Sivu 108 / 114 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 82848688898104105106107108109110111112 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1606-1620/1701

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1606

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    265

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jopas nyt jotakin. Tosin Tampereellakin oli melko tasan vuosi sitten ajolankaongelmia, mutta en nyt muista, liittyivätkö ne välittömästi helteisiin ja lämpölaajenemiseen.
    Tämän tiedotteen mukaan ne liittyivät nimenomaan helteisiin ja lämpölaajenemiseen.

  2. #1607
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2230

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Hesarin yksi agenda on tärvellä kielemme (pitseria, asvaltti jne) Olin pitkäaikainen tilaaja, mutta nyt en halua maksaa heidän "journalismistaan" äyriäkään.
    Kummallisin on Hesarissa "henkilöys".
    esim:
    "miehen henkilöys ei ollut poliisin tiedossa"
    muissa lehdissä:
    "miehen henkilöllisyys ei ollut polisiin tiedossa"
    Oma kielikorvani pitää tuosta pidemmästä muodosta.

  3. #1608
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1602

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Vaunu 612 on ilmeisesti lauantain aikana matkannut kohti Helsinkiä https://www.picuki.com/media/3147383024144100523

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Helteet ovat nyt tällä erää ohi, eli päästäänköhän jokerilla jo jatkamaan kuljettajakoulutusta?
    Instagrammissa on myös hiljattain julkaistuja kuvia vaunusta Keilaniemen päätepysäkillä opetusajossa, mikäli kuva on julkaisupäivältä, niin kuljettajakoulutus näyttää päässeen jatkumaan.

  4. #1609

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    921

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Vaunu 612 on ilmeisesti lauantain aikana matkannut kohti Helsinkiä https://www.picuki.com/media/3147383024144100523

    Tuli vastaan 5-tiellä lauantaina leveänä kuljetuksena vaikka ei varsinaisesti ollut leveä kuljetus.

  5. #1610

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Yksi Jokerin vaunu ajoi eilen 7.8. klo 13:38 koulutusajossa Kehä I:n vierestä Otaniemen ja Laajalahden välillä.

    Nimi: Jokeri 20230807.jpg
Katselukertoja: 1154
Koko: 118,6 KB

  6. #1611
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1602

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Youtubessa jokerin kyydistä video, missä rata ajetaan päästä päähän länteen https://www.youtube.com/watch?v=RNjHsR9BRYE Kanavalla on samanlaisia videoita viimeisen vuoden ajalta muiltakin linjoilta, mutta tämä oli ensimmäinen jokerilta ja videossa kuuluvan puheen perusteella jokin tutustumisajo kuskille, joka kanavaa pitää.

    Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille. Parissa kohdassa tunnistus oli jo ennen risteystä olevaa pysäkkiä, jolloin vaunu ehti pysähtymään pysäkille kymmeneksi sekuntiksi, mikä toisaalta on lyhyempi kuin hankesuunnitelman mukaiset 15s pysähdykset hiljaisemmilla pysäkeillä.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 09.08.2023 kello 07:35.

  7. #1612

    Liittynyt
    08.10.2017
    Viestejä
    105

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Youtubessa jokerin kyydistä video, missä rata ajetaan päästä päähän länteen https://www.youtube.com/watch?v=RNjHsR9BRYE Kanavalla on samanlaisia videoita viimeisen vuoden ajalta muiltakin linjoilta, mutta tämä oli ensimmäinen jokerilta ja videossa kuuluvan puheen perusteella jokin tutustumisajo kuskille, joka kanavaa pitää.

    Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille. Parissa kohdassa tunnistus oli jo ennen risteystä olevaa pysäkkiä, jolloin vaunu ehti pysähtymään pysäkille kymmeneksi sekuntiksi, mikä toisaalta on lyhyempi kuin hankesuunnitelman mukaiset 15s pysähdykset hiljaisemmilla pysäkeillä.
    Voisin tähän koota pysäkillä pysähtymisten vaikutukset valoihin, kun nämä näköjään kiinnostavat:


    Raitiovaunun ilmaisin on ennen pysäkkiä jolloin pysäkkiaika vaikuttaa seuraavaan/seuraaviin liikennevaloihin (suluissa pysäkit jotka eivät vaikuta):

    Itäkeskus-Keilaniemi

    (Itäkeskus), Roihupelto, Kauppamyllyntie, Karhukallio, (Latokartano), Viikin tiedepuisto, (Viikinmäki), (Veräjämäki), (Oulunkylän asema), (Oulunkylän keskusta), Teininpuisto, Kustaankartano, Maunula, (Pirjontie), Pirkkola, Hämeenlinnanväylä, Ilkantie, Huopalahden asema, (Vihdintie), Kutomotie, Takomotie, Talin siirtolanpuutarha, Ravitie, (Vermo), Perkkaa, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi, Linnoitustie, Laajalahti, (Lahdenpohja), (Maari), Aalto-yliopisto, Otaranta, (Keilaniemi)


    Keilaniemi-Itäkeskus

    (Keilaniemi), Otaranta, (Aalto-yliopisto), (Maari), Lahdenpohja, (Laajalahti), (Linnoitustie), Alberganesplanadi, (Leppävaaran asema*), Perkkaa, Vermo, (Ravitie), Talin siirtolanpuutarha, Takomotie, Kutomotie, Vihdintie, (Huopalahden asema), Ilkantie, (Hämeenlinnanväylä), Pirkkola, Pirjontie, Maunula, Kustaankartano, Teininpuisto, (Oulunkylän keskusta), (Oulunkylän asema), (Veräjämäki), Viikinmäki, (Viikin tiedepuisto), Latokartano, (Karhukallio), Kauppamyllyntie, Roihupelto, (Itäkeskus)


    *=Varaus ottaa ennen pysäkkiä, ollut käytössä koeajojen alussa. Viimeisimmän tiedon mukaan ei käytössä.

    Käytännössä siis yläpuolisessa listalla sulkeissa olevilla pysäkeillä raitiovaunu voi seistä huoletta tai ajaa ohi vaikuttamatta liikennevaloihin. Listalta näkyy, että hyvin monissa pysäkkipysähdykset vaikuttavat liikennevaloihin.

    Monessa paikassa valot vaihtuvat kylläkin niin nopeasti, että ei tuota huomaa muusta kuin, jos raitiovaunu seisoo pysäkillä valot vaihtuvat ratikalle vaikka vaunu ei pysäkiltä liikkuisi (erityisesti itäpäässä).

  8. #1613
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5100

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille.
    Videoidun esimerkin mukainen sivu ajettiin siis koeajona ilman kaupallisia matkustajapysähdyksiä (tai niitä simuloivia pysähdyksiä) Itäkeskuksesta Keilaniemeen. Mutta koska normaalit pysäkeillä pysähtymiset jäivät pois, jouduttiin pysähtymään lukuisiin liikennevaloihin odottamaan ajon sallivaa opastetta, tai joissakin paikoissa hiljentämään merkittävästi nopeutta - usein lähes pysähtymispisteeseen saakka. Tämä kokonaisuus yhdessä yhden ylimääräisen pikajarrutuksen kanssa aikaansai noin 51 minuutin kokonaismatka-ajan. Kuitenkaan ei voi sanoa, että kaupalliset pysähdykset aikanaan pidentäisivät matka-aikaa niiden yhteenlasketun minuuttimäärän mukaan, kun turhat valoissa pysähtymiset tai lähes pysähtymiset jäävät pois. Videossakin ne kohdat, joissa ei-kaupallisen ajon eriävyydet (=pysäkeillä pysähtymättömyys) eivät vaikuttaneet valojen toimintaan, osoittavat etuisuuksien toiminnan onnistuneeksi. Joka tapauksessa kokonaismatka-aika kaupallisella sivulla tulee olemaan useita minuutteja enemmän kuin videon 51 minuuttia, pysäkkejä on tuolla 25 km matkalla lukuisia (välipysäkkejä 32). Tunnin sivu (tai ihan vähän yli) voi olla jossain tilanteessa realismia, alkuun ehkä lähdetään varovaisemmalla kannalla ja arvelemani kuutisenkymmentä minuuttia varmaan ylittyy jonkin verran. Kokonaisuudessa on joka tapauksessa useita muuttujia ja esim. nopeusrajoituksia jouduttaneen säätämään paikka paikoin useaankin otteeseen.

    Videolla erottuu hyvin nopeusrajoitusmerkit. Nopeusrajoituskirjo on huomattava. Pysäkkien kohdalla sn on pääsääntöisesti 30 km/h, mutta se voi olla alempikin, jos jokin erityinen syy sitä edellyttää. Sellainen syy voi olla pienisäteinen kaarre ko. pysäkin jommallakummalla puolella (siis juuri ennen tai juuri jälkeen pysäkin), joskus ehkä jonkun kriittisen risteyksen yhteydessä. Ei-kaupallisissakin ajoissa siis jokaisen pysäkin kohdalla ajonopeus laskee ainakin 30 km/h:iin saakka, joillakin pysäkeillä vielä alemmaksi.

  9. #1614
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7963

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Nyt pitäisi jokerilla olla ilmeisesti käynnissä sellanen koeajokausi, jossa pyritään ajamaan lähes normaalia linjaliikennettä sen mukaan mitä kuljettaja- ja vaunutilanne sallii. Onkohan siellä näkynyt tänään tavallista tiheämpää liikennettä?

    Tuon alkaminen enteilee vähän liikenteen alkamista lokakuussa, mutta katsotaan nyt vielä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #1615
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5100

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt pitäisi jokerilla olla ilmeisesti käynnissä sellanen koeajokausi, jossa pyritään ajamaan lähes normaalia linjaliikennettä sen mukaan mitä kuljettaja- ja vaunutilanne sallii. Onkohan siellä näkynyt tänään tavallista tiheämpää liikennettä?
    En ole päivystänyt pikaratikka 15:n reittiä tänään kovinkaan kattavasti yhtä ajankohtaa lukuunottamatta: klo 11.27 - 12.53 olin Pirkkolassa kuvaamassa busseja linjan 23 päätepysäkin lähistöllä - samalla siis ratikkaradankin varrella. Tuona aikana sen paikan ohitti vain yksi vaunu yhteen suuntaan eli tämä KLOY 605, josta mainitsinkin paikan päältä suoraan havaintoketjuun.

  11. #1616
    Ronkainen A. avatar
    Liittynyt
    17.01.2019
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Youtubessa jokerin kyydistä video, missä rata ajetaan päästä päähän länteen https://www.youtube.com/watch?v=RNjHsR9BRYE Kanavalla on samanlaisia videoita viimeisen vuoden ajalta muiltakin linjoilta, mutta tämä oli ensimmäinen jokerilta ja videossa kuuluvan puheen perusteella jokin tutustumisajo kuskille, joka kanavaa pitää.

    Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille. Parissa kohdassa tunnistus oli jo ennen risteystä olevaa pysäkkiä, jolloin vaunu ehti pysähtymään pysäkille kymmeneksi sekuntiksi, mikä toisaalta on lyhyempi kuin hankesuunnitelman mukaiset 15s pysähdykset hiljaisemmilla pysäkeillä.
    Melkomoista kirskuntaa kyllä pitää erityisesti loppupään tiukemmissa kaarteissa, vastaavanlaista tai jopa kovemmalta kuulostavaa kuin kantakaupungissa esim. Jätkäsaaren ja Arabian kääntösilmukoissa. Eivät tunnu hirveästi matalemmat nopeusrajoituksetkaan pahimmissa kohdissa auttavan. Tampereen ratikalla useasti matkustaneena on ero äänessä nähdäkseni merkittävä. Lieneeko raideleveydestä johtuva asia, vai onko kaarteet tehty täälläpäin tiukemmiksi kuin sisämaassa?
    Ennen oli kaikki paremmin: junat rautaa ja ratapölkyt puuta

  12. #1617
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7963

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kirskunta johtuu ainakin osittain siitä, että kiskot ovat lähes käyttämättöminä. Se vähenee sitten, kun liikenne pääsee käyntiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    En ole päivystänyt pikaratikka 15:n reittiä tänään kovinkaan kattavasti yhtä ajankohtaa lukuunottamatta: klo 11.27 - 12.53 olin Pirkkolassa kuvaamassa busseja linjan 23 päätepysäkin lähistöllä - samalla siis ratikkaradankin varrella. Tuona aikana sen paikan ohitti vain yksi vaunu yhteen suuntaan eli tämä KLOY 605, josta mainitsinkin paikan päältä suoraan havaintoketjuun.
    Kiitos. Tänään oli kaiketi vielä hiljaisempaa. Huomenna toivon mukaan vilkkaampaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #1618
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5100

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kiitos. Tänään oli kaiketi vielä hiljaisempaa. Huomenna toivon mukaan vilkkaampaa.
    Minun näkökulmastani keskiviikko (16.8.) näytti hyvin hiljaiselta, kun näin vain yhden vaunun. Mutta vaikutelma syntyi Pirkkolassa, ja sielläkin nimenomaan yhden tietyn jakson aikana. Nyt torstaina 17.8. pikaraitioliikenne näytti vilkkaudeltaan aivan muulta. Havaitsin noin 20 minuutin aikaikkunalla viisi Jokeri-Articia: 604, 606, 607, 608 ja 609. Ja taas ajoitus ja paikka varmasti vaikuttivat siihen, että nyt tuli "iso saalis" edelliseen päivään verrattuna. Tämän päivän havaintoni löytyvät kuvallisessa muodossa tutusta galleriasta.

  14. #1619

    Liittynyt
    08.10.2017
    Viestejä
    105

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Melkomoista kirskuntaa kyllä pitää erityisesti loppupään tiukemmissa kaarteissa, vastaavanlaista tai jopa kovemmalta kuulostavaa kuin kantakaupungissa esim. Jätkäsaaren ja Arabian kääntösilmukoissa. Eivät tunnu hirveästi matalemmat nopeusrajoituksetkaan pahimmissa kohdissa auttavan. Tampereen ratikalla useasti matkustaneena on ero äänessä nähdäkseni merkittävä. Lieneeko raideleveydestä johtuva asia, vai onko kaarteet tehty täälläpäin tiukemmiksi kuin sisämaassa?
    Tuo kirskunta on omaan korvaani vaihdellut huomattavasti. Pahiten kirskuva on aina ollu Oulunkylän aseman kaarren (joka on muistaakseni tiukin kaarre, ainakin geometrian nopeusrajoituksissa).

    Kirskuntaan vaikuttaa nopeuden lisäksi jo mainittukin liikennöintitiheys. Lisäksi raiteita käydään rasvaamassa ajoittain, etenkin kaarteissa. Hankkeen koeajojen aikana tuota suoritettiin lähinnä palautteen pohjalta. Myös vaunuissa on rasvauslaite, mutta sitä käytetään lähinnä rasvauksen ylläpitoon, ei lisäämiseen.

    Korostan tähän, että en ole radan asiantuntija vaan edellä mainitut olen kuullut näiltä ja loput kuunnellut kyydissä omalla korvalla

  15. #1620
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1602

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Ylen juttussa jokerin aloituksesta sanotaan, että 10min vuoroväliin tarvittaisiin 16 vaunua. https://yle.fi/a/74-20045671 Tämä siirtäisi vaunujen keskimääräisellä saapumisvauhdilla aloituksen loka-marraskuun vaihteeseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 12:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 11:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •