Kuopion paikallisliikenne

Nyt on Kuopion Liikennekkin saanut 9 VDL:ää ajoon. Autot 152 -160 joista 153-157 on rekisterissä JLJ-153-157 ja 159 ja 160 JLJ-159 ja -160. Auto 152 on kilvissä mutta sen rekisteri on epävarma ?
Luultavasti JLJ-163 koska -152 loppuinen on jo Tammelundin 14. 158 ei vielä kilvissä.
 
Onkohan keneläkään tietoa Kuopion maaseutu liikenteen kilpailutuksen tuloksista,nehän kilpailtiin jo joulukuussa.
 
Onkohan keneläkään tietoa Kuopion maaseutu liikenteen kilpailutuksen tuloksista,nehän kilpailtiin jo joulukuussa.

Kohde M1 linja 71 Kuopio-Hirvilahti, voittaja Kuopion Liikenne Oy
Kohde M2 linjat 74 ja 75 Kuopio-Sotkanniemi-Kurkimäki, voittaja Savonlinja Oy
Kohde M6 linja 61 Kuopio-Nilsiä, voittaja Savonlinja Oy

Muista ei ole tietoa allekirjoittaneella.
 
Nyt ovat kilpailussa kohteet 3 ja 4:
  • kohde 3: linjat 5, 6, 6X, 7, 19 ja 23. 4 kpl A1, 12 kpl A2, 6 kpl C.
  • kohde 4: linjat 2 (talvi), 16, 20, 21, 22 ja 29. 9 kpl sähkö-A1, 5 kpl A2, 4 kpl C.
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen. Molempien sopimusaika on 7.6.2021 - alkukesä 2028 (koulujen lukuvuoden viimeisen viikon sunnuntai) + 3 vuoden optio.

Kokoluokat ovat:
A1: vähintään 31 istumapaikkaa + 3 klaffia
A2: vähintään 39 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
C (telibussi): vähintään 47 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
A1-tyyppiä saa tarjota vain sähköbussina, polttomoottoribussien on oltava vähintään A2-kokoa. Polttomoottoribussien (myös vara-autojen) on täytettävä Euro6-päästöluokka. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta. Vakisijoitettujen bussien maksimi-ikä on 14 vuotta ja vara-autojen 15 vuotta.

Hinnasta maksimipisteet on 92 ja käyttövoimasta 8. Käyttövoimapisteitä saa täydet 8 sähköbusseista ja 3 pistettä uusiutuvasta biodieselistä sekä biokaasusta. Pisteet lasketaan eri käyttövoimilla tarjottujen kilometrien suhteessa.
 
Nyt ovat kilpailussa kohteet 3 ja 4:
  • kohde 3: linjat 5, 6, 6X, 7, 19 ja 23. 4 kpl A1, 12 kpl A2, 6 kpl C.
  • kohde 4: linjat 2 (talvi), 16, 20, 21, 22 ja 29. 9 kpl sähkö-A1, 5 kpl A2, 4 kpl C.
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen. Molempien sopimusaika on 7.6.2021 - alkukesä 2028 (koulujen lukuvuoden viimeisen viikon sunnuntai) + 3 vuoden optio.

Kokoluokat ovat:
A1: vähintään 31 istumapaikkaa + 3 klaffia
A2: vähintään 39 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
C (telibussi): vähintään 47 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
A1-tyyppiä saa tarjota vain sähköbussina, polttomoottoribussien on oltava vähintään A2-kokoa. Polttomoottoribussien (myös vara-autojen) on täytettävä Euro6-päästöluokka. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta. Vakisijoitettujen bussien maksimi-ikä on 14 vuotta ja vara-autojen 15 vuotta.

Hinnasta maksimipisteet on 92 ja käyttövoimasta 8. Käyttövoimapisteitä saa täydet 8 sähköbusseista ja 3 pistettä uusiutuvasta biodieselistä sekä biokaasusta. Pisteet lasketaan eri käyttövoimilla tarjottujen kilometrien suhteessa.

Mikäli Kuopion Liikenne haluaa voittaa tämän kilpailun, heidänhän täytyy uusia lähes koko katurikalusto! Kaikki Paitsi Scalat kun ovat kokoa A1, ja Scalatkin poistuvat noiden päästö- ja ikävaatimusten takia. Pohjolan Liikenne tai Savonlinjakin tarvitsisi uuden varikon jotta nämä 40 autoa mahtuisivat heille mikäli voittavat. Aika kalliita tarjouksia siis lienee luvassa?
 
Mikäli Kuopion Liikenne haluaa voittaa tämän kilpailun, heidänhän täytyy uusia lähes koko katurikalusto! Kaikki Paitsi Scalat kun ovat kokoa A1, ja Scalatkin poistuvat noiden päästö- ja ikävaatimusten takia. Pohjolan Liikenne tai Savonlinjakin tarvitsisi uuden varikon jotta nämä 40 autoa mahtuisivat heille mikäli voittavat. Aika kalliita tarjouksia siis lienee luvassa?
Kyllä on hullua touhua tämä kilpailuttaminen nykyään. Ei ole ekologista mielestäni vaatia näin kohtuuttomia, parempi olisi käyttää vanha kalusto loppuun ensin. Euro 3 -tasoisen kaluston poistamisen jo ymmärrän mutta tämä kaikki muu on suorastaan hölmöläisen hommaa. Ja sähköbussien ympäristöystävällisyyskin on pelkkä myytti. Mineraalien louhiminen akkuja varten on varsinainen saastepommi ja mitäs akuille tehdään kun ne poistuvat käytöstä? Ongelmajätettä... Lisäksi tällaiset kalustovaatimukset ovat omiaan rasittamaan kuntataloutta, ei toki suhteellisesti kovin paljoa mutta kun edullisempiakin vaihtoehtoja olisi.
 
Kaikki Paitsi Scalat kun ovat kokoa A1, ja Scalatkin poistuvat noiden päästö- ja ikävaatimusten takia. Pohjolan Liikenne tai Savonlinjakin tarvitsisi uuden varikon jotta nämä 40 autoa mahtuisivat heille mikäli voittavat. Aika kalliita tarjouksia siis lienee luvassa?

Vanhempaa kalustoa voi retrofitata Euro6:ksi, joten uudemmista Scaloista saa vielä tehtyä tähän kisaan kelvollisia. Vanhemmilla tietysti tulee jo ikä vastaan.

Pidempi sopimuskausi kompensoi tiukemmat kalustovaatimukset, joten kalustovaatimukset itsessään tuskin nostaa hintaa nykyisestä.
 
Vanhempaa kalustoa voi retrofitata Euro6:ksi, joten uudemmista Scaloista saa vielä tehtyä tähän kisaan kelvollisia. Vanhemmilla tietysti tulee jo ikä vastaan.

Pidempi sopimuskausi kompensoi tiukemmat kalustovaatimukset, joten kalustovaatimukset itsessään tuskin nostaa hintaa nykyisestä.

https://drive.google.com/file/d/10SIEXwEvycYVmywG4-2W01YtR6JxJQl8/view?usp=drivesdk
Täällä oli maininta, että myöhemmin Euro6-luokkaan päivitettyjä autoja ei hyväksytä. Sen varjolla siis käytettävien A2-autojenkin tulisi olla alkuperäisiä Euro6-päästäjiä, eivätkä Scalat kelpaisi.

Ja vaikkei tuo kilpailuehdoissa mainittu, jo kohteiden 1 ja 2 edellisessä kilpailutuksessa voimassa ollut Euro6-päivityskielto ei olisikaan jostain syystä voimassa sittenkään, niitä Scalojakaan ei hirveästi ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo kieltämättä aika hurja tilanne Kuopiossa on. Muutenkaan koko yhtymän alueella sopimuksiin tarvittava kalustomäärä ei tässä vuosien 20 ja 21 aikana ainakaan pääse kasvamaan joten haastetta on upottaa niin Kuopiosta kuin Oulusta ja Lahdestakin kalustoa muualle. Jyväskylässä kyllä on pakollinen tarve uusia vanhinta kalustoa jonkin verrankin (vajaa 30 autoa, mutta epäilen että pelkillä käytetyillä on haastetta pitää keski-ikää aisoissa), mutta sitten jäljelle ei jää kuin Porvoo, Rovaniemi ja Helsinki joissa toki vanhempaakin kalustoa on, mutta onko näissä tulevaisuutta Kabusseille ja pienille VDL:lle. Varkaus tulee toki nyt uutena ja eiköhän sinne tiensä löydä pieni määrä VDL:ä.
 
mutta sitten jäljelle ei jää kuin Porvoo,...
Kyllähän Porvooseen voi useamman auton dumpata. Ne 5 kabusia ovat edelleen uusimmat katurit siellä ja ne Scalatkin vanhenevat. Varmaankin tämä kilpailutus osuu Porvoonkin kannalta ihan nappiin, kun scaloilla ja kolmella 8700 -volvolla ajellaan vielä sielläkin ensi talven yli. Mutta sitten autoja voisi taas uusia reilummalla kädellä.
 
Takaisin
Ylös