Länsimetro

korvaavaa bussiliikennettä varaudutaan liikennöimään noin 70 bussilla ensisijaisesti Kampista Vattuniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan ja Matinkylään.

Selvää varmaankin on että tuo 70 bussia täytyy olla telejä jotta kapasiteetti edes jotenkin riittää.
Laskin tuossa että pelkästään veolialta vapautuu Espoon seutulinjoilta sekä linjoilta h20 ja e31 yhteensä 54 teliä. Lisäksi helbiltä vapautuu linjoilta 102/103 yhteensä 7 teliä. Näiden lisäksi veolialla ja helbillä on varmaan joitakin vara-telejä ja eikös pohjolaltakin vapaudu ainakin vanhat teli-lahtikot? Eli eiköhän tuo 70 autoa saada kasaan ilman nobinan kalustoakin.
 
HSL:n hallitus käsitteli Länsimetron liikennöinnin ongelmiin tai liikenteen aloituksen viivästymiseen liittyviä varautusmissuunnitelmia 3.5.2016. Pöytäkirjan mukaan korvaavaa bussiliikennettä varaudutaan liikennöimään noin 70 bussilla ensisijaisesti Kampista Vattuniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan ja Matinkylään.

On aika täydellinen HSL:n mahalasku, että projektin viivästymisen varalta ei ole mitään järjellistä varasuunnitelmaa. Ai että käynnistetään liityntäliikenne ilman metroa. Vähintään Rihtniemen ja Anttilan olisi syytä tehdä asiassa johtopäätöksensä ja nopeasti, mieluusti jo tänään.
 
On aika täydellinen HSL:n mahalasku, että projektin viivästymisen varalta ei ole mitään järjellistä varasuunnitelmaa.

Kyllä varautumissuunnitelmia erilaisten skenaarioiden varalle on tehty jo koko talvi ja kevät. Vanhan linjaston liikennöinnin jatkaminen vanhoja sopimuksia jatkaen kuulostaa toki yksinkertaisen helpolta ratkaisulta. Kovin yksinkertainen asia ei enää olekaan siinä vaiheessa, kun mukaan tulevat kuljettajien työsuhteisiin, lomiin, irtisanomisaikoihin ym. asioihin liittyvät tekijät. Vastaavasti uusien sopimusten liikennöitsijät ovat tehneet mittavia kalustoinvestointeja, joista kulut alkavat juosta heti. Rahalla voisi varmasti ratkaista monta asiaa, mutta olisiko siinä sitten mieltä, että HSL maksaisi sekä uusien että vanhojen sopimusten mukaisesta liikenteestä siihen saakka, kunnes Länsimetron liikenne saadaan käyntiin. Jo nyt julkisuudessa on näkynyt paheksuntaa ensi vuodelle suunnitelluista 5,5 prosentin lipunhinnankorotuksista. Etelä-Espoon bussiliikenteen kustannusten kaksin-kolminkertaistuessa tuskin selvittäisiin ilman merkittäviä lisäkorotuksia. HSL on tällaisissa isoissa infrahankkeissa hieman hankalassa välikädessä, kun se ei itse ole varsinaisesti osallisena hankkeissa. HSL ei esimerkiksi voi esittää viivästyksistä korvausvaatimuksia kenellekään. Jäsenkunnat kuitenkin edellyttävät, että HSL järjestää joukkoliikenteen kustannustehokkaasti. En tunne kaikkia varautusmissuunnitelmiin liittyviä yksityiskohtia, mutta oletan, että em. tekijöillä on ollut merkitystä, kun on mietitty, miten liikenne olisi mahdollista järjestää metroliikenteen alkamisen viivästyessä. Rajalliset taloudelliset resurssit ja toisaalta rajalliset suunnittelu- ym. resurssit pakottavat pitämään homman yksinkertaisena, jotta liikenne saadaan riskin toteutuessa toimimaan mahdollisimman hyvin. Muutamaan metroa korvaavaan linjaan liittyvä suunnittelutyö, tiedottaminen ja esimerkiksi pysäkki-informaatio on huomattavasti helpommin hallittavissa kuin kymmenien linjojen paletin pyörittäminen. Toki tässä Länsimetro-keississä ideaaliratkaisu oli varmasti monessa mielessä vanhalla linjastolla jatkaminen, jos se vaan olisi sopimusten ja kustannusten puolesta mahdollista.
 
Kovin yksinkertainen asia ei enää olekaan siinä vaiheessa, kun mukaan tulevat kuljettajien työsuhteisiin, lomiin, irtisanomisaikoihin ym. asioihin liittyvät tekijät.

Joka tapauksessa Länsimetroa korvaavaan liikenteeseen on tilattava lisäliikennettä, johon on järjestettävä kuljettajat ja kalusto jostakin.

Uusien liityntälinjojen liikennöitsijöiden kanssa voisi olettaa olevan sovittavissa kohtuullisella lisäkorvauksella, että liityntälinjojen sijasta niiden sopimuksilla liikennöidäänkin aluksi joitakin vanhan linjaston linjoja. Se ei vielä riitä kattamaan kaikkia vanhan linjaston linjoja; puuttumaan jääville linjoille voitaisiin sitten hankkia liikennöitsijät erikseen (tämä olisi sitä metroa korvaavaa bussiliikennettä, mitä hankitaan joka tapauksessa liityntälinjojen lisäksi).
 
Joka tapauksessa Länsimetroa korvaavaan liikenteeseen on tilattava lisäliikennettä, johon on järjestettävä kuljettajat ja kalusto jostakin.

Aloin miettimään juurikin tuota kuljettapuolta. Vaikka esim. TDF:llä ylimääräistä kalustoa hyvin löytyisikin 15.8 alkaen, niin jostain niihin pitää kuskitkin löytää. Eiköhän TDF ole yt:t käynyt jo aikaa sitten kun Espoon liikenne hävittiin joten tuskin kesän jälkeen ylimääräisiä kuskeja kovin paljon löytyy. Ihan helppoa tuo liikenteen järjestäminen ei varmaan tule olemaan kun näin pitkälle on luotettu metron alkamiseen ajallaan.
 
Joka tapauksessa Länsimetroa korvaavaan liikenteeseen on tilattava lisäliikennettä, johon on järjestettävä kuljettajat ja kalusto jostakin.

Uusien liityntälinjojen liikennöitsijöiden kanssa voisi olettaa olevan sovittavissa kohtuullisella lisäkorvauksella, että liityntälinjojen sijasta niiden sopimuksilla liikennöidäänkin aluksi joitakin vanhan linjaston linjoja. Se ei vielä riitä kattamaan kaikkia vanhan linjaston linjoja; puuttumaan jääville linjoille voitaisiin sitten hankkia liikennöitsijät erikseen (tämä olisi sitä metroa korvaavaa bussiliikennettä, mitä hankitaan joka tapauksessa liityntälinjojen lisäksi).

Juuri jotain tämänsuuntaista minäkin ajattelin. Toivottavasti siellä nyt suunnittelijoilla on riittävästi tahtoa neuvotella tällaiset paketit liikennöitsijöiden kanssa ja toivottavasti jäsenkunnat osaltaan painostavat Höseliä tähän suuntaan riittävästi.
 
Onko kenelläkään hajua mikä valvontajärjestelmä ei pelitä Hertsikkaan ?

Turvallisuus, liikenteen ohjaus tms.? Eli tää uusi Mipron tekemä vai mikä ?

Onneksi nyt edes riittävän ajoissa kertoivat, ehtii kesän aikana loppuvuotta varten pyöräilykuosiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:24 ----------

Löysin lm sivuilta:

" Matkustajaturvallisuuteen liittyvien taloteknisten järjestelmien testausten viivästyminen lykkää metroliikenteen aloitusta."

Onhan nuo eri järjestelemät nykyään monimutkaisia, mutta talotekniikka ?
 
Onneksi nyt edes riittävän ajoissa kertoivat, ehtii kesän aikana loppuvuotta varten pyöräilykuosiin.

Jos jlf olisi englanninkielinen, tähän voisi vastata yhdellä sanalla: this.

Totisesti toivon, että Höseli suunnittelee korvausliikenteen muutenkin kuin vain taskulaskin edellä. Mitä enemmän bussi-bussi-vaihtoja ja mitä huonompi palvelu, sitä enemmän joukkoliikennematkustajia menetetään autoille. Olen alusta lähtien ollut vähän sitä mieltä, että itämetron ja länsimetron varren asukkaiden erilainen sosioekonominen asema tulee näkymään metron toteutuneissa matkustajamäärissä. Sitä tulee kompensoimaan vyöhykerajan siirto kunnanrajalta Matinkylään, mutta sekin on myöhässä...

Kerran menetettyä matkustajaa on vaikea enää houkutella takaisin. Se kannattaisi pitää mielessä nyt, kun on vielä pari kuukautta aikaa.
 
Kyllä sitä tekemistä taitaa vielä riittää saralla jos toisellakin...

Onhan nuo eri järjestelemät nykyään monimutkaisia, mutta talotekniikka ?
Kun tuon tekniikan piirissa on 8 tekniikkaa täynnä olevaa "kerrostalollista" (maanalaista asemaa), 15 monikymmenmetristä kuilurakennusta, 28 kilometriä ratatunnelia, ja kaikkien mahdollisten järjestelmien kaiken tekniikan (esimerkiksi asetinlaitteen, sähkönsyötön, paloilmoittimien, sammutusjärjestelmien, useiden kymmenien tunnelipalo-ovien, aseman ovien, ylipaineistusten, savunpoiston, ilmanvaihdon, liukuportaiden, hissien, kameroiden, valaistuksen, äänievakuoinnin jne.) pitäisi pelata eri paikoissa ja eri tilanneissa oikealla tavalla yhteen, niin siitä voinee jokainen arvioida sopan suuruutta :)
 
Kyllä varautumissuunnitelmia erilaisten skenaarioiden varalle on tehty jo koko talvi ja kevät. Vanhan linjaston liikennöinnin jatkaminen vanhoja sopimuksia jatkaen kuulostaa toki yksinkertaisen helpolta ratkaisulta. Kovin yksinkertainen asia ei enää olekaan siinä vaiheessa, kun mukaan tulevat kuljettajien työsuhteisiin, lomiin, irtisanomisaikoihin ym. asioihin liittyvät tekijät. Vastaavasti uusien sopimusten liikennöitsijät ovat tehneet mittavia kalustoinvestointeja, joista kulut alkavat juosta heti. Rahalla voisi varmasti ratkaista monta asiaa, mutta olisiko siinä sitten mieltä, että HSL maksaisi sekä uusien että vanhojen sopimusten mukaisesta liikenteestä siihen saakka, kunnes Länsimetron liikenne saadaan käyntiin. Jo nyt julkisuudessa on näkynyt paheksuntaa ensi vuodelle suunnitelluista 5,5 prosentin lipunhinnankorotuksista. Etelä-Espoon bussiliikenteen kustannusten kaksin-kolminkertaistuessa tuskin selvittäisiin ilman merkittäviä lisäkorotuksia. HSL on tällaisissa isoissa infrahankkeissa hieman hankalassa välikädessä, kun se ei itse ole varsinaisesti osallisena hankkeissa. HSL ei esimerkiksi voi esittää viivästyksistä korvausvaatimuksia kenellekään. Jäsenkunnat kuitenkin edellyttävät, että HSL järjestää joukkoliikenteen kustannustehokkaasti. En tunne kaikkia varautusmissuunnitelmiin liittyviä yksityiskohtia, mutta oletan, että em. tekijöillä on ollut merkitystä, kun on mietitty, miten liikenne olisi mahdollista järjestää metroliikenteen alkamisen viivästyessä. Rajalliset taloudelliset resurssit ja toisaalta rajalliset suunnittelu- ym. resurssit pakottavat pitämään homman yksinkertaisena, jotta liikenne saadaan riskin toteutuessa toimimaan mahdollisimman hyvin. Muutamaan metroa korvaavaan linjaan liittyvä suunnittelutyö, tiedottaminen ja esimerkiksi pysäkki-informaatio on huomattavasti helpommin hallittavissa kuin kymmenien linjojen paletin pyörittäminen. Toki tässä Länsimetro-keississä ideaaliratkaisu oli varmasti monessa mielessä vanhalla linjastolla jatkaminen, jos se vaan olisi sopimusten ja kustannusten puolesta mahdollista.

Juu juu ja vaarinhousut. Maailma on täynnä tilanteita, joissa joudutaan tekemään sopimuksia, joiden pohjalla olevan skenaarion toteutuminen on epävarmaa. Jos ja näköjään kun sellaisia ei osata Höselissä tehdä, on syytä antaa ruori sellaisille, jotka osaavat.

HSL puhuu poikkeustilanteesta, mikä jo kertoo että pihalla ollaan. Rakennustyön viivästyminen ei ole poikkeustilanne vaan erittäin yleinen tapahtuma. Nyt Höseli in naiivisti luottanut siihen, että aikataulu pitää, ja totisesti tullut yllätetyksi housut nilkoissa.
 
Onhan nuo eri järjestelemät nykyään monimutkaisia, mutta talotekniikka

Talotekniikalla tarkoitettaneen tässä yhteydessä yhtä rakennustekniikan osaa, joka pitää sisällään viemäröinnin, veden, sähköt, ilmastoinnin, valaistuksen, tietoliikenneyhteydet ja kaiken tällaisen vastaavan ikään kuin valmiiseen taloon asennettavat järjestelmät. Metron tapauksessa mukaan kuuluu ilman muuta erilaiset ohjaus- ja turvallisuusjärjestelmät.

Tosin tiedotteissä pitäisi mielestäni välttää tämäntapaisten termien käyttöä: rakennusalan ammattilaiselle se kertoo heti, mistä on kyse, mutta tuskinpa kenellekään muulle. Mutta tällaisia lipsahduksia sattuu varsinkin kiireessä ja silloin se on ymmärrettävää, sillä tärkeintä on saada tiedote kohtuullisen nopeasti ulos.
 
Viivästyksestä saattaa tulla pitkä kun tj ei tiedä koska valmista
http://www.hs.fi/kaupunki/a1465615607062

Ja kuukauden extra bussit maksavat 1,5 MEUR mutta tuo luku ilmeisesti sisältää vain ne 70 extra bussia.
Sitten parastahan tuossa oli että jos bussit ei riitä karsitaan Espoon sisäistä liikennettä lisää.
Tuosta voi päätellä että tänä vuonna kyseinen härveli ei varmaankaan toimi niin että se kuljettaisi matkustajia.
 
HSL puhuu poikkeustilanteesta, mikä jo kertoo että pihalla ollaan. Rakennustyön viivästyminen ei ole poikkeustilanne vaan erittäin yleinen tapahtuma. Nyt Höseli in naiivisti luottanut siihen, että aikataulu pitää, ja totisesti tullut yllätetyksi housut nilkoissa.
En nyt sanoisi, ettei ole valmistauduttu. Onhan esimerkiksi tuo metrolinjaa korvaava 70 auton liikenne ajoissa kilpailtettu ja liikennöitsijät valittu sille varalle, että metro ei aloita. Ja nyt näitä autoja myös tarvitaan. Metron syöttölinjojen järjestely on asia erikseen, mutta kyllä sitäkin tiettävästi on suunniteltu jo ennen tätä eilistä, varsin odotettua uutista.

Enemmän ärsyttää, että tämäkin metroprojektin viivästys yritetään sysätä pelastusviranomaisten viaksi, kun luetellaan mitä kaikkia ikäviä turvallisuustestauksia joudutaan taas tekemään. Käyttöönottotestien tekeminen on normaali osa mitä tahansa tällaista projektia. Jos niitä ei päästä tekemään ajallaan, on syy rakennusprojektin sisällä, ei ulkopuolella.
 
Vastaavasti uusien sopimusten liikennöitsijät ovat tehneet mittavia kalustoinvestointeja, joista kulut alkavat juosta heti.
Mitä ihmeen investointeja? Ei näitä käteiskassasta ole enää vuosikausiin kukaan HSL-alueella tosiaan hankkinut.
 
Nyt Höseli in naiivisti luottanut siihen, että aikataulu pitää, ja totisesti tullut yllätetyksi housut nilkoissa.

HSL:n varautuminen oli oikeastaan poikkeuksellisen hyvää. Lähtökohtaisesti nuo 70 bussia oli varattu siihen, että metro aloittaa, mutta liikenteessä saattaisi olla katkoksia tai suunniteltua harvempi vuoroväli. Näin päivystysvalmiudessa olevat bussit olisi saatu varsin nopeasti apuun.
 
Takaisin
Ylös