50 vuotta sitten tehtiin Kulosaaren ja Naurissaaren sillat, joiden keskelle tehtiin tila raitiotielle. Ja nykyisen Itäväylän kaistojen väliin jätettiin keskelle tila. Tämä ei todellakaan maksanut yhtä paljon kuin myöhemmin erillisten siltojen ja metroradan tekeminen. 40 vuotta sitten tehtiin asematunnelin yhteydessä Kaivokadulle pikaratikan maanalainen asema. Ei maksanut sekään niin paljon kuin 10 vuotta myöhemmin tehty raskasmetron syväasema. Cut-and-cover on kallista, mutta kallista oli porata Kluuvin ruhjettakin. Ja jokaiselle keskustan metroasemalle on tehty syväaseman lisäksi saman verran rakennelmia välittömästi katutason alle kuin mitä olisi ollut tehtävä cut-and-cover -tasolla ollutta ratikka-asemaa varten.
Edelleen, ”itämetro” olisi saatu käyttöön pelkästään kiskottamalla Itäväylällä valmiiksi oleva radanpohja. Keskustassa olisi voitu ajaa pintaratoja, joilta siivottiin autot pois heti kun metropäätös saatiin tehdyksi. Saman päätöksen jälkeen ryhdyttiin rakentamaan 4-kaistaista Itäväylää Herttoniemestä Itään. Ainoa, missä on rakentamiskustannuksia säästynyt on Viikintien megaristeys, johon ei tehty ratikan siltaa ajoratojen väliin. Tila sille on siellä edelleen. Sen sijaan nykymetrolle tehtiin rata viereen, ja paljon kalliimmaksi se tuli kuin olisi tullut ratikkarata siellä keskellä.
Myllypuron asemakaava suunniteltiin keskellä olevan pikaratikka-aseman ympärille. Sitä ei koskaan tullut, vaan asema sivuun asutuksesta vilkkaan autoliikenteen pääväylän viereen. Ihmiset siis kävelköön sinne pääväylälle, autoilijat voivat senkin matkan ajaa.
Rainer, kaikki lähtökohdat ja reunaehdot olivat olemassa raskasmetroa 80 % halvemmalle ratikalle. 1960-luvulla ei osattu suunnitella poikittaista joukkoliikennettä, mutta siihen olisi ollut rahaa ja tekniset valmiudet samaan aikaan kuin Kehä 1 tehtiin. Nyt ne rahat ovat maan alla raskasmetrossa, jonka kapasiteettia vähennetään. Ja siitä vähentämisestäkin maksetaan saman verran kuin millä Raidejokerin voisi tehdä.
Ei ole ihme, että auto päihittää joukkoliikenteen pääkaupunkiseudulla – saivathan autot käyttöönsä Itäväylän ratikkakaistatkin – eikä raha riitä joukkoliikenteeseen siellä, missä sille on tarvetta.
Antero