Matkustajaliikenteen vapautuminen

Syrjäseuduillahan tulee ilmeisesti olemaan nykyisellä tavalla paljon osto ja -velvoiteliikennettä
Johan tuossa tuli mainittua, että jatkossa koko Suomen liikenne on käyttöoikeussopimuksin järjestettyä.

Sinänsä minustakin olisi fiksua, että 2-raiteisilla pääyhteysväleillä voisi olla päällekkäin monen eri käyttöoikeussopimuksen liikennettä, kun niille kuitenkin mahtuu monen eri yhtiön junia. Silloin ei tulisi pelkästään kilpailutilannetta bussin kanssa vaan myös junayhtiöiden välillä.
 
Itse kiteyttäisin niin, että käyttöoikeussopimukset ovat hyvin tehokas tapa kontrolloida kokonaisuuksia. Todella paljon riippuu siitä, millaiset sopimukset tehdään. Mahdollista on niin säädellä ja kontrolloida kuin rakentaa kilpailulle puitteita. Tältä kannalta aika tärkeä asia onkin, kenen vastuulle kokonaisuus tulee: ministeriön vai liikenneviraston, ja miten kokonaisuudesta vastaavaa viranomaista ohjeistetaan ja ohjataan, miten suuressa mitassa kaupunkiseudut ja maakunnat otetaan päätöksentekoon mukaan.
 
Veturimiesten liitto ryhtyy poliittiseen työtaisteluun tätä vastaan:
https://yle.fi/uutiset/3-9767920

Mä ymmärrän periaatteessa veturimiehiä ja VR:n muutakin henkilökuntaa joiden työpaikat voivat olla uhattuina mutta tämäntyyppinen yli vuorokauden kestävä lakko ei saa minulta ainakaan herumaan lisää sympatiaa. Tavalliset matkustajat pistetään kärsimään.

Lakko-oikeus pitäisi mielestäni rajoittaa laissa koskemaan vain tilanteita joissa TES-neuvottelut ovat katkolla tai jos jokin työnantaja on päättänyt massiivisista YT-neuvotteluista ilman todisteita että se olisi välttämätöntä toiminnan kannalta.

t. Rainer
 
Veturimiesten liitto ryhtyy poliittiseen työtaisteluun tätä vastaan:
https://yle.fi/uutiset/3-9767920

Liitto sanoo ettei vastusta kilpailun avaamista mutta katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla. Liitto ilmoittaa, ettei voi hyväksyä tapaa jolla matkustajaliikennettä ollaan kilpailuttamassa.

Mikä mahtaisi olla se tapa joka liitolle sitten kelpaisi?
 
Ottamatta kantaa siihen onko kilpailu tässä hyvä vai huono asia, toivon vilpittömästi etteivät ulkomaiset suuryritykset tule tänne juniensa kanssa. Silloin voitot valuvat ulkomaille, ja kun ottaa huomioon miten ko. toimijat osaavat pelata itsensä ulos verotuksesta niin en ole kovin innostunut.
Mutta kotimaiset toimijat, jos niitä nyt edes on, voisivat periaatteessa olla tervetulleita.
 
Liitto sanoo ettei vastusta kilpailun avaamista mutta katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla. Liitto ilmoittaa, ettei voi hyväksyä tapaa jolla matkustajaliikennettä ollaan kilpailuttamassa.

Mikä mahtaisi olla se tapa joka liitolle sitten kelpaisi?

Niin, heidän pitäisi ensin kertoa mistä kenkä puristaa.

Vastaavanlainen lakonuhka oli ilmassa pari kolme kuukautta siten, koskien bensan jakelua huoltasemille kun Neste Oilin omistajaohjaus oli heidän työntekijöidensä mielestä jotenkin pielessä, mutta lakko peruttiin kun saatiin parempi neuvotteluyhteys aikaan. Toivottavasti nytkin tapahtuiisi niin.

t. Rainer
 
Ottamatta kantaa siihen onko kilpailu tässä hyvä vai huono asia, toivon vilpittömästi etteivät ulkomaiset suuryritykset tule tänne juniensa kanssa. Silloin voitot valuvat ulkomaille --

Tämä olisi vielä ehkä siedettävää. Mutta tässä Bernerin mallissa ulkomaiset yritykset voivat tulla ILMAN junia, ja viedä voitot ulkomaille ilman kaluston omistuksesta koituvaa vaivaa ja riskiä, joka jää Suomen valtiolle (ainakin toistaiseksi).
 
Tämä olisi vielä ehkä siedettävää. Mutta tässä Bernerin mallissa ulkomaiset yritykset voivat tulla ILMAN junia, ja viedä voitot ulkomaille ilman kaluston omistuksesta koituvaa vaivaa ja riskiä, joka jää Suomen valtiolle (ainakin toistaiseksi).

Eikös tälläkin hetkellä ratainfra (ylläpito, kehittäminen ja kunnossapito) ole Liikenneministeriön vastuulla. Rataliikennekeskus huolehtii liikenteen sujuvuudesta. Mikä on VR:n vastuulla? Vain kalusto ja henkilökunta. Kalustovuokrahinta taas kattaisi valtion/kalustoyhtiön kulut (huolto ja hallinto).

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/vr...ntaymparisto/rautatiealan-keskeiset-toimijat/
 
toivon vilpittömästi etteivät ulkomaiset suuryritykset tule tänne juniensa kanssa.

Onko tuommoisia junia jostain ottaa käytännössä, jos suomalaiselta kalustoyhtiöltä ei vuokraa? Ajan mittaan tietysti kalustoa voi hankkia, mutta ajattelin noin niin kuin jotain markkinaryntäystä.
 
Eli ensi vaiheessa avattaisiin kilpailulle Etelä-Suomen taajamajunaliikenne. Eikös etelän taajisliikenne ole melko pientä? Itselleni mieleen tulee Hanko-Karjaa ja Kotka-Kouvola. Onko muita yhteysvälejä etelässä jotka on taajamajunaliikennettä?

Lasketaanko vielä Pori - Tampere?

Ne ovat Ukiin puuhastelleet junia takaisin, nyt kun menee paksusti, joten ehkä siihenkin saataisiin subventoidusti joku yksityinen kiskobussi sahaamaan, jos ei VR:ää kiinnosta. Se kai Rauman radan kanssa vahvimpina on liikenteen palautukseen. (Tekisi mieli sanoa Säkylä, mutta se taitaa olla menetetty :( )
 
Ministeri Bernerin valitsema linja tuli ainakin minulle pienenä yllätyksenä. Britanniasta tuttu toimilupasysteemi on vaatelias kilpailuttajalta vaaditun työmäärän ja osaamisen suhteen. On helppo ennustaa tulevan ainakin viivästyksiä toiminnan aloittamisessa. Pahimmillaan kilpailutus voi epäonnistua. Kuinka käy, jos kukaan ei ole kiinnostunut toimiluvan alle kootusta kokonaisuudesta? Pahimmillaan valtio voi joutua maksamaan siitä, että joku suostuu ottamaan vastuun.
Viiden toimiluvan systeemissä kokonaisuudet voisivat olla:
• kaupunkirataliikenne
• muu Etelä-Suomen lähi- ja taajamaliikenne Kotkasta Tampereelle ka Hankoon
• Pohjanmaan liikenne ml Lapin yöjunat sekä taajamajunat Haapamäen kolmiossa ja Iisalmeen
• Länsi-Suomen IC-liikenne ml Rantarata ja Porin liikenne
• Itä-Suomen kaukojunat ja taajamajunat
Nämä olisivat liikenteellisesti suhteellisen selkeitä kokonaisuuksia ja kooltaan verraten suuria. Näin saadaan hyödynnettyä suuruuden ekonomiaa kaluston ja henkilöstön käytössä. Toisaalta toiminnan tehokkuus ei huku suuruuteen.
Juha
 
Tämä Bernerin esitys ei tuo kilpailua rautateille. Nyt myydään vaan alueellisia monopoleja, kun kaukojoukkoliikenteen kasvumahdollisuudet ovat isojen kaupunkien välisessä liikenteessä.

Esimerkiksi Helsinki - Tampere välille olisi syytä saada ainakin kaksi kilpailevaa operaattoria, joka poistaisi väliltä nykyisen ylihinnoittelun.
 
Takaisin
Ylös