Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/110

Viestiketju: Raide-Jokerin nopeuttaminen

  1. #1
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Mitä keinoja keksisitte Raide-Jokerin nopeuttamiseen? Tällä hetkellä Raide-Jokeri ei nopeuta matkoja lainkaan - miten se saataisiin nopeaksi? Vaihdettaisiin kulkumuotoa? Vaiko kalustoa? Vai reittiä? Voiko etuuksia enään parantaa Raide-Jokerin suunnitelmista?

    Itse olen pohtinut Jokeria pitkään. Sen pysäkkiväli on erityisen harva Kehä I:llä sekä osuudella Oulunkylä-Itäkeskus, mutta ratikkaa vaan tarjotaan? Itse olen päätynyt tälläiseen juna+tavallinen ratikka-ratkaisuun.

    Matka-aikoja:
    Itäkeskus-Viikki 4 min (nykyään 8 min = -50%)
    Itäkeskus-Oulunkylä 6 min (nykyään 14 min = -59%)
    Itäkeskus-Käpylä-Pasila 10 min + erittäin lyhyt vaihtoaika (nykyään 58:lla 22 min = -33-55%)
    Itäkeskus-Leppävaara 19 min (nykyään 45 min = -58%)
    Itäkeskus-Oulunkylä+Ratikka Oulunkylä-Maunulan pysäkki ~ 15 min (nykyään 21 min = -29%)
    Leppävaara-Tapiola 6 min (nykyään 12 min = -50%)

    Huopalahti-Oulunkylä:
    Juna nykyään 10-20 min
    Bussi nykyään 15 min
    Jokerijuna sitten 5-6 min
    Säästöä 40-75%

    Itäkeskus-Tapiola:
    Bussi nykyään 55 min
    Metro+bussi nykyään ~30 min
    Länsimetro sitten 29 min
    Jokerijuna sitten 25 min
    Säästöä ainakin 14%

    Nykyisiltä Helsingin pysäkeiltä uusille:
    Itäkeskus - 100 m eli käytännössä ei mitään
    Roihupelto - 750m tai 2 min 58:lla - uusi asema Myllykylässä palvelee useampaa asukasta.
    Myllärintie - 0,5 km
    Latokartano - 750m - TAI liityntä kolmella eri bussilinjalla
    Viikinmäki - Sisäänkäynnille 0m
    Veräjämäki - 0,6 km asemalle
    *Raitiovaunu pysähtyy kaikilla nykyisillä pysäkeillä välillä Oulunkylä-Huopalahti*
    Pitäjänmäentien pysäkeiltä Valimolle ja Pitäjänmäen asemalle 50-650 m

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Raide-Jokerin ei tarvitse, eikä tule nopeuttaa kenenkään matkaa.

    Raide-Jokerin tarvitsee, ja tulee lyhentää mahdollisimman monen matkaa. Raide-Jokeri kun mahdollistaa matkamäärän oleellisen kasvun ja kaikkien matkojen luotettavuuden. Näitä ei voida tarjota busseilla. Kapasiteetti houkuttelee useampaa lähiseudun asukasta käyttämään Raide-Jokeria ja voimistaa lähiseudun kehittämistä tiiviimmäksi. Jokerin ansiosta yhä useamman matka on lyhyempi.

    Saman matkan nopeuttaminen on henkilöautoilijan ajattelua. Joukkoliikenneajattelija muuttaa lähemmäs, koska joukkoliikenne mahdollistaa lähemmäs muuttamisen. Autoiluajattelun mukainen väljyys pakottaa muuttamaan kauemmas, ja pidentää sinänsä nopeaa matkaa.

  3. #3

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Raide-Jokerin alustavassa yleissuunnitelmassa arvioidaan Pirkkola, Perkkaa ja Turvesuo pysäkeiksi joilla olisi vähiten nousuja. Parasta on tietysti minimoida ne pysähdykset, jotka eivät tapahdu pysäkeillä, mutta voisiko jonkun/jotkut näistä kolmesta yhdistää toiseen pysäkkiin tai poistaa kokonaan?

    Kuinka paljon tuon junasuunnitelman toteuttaminen voisi maksaa?

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Jos sen Maunulan haluaa oikaista niin luonteva väylä on Metsäläntie ja siitä voi jatkaa suoraan Eliel Saarisen tielle. Olis ihan nätti ja nopea rata kun se kulkee keskellä metsää suurimman osan matkaa, en mä vaan keksi sille oikein mitään käyttöä.

  5. #5

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?

    Junalle tulisi melko paljon hintaa. Toteutus maksaisi varmaan saman verran kuin ratikkajokerilla, vaikka uutta kiskoa on lyhyempi määrä. Ja palvelutaso olisi huonompi, koska pysäkkejä on selvästi vähemmän, ja juna kulkisi paljon harvemmin. Ellet sitten ajatellut ajaa junaa 10min välein, mille taas tulisi aika paljon hintaa, ja raiteille mahtuminen olisi ongelma, eli tarvitsisi lisäraiteet tuonne nykyisten ratojen osuuksillekin.

    Idea on kyllä mileenkiintoinen, mutta luultavasti siis kalliimpi ja huonommin palveleva kuin raidejokeri, vaikkakin kieltämättä nopea.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?
    Eiköhän. Nykyään kolmen yksikön ratikkasimulaatio on busseilla jatkuvaa. Viimeksi näin tämän tyyppisen letkan Leppävaarassa länteen puoli kymmeneltä arkiaamuna, jolloin vuorovälin pitäisi olla viisi minuuttia. Leppävaarasta itään päin ruuhka-aikaan töihin matkustava vaimonikin toivoi taannoin ääneen, että ne kolme autoa tulelisivat sillä kertaa viiden eikä viidentoista minuutin sisään. Matkustajille todellisuudessa tarjottavaa palvelutasoa ei HSL:ssä taideta edelleenkään aktiivisesti seurata, kunhan aikataulut ovat paperilla kunnossa.

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Arki-iltapäivisin 16. aikaan Viikin suoralla tulee hyvinkin neljä jokeribussia melkein peräkkäin itään päin. Samaan aikaan kestää Viikin suoran läpiajo länteen helpostikin 8 minuuttia (Tilanhoitajankaaren liikennevalot). Siinä ne jonottavat jokeribussitkin.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Ei Raide-Jokeria tarvitse nopeuttaa, vaan pitää parantaa Bussi-Jokerin palvelutasoa, erityisesti epäluotettavuutta niin vuorovälin kuin ajoajankin suhteen. Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri, jonka nopeus on se, mikä linjalle halutusta pysäkkien määrästä seuraa.

    Antero

  9. #9
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei Raide-Jokeria tarvitse nopeuttaa, vaan pitää parantaa Bussi-Jokerin palvelutasoa, erityisesti epäluotettavuutta niin vuorovälin kuin ajoajankin suhteen. Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri, jonka nopeus on se, mikä linjalle halutusta pysäkkien määrästä seuraa.
    Antero
    Jokerin reitillä hyödyttäisiin nykyisilläkin pysäkkivälillä, omalla väylällä 120 km/h kulkevista junista, sm1/2 olisivat juuri sopivia kun niitä jää vapaaksi pian. Jokerin pysäkkiväli on Oulunkylästä Itäkeskukseen sekä Huopalahdesta länteen jo lähellä I-junan pysähdysväliä. I-juna ehtii kiihdyttää n. 120 km/h:n, ennen kuin sen on hidastettava seuraavaa pysäkkiä varten. Jos vaikka Myllärintien pysäkiltä Latokartanoon lähtisi mikä tahansa 120 km/h:n kykenevä ajoneuvo, se ehtisi helposti kiihdyttämään siihen ennen seuraavan pysäkin läheisyyttä.

    Raide-Jokerin yksi nopeuttamistapa on turhien pysäkkien poistaminen, ja mielestäni suunnitelmassani ei ole poistettu mitään tarpeellista - pikemminkin parannetaan palvelua, mm. Myllypuron alueella ja lähijunaverkossa, kun tulee yhteys Rantaradalle pääradalta.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?

    Junalle tulisi melko paljon hintaa. Toteutus maksaisi varmaan saman verran kuin ratikkajokerilla, vaikka uutta kiskoa on lyhyempi määrä. Ja palvelutaso olisi huonompi, koska pysäkkejä on selvästi vähemmän, ja juna kulkisi paljon harvemmin. Ellet sitten ajatellut ajaa junaa 10min välein, mille taas tulisi aika paljon hintaa, ja raiteille mahtuminen olisi ongelma, eli tarvitsisi lisäraiteet tuonne nykyisten ratojen osuuksillekin.

    Idea on kyllä mileenkiintoinen, mutta luultavasti siis kalliimpi ja huonommin palveleva kuin raidejokeri, vaikkakin kieltämättä nopea.
    Jotta nopeudessa voitaisiin jäädä voitolle, on vuorovälin oltava korkeintaan 12 minuuttia. Kapasiteettia tulisi lisää näinollen 77%, eli ¾ lisää joten ei ne vaunut luultavasti tyhjäksi jäisi kun on ehdotettu kaksiniveliäkin, jos niitä ajettaisiin 8 minuutin välein, kapasiteetti lisääntyisi n. 50%, näin vertailun vuoksi.

    Olisi kyllä mukava kuulla arvio hinnasta. Muistakaa vähentää kustannuksista A-junan ja osittain linjojen e18(kaikki vuorot voidaan ajaa Z:na)&e22 kustannukset ja muut mahdollisesti korvattavat linjat, mitä linjoja 1 voisikaan korvata, jos se kulkisi kympin vuorovälillä, siitä lisää sitten Raitiolinja 1:n kehittämisketjussa. Tarvittaisiinko linjat 1&10 yhdistämällä lenkiksi (Kirurgi-Kasarmintori-Kauppatori etelästä, pohjoisesta ehdotukseni mukaisesti) uutta raitiovaunuvarikkoakaan?


    Ja miksi ette halua nopeuttaa Raide-Jokeria? Onko mielestänne järkevä matka-aika Espooseen vaikka Viikistä yli 45 minuuttia? Vai onko mukavaa madella 30 km/h keskinopeutta jopa 1,5 km pysäkkiväleillä? Lähijunalla keskinopeus on melkein kaksinkertainen, Viikki-Itäkeskus esim. olisi 55 km/h.

  10. #10
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Raitioliikenne tarjoaa suuremman kapasiteetin, ja siten näennäisesti nopeuttaa linjaa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Nyt suunniteltua ja nyt suunnitellunhintaista Jokeria voi liikennöidä vaikka liitekuvan mukaisella vempeleellä. Se on juna, mutta kulkee, kuten kuvasta näkyy, myös kadulla. Jarrutus- ja kiihdytysominaisuudet ovat yhtä hyvät kuin ratikalla, mutta huippunopeus on junamainen.

    En vaan ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että huippunopeuden tarvitsee olla 80 km/h korkeampi. Ihan paria pysäkkiväliä lukuunottamatta siitä ei ole mitään hyötyä. Ja Viikin suoralla tietysti ehtisi kiihdyttää sataseen ja ylikin, mutta onkohan radan eristämisestä tuleva kulu missään suhteessa siihen muutaman kymmenen sekuntin nopeutumiseen, joka tällä saavutettaisiin?

    Toki nopeus on yksi joukkoliikenteen vetovoimatekijä, ja aika tärkeäkin sellainen. Mutta usein muut tekijät, kuten pysäkkiväli palvelualueineen, kuitenkin painavat vaakakupissa enemmän.

    Sitten on vielä talouspuoli. Kun edes ratikkaa varten ei tahdo löytyä rahaa, niin miten sitä löytyisi junaa varten, kun rinnalla vielä pitäisi ylläpitää nykyisenkaltaista, joskin harvempaa, bussiliikennettä?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    .Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri
    Ei nyt ainoa sentään, mutta varmaankin paras. Jos Raide-Jokerin väylät rakennettaisiin kumipyörille sopivina, niin saataisiin niilläkin isolla kalustolla ja avorahastuksella tarjottua varsin pitkälle riittävä kapasiteetti toimivana liikenteenä. Investointi ei kuitenkaan olisi merkittävästi raidevaihtoehtoa pienempi, liikennöinti olisi kysynnän kasvaessa tehottomampaa, raideliikenteen hyötyjä jäisi saamatta ja saattaisi se kapasiteettikin aikanaan loppua.

  13. #13

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Eiköhän. Nykyään kolmen yksikön ratikkasimulaatio on busseilla jatkuvaa. Viimeksi näin tämän tyyppisen letkan Leppävaarassa länteen puoli kymmeneltä arkiaamuna, jolloin vuorovälin pitäisi olla viisi minuuttia. Leppävaarasta itään päin ruuhka-aikaan töihin matkustava vaimonikin toivoi taannoin ääneen, että ne kolme autoa tulelisivat sillä kertaa viiden eikä viidentoista minuutin sisään. Matkustajille todellisuudessa tarjottavaa palvelutasoa ei HSL:ssä taideta edelleenkään aktiivisesti seurata, kunhan aikataulut ovat paperilla kunnossa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Arki-iltapäivisin 16. aikaan Viikin suoralla tulee hyvinkin neljä jokeribussia melkein peräkkäin itään päin. Samaan aikaan kestää Viikin suoran läpiajo länteen helpostikin 8 minuuttia (Tilanhoitajankaaren liikennevalot). Siinä ne jonottavat jokeribussitkin.
    Jos niitä busseja on kolme-neljä jonossa niin se tarkoittaa että aikataulu on 15 noin minuuttia liian kireä. Jos halutaan vertailla niin tuo tulee lisätä bussi-Jokerin ajoaikaan. Vaihtoehtoisesti vertailun kannalta Raide-Jokerin ajo-ajasta voi ottaa pois kaikki löysät, jolloin lopputulos on suurinpiirtein sama.

  14. #14

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Olisi kyllä mukava kuulla arvio hinnasta. Muistakaa vähentää kustannuksista A-junan ja osittain linjojen e18(kaikki vuorot voidaan ajaa Z:na)&e22 kustannukset ja muut mahdollisesti korvattavat linjat
    Minuakin kiinnostaisi kyllä nähdä jokin hinta-arvio. Mutta ei niin paljon, että alkaisin sellaista rakentelemaan. Jos lasket tuota auki, niin pistä ihmeessä kommentoitavaksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ja miksi ette halua nopeuttaa Raide-Jokeria? Onko mielestänne järkevä matka-aika Espooseen vaikka Viikistä yli 45 minuuttia? Vai onko mukavaa madella 30 km/h keskinopeutta jopa 1,5 km pysäkkiväleillä? Lähijunalla keskinopeus on melkein kaksinkertainen, Viikki-Itäkeskus esim. olisi 55 km/h.
    Kyllä minä ainakin haluan, mutta haluan myös ylläpitää palveluatasoa. Ja kaikkein mieluiten haluan, että linja ylipäänsä toteutuu raideliikenteenä. Mikä tekee kustannuksista aika krittisen tekijän.

    Ja täytyy muistaa, että Jokerilla keskimääräinen matkapituus on jotain alle 6km, eli ei se kovin yleinen Viikki-Tapiola-välin kulkemiseen ole (vaikka tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sitä tehneet). Tuossa junasuunnitelmassahan yhteys Viikistä esim. Maunulaan ja Pohjoishaagaan muuttuu vaihdolliseksi. En tiedä, paljonko noita välejä liikkuvia on, mutta saattaa hyvinkin olla enemmän, kuin Espoosta Viikkiin matkaavia (tuo on ruuhkaisinta osuutta, ja keskimääräinen matka on lyhyt, joten jonkun sieltä on noustava kyytiin)

  15. #15

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raide-Jokerin nopeuttaminen

    Semmoinen puoli tosin että vaatimattomampana versiona kannatan edelleen tuota Keravan kaupunkirata - Espoon kaupunkirata yhdysraidetta. Sen voisi tehdä samalla kun tehdään varikolle yhteys, eli ei tuo maksa juuri mitään.

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 15:08
  3. Jokerin raideleveys
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 11.06.2012, 00:41
  4. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 06:45
  5. Raide-Jokerin suunnittelu alkaa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 18.01.2006, 21:54

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •