Sivu 31 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11212728293031
Näytetään tulokset 451-455/455

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #451

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    VR kuitenkin ryhtyi, nimittäin teki Dm10:n. (Oli tosin yksvaunuinen.) Tuote ei kuitenkaan jostain syystä ollut toimiva.

    http://vaunut.org/kuvat/?tag0=3%7CDm10%7C
    Ei yllätä. Ei voi kuin sanoa, että huhhuh tuota viritelmää vilkaisemalla. Perässä vedettävästä alustasta kun tuunataan vetävä ja aletaan asentamaan ties millä viritelmillä moottori, voimansiirto, ohjaamo turvalaitteineen, jarrut apu- ja turvalaitteineen, muutetaan vaunuteli vetäväksi yms. yms. niin toki on hiukan haastavaa saada lopputuloksena jotain muuta kuin mikä päätyy alta aikayksikön naulatehtaalle. Onkohan kukaan tuota linkin takaa löytyvää himmeliä suunnitellessaan oikeasti miettinyt loppuun saakka elinkaarikustannuksia ja teknisiä riskejä?

    Sama koskee sinistä vaunukalustoa, eli niille on turha kuvitella keksivänsä oikeasti käyttöä juuri muualta kuin sulatosta tai museosta. Kyllä hiukan naurattaa ne ympäri nettiä löytyvät jutut siitä, kuinka vr mukamas romuttaa "käyttökelpoista" kalustoa kilpailua estääkseen.

  2. #452

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Kukaan ei enää halua matkustaa kalustolla, joka on kesällä kuin sauna ja talvella kuin jääkaappi. Sellaisen tarjoaminen olisi kuolinisku liikennemuodolle. Jossakin kohtaa vain pitää kyetä myöntämään, että mennyt on mennyttä.
    Olen sinisillä matkustanut aikanaan suht paljon, ja koskaan ei kyllä ollut kylmä sisällä. Kuuma helteellä kylläkin. Ikkunat saa matkustaja itse auki, mikä auttaa, mutta päästää metelin sisään. Sen sijaan nykymallisessa kaksikerrosvaunussa tulin kerran kokeneeksi saunan ja jääkaapin yhtaikaa, kun ilmastointi puhalsi täysillä kylmää päähän ja lämmitys lämmintä kinttuihin. Konduktööri sanoi että ei voi mitään automaatille. Oli lämmin kesäpäivä ja ilmeisesti lämmitys oli jumittanut päälle ja ilmastointi yritti epätoivoisesti kompensoida.

    Olen valmis uskomaan, että sinisiä ei kannata enää kunnostaa, mutta olis (ollut) hyvä saada jonkun muunkin arvio asiasta kuin VR:n. Vaunujen suhteen olisi ehkä voitu ottaa toisenlainen ote 15 vuotta sitten.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Sinisen kaluston käyttökelpoisuutta arvioitaessa on syytä huomioida, että tuollainen kalusto on suunniteltu aikana, jolloin rautateillä oli valtava korjausorganisaatio ja ihmistyö paljon nykyistä halvempaa.
    Musta tuntuu, että matkustajavaunut eivät kyllä kummoista huoltoa vaatineet ennenkään, varsinkin kun niissä ei ollut näitä peräänkuulutettuja sähköisiä systeemejä, ilmastointia eikä vessassa jätetankkia. Musta tuntuu, että huoltamisessa iso muutoksen on tehnyt dieseleiden vaihtaminen sähkömoottoreihin.

  3. #453

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Tottahan toki sininen vaunu saataisiin nykyaikaiseksi, kun siitä uusitaan suunnilleen kaikki. Aivan yhtä lailla kuin Espoon kaupungintalosta saataisiin. Onko siinä sitten mitään taloudellista tolkkua, onkin sitten eri juttu.

    Rautatiekaluston(kin) suurin arvo ei ole painavimmissa osissa eli rungossa, telissä ja korissa, vaan aivan muualla. Siniset vaunut perustuvat 60-vuotiaaseen tekniikkaan eikä niillä ole enää mitään metalliromun hinnan ylittävää arvoa muualla kuin rautatieharrastajien nostalgiasessioissa. Kukaan ei enää halua matkustaa kalustolla, joka on kesällä kuin sauna ja talvella kuin jääkaappi. Sellaisen tarjoaminen olisi kuolinisku liikennemuodolle. Jossakin kohtaa vain pitää kyetä myöntämään, että mennyt on mennyttä.
    Mistäs sinä olet tämän keksinyt? Ainakin Öbb, elikkä Itävallan valtionrautatiet ovat päättäneet kunnostaa vanhoja yksikerroksisia ic-vaunuja makuuvaunuiksi. Tuskinpa he sitä tekisivät, elleivät he näkisi, että juurikin runko, telit ja kori ovat arvokkain osa vaunua, kun he voisivat aivan hyvin ostaa uusiakin makuuvaunuja.
    Ville

  4. #454
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    233

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Mistäs sinä olet tämän keksinyt? Ainakin Öbb, elikkä Itävallan valtionrautatiet ovat päättäneet kunnostaa vanhoja yksikerroksisia ic-vaunuja makuuvaunuiksi. Tuskinpa he sitä tekisivät, elleivät he näkisi, että juurikin runko, telit ja kori ovat arvokkain osa vaunua, kun he voisivat aivan hyvin ostaa uusiakin makuuvaunuja.
    Jokainen, jolla on jotain kokemusta metalliteollisuudesta tietää, että palkkirauta on bulkkia ja vehkeen kuin vehkeen kilohinnaltaan halvin osa. Öbbi puolestaan ei tee IC-vaunuista makuuvaunuja vaan lepovaunuja eli vain sisustaa kopit uusiksi. Itävaltalaisten ratkaisuun syy on aivan varmasti jokin muu kuin se, että runko ei ole ruosteessa ja pyörät ovat pyöreitä. Muunnettava kalusto muun muassa on ilmastoitu, eli muutaman vuosikymmenen verran uudenaikaisempaa kuin suomalainen sininen.

  5. #455

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5406

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Jokainen, jolla on jotain kokemusta metalliteollisuudesta tietää, että palkkirauta on bulkkia ja vehkeen kuin vehkeen kilohinnaltaan halvin osa. Öbbi puolestaan ei tee IC-vaunuista makuuvaunuja vaan lepovaunuja eli vain sisustaa kopit uusiksi. Itävaltalaisten ratkaisuun syy on aivan varmasti jokin muu kuin se, että runko ei ole ruosteessa ja pyörät ovat pyöreitä. Muunnettava kalusto muun muassa on ilmastoitu, eli muutaman vuosikymmenen verran uudenaikaisempaa kuin suomalainen sininen.
    Jos tarkoittaa ÖBB:n 1980-luvulla hankittuja ns Eurofima-vaunuja niin ne ovat suurin piirtein samantasoisia kuin VR:n yksikerros-IC vaunut.

    Jos nyt ihan sanoo suoraan, niin VR:n sinisistä vaunuista on korkeintaan sisämaan taajamajunaliikenteen kalustoksi, jos vain vetureita löytyy, oli operaattori mikä hyvänsä.

    Mahdolliset kilpailijat saattaavat tavoitella ensisijaisesti VR:n uusimpia 2-kerrosvaunuja, mutta jos niitä ei siirretä kalustopankkiin, niin 1-kerros IC vaunuja.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 11:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •