Metro tulee vähentämään tai ainakin hillitsemään kehäykkäsön autoilun kasvua kun avautuu suora yhteys itä-Helsingistä Espooseen metrolla, ja vaihtojen määrä kun tullaan pääradalta Espooseen vähenee yhdellä. Tulet yllättymään sitten kun metro on valmis. Ainoastaan erään N:llä alkavan suuryrityksen mahdolline konkurssi ja muutto pois Espoosta voi tietenkin pilata meidän metrointoilijoiden juhlaa, mutta jäljelle jää monta muuta suurta työpaikkaa.
Kivenlahden metron hinta on ymmärtääkseni puolen miljardin luokkaa. Ei ole täysin varmaa edes kulkisiko se koko matkan maan alla. Jos saisin itse päättää kiirehtisin metroa tai suoraa raide-jokeria Otaniemestä Leppävaaraan, eli jonkinlainen nopea yhdysrata tarvitaan metron ja rantaradan välille. Kivenlahden metro on vähän kaksipiippunen. Se tulee ennemmin tai myöhemmin mutta eniten hyötyä siitä on vasta sitten kun Finnoon jätevedenpuhdistamio on saatu siirrettyä pois ja saatu uusi Vuosaren kokoluokkaa oleva tytärkaupunki rakennettua sen tilalle. Pisara-radasta on kiistatonta hyötyä koska se jakelee junamatkustajat eri puolelle Helsingin niemeä, eikä vähiten joukkoliikennematkustusta ajatellen tärkeäksi koettuun urheiluareenojen keskittymään Töölössä, ja se mahdollistaa myös junamatkoja keskustan sisällä.
t. Rainer