Raide-Jokeri

HSL itse uutisoi päättävänsä asiasta vasta syyskuussa aikaisintaan. "HSL ei ole valmis tekemään päätöstä pikaraitiolinja 15:n aloittamisen ajankohdasta vielä elokuun aikana. Päätös pyritään tekemään syyskuussa." HSL:n verkkouutinen täällä.
 
Kuljettajaohjeen ajoaika on 68 min / sivu, jolloin kierrosajaksi muodostuu 136 min + tauot. 14 vaunulla tuota tuskin lähdetään edes koettamaan, eli linjalle tarvitaan 15 vaunua, mikä varmaan on Länsiväylän toimittajan käyttämä luku. Arvelisin 16:n perustuvan siihen, että nollalla varavaunulla on paha lähteä avaamaan uutta linjaa, aivan vähimmillään tarvitaan yksi varavaunu. Minusta sekin on liian vähän. Eiköhän tuolla aluksi pelti kolise, kuten muissakin uusissa ratikkakaupungeissa (enkä tarkoita nyt vain Espoota, vaan ylipäätään uuden radan vaikutusaluetta, jolla ei ole totuttu raitiovaunuihin).

Olisin valmis lyömään vetoa sen puolesta, että liikenne alkaa tämän vuoden puolella.

Jos päivää pitäisi veikata, sanon maanantai 4.12. Mutta tämän puolesta en lyö vetoa. :)
 
Pikaraitiolinja 15 saa "puhuvia" pysäkkejä reitilleen. Sellaista kertoo HSL nettitiedotteessaan. Lisäksi vilkkaimmille pysäkeille luvataan muita suurempia näyttöjä. HSL: "Tällaisia erityisen käytettyjä pysäkkejä ovat Itäkeskus, Viikki, Oulunkylä, Maunula, Hämeenlinnanväylä, Huopalahti, Leppävaara, Aalto-yliopisto ja Otaniemi, jotka ovat tärkeitä vaihtopaikkoja muihin joukkoliikennevälineisiin." Kovasti vaan mietin, mitä eroa tässä on Aalto-yliopiston ja Otaniemen pysäkeillä... Pitäisikö listan mennä loppuosan kohdalla "Aalto-yliopisto ja Keilaniemi"?
 
Pikaraitiolinja 15 saa "puhuvia" pysäkkejä reitilleen. Sellaista kertoo HSL nettitiedotteessaan. Lisäksi vilkkaimmille pysäkeille luvataan muita suurempia näyttöjä. HSL: "Tällaisia erityisen käytettyjä pysäkkejä ovat Itäkeskus, Viikki, Oulunkylä, Maunula, Hämeenlinnanväylä, Huopalahti, Leppävaara, Aalto-yliopisto ja Otaniemi, jotka ovat tärkeitä vaihtopaikkoja muihin joukkoliikennevälineisiin." Kovasti vaan mietin, mitä eroa tässä on Aalto-yliopiston ja Otaniemen pysäkeillä... Pitäisikö listan mennä loppuosan kohdalla "Aalto-yliopisto ja Keilaniemi"?

Otaranta varmaan kun ei ole tuollaista pysäkkiä edes kartassa....
 
Pikaraitiolinja 15 saa "puhuvia" pysäkkejä reitilleen. Sellaista kertoo HSL.

Nuo lienevät samaa vanhaa tekniikkaa - ja pakkohan se on niin olla - jota on on ollut jo viime vuosikymmenellä käytössä HSL:n bussipysäkeillä. Mitä niihin edes voisi keksiä uutta (paitsi mainoksia).
Sokean pitää vain ensin löytää se painettava nappi, niin HSL-täti kertoo seuraavat saapuvat linjanumerot ja kellonajat. Näkevät katsoivat samat tiedot katoksen mykästä näyttötaulusta jo hetki sitten.

SFP voisi myös ryhdistäytyä ja vaatia että ne jorinat on saatava HRT:ltä myös viiden-prosentin ruotsiksi, että saataisiin kaupunkiin lisää ääntä.
 
Havainto perjantaiaamuna 1.9. (klo 7.10), Rissasen kalustoa oli Roihupellon ratikkavarikolla. KLOY 613 lienee yöllä saapunut sinne. Valmistajan Instagram-päivityksessä kuljetuksesta mainittiinkin 31.8.
 
Mielenkiintoista muuten nähdä, että ehditäänkö jokerin ratikoihin asentamaan uudet matkakortinlukijat ennen liikennöinnin aloittamista
 
Mielenkiintoista muuten nähdä, että ehditäänkö jokerin ratikoihin asentamaan uudet matkakortinlukijat ennen liikennöinnin aloittamista

Onko niitä uusia lukijoita nyt sitten lopulta tulossa? Ei ole osunut silmään mitään, mikä olisi viitannut siihen, kun projekti on koko ajan lykkääntynyt hamaan tulevaisuuteen.
 
Onko niitä uusia lukijoita nyt sitten lopulta tulossa? Ei ole osunut silmään mitään, mikä olisi viitannut siihen, kun projekti on koko ajan lykkääntynyt hamaan tulevaisuuteen.

Joo, vähän aikaa sitten HSL vahvisti twitterissä, että syksyllä alkaa asennukset. Missään muualla tästä ei kyllä ole ollut mitään tietoa, kaipa sitten tulee kun asennukset oikeasti alkaa
 
Joo, vähän aikaa sitten*HSL*vahvisti twitterissä, että syksyllä alkaa asennukset. Missään muualla tästä ei kyllä ole ollut mitään tietoa, kaipa sitten tulee kun asennukset oikeasti alkaa

Tuskiin uusia lukijoita on ennen vuodenvaihdetta tulossa kun uusi lippukauppa kokeilu ja siihen kuuluvat uudet matkakortit (jotka eivät vanhoilla lukijoilla toimi) ovat käytössä. Ja muuten 601:ssä on "vanhat" lukijat, tuntuu pahalta sanoa noita vanhoiksi jo tässä kohtaa. 601:stä niitä ei ainakaan viimeksi kun matkustin niitä oltu pois otettu edes virroista (kevät/2023).

Ei, yritin vain ystävällisesti ehdottaa vaihtoehtoja, pahoittelut.

Lienee Otaniemi ja Keilaniemi mennyt sekaisin. Kävisi järkeen järjestyksestä ja -niemi päätteestä sekä siitä että luulisi pääteasemien olevan vilkkaimpien asemien varustelussa.
 
Tuskiin uusia lukijoita on ennen vuodenvaihdetta tulossa kun uusi lippukauppa kokeilu ja siihen kuuluvat uudet matkakortit (jotka eivät vanhoilla lukijoilla toimi) ovat käytössä. Ja muuten 601:ssä on "vanhat" lukijat, tuntuu pahalta sanoa noita vanhoiksi jo tässä kohtaa. 601:stä niitä ei ainakaan viimeksi kun matkustin niitä oltu pois otettu edes virroista (kevät/2023).

Itse olen ainakin kyllä saanut sellaisen käsityksen, ettei nykyisiä kortteja olla vaihtamassa, vaan ne sitten vain yhdistetään tiliin. Olen ainakin olettanut, että noissa testikorteissa ero on se, että lukija joutuisi hakemaan sen lipun palvelimelta, eikä nykyiset oikein taivu siihen. Kuitenkin kun lipputiliin ei voida siirtyä ennen kuin uudet lukijat on kaikkialle asennettu, niin pakostikin uudet lukijat pystyvät toimimaan nykyisen systeemin kanssa.

Kuitenkin kun ihan pari viikkoa sitten HSL sanoi, että asennukset alkaa syksyllä, niin olettaisi että ne oikeasti alkaa silloin. Jokeri olisi siitä luonteva paikka laittaa lukijat, ettei sen liikenne tuskin ala ennen uusien lukijoiden asennusta. Siellä olisi varsinkin avajaisina myös helppo kerätä kokemuksia uusista lukijoista, kun varmaan silloin siellä on myös enemmän henkilökuntaa kuin normaalisti.
 
Takaisin
Ylös