunujen korinleveys luokkaa 2800 mm.

    Ketorinille ja muille asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että tämä tieto löytyy ainakin Minne metro kuljettaa -tutkielmasta (Iltanen, Jussi), jota on tosiaan useaan otteeseen referoitu tälläkin foorumilla.

  7. #37

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    1960-luku jäi ainoaksi vuosikymmeneksi, jolloin ei hankittu lainkaan uutta kalustoa. Verkkoon ei myöskään tehty muutoksia. Olisi hyvä saada tietoa siitä, mikä henki tuolloin todellisuudessa vallitsi ja kuinka lähellä lakkautus tai sen valmistelu todella oli.

    Tuon 1969 päätöksen jälkeen perustettiin sitten pääväylille ratikkakaistat, hankittiin 40 nivelvaunua, poistettiin kaksiakseliset puuvaunut ja ryhdyttiin tekemään pieniä laajennuksia, Itä-Pasila 1976 ja Katajanokan kärki 1980 olivat ensimmäisiä. Siihen en tohdi yhtyä, että lakkautuspaine olisi hellittänyt vasta 1980-luvulla. Eiköhän valtuuston päätös silloin 1969 lopettanut lakkautusaikeet ihan oikeastikin, esimerkkeinä kaikki nuo edelliset toimenpiteet.
    Minä vuonna Helsinki yritti ostaa ne kuuluisat Kööpenhaminan vaunut, jotka meni sitten Alexandriaan osana Tanskan valtion "kehitysapua" ? Oliko se 1960- vai 1970-luvulla? Oliko sillä vaunuhankinnalla tarkoitus antaa "tekohengitystä" vuoteen 2000 asti, ettei olisi tarvinnut tilata Valmetilta niveliä?

    ymmärrän kanssa että 1973-74 öljykriisi oli se kännekohta jolloin alettiin ymmärtää mitä haittoja lakkauttamisesta todellisuudessa olisi. Mutta toisaalta milloin tehtiin päätökset lakkauttaa johdinautot Tampereella, oliko se ennen öljykriisiä?

    t. Rainer

  8. #38
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Mikko Laaksonen kirjoittaa näin.

    Siis 1968 tanskalaiset, 1969 jo kotimaiset vaunut harkinnassa ja sitten hankinnassa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.09.2015 kello 21:14.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiotien rakentamistekniikat
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 20:24
  2. HKL:n raitiotien lakkauttamisesitys 1960-luvulla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 07:50
  3. 1960 - 80 -lukujen kerrostalolähiöt
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 06.12.2006, 00:14
  4. VR:n paikallisliikenteen alasajo 60-luvulla
    kirjoittanut PNu foorumissa Junat
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 25.04.2006, 10:35
  5. Joukkoliikennepolitiikka 1960- ja 70-luvuilla
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 08.09.2005, 12:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •