Vaunu 612 on ilmeisesti lauantain aikana matkannut kohti Helsinkiä https://www.picuki.com/media/3147383024144100523
Instagrammissa on myös hiljattain julkaistuja kuvia vaunusta Keilaniemen päätepysäkillä opetusajossa, mikäli kuva on julkaisupäivältä, niin kuljettajakoulutus näyttää päässeen jatkumaan.
Vaunu 612 on ilmeisesti lauantain aikana matkannut kohti Helsinkiä https://www.picuki.com/media/3147383024144100523
Tuli vastaan 5-tiellä lauantaina leveänä kuljetuksena vaikka ei varsinaisesti ollut leveä kuljetus.
Yksi Jokerin vaunu ajoi eilen 7.8. klo 13:38 koulutusajossa Kehä I:n vierestä Otaniemen ja Laajalahden välillä.
![]()
Youtubessa jokerin kyydistä video, missä rata ajetaan päästä päähän länteen https://www.youtube.com/watch?v=RNjHsR9BRYE Kanavalla on samanlaisia videoita viimeisen vuoden ajalta muiltakin linjoilta, mutta tämä oli ensimmäinen jokerilta ja videossa kuuluvan puheen perusteella jokin tutustumisajo kuskille, joka kanavaa pitää.
Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille. Parissa kohdassa tunnistus oli jo ennen risteystä olevaa pysäkkiä, jolloin vaunu ehti pysähtymään pysäkille kymmeneksi sekuntiksi, mikä toisaalta on lyhyempi kuin hankesuunnitelman mukaiset 15s pysähdykset hiljaisemmilla pysäkeillä.
Viimeisin muokkaaja Makke93; 09.08.2023 kello 07:35.
Voisin tähän koota pysäkillä pysähtymisten vaikutukset valoihin, kun nämä näköjään kiinnostavat:
Raitiovaunun ilmaisin on ennen pysäkkiä jolloin pysäkkiaika vaikuttaa seuraavaan/seuraaviin liikennevaloihin (suluissa pysäkit jotka eivät vaikuta):
Itäkeskus-Keilaniemi
(Itäkeskus), Roihupelto, Kauppamyllyntie, Karhukallio, (Latokartano), Viikin tiedepuisto, (Viikinmäki), (Veräjämäki), (Oulunkylän asema), (Oulunkylän keskusta), Teininpuisto, Kustaankartano, Maunula, (Pirjontie), Pirkkola, Hämeenlinnanväylä, Ilkantie, Huopalahden asema, (Vihdintie), Kutomotie, Takomotie, Talin siirtolanpuutarha, Ravitie, (Vermo), Perkkaa, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi, Linnoitustie, Laajalahti, (Lahdenpohja), (Maari), Aalto-yliopisto, Otaranta, (Keilaniemi)
Keilaniemi-Itäkeskus
(Keilaniemi), Otaranta, (Aalto-yliopisto), (Maari), Lahdenpohja, (Laajalahti), (Linnoitustie), Alberganesplanadi, (Leppävaaran asema*), Perkkaa, Vermo, (Ravitie), Talin siirtolanpuutarha, Takomotie, Kutomotie, Vihdintie, (Huopalahden asema), Ilkantie, (Hämeenlinnanväylä), Pirkkola, Pirjontie, Maunula, Kustaankartano, Teininpuisto, (Oulunkylän keskusta), (Oulunkylän asema), (Veräjämäki), Viikinmäki, (Viikin tiedepuisto), Latokartano, (Karhukallio), Kauppamyllyntie, Roihupelto, (Itäkeskus)
*=Varaus ottaa ennen pysäkkiä, ollut käytössä koeajojen alussa. Viimeisimmän tiedon mukaan ei käytössä.
Käytännössä siis yläpuolisessa listalla sulkeissa olevilla pysäkeillä raitiovaunu voi seistä huoletta tai ajaa ohi vaikuttamatta liikennevaloihin. Listalta näkyy, että hyvin monissa pysäkkipysähdykset vaikuttavat liikennevaloihin.
Monessa paikassa valot vaihtuvat kylläkin niin nopeasti, että ei tuota huomaa muusta kuin, jos raitiovaunu seisoo pysäkillä valot vaihtuvat ratikalle vaikka vaunu ei pysäkiltä liikkuisi (erityisesti itäpäässä).
Videoidun esimerkin mukainen sivu ajettiin siis koeajona ilman kaupallisia matkustajapysähdyksiä (tai niitä simuloivia pysähdyksiä) Itäkeskuksesta Keilaniemeen. Mutta koska normaalit pysäkeillä pysähtymiset jäivät pois, jouduttiin pysähtymään lukuisiin liikennevaloihin odottamaan ajon sallivaa opastetta, tai joissakin paikoissa hiljentämään merkittävästi nopeutta - usein lähes pysähtymispisteeseen saakka. Tämä kokonaisuus yhdessä yhden ylimääräisen pikajarrutuksen kanssa aikaansai noin 51 minuutin kokonaismatka-ajan. Kuitenkaan ei voi sanoa, että kaupalliset pysähdykset aikanaan pidentäisivät matka-aikaa niiden yhteenlasketun minuuttimäärän mukaan, kun turhat valoissa pysähtymiset tai lähes pysähtymiset jäävät pois. Videossakin ne kohdat, joissa ei-kaupallisen ajon eriävyydet (=pysäkeillä pysähtymättömyys) eivät vaikuttaneet valojen toimintaan, osoittavat etuisuuksien toiminnan onnistuneeksi. Joka tapauksessa kokonaismatka-aika kaupallisella sivulla tulee olemaan useita minuutteja enemmän kuin videon 51 minuuttia, pysäkkejä on tuolla 25 km matkalla lukuisia (välipysäkkejä 32). Tunnin sivu (tai ihan vähän yli) voi olla jossain tilanteessa realismia, alkuun ehkä lähdetään varovaisemmalla kannalla ja arvelemani kuutisenkymmentä minuuttia varmaan ylittyy jonkin verran. Kokonaisuudessa on joka tapauksessa useita muuttujia ja esim. nopeusrajoituksia jouduttaneen säätämään paikka paikoin useaankin otteeseen.
Videolla erottuu hyvin nopeusrajoitusmerkit. Nopeusrajoituskirjo on huomattava. Pysäkkien kohdalla sn on pääsääntöisesti 30 km/h, mutta se voi olla alempikin, jos jokin erityinen syy sitä edellyttää. Sellainen syy voi olla pienisäteinen kaarre ko. pysäkin jommallakummalla puolella (siis juuri ennen tai juuri jälkeen pysäkin), joskus ehkä jonkun kriittisen risteyksen yhteydessä. Ei-kaupallisissakin ajoissa siis jokaisen pysäkin kohdalla ajonopeus laskee ainakin 30 km/h:iin saakka, joillakin pysäkeillä vielä alemmaksi.
Nyt pitäisi jokerilla olla ilmeisesti käynnissä sellanen koeajokausi, jossa pyritään ajamaan lähes normaalia linjaliikennettä sen mukaan mitä kuljettaja- ja vaunutilanne sallii. Onkohan siellä näkynyt tänään tavallista tiheämpää liikennettä?
Tuon alkaminen enteilee vähän liikenteen alkamista lokakuussa, mutta katsotaan nyt vielä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
En ole päivystänyt pikaratikka 15:n reittiä tänään kovinkaan kattavasti yhtä ajankohtaa lukuunottamatta: klo 11.27 - 12.53 olin Pirkkolassa kuvaamassa busseja linjan 23 päätepysäkin lähistöllä - samalla siis ratikkaradankin varrella. Tuona aikana sen paikan ohitti vain yksi vaunu yhteen suuntaan eli tämä KLOY 605, josta mainitsinkin paikan päältä suoraan havaintoketjuun.
Melkomoista kirskuntaa kyllä pitää erityisesti loppupään tiukemmissa kaarteissa, vastaavanlaista tai jopa kovemmalta kuulostavaa kuin kantakaupungissa esim. Jätkäsaaren ja Arabian kääntösilmukoissa. Eivät tunnu hirveästi matalemmat nopeusrajoituksetkaan pahimmissa kohdissa auttavan. Tampereen ratikalla useasti matkustaneena on ero äänessä nähdäkseni merkittävä. Lieneeko raideleveydestä johtuva asia, vai onko kaarteet tehty täälläpäin tiukemmiksi kuin sisämaassa?
Ennen oli kaikki paremmin: junat rautaa ja ratapölkyt puuta
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Minun näkökulmastani keskiviikko (16.8.) näytti hyvin hiljaiselta, kun näin vain yhden vaunun. Mutta vaikutelma syntyi Pirkkolassa, ja sielläkin nimenomaan yhden tietyn jakson aikana. Nyt torstaina 17.8. pikaraitioliikenne näytti vilkkaudeltaan aivan muulta. Havaitsin noin 20 minuutin aikaikkunalla viisi Jokeri-Articia: 604, 606, 607, 608 ja 609. Ja taas ajoitus ja paikka varmasti vaikuttivat siihen, että nyt tuli "iso saalis" edelliseen päivään verrattuna. Tämän päivän havaintoni löytyvät kuvallisessa muodossa tutusta galleriasta.
Tuo kirskunta on omaan korvaani vaihdellut huomattavasti. Pahiten kirskuva on aina ollu Oulunkylän aseman kaarren (joka on muistaakseni tiukin kaarre, ainakin geometrian nopeusrajoituksissa).
Kirskuntaan vaikuttaa nopeuden lisäksi jo mainittukin liikennöintitiheys. Lisäksi raiteita käydään rasvaamassa ajoittain, etenkin kaarteissa. Hankkeen koeajojen aikana tuota suoritettiin lähinnä palautteen pohjalta. Myös vaunuissa on rasvauslaite, mutta sitä käytetään lähinnä rasvauksen ylläpitoon, ei lisäämiseen.
Korostan tähän, että en ole radan asiantuntija vaan edellä mainitut olen kuullut näiltä ja loput kuunnellut kyydissä omalla korvalla![]()
Ylen juttussa jokerin aloituksesta sanotaan, että 10min vuoroväliin tarvittaisiin 16 vaunua. https://yle.fi/a/74-20045671 Tämä siirtäisi vaunujen keskimääräisellä saapumisvauhdilla aloituksen loka-marraskuun vaihteeseen.