HKL:n raitiotien lakkautusesitys 1960-luvulla

Taisi tästä kuitenkin olla jotain katutilavarauksia, jotka ovat nyt raitiotien käytössä, jotka olisi ehkä menetetty autoliikenteelle. Itselleni tulee mieleen ainaki Paciuksen kadun ja Mäkelänkadun, Mannerheimitien tilkan osuuden radat, jotka ovat kantakaupungilla tavallista väljemmät.
Varmaan nuo ja ehkä jotkin muutkin raitiovaunukaistat (raitiovaunuille varattu tila) ovat olleet mukana eri aikojen pikaraitiotiesuunnitelmissa, jollaisena nuo Metrotoimikunnan (myös ko. toimikunnan alaisuuteen kuuluneen suunnitteluvaliokunnan) visioimat linjausratkaisut voidaan nähdä. Tuossa edellisessä kommentissani ajattelin asiaa lähinnä siltä kannalta, mitä asioita nykyinen metro on perinyt em. instanssien aikanaan luomilta suunnitelmilta - eli lähinnä yhteysvälin, jota se palvelee. Nykyinen raskas metro ei monessakaan kohtaa noudata kevyempien edeltäjähahmotelmien linjauksia sattuneesta syystä. Hiihtäjäntien (eli Herttoniemen) asemalta itään linjaus taitaa hyödyntää vanhempaakin tilavarausta.
 
Takaisin
Ylös