Auto päihittää joukkoliikenteen pääkapunkiseudulla

Miten olisi vaihteeksi tällainen ratikkafanipoikien mainoskuva? http://tramwest.fi/kuvat/pressi/P4271145.JPG
Tehtävä: laske autokaistojen lukumäärä.

Hyh! Nyt äkkiä tuostakin ratikkarata pois maan alle maisemaa pilaamasta. Tuohonhan mahtuu vähintäänkin autokaista suuntaansa!

En usko, että kukaan panisi pahaksi, jos Herttoniemi näyttäisi siltä miltä Munkkiniemi.

Valitettavasti oranssinsävyiset lasit silmillä Herttoniemi on kaunis ja Munkkiniemi ruma. Maan alle juna ja heti, kaksi autokaistaa tilalle!
 
Ratikkafanipojathan edellyttävät, että ratikka kulkee omalla kaistallaan, joka vie juuri sen 7m kadun leveydestä. Tämä on suoraan pois kadun viereisestä tonttimaasta.

Töölön metron myötä ratikat voi varmaan poistaa Manskulta ja myydä jalkakäytävät gryndereille. Sillä tavoinhan metro saadaan rahoitettua. Tai sitten on kyse siitä, että talojen välissä on katu joka tapauksessa, koska (ainakaan kaikkia) taloja ei voi rakentaa toisiinsa kiinni ja kun kerran niiden talojen välissä menee katu, niin sitä kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti, mikä tarkoittaa että tiheästi asutulla seudulla kadulla kulkee joukkoliikenne ja jos pidetään edelleen kiinni tehokkuudesta, niin sitä joukkoliikennettä ei yksityisautoilu saa häiritä.

En myöskään ymmärrä mitä katurakentamista metro tarvitsee verrattuna siihen että metroa ei olisi?

Helsingissä ei riitä matkustajia metroon ilman liityntäliikennettä ja nauhakaupunkirakennetta. Mikä tarkoittaa moottoriteitä ja muita teitä. Älä sekoita katuihin!
 
Ja näinpähän rakennusliikkeen ja autokauppiaan yhteistyö ratkaisee liikenneongelmat kylkiäiskaupoilla:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/espoossa+auto+asunnon+kylkiaisena/201401614137
Aika halpaa verrattuna siihen, että asunnon ostaja pakkomaksaa joka tapauksessa autopaikasta esim. 35.000 €. Painiityssä tosin ei ole kellari- tai luolapaikoitusta, kun kyse on pari- ja erillistaloista, vaan autopaikka vain vähentää käytettävissä olevaa maa-alaa kuten pihaa. Menetettynä rakennusoikeutena tällä voi olla suurikin arvo. Kertoo kyllä siitä, miten käytännössä suhtaudutaan tavoitteisiin kehittää kaupunkirakennetta. Selkeä viesti siitä, ettei ole tarkoituskaan, että voisi elää ilman autoa.

Antero
 
Kertoo kyllä siitä, miten käytännössä suhtaudutaan tavoitteisiin kehittää kaupunkirakennetta. Selkeä viesti siitä, ettei ole tarkoituskaan, että voisi elää ilman autoa.

Tai ilman kahta autoa, koska tuskin kukaan Fiestaa ottaisi perheen ainoaksi autoksi.

Tuo ylenpalttinen automyönteisyys tai joukkoliikennekielteisyys on yleinen ilmiö koulutetuila keskiluokkaisilla 30-45 vuotiailla. Meidän työpaikallamme on kaiken maailman kimppakyytipooleja ja pari kertaa vuodessa käyvät autokaupat esittelemässä autojaan firman pihalla, yhdessä vaiheessa oli sähköautokokeilukin, mutta joukkoliikennematkustusta töihin ei tueta vaikka parkkipaikoista firman omassa hallissa on pulaa, vaan ratkaisuksi on otettu parkkipaikojen vuokraaminen muualta. Kun firmassa avattiin poikkeuksellisesti intranetissä keskustelu siitä mitä pitäisi tehdä parkkipaikkaongelmalle niin enemmistö tyrmäsi joukkoliikennematkojen tukemisen ja osa kommenteista oli suorastaan poliittisesti epäkorrekteja.

t. Rainer
 
Tai ilman kahta autoa, koska tuskin kukaan Fiestaa ottaisi perheen ainoaksi autoksi.

Tunnen itse asiassa parikin tälläista perhettä, tekevät Fiestoillaan jopa koko perheen lomamatkoja, mikä on tietysti järkyttävä tieto. Toisella tosin on lisäksi joskus takavuosina paljon maksanut Mersu tallissa, mutta se ei liiku. Siitä ei voi luopuakaan, kun isännällä on siihen joku tunneside.
 
Tunnen itse asiassa parikin tälläista perhettä, tekevät Fiestoillaan jopa koko perheen lomamatkoja, mikä on tietysti järkyttävä tieto. Toisella tosin on lisäksi joskus takavuosina paljon maksanut Mersu tallissa, mutta se ei liiku. Siitä ei voi luopuakaan, kun isännällä on siihen joku tunneside.

Jos Fiestaa myydään kylkiäisenä 500 tonnia maksavalle omakotitalolle tai rivarinpätkälle niin tuskin perhe joka sellaisen kämpän ostaa tyydy pelkkään Fiestaan.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös