Joo ja jos on riittävän hyvä ajamaan voi ajaa kesärenkailla läpi vuoden.
Siitähän tässä olikin kysymys. Hommaa ihmeessä speedwaypiikit ajopeliisi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Joo ja jos on riittävän hyvä ajamaan voi ajaa kesärenkailla läpi vuoden.
Itse pidän vaarallisena asennetta, että jotkut tietyt renkaat huolehtivat turvallisuudesta. Ikään kuin ulkoistetaan tiellä pysyminen tekniikalle. Kuljettajan toiminta on aina ylivoimaisesti tärkeintä.
Jonkun ajamisesta kuoliaaksi suojatiellä saa sakkoa ja vankilaa kuolemantuottamuksesta, pienhiukkasten tuottamisesta ei vielä saa rangaistusta. Paitsi erilaisia renkaista ja auton köytöstä perittäviä veroja ja maksuja.
Mikäli teoriat kitkarenkaiden imukuppi-ilmiön aiheuttamasta nastojakin pahemmasta pölyongelmasta ovat oikeat, niin nastojen merkittävimmäksi haitaksi saattaakin jäädä melu.
Tuo on sössönsöötä. Ikivanha tutkimus, eikä hypoteesilla itsellään ole paljoakaan yhteyttä reaalimaailmaan. Ensinnäkin nasta- ja kitkarenkaat ovat nykyisin paljolti samoja. Nastarenkaan ero on se, että siinä on nastat. Toisekseen sillä ei ole käytännössä väliä, jos joku rengastyyppi nostaa tienpinnasta marginaalisesti enemmän pölyä ilmaan kuin toinen, vaan merkityksellistä on se, miten ja mistä pöly syntyy. Se syntyy asfaltista jauhamalla, joko nastoilla tai hiekoitussepelillä. Eli ts. ilmanlaadun kannalta oleellista on se, kuinka paljon tien pinnassa on pölyä ilmaan nostettavaksi.
Kaupunki-ilmasta on tehty paljon tutkimusta ihan tälläkin vuosikymmenellä ja konsensus on, että nastarenkaiden käyttö huonontaa kaupunkien ilmanlaatua merkittävästi. Mutta onhan sitä toisaalta ilmaston lämpenemisen kieltäjiäkin.
Olemme tästä ehdottomasti samaa mieltä. Ei se niin mene, että hankitaan autoon ajonvakautukset, ABS:t, ja mitä niitä nyt on, ja sitten voi ajaa vailla huolta kaikesta vaikka kännykkää näpräten tai apukuljettajan kanssa hyviä juttuja juoruillen.
Jos ajonvakautus tai ABS joutuu puuttumaan peliin, kuljettaja on tehnyt virheen. Sen pitäisi herättää miettimään, mikä se virhe oli, ja miten sen voisi välttää jatkossa. Siinä mielessä ajattelen niistä samalla tavalla kuin turvatyynyistä: Eihän kukaan niitäkään jatkuvaan käyttöön ole ajatellut, vaan kuljettajan ja matkustajien turvaksi, jos kaikki muu menee pieleen.
Jos ajonvakautus tai ABS joutuu puuttumaan peliin, kuljettaja on tehnyt virheen.
Mites nuo pölyävät, hiekkaiset pysäkit keväisin. Saa hiipimällä tulla, ettei nouse älytön pölypilvi, ja täytä koko linja-autoa. Nastarenkaiden syytäkö tämäkin? En kiellä, etteikö nastarenkaat pahenna yleensäkin pölyongelmaa, mutta mahtaako ne olla sittenkään suurin ongelma.
Mutua? Varmasti.
Päätit kuitenkin sitten kirjoittaa.
Eikö olisi saanut?
Meille opetettiin yliopistolla, että kokemus on arvokasta – jos tutkimustietoa ei ole tai vaikka olisikin, voi aina nojata käytännön kokemukseen ja kertoa näkökantansa sen perusteella. Niin Citybus teki, ja vielä siitä erikseen mainitsi.
Minä...
Ilmanlaatu huononee? Voi kurjuus. cityvihreäthän ... hörppimään lattea
Minulle
minullekin ... Minun tutkinnollani ei voi arvioida kitkakertoimia, mutta muuten se ei kalpene edes tutan diplomi-insinööreille.
Minä mainitsin esimerkiksi itselläni aiemmin omistuksessa olleen hyvin tehokkaan takavetoisen (uudehkon) mersun
Kiitos mielipiteestäsi!
Kiitos mielipiteestäsi.
Huomaan, että olet niitä, joille oman elämäntavan vastaiset argumentit ovat sairaita ja puistattavia. Mitä vasemmalle ja vihreämmälle mennään, sitä ehdottomampi kanta on.
Minä taas kunnioitan jokaisen oikeutta mielipiteeseen. Mielipide ei ole se, että toisen mielipide on väärä tai toinen ei voi syystä X lausua mielipidettään (kuten esimerkiksi siksi, että omistaa mersun).
Ps. Kitkarenkailla ei tee mitään. Tai no, on ne kesäkumeja hieman paremmat.
Liikenneviraston päällysteiden ylläpidon hankinnan asiantuntija Katri Eskola kertoi Moottori-lehden numerossa 10/16, että ’nastarengaskuluminen on päällysteiden uusimisen pääsyy vain kaikkein vilkasliikenteisimmillä maanteillä, joita on noin 20 prosenttia Suomen päällystetystä tieverkosta.
Arvioidut noin 1 800 ennenaikaista kuolemaa, jotka johtuvat pitkäaikaisesta altistumisesta pienhiukkasille, eivät johdu nastarenkaiden käytöstä. Nastarenkaiden käyttö, kuten aivan erityisesti myös hiekoitus, aiheuttaa pääasiassa suurempaa, niin sanottua hengitettävää hiukkasta, joka ei ole uusimman tutkimuksen valossa yhtä vaarallista kuin varsinaiset pienhiukkaset.