Matkustajaliikenteen vapautuminen

Jos esimerkiksi Helsinki-Tampere-Pohjanmaa-Lappi on yksi kohde ja Helsinki-Tampere-Pori + Helsinki-Tampere-Jyväskylä + Turku-Tampere on toinen kohde, niin Helsingin ja Tampereen välille syntyi näiden kahden operaattorin välille aika hyvä kilpailu.
 
Esimerkiksi Helsinki - Tampere välille olisi syytä saada ainakin kaksi kilpailevaa operaattoria, joka poistaisi väliltä nykyisen ylihinnoittelun.

Kuten Allison sanoikin, tuolle välille varmaankin tulee kaksi liikennöitsijää. Kaikki Tampereen kautta menevä liikenne olisi liian suuri paketti.

Minusta nykyiset VR:n liput tuolla välillä eivät ole enää ylihintaisia. Kymppi on ihan kohtuuhinta etukäteen ostetusta lipusta - niin halpa, että moni ei menisi bussilla vaikka bussit olisivat ilmaisia.
 
Minusta nykyiset VR:n liput tuolla välillä eivät ole enää ylihintaisia. Kymppi on ihan kohtuuhinta etukäteen ostetusta lipusta - niin halpa, että moni ei menisi bussilla vaikka bussit olisivat ilmaisia.

Jos ostaa lipun nyt Tampereella ensi maanantaina 14.8, mihin aikaan vaan 16 jälkeen , se maksaa 21 euroa per suunta. Sama hinta on jos haluan tänään junalla Tampereelle, mihin aikaan vaan, riippumatta onko juna tyhjä vai ei. Tuo on tosi suolainen monopolihinta. Bussilla samasta välistä samaan aikaan pyydetään tyypilliisesti 7 euroa, ennakkolipun olisi saanut varmaan eurolla halvimpiin vuoroihin.

Ei kai junaliikenteen kulut nyt sentään kolminkertaiset tai yli bussiliikenteeseen verrattuna ole? Toki nyt kun VR:llä on Helsinki-Tampere välillä raidemonopoli voi rahastaa reippaasti, kun juna on niin paljon nopeampi. Bernerin kilpailutusehdotus ei myöskään tuo välille kunnon kilpailua. Jos slotteja on kovin vähän niin voihan kysytyimmät slotit sitten huutokaupata ja varata osan pidemmille väleille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olisi vielä ehkä siedettävää. Mutta tässä Bernerin mallissa ulkomaiset yritykset voivat tulla ILMAN junia, ja viedä voitot ulkomaille ilman kaluston omistuksesta koituvaa vaivaa ja riskiä, joka jää Suomen valtiolle (ainakin toistaiseksi).

Mites VR-Yhtymä Oy sai alkunsa? Muistaakseni se sai koko omaisuutensa, myös maa-alueet, kiinteistöt ja jos vaikka mitä, liikkuvan kaluston lisäksi, valtiolta apporttina. Kaiken tämän jälkeen joka ikinen lantti, jonka VR on kiskoliikennepisneksillään häärännyt, on tapahtunut 100,00-prosenttisen monopolin suojissa, joten sanoisin, että VR:llä jos kellä, olisi ollut ilman tätä tulevaa järjestelyä niin posketon kilpailuetu puolellaan, ettei se olisi hotsittanut kovin montaa operaattoria maamme kamaralle operoimaan, vaikka kilpailu paperilla olisikin avattu.
 
Kymppi on ihan kohtuuhinta etukäteen ostetusta lipusta - niin halpa, että moni ei menisi bussilla vaikka bussit olisivat ilmaisia.

Kymppi on kohtuullista kyllä, mutta 21 euroa on törkeää rosvousta. Hiljaisina aikoina pitäisi lippuja saada kyllä alle kympin, aivan kuten bussiinkin.

Nyt kesällä tuli ajeltua yli 10 maassa junalla ja kehtaan väittää, että Suomessa junamatkailu ei ole mitenkään erityisen edullista. Lisäksi palveluissa on kovasti parantamisen varaa.

Ken on esim Tsekeissä/Slovakiassa RegioJetillä ajellut, tietää että junassa voi palvelutaso olla erittäin hyvä, hinnan ollessa silti kilpailukykyinen. Samaa kaivataan kipeästi Suomeenkin.

2017-07-31 15.19.25.jpg2017-07-31 15.19.40.jpg
 
^^ :lol: kaheksankymmenen sentin mozzarellakroissanteille. Viimeksi junassa piti hairahtua syömään Avecran viiden euron sämpylä, kun lähtö oli 35 min myöhässä (perinteinen kesäsalamointi radan turvalaitteisiin) ja tuli nälkä. Panttivankihinnoittelu ilmeisesti kannatti firmalle, kun ainakin sillä kertaa ravintolavaunussa oli asiakkaita jonoksi asti, eikä ollut vielä mikään kaljoitteluaika päivästäkään. Sämpylän hinta-laatusuhde huono 5-. Suht pahvinen kokemus.
 
EU:n neljännen rautatiepaketin piti luoda yhtenäisiä sisä-eurooppalaisia junamarkkinoita. Tulos on päinvastoin ollut epäselviä liikennealueita, sekavat lippujärjestelmät ja operaattoreiden viidakko. Kirjoitin mm. työkseni tänään.

https://www.hbl.fi/artikel/nya-namn-pa-sparet/

Monimutkainen juttu. Jos hinnat halpenee tai tarjonta paranee, tämä voi kumota nämä haitat. Vaikka Turusta Porvooseen ei pääsekään samalla lipulla vaan joutuu ostamaan kaksi eri lippua, ja aikataulut ja hinnat joutuu käytännössä hakemaan kolmesta eri järjestelmästä, nykyinen järjestelmä on silti minusta toimivampi kuin se, että Helsingin ja Turun välillä kulkisi vain 21 euroa maksava VR ja Helsingin ja Porvoon välillä vain 11 euroa maksava VB (Valtion bussit), ja VR:n ja VB:n liput saisi lohdutuksena samalla kertaa samalla järjestelmästä.
 
Muistaakseni se sai koko omaisuutensa, myös maa-alueet, kiinteistöt ja jos vaikka mitä, liikkuvan kaluston lisäksi, valtiolta apporttina.

Apportti oli valtion omaisuuden ja toiminnan uudelleenjärjestely osakeyhtiömuotoon, ei siinä kukaan saanut mitään ilmaiseksi.

Joka tapauksessa käyttökelpoisin VR:n kalusto on yhtiön aikana hankittu.
 
Apportti oli valtion omaisuuden ja toiminnan uudelleenjärjestely osakeyhtiömuotoon, ei siinä kukaan saanut mitään ilmaiseksi.

Ei kalustoyhtiöltäkään kukaan saa kalustoa ilmaiseksi vaan vuokraa vastaan. Oletettavasti vielä sen suuruista vuokraa, että kalustoyhtiö saa katettua kustannuksensa vuokratuotoilla.
 
Liitto sanoo ettei vastusta kilpailun avaamista mutta katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla. Liitto ilmoittaa, ettei voi hyväksyä tapaa jolla matkustajaliikennettä ollaan kilpailuttamassa.

Mikä mahtaisi olla se tapa joka liitolle sitten kelpaisi?

Liitto on ilmoittanut selvästi, että kilpailu on hyväksyttävää sillä tavalla että uusi toimija tulee omalla kalustolla mukaan.
 
^^ :lol: kaheksankymmenen sentin mozzarellakroissanteille. Viimeksi junassa piti hairahtua syömään Avecran viiden euron sämpylä, kun lähtö oli 35 min myöhässä (perinteinen kesäsalamointi radan turvalaitteisiin) ja tuli nälkä. Panttivankihinnoittelu ilmeisesti kannatti firmalle, kun ainakin sillä kertaa ravintolavaunussa oli asiakkaita jonoksi asti, eikä ollut vielä mikään kaljoitteluaika päivästäkään. Sämpylän hinta-laatusuhde huono 5-. Suht pahvinen kokemus.

Suomen kahvilakulttuuri on myös niin surkeaa tasoa vielä, että etpä sen halvemmalla saa syötävää kahvilassakaan, joten miksi junissa? :lol:
 
Jos esimerkiksi Helsinki-Tampere-Pohjanmaa-Lappi on yksi kohde ja Helsinki-Tampere-Pori + Helsinki-Tampere-Jyväskylä + Turku-Tampere on toinen kohde, niin Helsingin ja Tampereen välille syntyi näiden kahden operaattorin välille aika hyvä kilpailu.

Helsinki-Tampere-Porista.

Näin mitenkään mihinkään liittymättä, näin perjantaina puolenyön aikaan; mitään muuta en pyydä kuin Kokemäki - Huittinen - Akaa -oikorataa. Se on, mikä sementoisi vanhan kotikaupungin Suomen kartalle - kun ei lentäminen kannata, eikä junalla pääse suoraan oikein minnekään. Tämä riittäisi, pelkästään tämä, tämä suht suora junayhteys Helsinkiin. Mitään muuta en koskaan pyydä, en URPO:a, Parkanon radan elvytystä, en suuruuden hullua suorenpaa linjausta Urjalasta Forssaan ja Espooseen, En jokilaakson lähijunaa saati mitään fantastisia duoraitio-unelmia, mitä joskus nähnyt, edes yhtä ainoata uutta oikaisua tai ohitusraidetta nykyiseen ratalinjaan.

Ja tuota ravintolavaunussa on kyllä porvarit hinnat. Joskus ostin jonkun A-oluen, 8 € suoraan kannusta. Ja se peijakas vielä lipsahti ikkunalaudalta syliin seuraavassa kaarteessa :mad: ...Käsitä niitä tarinoita, missä on kohta "ja sitten me ryypättiin (ravintolavaunussa)"; mitä Rockefellereitä nää ihmiset unelmissaan ovat sillä hetkellä olleet.

Mikä ihme sekin muuten on, että ne saavat sillä lailla kaljaa ja lonkkua tarjota avoimessa junanvaunussa? Sehän on sitten koko-vaunu juridisesti liikkuva olutkarsina ja jokaisella kahvikärrytädillä olla paksu nippu erilaisia kortteja lompakossa. Ihme juttuja; kummasti nämä saatu ne kuntoon jopa nousukausi-Suomessa, kun valtion monopoli oli kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme sekin muuten on, että ne saavat sillä lailla kaljaa ja lonkkua tarjota avoimessa junanvaunussa? Sehän on sitten koko-vaunu juridisesti liikkuva olutkarsina ja jokaisella kahvikärrytädillä olla paksu nippu erilaisia kortteja lompakossa. Ihme juttuja; kummasti nämä saatu ne kuntoon jopa nousukausi-Suomessa, kun valtion monopoli oli kyseessä.

Älä huoli, asia on mietitty tarkkaan. Seuraavan kerran kun vierailet ravintolavaunussa, voit huomata vaunusta ulos johtavilla ovilla tarran, jossa kielletään juomat (punainen vinoviiva shamppanjalasin päällä). Miksi tällainen tarra sitten on? Se on siksi, että tällöin henkilökunnan tarvitsee valvoa vain sen vaunun menoa, sillä vain ravintolavaunu on tällöin liikkuva olutkarsina.

Valvoa? Kyllä vain. Mikäli junassa on tarjoilukärry, on konduktöörin herkeämättä valvottava, ettei koko junassa juoda omia juomia. Tämä on tietenkin vaikeaa, virkamiehet valvovat omien juomien nauttimista jatkuvasti, ja hairahduksesta seuraa rangaistus:

Turun ja Helsingin välisten junien anniskeluluvat jäädytetään pariksi päiväksi, koska alkoholitarkastajat havaitsivat liikaa omia pulloja yhdestä junasta, kertoo MTV.

Tarkastajien mukaan ihmiset nauttivat avoimesti omia juomiaan ympäri junaa. Kaksikerroksisessa IC-junassa anniskelualuetta on koko juna, sillä junassa ei ole ravintolavaunua ollenkaan, vaan kärrymyynti.

Rangaistukseksi Turun-junat ovat kuivia 24.1.2014 klo 9.00 - 26.1.2014 klo 9.00.
 
Takaisin
Ylös